Το S-[cool]-life είναι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών για μαθητές Γυμνασίου, που εγκαινιάστηκε κατά το σχολικό έτος 2013-2014 και αγκαλιάστηκε με ενθουσιασμό από όλους τους συμμετέχοντες αλλά και τους γονείς τους.

Πρόκειται για μια καινοτόμο πρόταση μύησης των μαθητών στη μουσική και τις τέχνες, καθώς τους επιτρέπει να εκφραστούν και να δημιουργήσουν ξεφεύγοντας από την αυστηρή πειθαρχία της διδακτικής ώρας. Το σχολείο γίνεται έτσι, εκτός από διδακτικό, και διασκεδαστικό, αφού ενθαρρύνονται η ελεύθερη έκφραση, η ιδιαιτερότητα και η διαφορετικότητα ως γενεσιουργά συστατικά καλλιτεχνικής δημιουργίας και συνεργασίας. Παράλληλα όμως προς τα οφέλη που αποκομίζουν οι μαθητές, το πρόγραμμα υποστηρίζει το έργο των διδασκόντων καλλιτεχνικών μαθημάτων, το οποίο τα τελευταία χρόνια δυστυχώς συρρικνώνεται.

Το επιτυχημένο project του ΜΜΑ επαναλαμβάνεται φέτος για δεύτερη σχολική χρονιά, στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Κύκλου Το Μέγαρο των παιδιών, με νέες μαθητικές συμμετοχές από 8 Δημόσια Γυμνάσια (κάποια από τα οποία βρίσκονται σε περιοχές που πλήττονται ιδιαίτερα από την υφιστάμενη οικονομική κρίση).

Τα παιδιά θα παρουσιάσουν το αποτέλεσμα της τρίμηνης δουλειάς τους επάνω στη μουσική, τον χορό και το βίντεο σε μια άρτια παράσταση στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, την Κυριακή 19 Απριλίου στις 11:30 το πρωί, αποδεικνύοντας έμπρακτα επί σκηνής ότι η καθημερινή ζωή στο σχολείο, εκτός από μαθήματα, διάβασμα και αγωνίες, είναι και διασκεδαστική! Το φετινό εκπαιδευτικό πρόγραμμα S-[cool]-life υλοποιείται με την ευγενική χορηγία του Ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια.

S-[cool]-life – Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για Γυμνάσια

Ιδέα-σχεδιασμός: Αλέξανδρος Μούζας

Για τους νέους που αγαπούν τη μουσική, που παθιάζονται με τις καλές τέχνες, που θέλουν να κατανοήσουν τη μουσική σε όλες της τις εκφάνσεις, που δεν βάζουν στεγανά στην εκπαίδευσή τους, για όλους αυτούς, σχεδιάζονται κάθε χρόνο από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών πολύπλευρες εκπαιδευτικές δράσεις.

Όταν όμως πρέπει να δημιουργήσεις μια δράση που απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίων, σε ηλικίες δηλαδή 12 έως 15 χρονών, η πρόκληση είναι ακόμα πιο μεγάλη. Κι αυτό, γιατί τα παιδιά σήμερα έχουν πλήθος ερεθίσματα και γνώσεις που τους προσφέρει πλουσιοπάροχα το διαδίκτυο. Κι έτσι, πολύ λίγα πράγματα μπορούν να τους κεντρίσουν το ενδιαφέρον και να τα ωθήσουν στην ουσιαστική συμμετοχή, όταν τους προτείνεται να λάβουν μέρος σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

Το λογοπαίγνιο S-[cool]-life δίνει εύκολα το στίγμα του εκπαιδευτικού προγράμματος που πραγματοποιείται για δεύτερη χρονιά φέτος στο Μέγαρο Μουσικής με νέες συμμετοχές: αντλεί περιεχόμενο από την καθημερινότητα των παιδιών στο σχολείο, από τον χώρο μέσα στον οποίο ζουν και δρουν, τις καθημερινές τους ενέργειες και ανησυχίες, την καθημερινή τους έκφραση –που είναι αξιοθαύμαστο πόσο καλλιτεχνική μπορεί να είναι! Οι μαθητές, καθοδηγούνται από εκπαιδευτικούς συνεργάτες του Μεγάρου στη συνέργεια και τον συνδυασμό των τεχνών: η μουσική συνομιλεί με τον χορό, την ερμηνεία και το βίντεο, και τα παιδιά δημιουργούν το δικό τους υλικό.

