Παντελής Χανδρής – Orbital Objects: Έκθεση στην Citronne Gallery

Ο Παντελής Χανδρής παρουσιάζει την ατομική του έκθεση “Orbital Objects” στην Citronne Gallery.

Την Πέμπτη 30 Μαρτίου εγκαινιάζεται η ατομική έκθεση “Orbital Objects” του Παντελή Χανδρή, η πρώτη του στην Citronne Gallery – Αθήνα, όπου παρουσιάζει μία εγκατάσταση με γλυπτά, ζωγραφικά έργα και σχέδια.

Ο Παντελής Χανδρής κατασκευάζει μία εικαστική αφήγηση, έναν απρόοπτο κόσμο, έναν κόσμο αντιθέσεων και αναφορών που λειτουργεί συνειρμικά. Διέπεται από νήματα τα οποία συνδέουν και νοηματοδοτούν τα επιμέρους έργα αλλά ταυτόχρονα – παρόλο που η κάθε του έκθεση διαφέρει μορφολογικά – συνδέουν και την έκθεση αυτή με τις προηγούμενες και, τρόπον τινά, εισάγουν και αυτήν που θα ακολουθήσει.

Η εγκατάσταση Orbital Objects αντανακλά μια συμπαντική αναφορά. Πρόκειται για έναν εικαστικό Κόσμο, με την αρχαία ερμηνεία του όρου- δηλαδή ένα Σύμπαν, όπου πλανάται ένα αίσθημα ωκεάνιο, το δέος του αγνώστου, του απείρου και του ασύλληπτου. Τα έργα, επομένως, εντάσσονται σε μια τροχιά, σε μια κίνηση που καταργεί τον χρόνο και επαναδιαπραγματεύεται την έννοια του παρόντος. Ο καλλιτέχνης τον ορίζει ως “ιδιόμορφο πλανητικό κήπο”, όπου γλυπτά και ζωγραφικά έργα λειτουργούν σαν περιστρεφόμενα αντικείμενα. Η τροχιά τους κινείται γύρω από το κεντρικό γλυπτό της έκθεσης: μια λευκή, παγωμένη και ακίνητη φλόγα η οποία παραπέμπει στην άσβεστη μεν, αλλά βουβή φλόγα των μνημείων και των αγαλμάτων. Τέσσερις ακόμη φλόγες-αναφορές αποτελούν τον συνδετικό ιστό με τα υπόλοιπα έργα. Αυτές είναι οι “φρυκτωρίες”, δηλαδή ένα μέσον μετάδοσης μηνυμάτων, κατά το πρότυπο του αρχαίου πυρσού.

Ο καλλιτέχνης προσδιορίζει ότι η έρευνά του για την ενότητα “Orbital Objects” στράφηκε «στη ζωγραφική με στόχο τη μελέτη των αποδόσεων της σκιάς σε έργα του Giorgio Morandi, του Francis Bacon και του Edvard Munch, αλλά και σε πίνακες που αναπαριστούν νεκρά ζώα τα οποία εμφανίζονται ως τρόπαια κυνηγιού (Otto Scholderer). Στην έρευνα αυτή προστέθηκε και μια σειρά αστρικών σωμάτων».

Ο ιστορικός τέχνης Χριστόφορος Μαρίνος σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης ότι «τα τροχιακά αντικείμενα του Χανδρή είναι έργα που κάθε χρονική στιγμή θα προσδιορίζονται διαφορετικά. Το χαρακτηριστικό τους είναι ότι εντυπώνονται βαθιά στο υποσυνείδητο και στη μνήμη σου. Δεν τα ξεχνάς. Και το κυριότερο: αλλάζουν τον τρόπο που βλέπεις τη φύση, μια νεκρή φύση, το τοπίο, αλλά και τα ίδια τα έργα τέχνης – και το τι μπορούν αυτά να προσφέρουν σε έναν θεατή…».

Οι θεματικές του καλλιτέχνη κινούνται ανά ζεύγη και αντιθέσεις: σκιά και φως· ζωγραφική απεικόνιση και γλυπτική φόρμα· κατακερματισμός και ανασύσταση· λευκό- μαύρο· μαλακό – σκληρό· παγωμένο-θερμό. Μια από αυτές τις θεματικές είναι η σκιά- όχι μόνον σε αντίθεση με το φως, αλλά ως αυτοτελές στοιχείο το οποίο λειτουργεί αυτόνομα και συγκροτεί ένα ξεχωριστό ον. Αυτή η αντίληψη είναι εμφανής στην “νεκρή φύση”, όπου οι σκιές δεν αποτυπώνουν απλώς το ίχνος, αλλά υπάρχουν παραλλήλως με τα σώματα των νεκρών ζώων. Ο νεκρός λαγός, έμπνευση από το έργο τού Otto Scholderer, επανεμφανίζεται αυτούσιος, ως σώμα λευκό που κείτεται στο έδαφος-πάτωμα, ανάμεσα στα έργα. Το λευκό χρώμα τον συνδέει με τις λευκές φλόγες· η στάση του, όμως, είναι δυσπρόβλεπτη ανάμεσα στο είναι και το μη είναι.

Το Σύμπαν του Παντελή Χανδρή περικλείεται στον χώρο της γκαλερί, αλλά δεν εγκλωβίζεται. Τα όρια του βρίσκονται στους συνειρμούς, τις προσλήψεις, τις μνήμες και τις αναφορές του θεατή.

Παντελής Χανδρής

O Παντελής Χανδρής γεννήθηκε στην Αθήνα το 1963 και σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.

Έχει παρουσιάσει μέχρι τώρα 16 ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι διευθυντής του 10ου εργαστήριου ζωγραφικής της ΑΣΚΤ, όπου διδάσκει ως Αναπληρωτής καθηγητής.

