Η προπώληση των εισιτηρίων του τετραμήνου Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος, Ιούλιος 2018 αφορά τις εξής παραγωγές:

Équilibre / Cacti
Υπόθεση Μακρόπουλου
Μήδεια

Στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής
Η βασίλισσα των ξωτικών
Έργα Μάνου Χατζιδάκι στην Εναλλακτική Σκηνή

Στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Η προπώληση των παραγωγών Ναμπούκκο και Κάρμεν στο Ηρώδειο, θα ξεκινήσει μαζί με τις υπόλοιπες παραγωγές του Φεστιβάλ Αθηνών.

Λίγα λόγια για τις παραγωγές:

– Μπαλέτο Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Équilibre/ Cacti

Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής
3, 4, 5, 6 Μαΐου 2018 / Ώρα έναρξης 20.00
Τιμές εισιτηρίων: 15, 20, 25, 35, 40, 55 ευρώ / Φοιτητικό, παιδικό: 10 ευρώ / Περιορισμένης ορατότητας: 8 ευρώ

Ένα δίπτυχο χορού, σε χορογραφίες Αντώνη Φωνιαδάκη και Αλεξάντερ Έκμαν.

Με τους Α΄ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de ballet της ΕΛΣ

Équilibre

Χορογραφία Αντώνης Φωνιαδάκης
Μουσική Φίλιπ Γκλας – Ζουλιέν Ταρρίντ

Μια χορογραφία για τη σιδηρά πειθαρχία και την ατσαλένια θέληση των χορευτών του κλασικού χορού, την αυστηρή του δομή και την ερμητική του ιεραρχία, στοιχεία που παραπέμπουν ευθέως στην αυλική του καταγωγή. Με συνεργό τους υποβλητικούς, νοσταλγικούς, καθαρτικούς σαν προσευχή ήχους του Φίλιπ Γκλας από το εμβληματικό του έργο Koyaanisqatsi, ο Αντώνης Φωνιαδάκης προσκαλεί το κοινό σε ένα ταξίδι στον ανεξερεύνητο πυρήνα του χορού.

Cacti

Χορογραφία Αλεξάντερ Έκμαν
Σκηνικά Αλεξάντερ Έκμαν – Τομ Βίσσερ / Κοστούμια Αλεξάντερ Έκμαν / Φωτισμοί Τομ Βίσσερ / Κείμενο Σπένσερ Θίμπερτζ / Μουσική Γιόζεφ Χάυντν, Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, Φραντς Σούμπερτ

Ο σπουδαίος Σουηδός χορογράφος Αλεξάντερ Έκμαν, ο οποίος είναι γνωστός για τον γρήγορο ρυθμό, το πνευματώδες του χιούμορ και τις έξυπνες μεταμορφώσεις, συνεργάζεται για πρώτη φορά με το μπαλέτο της ΕΛΣ, με την επιτυχημένη του χορογραφία Cacti. «H αψεγάδιαστη ακρίβεια της χορογραφίας αυτής, καθώς ισορροπεί στα αλλόκοτα στοιχεία της, είναι απόλαυση», έγραψε ο Guardian στην κριτική του, ενώ ο Telegraph εξήρε «την ικανότητά του να δημιουργεί ισχυρές εικόνες, να φτιάχνει εντυπωσιακά σύνολα, ενώ προσφέρει χιουμοριστικές αναλαμπές».

Στο Cacti ο Αλεξάντερ Έκμαν στρέφει τη ματιά του στη σκηνή που τον γέννησε: στον ίδιο τον σύγχρονο χορό. Η παράσταση επιχειρεί να σταθεί κριτικά απέναντι και να αποδομήσει με χιούμορ τις μεγάλες υπερβολές της τέχνης του χορού.

