«Ρωσική Πρωτοπορία 1910-1930. Αριστουργήματα της συλλογής Κωστάκη» και το ταξίδι της συλλογής Κωστάκη του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης συνεχίζεται στο εξωτερικό, με επόμενο σταθμό, μετά το Palazzo Chiablese στο Τορίνο, την ιστορική Villa Manin, στα περίχωρα της Βενετίας. H έκθεση εγκαινιάστηκε στις 6 Μαρτίου με μεγάλη επιτυχία και θα διαρκέσει έως τις 28 Ιουνίου 2015.

Μια επιλογή 300 έργων τέχνης και αρχειακού υλικού από τη συλλογή του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, πίνακες και σχέδια  των σημαντικότερων καλλιτεχνών της Ρωσικής Πρωτοπορίας (Μαλέβιτς, Ποπόβα, Ρότσενκο, Ροζάνοβα, Ελ Λισίτσκι, Στεπάνοβα, Τάτλιν κ.ά.), έργα σε καμβά, γκουάς και ακουαρέλες, έγγραφα, φωτογραφίες, βιβλία, περιοδικά, αποκόμματα εφημερίδων και ταινίες από το αρχείο Κωστάκη, καθώς και μια ομάδα σχεδίων κονστρουκτιβιστικής αρχιτεκτονικής- δίνουν την ευκαιρία στο Ιταλικό κοινό να έρθουν σε γνωρίσουν μεγάλα κινήματα της Ρωσικής Πρωτοπορίας,  (από τον Νεο-Ιμπρεσιονισμό και τον Συμβολισμό στον Κυβοφουτουρισμό, Σουπρεματισμό και Κονστρουκτιβισμό).

Την έκθεση επιμελούνται η Μαρία Τσαντσάνογλου, διευθύντρια του ΚΜΣΤ και ειδική στην μελέτη της περιόδου της ρωσικής πρωτοπορίας και η Αγγελική Χαριστού, επιμελήτρια της συλλογής Κωστάκη στο ΚΜΣΤ. Τον αρχιτεκτονικό και μουσειογραφικό σχεδιασμό έκανε το γραφείο SPARCH (Ρένα Σακελλαρίδου – Μόρφω Παπανικολάου).

Η έκθεση υποστηρίχθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας και την Περιφερειακή Διεύθυνση Πολιτισμού της περιοχής Friuli-Venezia Giulia και διοργανώθηκε με τη στενή συνεργασία του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης. Φέρει την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας και του Δήμου Θεσσαλονίκης. Συνοδεύεται από κατάλογο των Εκδόσεων Skira με κείμενα του John E. Bowlt, της Αγγελικής Χαριστού, της Nicoletta Misler και της Μαρίας Τσαντσάνογλου.

Την έκθεση εγκαινίασαν από ιταλικής πλευράς η Debora Serracchiani, Αντιπρόεδρος του δημοκρατικού κόμματος της Ιταλίας και Πρόεδρος της αυτόνομης περιοχής Friuli-Venezia Giulia, παρουσία του Προέδρου της Villa Manin, Piero Colucci και του Διευθυντή Antonio Giusa. Εκ μέρους του ΚΜΣΤ μίλησαν η διευθύντρια Μαρία Τσαντσάνογλου και το μέλος του ΔΣ και θυγατέρα του συλλέκτη, Αλίκη Κωστάκη.

Στην έκθεση παρουσιάζονται πολλά έργα-ορόσημα της ρωσικής πρωτοπορίας, όπως το φωβιστικής τεχνικής “Πορτρέτο” του Καζιμίρ Μαλέβιτς (1910), η “Γυναίκα που Ταξιδεύει” της Λιουμπόβ Ποπόβα (1915), ένα σπάνιο παράδειγμα κυβιστικής και φουτουριστικής σύνθεσης, ο “Εκφραστικός Ρυθμός” του Ρότσενκο, ένας πίνακας του 1943-44 κατασκευασμένος με σταγόνες και πιτσιλιές χρωμάτων, ο οποίος αναπόφευκτα προκαλεί την σύγκριση με τον μεταγενέστερο χρονικά αφηρημένο εξπρεσιονισμό του Τζάκσον Πόλλοκ καθώς επίσης και το πρωτότυπο τμήμα φτερού της πτητικής μηχανής “Λετάτλιν”, ενός από τα πιο τολμηρά και ουτοπικά έργα τέχνης του 20ου αιώνα που δημιουργήθηκε το 1932 από τον Βλαντίμιρ Τάτλιν.

Την πρώτη παρουσίαση της συλλογής Κωστάκη στην Ιταλία κάλυψαν με εκτενείς αναφορές και άρθρα η Ιταλική Τηλεόραση και πολλές εφημερίδες, μεταξύ άλλων η Corriere della Sera, η La Stampa, η Repubblica και η Messaggero-Veneto που δημοσίευσαν πολυσέλιδα αφιερώματα.

Μια σειρά από παράλληλες δράσεις (κινηματογραφικά αφιερώματα, συναυλίες, ξεναγήσεις και ομιλίες) θα πραγματοποιηθούν καθόλη τη διάρκεια της έκθεσης και με κορύφωση την περίοδο μετά τα εγκαίνια της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Βενετίας.