Το 1992 κέρδισε το 1ο βραβείο του Ιδρύματος Γιάννη και Ζωής Σπυροπούλου και το 2010 τιμήθηκε με το βραβείο της AICA-Hellas για το έργο του Ens Solum. Έργα του υπάρχουν στις συλλογές του Ε.Μ.Σ.Τ. της Εθνικής Πινακοθήκης, της Εθνικής Γλυπτοθήκης, του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης καθώς και σε σημαντικές ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ – ΕΠΙΛΟΓΗ

2023 Orbital Objects – CITRONNE Gallery | Αθήνα
2019 Dragon Kite, Στάση Stasis-Taking a stance – Μπιενάλε Θεσσαλονίκης | MOMus – Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
2017 Schattenentblösster – Elika Gallery | Αθήνα
2015 Stealth- Elika gallery | Αθήνα
2013 Ζήτημα Πίστης – Elika gallery | Αθήνα
2010 O Άνθρωπος είναι ένα νησί – a.antonopoulou.art | Αθήνα
2007 Ens solum – a.antonopoulou.art | Αθήνα.
2005 Σχεδόν – μεταξύ – a.antonopoulou.art | Αθήνα
2003 Υπόστασις ΙΙ – Γκαλερί TinT | Θεσσαλονίκη
2003 Υπόστασις Ι – a.antonopoulou.art | Aθήνα
1999 MEDLENT – Χώρος Σύγχρονης Τέχνης Επίκεντρο | Αθήνα
1997 Παράλληλες Εικόνες II – ART ATHINA 5-97 – Αίθουσα Τέχνης Κρεωνίδης
1996 Παράλληλες Εικόνες – Γκαλερί Καλφαγιάν | Θεσσαλονίκη
1995 Οι σημειώσεις του Μαυροπίνακα – Καλειδοσκοπικές Εικόνες – Αίθουσες Τέχνης Κρεωνίδης | Αθήνα
1993 Τρόπαια – Αίθουσες Τέχνης Κρεωνίδης | Αθήνα
1991 Ανακατασκευές – Μετασκευές – Γκαλερί Δώμα-Δεσμός | Αθήνα

ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ – ΕΠΙΛΟΓΗ

2021 Η Πρώτη, Τελευταία και Παντοτινή Μπιεννάλε του Ψηλορείτη. Σύλληψη-επιμέλεια Stamatis Schizakis, Mουσείο Εικαστικών Τεχνών Ηρακλείου | Κρήτη
2021 Thesis – Antithesis – Synthesis. In the Belt of Change. Επιμέλεια Κ. Κοσκινά | Hainan,Κίνα
2019 Stasis – Taking a Stance. Επιμέλεια Κ. Σύρογλου – Μπιενάλε Θεσσαλονίκης, MOMus – Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης | Θεσσαλονίκη
2018 Εν αρχή ην ο Λόγος-Έννοιες-Εικόνες-Γραφή, Εθνικό Μουσείο Τέχνης της Κίνας (NAMOC) | Πεκίνο, Κίνα
2018, Το οχυρό, Οχυρό Συγκρότημα Τρουπάκηδων-Μούρτζινων | Μάνη
2017 Νέα Αποκτήματα (2014-2017). Επιμέλεια Κ. Κοσκινά – Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης | Αθήνα
2017 ΑΝΤΙΔΩΡΟΝ – Συλλογή του ΕΜΣΤ. Επιμέλεια Κ. Κοσκινά, Fridericianum | Κάσελ
2012 Drawing Now – Salon du dessin | Παρίσι
2011 Μονόδρομος – 3η Μπιενάλε Αθήνας, Διπλάρειος Σχολή | Αθήνα
2010 Προσωπικό Πολιτικό. Επιμέλεια Α. Λεοπούλου, 2η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης, ΚΜΣΤ | Θεσσαλονίκη
2008 NEO EROTICA boudoir street stories. Επιμέλεια Ε. Γαρουφαλιά, 1ο Δημοτικό Σχολείο Αμφιλοχίας | Αμφιλοχία
2008 Ο μεγάλος ύπνος. Επιμέλεια Θ. Μουτσόπουλος, Δημοτική Πινακοθήκη Καλαμάτας «Α. Τάσσος» | Καλαμάτα
2006 Το σκιάχτρο. Επιμέλεια Ο. Δανιηλοπούλου, Πινακοθήκη Αβέρωφ | Μέτσοβο
2006 Θετικά Φορτία. Επιμέλεια Α. Λεοπούλου, Θ. Μάρκογλου | Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης | Θεσσαλονίκη
2001 Μυθολογίες του βιβλίου – Σύγχρονοι Έλληνες Καλλιτέχνες. Επιμέλεια Ε. Στρούζα, Διεθνής Έκθεση Βιβλίου | Φραγκφούρτη
2001 Πορφυρή Γαία. Επιμέλεια Μ. Μαραγκού, Μοναστήρι Φυρογίων | Σίφνος
2001 Γλωσσαλγία. Επιμέλεια Μ. Στεφανίδης, Ελληνοαμερικανική Ένωση, Μουσείο Φρυσίρα | Αθήνα
1998 Π + Π = Δ. Επιμέλεια Γ. Τζιρτζιλάκης, Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ | Αθήνα
1996 Messageri Degli Dei. Επιμέλεια Ε. Βαρουξάκη, Palazzo delle Esposizioni | Ρώμη
1992 Germination 6 | Βουδαπέστη
1991 Germination 6, Ludwig Forum Fur Internationale Kunst | Άαχεν
1988 Biennale – Off | Μπολόνια
1987 Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών Μεσογείου | Βαρκελώνη

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Ευγενική Παραχώρηση της CITRONNE Gallery και του καλλιτέχνη. Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