– Λέος Γιάνατσεκ
Υπόθεση Μακρόπουλου

Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής
20, 23, 25 Μαΐου 2018 / Ώρα έναρξης 20.00
Τιμές εισιτηρίων: 15, 20, 35, 50, 55, 80 ευρώ / Φοιτητικό, παιδικό: 12 ευρώ / Περιορισμένης ορατότητας: 10 ευρώ

Ένα από τα λυρικά αριστουργήματα του 20ού αιώνα, η όπερα του Λέος Γιάνατσεκ συνδυάζει το υπαρξιακό δράμα με το φανταστικό στοιχείο. Η διάσημη τραγουδίστρια Εμίλια Μάρτυ είναι μια κυρία τριακοσίων ετών. Το μυστικό της αιώνιας νιότης της κρύβεται σε ένα ελιξίριο το οποίο παρασκεύασε τον 16ο αιώνα ο Κρητικός αλχημιστής Ιερώνυμος Μακρόπουλος, τότε στην υπηρεσία του αυτοκράτορα Ροδόλφου Β΄, και το οποίο δοκίμασε πρώτα στην ίδια του την κόρη, την Ελίνα Μακροπούλου. Η Ελίνα έζησε όλους αυτούς τους αιώνες ως Ευγενία Μοντές, Έλζα Μύλλερ, Εκατερίνα Μίσκιν, Ελλιάν ΜακΓκρέγκορ, διατηρώντας μονάχα τα αρχικά γράμματα του πραγματικού της ονοματεπώνυμου.

Τώρα, ως Εμίλια Μάρτυ, συνειδητοποιεί τον κυνισμό και την απάθεια που έχει επιφέρει η κατάσταση της αιώνιας νιότης και αντιλαμβάνεται πόσα στοιχεία, όπως η αίσθηση ενός σκοπού στη ζωή, οφείλονται στη γνώση ότι η ζωή έχει ένας ορατό τέλος. Έτσι αποφασίζει να αφήσει τον θάνατο να την κυριεύσει. Η αριστουργηματική όπερα του Λέος Γιάνατσεκ παρουσιάζεται για πρώτη φορά από την Εθνική Λυρική Σκηνή και εγκαινιάζει έναν κύκλο παρουσίασης έργων του Τσέχου συνθέτη από τον οργανισμό μέσα στην επόμενη τριετία.

Ο Γιάνατσεκ, ένας από τους κορυφαίους Ευρωπαίους συνθέτες της όπερας του 20ού αιώνα, ασχολήθηκε σοβαρά με τη λαογραφία και εμπνεύστηκε από την παραδοσιακή μουσική της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας, όπως επίσης, γενικότερα, από τη σλαβική μουσική. Έτσι, διαμόρφωσε τη δική του πρωτότυπη μουσική γλώσσα, όπου συνυπήρχαν οι θεματικές αντιθέσεις, αλλά και η αντανάκλαση ολόκληρης της γκάμας των ανθρώπινων συναισθημάτων.

Ο σπουδαίος σκηνοθέτης του θεάτρου και της όπερας και πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Γιάννης Χουβαρδάς, σημειώνει: “Με συναρπάζει η πρόκληση της μεταφοράς στη σκηνή, έναν κατεξοχήν χώρο πεπερασμένου χρόνου, της έννοιας του ατέρμονου χρόνου.”

Συντελεστές:

Κύκλος «20ός αιώνας» / Κύκλος Γιάνατσεκ – Όπερα

Μουσική διεύθυνση Οντρέι Όλος
Σκηνοθεσία Γιάννης Χουβαρδάς
Σκηνικά Εύα Μανιδάκη / Κοστούμια Ιωάννα Τσάμη / Κινησιολογία: Πατρίσια Απέργη / Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος / Διεύθυνση Χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

Εμίλια Μάρτυ: Έλενα Κελεσίδη
Άλμπερτ Γκρέγκορ: Δημήτρης Πακσόγλου
Δρ Κολενάτυ: Βαγγέλης Μανιάτης
Βίτεκ: Νίκος Στεφάνου
Κριστίνα: Άρτεμις Μπόγρη
Βαρόνος Γιάροσλαφ Πρους: Γιάννης Γιαννίσης
Γιάνεκ: Χρήστος Κεχρής
Κόμης Χάουκ-Ζέντορφ: Δημήτρης Σιγαλός
Τεχνικός σκηνής: Αρκάδιος Ρακόπουλος
Καθαρίστρια / Καμαριέρα: Μιράντα Μακρυνιώτη
Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

– Νίκος Κυπουργός
Μήδεια

Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής
7, 8, 11, 12 Ιουλίου 2018 / Ώρα έναρξης 20.00
Τιμές εισιτηρίων: 15, 20, 30, 40, 45, 60 ευρώ / Φοιτητικό, παιδικό: 12 ευρώ / Περιορισμένης ορατότητας: 10 ευρώ

Από τη φετινή σεζόν και για τα τρία επόμενα χρόνια η Εθνική Λυρική Σκηνή θα παρουσιάσει τρία νέα έργα οπερέτας, μετά από παραγγελία σε τρεις διακεκριμένους Έλληνες συνθέτες, με στόχο να δοθεί ώθηση για τη δημιουργική επανεκκίνηση του είδους.

