Παράλιες Μνήμες: Εικαστική έκθεση στο Μουσείο Μέριμνας Ποντίων Κυριών

dav

Η έκθεση «Παράλιες Μνήμες» οργανώνεται με αφορμή τις εκδηλώσεις μνήμης για τη Μικρασιατική Καταστροφή και εντάσσεται στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2023.

Οι εικαστικοί Δημήτρης Ανυφαντάκης και Ιφιγένεια Σδούκου συνομιλούν με τη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μέριμνας Ποντίων Κυριών και οι φοιτήτριες/τές του Τμήματος Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. προσεγγίζουν τη Μικρασιατική Καταστροφή μέσα από τα εκθέματα του Μουσείου δημιουργώντας μια σπονδυλωτή ταινία μικρού μήκους με τίτλο: «Θεσσαλονίκη 1922 – Τέσσερις Αφηγήσεις».

Σύμφωνα με την επιμελήτρια της έκθεσης δρ. Βίκυ Κερτεμελίδου:

Τα έργα που δημιούργησαν ο Δημήτρης Ανυφαντάκης και η Ιφιγένεια Σδούκου είναι εμπνευσμένα από τα δεινά του ξεριζωμού των προσφύγων. Μεταγράφουν τις μνήμες αυτές σε σύγχρονες εικαστικές δημιουργίες επιχειρώντας μια συνομιλία του παρελθόντος με το παρόν. Με όχημα τα εικαστικά αυτά έργα, η έκθεση «Παράλιες Μνήμες» επιδιώκει να ευαισθητοποιήσει τους επισκέπτες για τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Στα έργα του Δημήτρη Ανυφαντάκη η θάλασσα απεικονίζεται ως σύμβολο ατελείωτης ελπίδας, μυστηρίου και μελαγχολίας, λειτουργεί ως πηγή έμπνευσης και εκφράζει τον σεβασμό και την αναγνώριση της θαλάσσιας φύσης, μιας ισχυρής δύναμης που μπορεί να προκαλέσει τόσο το δέος όσο και τον τρόμο.

Η Ιφιγένεια Σδούκου χρησιμοποιεί ως εκφραστικά μέσα το νήμα, την κλωστή, το χαρτί και το μπλε μελάνι. Η «σημαία» αποτελείται από μια σύνθεση υφασμάτων όπου στα λευκά μέρη κεντήθηκαν καράβια και η μπλε βαφή έγινε στο χέρι, με τρόπο που να ξεθωριάζει σταδιακά. Τα λάβαρα έχουν αναφορά στα υφαντά των αρχαίων όρθιων αργαλειών, με το μπλε χρώμα να συμβολίζει τη θάλασσα και τα ρυθμικά επαναλαμβανόμενα στοιχεία, τον χρόνο.

Ο Δημήτρης Ανυφαντάκης είναι visual artist/ αρχιτέκτονας. Σπούδασε αρχιτεκτονική στην Architectural Association, School of Architecture, στο Λονδίνο και παράλληλα ασχολήθηκε με τη ζωγραφική, τη γλυπτική και τη φωτογραφία. Έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Έργα του βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Από το 1990 και εξής διατηρεί αρχιτεκτονικό γραφείο και εργαστήριο στη Θεσσαλονίκη όπου κατοικεί και εργάζεται.

H Ιφιγένεια Σδούκου είναι εικαστικός. Σπούδασε ζωγραφική και χαρακτική στη Σχολή Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας. Έχει παρουσιάσει έργα της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Αθήνα, Λάρισα, Βόλο, Θεσσαλονίκη και στο εξωτερικό. Έργα της βρίσκονται στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Λάρισας, στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης του Δήμου Αθηναίων και σε ιδιωτικές συλλογές. Συνεργάστηκε ως εικονογράφος με τον εκδοτικό οίκο «Ανέμη» και σχεδίασε αφίσες και εξώφυλλα δίσκων. Κατοικεί και εργάζεται στη Λάρισα.

Οι συντελεστές της ταινίας «Θεσσαλονίκη 1922 -Τέσσερις Αφηγήσεις»

Γεωργία Βιολιτζή
Κανέλα Γόντικα
Δήμητρα Κατσιαούνη
Κωνσταντίνα Μπαλιάκα
Αλκινόη – Μαρία Μπαλάση
Μαρία Παπαοικονόμου
Ελένη Παρώνη
Αναστάσιος Σταμνάς
Ευαγγελία Τζοβάρα

Φοιτητές του Τμήματος Κινηματογράφου, Σχολή Καλών Τεχνών Α.Π.Θ

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Δημήτρης Ανυφαντάκης, black sea

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