Η ταινία Shark Night σε σκηνοθεσία ΝΤΕΪΒΙΝΤ Ρ. ΕΛΙΣ θα αρχίσει να προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες από την Πέμπτη …

8 Δεκεμβρίου 2011.

Η ΥΠΟΘΕΣΗ

Η Σάρα (Σάρα Πάξτον) και οι φίλοι της φθάνουν στο εξοχικό της στη λίμνη Λουιζιάνα για ένα ξέγνοιαστο σαββατοκύριακο κάτω από τον ήλιο. Όταν όμως ο Μάλικ (Σίνκουα Γουόλς) κάνει μια βουτιά στη λίμνη και βγαίνει με κομμένο το χέρι, τα πράγματα παίρνουν άλλη τροπή: η παρέα πρέπει να τον μεταφέρει χωρίς καθυστέρηση στην άλλη πλευρά της λίμνης για να νοσηλευτεί. Επιβιβασμένοι όλοι σε ένα μικρό ταχύπλοο, σύντομα θα ανακαλύψουν ότι περιβάλλονται από αμέτρητους και τεράστιους σαρκοβόρους καρχαρίες. Και όταν το ταχύπλοο παθαίνει μια αναπάντεχη βλάβη, αφήνοντάς τους χωρίς ιατρική βοήθεια ή οποιαδήποτε δυνατότητα επικοινωνίας με τον έξω κόσμο, θα πρέπει να κάνουν τα αδύνατα δυνατά για να αντιμετωπίσουν τους πεινασμένους καρχαρίες και να παραμείνουν ζωντανοί μέχρι να φτάσουν στην ξηρά – αν και όσοι φτάσουν.

Η ΤΑΙΝΙΑ

Ένα ανέμελο σαββατοκύριακο μετατρέπεται σε αιματοβαμμένο εφιάλτη, όταν μια ομάδα αιμοδιψών υποβρύχιων κυνηγών επιτίθεται σε μια παρέα νεαρών παιδιών… Οι καρχαρίες, οι απόλυτοι εξολοθρευτές, έχουν επί αιώνες εμπνεύσει ιστορίες αγωνίας και τρόμου στους ανθρώπους. Πάνω στους πρωτόγονους αυτούς φόβους χτίζει και το ‘Shark Night’, προσθέτοντας όμως στην κλασική θεματολογία μία παγκόσμια πρωτοτυπία: την τρισδιάστατη τεχνολογία.

Όταν οι παραγωγοί αποφάσισαν να προχωρήσουν στην κινηματογράφηση του συγκεκριμένου έργου, το κυρίαρχο μέλημά τους ήταν να  βρουν ένα σκηνοθέτη που θα συνδύαζε πολλές και διαφορετικές ικανότητες. Γιατί το έξυπνο και καλομελετημένο σενάριο των Γουίλ Χέιζ και Τζέσι Στάντενμπεργκ προέβλεπε κινηματογράφηση απευθείας σε 3D, πολλά υποβρύχια γυρίσματα και ένα συνολικά απαιτητικό – επομένως και ακριβό – φιλμ. Ο Ντέιβιντ Ρ. Έλις ήταν ίσως ο μοναδικός που πληρούσε ακριβώς όλες τις απαιτήσεις: είχε προσφάτως σκηνοθετήσει σε 3D την ταινία ‘Βλέπω το Θάνατο σου 4’ και επιπλέον είχε συνεργαστεί ως σκηνοθέτης επικίνδυνων σκηνών σε μεγάλες «θαλάσσιες» επιτυχίες όπως τα φιλμ ‘Καταιγίδα’, ‘Βαθιά Άγρια Θάλασσα’, και ‘Υδάτινος Κόσμος’. «Όταν κινηματογραφείς σε 3D πρέπει να προβλέψεις πολύ περισσότερες παραμέτρους από ότι αν κινηματογραφείς δισδιάστατα και κάνεις τη μετατροπή στο post production. Ειδικά δε όταν τα γυρίσματα είναι υποβρύχια, η κατάσταση γίνεται ιδιαίτερα απαιτητική» εξηγεί ο σκηνοθέτης.