Η αρχή γίνεται τον Ιούλιο του 2018 με τη σατιρική Μήδεια του Μποστ, την οποία θα μελοποιήσει ως οπερέτα μετά από ανάθεση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ο Νίκος Κυπουργός και θα σκηνοθετήσει ο Νίκος Καραθάνος. Απολύτως συνειδητά ο κύκλος Operetta restart ξεκινά με τη Μήδεια του Μποστ, μιας και πρόκειται για ένα ουσιαστικά ρηξικέλευθο έργο, το οποίο μετά τη μελοποίησή του και την παρουσίασή του ως οπερέτα θα αποκτήσει μια νέα διάσταση.

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι ο Μποστ κατάφερε να δημιουργήσει ένα εντελώς προσωπικό και αναγνωρίσιμο σατιρικό ύφος, ως σκιτσογράφος, κειμενογράφος, θεατρικός συγγραφέας, αλλά και ζωγράφος. Η ανορθόδοξη χρήση της γλώσσας και τα σκοπίμως ανορθόγραφα κείμενά του είχαν στόχο να αποδομήσουν την καθαρεύουσα και να καθιερώσουν τη δημοτική γλώσσα.

Το κείμενο της Μήδειας, σε δεκαπεντασύλλαβο, έχει ως αφετηρία τη γνωστή τραγωδία του Ευριπίδη, αλλά μιλά με τον τρόπο του Μποστ για μια γυναίκα η οποία θέλει να σκοτώσει τα παιδιά της επειδή δεν παίρνουνε τα γράμματα, ούτε θέλουν να εργαστούν, ενώ επιπλέον ο άντρας της την απατά και θέλει να παντρευτεί την πριγκίπισσα της Κορίνθου.

Ο Νίκος Κυπουργός, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες, υπήρξε στενός συνεργάτης του Μάνου Χατζιδάκι. Ξεκίνησε από τη θρυλική Λιλιπούπολη και έχει συνθέσει δεκάδες έργα για το θέατρο και τον κινηματογράφο, φωνητική μουσική, ορχηστρική μουσική, μουσική δωματίου, μουσική για χορό, τραγούδια, μιούζικαλ.

Ο Νίκος Καραθάνος, σπουδαίος σκηνοθέτης του θεάτρου, έχει δημιουργήσει τα τελευταία χρόνια ένα αναγνωρίσιμο θεατρικό ιδίωμα, καταφέρνοντας να χτίζει κάθε φορά έναν νέο κόσμο στις παραστάσεις που δημιουργεί. Ο Καραθάνος συνεργάζεται για πρώτη φορά με την Εθνική Λυρική Σκηνή, σε ένα από τα πιο απαιτητικά καλλιτεχνικά στοιχήματα της σεζόν 2017/18.

Συντελεστές:

Βασισμένο στη Μήδεια του Μποστ
Κύκλος Operetta restart – Οπερέτα

Μουσική διεύθυνση Ηλίας Βουδούρης – Γιώργος Μπαλατσινός
Σκηνοθεσία Νίκος Καραθάνος
Σκηνικά – Κοστούμια Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία και Μονωδούς της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

– Φεστιβάλ Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής
Έκσταση

Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής
22, 23, 24, 27, 28, 30, 31 Μαρτίου & 1, 3 Απριλίου 2018 / Ώρα έναρξης 20.30
Τιμές εισιτηρίων: € 12, € 15 / Φοιτητικό, παιδικό: € 8

Ο ετήσιος κύκλος Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής επανέρχεται με ένα θέμα που συνδέει στη διαχρονία μουσική και λατρεία: την έκσταση. Από τους θιάσους του Διονύσου στους περιστρεφόμενους δερβίσηδες και από το μέλος και την πολυφωνία έως τον μινιμαλισμό, η μουσική συνδέεται άρρηκτα με την επιθυμία του ανθρώπου για υπέρβαση των φυσικών του ορίων. Οι Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής βολιδοσκοπούν τη σχέση αυτή με μια σειρά από συναυλίες και εκδηλώσεις, από την παλιά μουσική μέχρι τον αμερικάνικο μινιμαλισμό και από την οθωμανική μουσική μέχρι τον Μπαχ.