Η διάρκεια της δράσης είναι περίπου τρίμηνη, με εβδομαδιαίες δίωρες επισκέψεις στα σχολεία. Ολοκληρώνεται με συναυλίες εντός του Μεγάρου Μουσικής, όπου οι μαθητές παρουσιάζουν επί σκηνής στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης τη δουλειά τους με τη μορφή μιας ολοκληρωμένης παράστασης συμπράττοντας με μικρό σύνολο επαγγελματιών μουσικών.

Οι τομείς των δραστηριοτήτων στους οποίους επιλέγουν να εργαστούν οι μαθητές είναι η μουσική δημιουργία, η χορογραφία και το βίντεο. Κάθε σχολείο μπορεί να συμμετέχει σε έναν ή περισσότερους τομείς, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητες των μαθητών του.

Τομέας μουσικής δημιουργίας

Συντονίζει ο Αλέξανδρος Μούζας, με τη συνδρομή ειδικευμένων μουσικών. Αξιοποιώντας τη δημιουργικότητα των παιδιών, αλλά και τις δεξιότητες κάποιων μαθητών που έχουν κλίση και κατάρτιση στη μουσική, δημιουργούνται μουσικά κομμάτια που θα εκτελεστούν ζωντανά στο Μέγαρο, μπροστά στο κοινό. Στην παράσταση παρουσιάζονται με ευσύνοπτο τρόπο κάποια από τα σύγχρονα μουσικά ρεύματα της εποχής μας (μινιμαλισμός, μουσικά γλυπτά κ.λπ.). Στη συνέχεια, οι μαθητές λαμβάνουν οδηγίες ώστε, καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος, να δημιουργήσουν το δικό τους υλικό. Προτείνουν οι ίδιοι ήχους από το σχολικό περιβάλλον που τους προκαλούν ενδιαφέρον, αντικείμενα που δημιουργούν ήχους, λέξεις και φράσεις αλλά και τη μουσική που τους εκφράζει. Σε δεύτερο επίπεδο, η μουσική που δημιουργείται από τον τομέα μουσικής, ενδέχεται να αξιοποιηθεί στον τομέα χορού και στον τομέα βίντεο.

Φέτος, τα παιδιά επεξεργάζονται μουσικές συνθέσεις που έγραψε ο ίδιος ο Αλέξανδρος Μούζας για το S-[cool]-life, όπως για παράδειγμα μια γραφική παρτιτούρα, προτείνουν τη δική τους διασκευή του γνωστού πιανιστικού έργου του Μπετόβεν Für Εlise, αλλά και μια hip hop διασκευή του ικαριώτικου χορού, ενώ επάνω στη σκηνή θα ερμηνευτούν ακόμη και ροκ τραγούδια τα οποία συνέθεσαν μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.

O Aλέξανδρος Μούζας σπούδασε ανώτερα θεωρητικά, ηλεκτρονική μουσική και τεχνικές στούντιο, ενορχήστρωση και σύνθεση· επίσης,  διοίκηση επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει δεχθεί παραγγελίες έργων από το ΜΜΑ, την Ορχήστρα των Χρωμάτων, την Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, την ορχήστρα Alea III της Βοστώνης και το Τρίτο Πρόγραμμα. Έργα του έχουν παιχτεί από την ΚΟΑ, την Καμεράτα, το ΕΣΣΜ, την Ορχήστρα Πατρών, την Kiyv Classic Orchestra κ.ά. Έχει συνθέσει μουσική για τηλεοπτικές σειρές, ντοκιμαντέρ και διαφημίσεις (μεταξύ άλλων, για τα βίντεο των Ολυμπιακών Αγώνων), ενώ έχει συνεργαστεί και με χορευτικές ομάδες. Υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής του ελληνικού τμήματος του προγράμματος της Ε.Ε. για νέους καλλιτέχνες και νέες τεχνολογίες (New Media Edge). Στις επαγγελματικές του δραστηριότητες περιλαμβάνεται η διεύθυνση παραγωγής ηχογραφήσεων και εκδόσεων CD και η παραγωγή μουσικών εκδηλώσεων. Είναι manager του συνόλου Ergon Ensemble, συνεργάζεται με την Καμεράτα στα εκπαιδευτικά της προγράμματα σε Γυμνάσια της Αττικής (εκπαιδευτικό πρόγραμμα Cam-media) και διδάσκει μουσική τεχνολογία και μουσική κινηματογράφου σε σχολές της Αθήνας. Άρθρα του έχουν δημοσιευτεί στην Καθημερινή, την Ελευθεροτυπία, στο περιοδικό Πολύτονον και στο www.classicalmusic.gr. Έργα του για ορχήστρα έχουν εκδοθεί από την εταιρεία NAXOS στη σειρά «GREEK CLASSICS». Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών.