Ο Ντέιβιντ Ρ. Έλις δέχτηκε με ενθουσιασμό να αναλάβει τη σκηνοθεσία της ταινίας για έναν ακόμα λόγο: ότι το σενάριο περιέγραφε έξι διαφορετικά είδη καρχαρία, με έξι εντελώς διαφορετικούς τρόπους συμπεριφοράς. Καρχαρίας-ταύρος, καρχαρίας-τίγρης, σφυροκέφαλος καρχαρίας, πουροειδής καρχαρίας, καρχαρίας Μάκο και βέβαια ο μεγάλος λευκός καρχαρίας είναι οι κυρίαρχοι πρωταγωνιστές του έργου. Και πίσω από αυτούς κρύβεται ο Γουόλτ Κόντι, ο ειδήμονας στην κατασκευή απειλητικών θαλάσσιων όντων, που είχε μάλιστα προταθεί για Όσκαρ για τα οπτικά εφέ της ταινίας ‘Καταιγίδα’. «Είναι προφανές ότι οι συγγραφείς είχαν μελετήσει τα διάφορα είδη καρχαριών και τις ιδιαιτερότητές τους, όπως π.χ. ότι άλλοι κινούνται ιδιαιτέρα γρήγορα ενώ άλλοι με απόλυτη ακρίβεια» λέει ο Κόντι. «Έχω δουλέψει επανειλημμένα σε ταινίες με καρχαρίες, το ενδιαφέρον όμως αυτή τη φορά είναι ότι περιγράφουμε στενά τη συμπεριφορά και τη διαφορετικότητα μεταξύ των διαφόρων ειδών με τον πιο ρεαλιστικό τρόπο».

ΑΝΘΡΩΠΟΙ…

Ο Έλις κατάφερε να συγκεντρώσει γύρω του μια πολλά υποσχόμενη ομάδα νέων ηθοποιών, με επικεφαλής την ταλαντούχα Σάρα Πάξτον, την οποία θαυμάσαμε πρόσφατα στο θρίλερ ‘Το Τελευταίο Σπίτι Αριστερά’. «Σίγουρα είναι ο πιο δύσκολος ρόλος που έχω αναλάβει μέχρι σήμερα» λέει η Πάξτον, αναφερόμενη στις σωματικές απαιτήσεις του έργου. «Από την πρώτη μέρα των γυρισμάτων ξεκινήσαμε απευθείας τα υποβρύχια γυρίσματα. Είχαμε βέβαια κάνει ένα σύντομο μάθημα καταδύσεων για να ελέγχουμε καλύτερα την αναπνοή μας και υπήρχε πάντα δίπλα μας κάποιος ειδικός σε περίπτωση που κάτι δεν πήγαινε καλά. Αλλά μέσα στο νερό είναι όλα πολύ διαφορετικά, δεν έχεις αίσθηση του βάθους, δεν βλέπεις τόσο καλά, και όταν σου επιτίθενται αυτοί οι τόσο ρεαλιστικοί καρχαρίες, καμιά προετοιμασία δεν είναι αρκετή». Παρόμοιες εντυπώσεις για τη δυσκολία των γυρισμάτων έχει και ο συμπρωταγωνιστής της Πάξτον, Ντάστιν Μίλιγκαν, που αναλαμβάνει το ρόλο του Νικ: «Τις δύο πρώτες βδομάδες σηκωνόμασταν στις πέντε το πρωί και κινηματογραφούσαμε μέσα σε μία μεγάλη δεξαμενή. Την πρώτη μέρα θα πρέπει να κατάπια γύρω στα οκτώ λίτρα νερό, ήταν σχεδόν τρομακτικό, αλλά όταν τελικά το συνήθιζες είχε την πλάκα του. Ειδικά όταν ο σκηνοθέτης σου ξέρει τι κάνει, είναι αποφασιστικός αλλά ταυτόχρονα και χαλαρός όπως ο Ντέιβιντ» λέει ο Μίλιγκαν.  