Επιμέλεια Φεστιβάλ Στέφανος Θωμόπουλος, Αλέξανδρος Ευκλείδης

22 Μαρτίου 2018 – PIANO TRANCE

Πιανιστικά ντουέτα με έργα των Μεσσιάν, Κούρταγκ, Τεν Χολτ. Ερμηνεύουν: Στέφανος Θωμόπουλος / Πρόδρομος Συμεωνίδης και Χρήστος Σακελλαρίδης / Μπεάτα Πίντσετιτς

23 & 24 Μαρτίου 2018 – ΧΟΥ?

Ένα σύγχρονο modal oratorium για δύο τραγουδιστές, μικρή βυζαντινή χορωδία, ensemble εννέα μουσικών και περιστρεφόμενο δερβίση. Ιδέα, μουσική: Θύμιος Ατζακάς / Περιστρεφόμενος δερβίσης: Ziya Azazi / Νίκος Σπανός (κόντρα τενόρος) / Σπύρος Σακκάς (βαρύτονος)

27 Μαρτίου 2018 – I HAD ENOUGH

Ένα project βασισμένο στην καντάτα του Γ. Σ. Μπαχ Ich habe genug. Τραγούδι – χορός: Λένια Ζαφειροπούλου / Χορός: Τάσος Καραχάλιος

28 Μαρτίου 2018 – ΕΚΣΤΑΤΙΚΗ ΑΓΑΛΛΙΑΣΗ

Dissenso Duo (Γιώργος Σαμοϊλης & Αλέξης Μαστιχιάδης) & MMMD (Νίκος Βελιώτης & ILIOS)
Οι δεξιοτέχνες του Μπαρόκ και οι σκαπανείς της αβάντ γκαρντ σε ένα πρωτόγνωρο “Baroque- Doom”.

30 & 31 Μαρτίου 2018 – Ο ΑΛΗΣΜΟΝΗΤΟΣ ΚΗΠΟΣ

Κυριάκος Καλαϊτζίδης – Εν Χορδαίς
Μία μουσική παράσταση όπου όργανα, ρυθμικά σχήματα, μελωδικές φόρμες και ιδιώματα από την Ανατολή και τη Δύση συνυπάρχουν αρμονικά.

1 Απριλίου 2018 – Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΦΟΥΓΚΑΣ

Το μνημειώδες έργο του Γ. Σ. Μπαχ παρουσιάζεται στο σύνολό του σε μια εκστατική εμπειρία με την καταξιωμένη πιανίστα Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου.

3 Απριλίου 2018 – Ο ΞΕΠΕΣΜΕΝΟΣ ΔΕΡΒΙΣΗΣ

Βασισμένο στο διήγημα του Α. Παπαδιαμάντη
Σύλληψη – Μουσική Σύνθεση: Φένια Παπαδόδημα / Αυτοσχεδιασμοί: Γιώργος Παλαμιώτης, Ντέιβιντ Λιντς, Παναγιώτης Κωστόπουλος, Αντρέας Πολυζωγόπουλος .

– Χένρυ Πέρσελ
Η βασίλισσα των ξωτικών

Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής 
27, 28, 29 Απριλίου 2018
4, 5, 6, 11, 12 Μαΐου 2018
Ώρα έναρξης: 20.30
Τιμές εισιτηρίων 18, 25 ευρώ / Φοιτητικό, παιδικό 12 ευρώ

Η λυρική παραγωγή του μπαρόκ έχει μπει τις τελευταίες δεκαετίες στο ρεπερτόριο των μεγάλων θεάτρων όλου του κόσμου, αναπληρώνοντας ένα ιστορικό κενό. Η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ φιλοδοξεί να κάνει το μπαρόκ ρεπερτόριο έναν από τους βασικούς άξονες της δραστηριότητάς της, καθώς η αίθουσα της είναι από άποψη μεγέθους και ακουστικής ιδεώδης για τις απαιτήσεις του είδους.