Τομέας χορού

Συντονίστρια, η χορογράφος Άρτεμις Ιγνατίου (χορογράφος της τελετής αφής της Ολυμπιακής Φλόγας), η οποία συνεργάζεται με τα παιδιά στη δημιουργία τεσσάρων σύντομων χορογραφιών. Το τελικό αποτέλεσμα παρουσιάζεται συγχρόνως από όλους τους μαθητές των συμμετεχόντων σχολείων επί σκηνής. Η χορογράφος και η βοηθός της προετοιμάζουν τα παιδιά, αντλώντας ιδέες και υλοποιώντας προτάσεις τους, ενώ παράλληλα αξιοποιείται μουσικό υλικό που προτείνεται από τον τομέα μουσικής.

Τομέας βίντεο

Τον τομέα συντονίζει ο σκηνοθέτης Σπύρος Ρασιδάκης, ο οποίος υποβοηθείται από άλλους εικαστικούς καλλιτέχνες και φωτογράφους. Τα παιδιά καλούνται να αποτυπώσουν θέματα που άπτονται της καθημερινότητας τους στο σχολείο αλλά και θέματα από το γενικότερο περιβάλλον τους. Συγκεντρώνουν μικρές συνεντεύξεις, στιγμιότυπα, στιγμές από παιχνίδι και άλλο οπτικοακουστικό υλικό που θα επεξεργαστούν μετά οι εικαστικοί, ώστε να το παρουσιάσουν σε προβολή κατά τη διάρκεια της τελικής συναυλίας. Παράλληλα με το υλικό που θα δουλέψουν οι μαθητές με τελικό σκοπό την παρουσίαση στη συναυλία, δημιουργείται και υλικό σε μορφή ντοκιμαντέρ ή «making of», ώστε να καταγραφεί όλη η διαδικασία της εκπαιδευτικής δράσης για αρχειακούς σκοπούς.

Συμμετέχουν μαθητές των σχολείων:

1ο Γυμνάσιο Μάνδρας (βίντεο και χορός)
2ο Γυμνάσιο Ελευσίνας (βίντεο)
2ο Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ελληνικού (βίντεο και χορός)
4ο Γυμνάσιο Ελευσίνας (βίντεο)
Γυμνάσιο Μεταμόρφωσης-Ηρακλείου (μουσική και χορός)
Μουσικό Σχολείο Ιλίου (μουσική)
Μουσικό Σχολείο Πειραιά (μουσική)
Πειραματικό Γυμνάσιο Αγίων Αναργύρων (μουσική, βίντεο και χορός)

Συντελεστές του προγράμματος S-[cool]-life για το 2014-2015
Αλέξανδρος Μούζας: ιδέα-σχεδιασμός, συντονισμός περιεχομένου, υπεύθυνος τομέα μουσικής, γενικός συντονισμός επί σκηνής και παρουσίαση.

Γιάννης Λούκος: βοηθός τομέα μουσικής.
Σπύρος Ρασιδάκης: υπεύθυνος τομέα βίντεο.
Ανδρόνικος Δημόπουλος, Νίκη Κορδά, Αλέξανδρος Τσερέπας: βοηθοί τομέα βίντεο.
Άρτεμις Ιγνατίου: υπεύθυνη τομέα χορού.
Ιωάννα Στρατή: βοηθός τομέα χορού.
Σοφία Τοπούζη: υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων ΟΜΜΑ-γενικός συντονισμός προγράμματος.