Την παρέα της Σάρα και του Νικ συμπληρώνει μια ομάδα νεαρών ηθοποιών που έχουν ήδη αναδείξει το ταλέντο τους, ο καθένας μέσα από την προσωπική του πορεία: ο Σίνκουα Γουόλς, γνωστός από τη σειρά “Friday Night Lights” παίζει τον ‘σκληρό’ Μάλικ, η Κάθριν Μακ Φι, που ξεχώρισε στον πέμπτο κύκλο του “American Idol” υποδύεται τη σέξι Μπεθ, ο Τζόελ Ντέιβιντ Μουρ, ζεστός από τον πρόσφατο ρόλο του στην υπερπαραγωγή ‘Avatar’ υποδύεται τον Γκόρντον και ο Κρις Ζίλκα, που σύντομα θα συμμετέχει και στην πολυαναμενόμενη ταινία ‘The Amazing Spider-Man’, αναλαμβάνει το ρόλο του Μπλέικ.

… ΚΑΙ ΚΑΡΧΑΡΙΕΣ

Ο Γουόλτ Κόντι και οι συνεργάτες του στην Edge Innovations, μετά από πολύ σχεδιασμό και μελέτη και με μια τεράστια εμπειρία στο ενεργητικό τους από αντίστοιχες ταινίες, δημιούργησαν τα μηχανοκίνητα ομοιώματα καρχαριών (animatronic) που σπέρνουν τον τρόμο στο έργο. «Ο Γουόλτ και η εταιρεία του κατασκευάζουν τους καλύτερους animatronic καρχαρίες στον κόσμο» λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής Τζέιμς Χινκλ. «Οι κινήσεις τους είναι αρμονικές και σχεδόν πανομοιότυπες με αυτές των πραγματικών καρχαριών». «Οι καρχαρίες είναι απίστευτες ‘μηχανές’» παρατηρεί ο Κόντι. «Συνήθως κολυμπάνε αργά, όταν όμως επιτίθενται έχουν απίστευτη ενέργεια και όλα αυτά έπρεπε να αποτυπωθούν στην ταινία». Για τις πολύπλευρες ανάγκες του έργου κατασκευάστηκαν αρκετά μηχανοκίνητα ομοιώματα καρχαριών ώστε να αναπαρασταθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο οι διάφορες αντιδράσεις και ιδιότητες του ξεχωριστού αυτού θαλάσσιου είδους. «Χρησιμοποιήσαμε πολλά διαφορετικά ομοιώματα για να καλύψουμε όλες τις ανάγκες στη δράση. Κάποια ελέγχονται από ηλεκτρονικό υπολογιστή κι έτσι μπορούσαμε να ‘χορογραφήσουμε’ με λεπτομέρεια την κίνηση του κεφαλιού και των σαγονιών. Κάποια άλλα ήταν πολύ πιο ελεύθερα και μας επέτρεψαν να ‘παίξουμε’ μαζί τους, σα να ήταν τηλεκατευθυνόμενα αεροπλανάκια» εξηγεί ο Γουόλτ Κόντι. «Οι καρχαρίες μας είναι γύρω στα 3 με 3,5 μέτρα και ζυγίζουν περίπου 320 κιλά. Ο μεγάλος λευκός καρχαρίας είχε προσαρτημένη στο πίσω μέρος του σώματός του μία μηχανή 250 ίππων που τον έκανε πραγματικά επιθετικό».

Οι ειδικοί τεχνίτες των ομοιωμάτων συνεργάστηκαν στενά με εξειδικευμένους βιολόγους για να αποτυπώσουν με ακρίβεια μικρές λεπτομέρειες όπως οι πόροι και η υφή του δέρματος των καρχαριών, που  τελικά εξασφαλίζουν αυτήν την τόσο ρεαλιστική αίσθηση. Ο Κόντι αναζήτησε σε ολόκληρο τον κόσμο κρανία από πραγματικούς καρχαρίες ώστε να φτιάξει τα κεφάλια και τα σαγόνια των ομοιωμάτων όσο το δυνατόν πιο αυθεντικά. Το κεφάλι του σφυροκέφαλου καρχαρία προερχόταν από την Αυστραλία ενώ το κεφάλι του μεγάλου λευκού από το Σαν Φρανσίσκο.