Το πρώτο έργο που θα ενταχθεί στο ρεπερτόριο της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ την περίοδο 2017-2018 δεν ανήκει στο κυρίαρχο ιταλικό ή γαλλικό ρεπερτόριο της περιόδου, αλλά στο ιδιάζον αγγλικό. Η βασίλισσα των ξωτικών χαρακτηρίζεται ως semi-opera ή Μάσκα καθώς πρόκειται στην ουσία για σκηνική μουσική που έγραψε ο σημαντικότερος συνθέτης του αγγλικού μπαρόκ, ο Χένρυ Πέρσελ (1659-1695) πάνω σε μια διασκευή του Ονείρου καλοκαιρινής νύχτας του Σαίξπηρ από τον σημαντικό θεατρικό συγγραφέα της Παλινόρθωσης, Τόμας Μπέττερτον. Το έργο του Πέρσελ έχει μικρή σχέση με το έργο του Σαίξπηρ, καθώς δεν συμπεριλαμβάνει κανέναν στίχο του συγγραφέα. Ωστόσο, είναι δείγμα της μουσικοθεατρικής ιδιοφυΐας του συνθέτη του Διδώ και Αινείας και της πλούσιας φαντασίας του, που δίνει ζωή στης αλληγορικές μορφές και τη χαλαρή πλοκή του λιμπρέτου.

Την ευθύνη της σκηνοθεσίας και της εικαστικής προσέγγισης του παραμυθοδράματος του Πέρσελ έχει ο Γιάννης Σκουρλέτης (με την ομάδα bijoux de kant), ένας από τους πιο ιδιοσυγκρασιακούς σκηνοθέτες, του οποίου η αισθητική συνομιλεί άμεσα με το μπαρόκ. Τη μουσική διεύθυνση έχει ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος.

Συντελεστές:

Μπαρόκ όπερα

Μουσική διεύθυνση Μάρκελλος Χρυσικόπουλος
Σκηνοθεσία-Σκηνικά-Κοστούμια Γιάννης Σκουρλέτης / bijoux de kant
Ερμηνεύουν: Χάρης Ανδριανός, Φανή Αντωνέλου, Γιάννης Καλύβας, Θεοδώρα Μπάκα, Νίκος Σπανός

– Συναυλία
Έργα Μάνου Χατζιδάκι στην Εναλλακτική Σκηνή
15 εσπερινοί
Μυθολογία

Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής
10, 16, 18, 19 Μαΐου 2018 / Ώρα έναρξης: 20.30
Τιμές εισιτηρίων 18, 25 ευρώ / Φοιτητικό, παιδικό 12 ευρώ

Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις

15 εσπερινοί: Γιώργος Εμμανουήλ Λαζαρίδης (πιάνο), Στέλλα Κυπραίου (κιθάρα), Γιώργος Μουλουδάκης (κιθάρα), Τάκης Καπογιάννης (κοντραμπάσο), Άννα Δερμάνη (άρπα)

Μυθολογία: Ερμηνεύει η Δήμητρα Σελεμίδου, προσαρμογή, ενορχηστρώσεις Λευτέρης Μιχαλόπουλος

Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει τον κύκλο Μάνος Χατζιδάκις, ο οποίος θα πραγματοποιηθεί από το 2017 έως το 2020 στις δύο αίθουσες της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, σε συνεργασία με τον Γιώργο Χατζιδάκι και το Αρχείο Μάνου Χατζιδάκι.

Το αφιέρωμα στον σπουδαίο Έλληνα συνθέτη συνεχίζεται με την παρουσίαση των έργων 15 εσπερινοί και Μυθολογία, στις 10, 16, 18 και 19 Μαΐου. Στους 15 εσπερινούς (1964) ο Μάνος Χατζιδάκις διασκευάζει ισάριθμα δημοφιλή τραγούδια του και ορχηστρικά θέματα για μικρό σύνολο οργάνων. Η Μυθολογία (1966) είναι ένας από τους σημαντικότερους κύκλους τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι. Καινοτόμος τότε και φρέσκος ακόμη και σήμερα φέρει τη σφραγίδα μιας από τις αποδοτικότερες και πιο δημιουργικές συνεργασίες συνθέτη/στιχουργού, όπως ήταν αυτή με τον ποιητή Νίκο Γκάτσο.


Φωτογραφία: ©Β. Μακρής