Για την κίνηση των ομοιωμάτων κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, ιδιαίτερα στις απαιτητικές σκηνές, χρειάστηκε να συνεργαστούν έως και 9 χειριστές ταυτόχρονα, σα να συμμετείχαν σε… live performance! Η ανατριχιαστική ομοιότητα των animatronic με τους πραγματικούς καρχαρίες εκμαίευσε τις πιο ρεαλιστικές και ενστικτώδεις αντιδράσεις από τους ηθοποιούς: «την πρώτη φορά που ήρθα αντιμέτωπος με αυτό το τεράστιο πλάσμα, με τα αμέτρητα δόντια και τα κρύα μάτια ακριβώς δίπλα μου, ήταν σα να δεχόμουν πραγματική επίθεση» λέει ο Γουόλς. Και για να συμπληρωθούν οι εντυπωσιακές σκηνές του έργου χρησιμοποιήθηκαν πολλά ειδικά εφέ αλλά και στοιχεία CGI.


Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΝΤΕΪΒΙΝΤ Ρ. ΕΛΙΣ

Ταινίες ως σκηνοθέτης: ‘Βλέπω το Θάνατο σου 4’, ‘Asylum’, ‘Snakes on a Plane’, ‘Τελευταία Κλήση’, ‘Βλέπω το Θάνατο σου 2’,  ‘Homeward Bound II: Lost in San Francisco’.

Σημαντικότερες ταινίες ως σκηνοθέτης επικίνδυνων σκηνών: ‘Master and Commander: Στα Πέρατα του Κόσμου\’, ‘The Matrix Reloaded’, ‘Ο Χάρι Πότερ και η Φιλοσοφική Λίθος’, ‘Καταιγίδα’, ‘Βαθιά Άγρια Θάλασσα’, ‘Οριακές Διαπραγματεύσεις’, ‘Υδάτινος Κόσμος’, ‘Παιχνίδια Ολέθρου’.

Αυτόν τον καιρό: Προετοιμάζει τέσσερεις διαφορετικές ταινίες – στη μία μάλιστα, με τίτλο ‘The Briar Lake Murders’, ενδέχεται να πρωταγωνιστεί και πάλι η Σάρα Πάξτον.

Άλλα στοιχεία: Ξεκίνησε την καριέρα του ως κασκαντέρ, συμμετέχοντας σε μεγάλες επιτυχίες όπως οι ταινίες ‘Ο Σημαδεμένος’, ‘Φονικό Όπλο’, ‘Ολέθρια Σχέση’ κ.ά.

Σκηνοθεσία: ΝΤΕΪΒΙΝΤ Ρ. ΕΛΙΣ
Σενάριο: ΓΟΥΙΛ ΧΕΪΖ & ΤΖΕΣΙ ΣΤΑΝΤΕΝΜΠΕΡΓΚ
Παραγωγή: ΚΡΙΣ ΜΠΡΙΓΚΣ, ΛΙΝΕΤ ΧΑΟΥΕΛ
Πρωταγωνιστούν: ΣΑΡΑ ΠΑΞΤΟΝ, ΝΤΑΣΤΙΝ ΜΙΛΙΓΚΑΝ, ΚΡΙΣ ΚΑΡΜΑΚ, ΤΖΟΕΛ ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΜΟΥΡ, ΣΙΝΚΟΥΑ ΓΟΥΟΛΣ, ΚΑΘΡΙΝ ΜΑΚ ΦΙ, ΚΡΙΣ ΖΙΛΚΑ
Δ/ση Φωτογραφίας: ΓΚΑΡΙ ΚΑΠΟ