O Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας: από τον William Kentridge και την Handspring Puppet Company

O μέγας Νοτιοαφρικανός σκηνοθέτης και εικαστικός Ουίλλιαμ Κέντριτζ, μετά το εξαιρετικό Refuse the Hour, επανέρχεται και, σε συμπαραγωγή με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, παρουσιάζει το αριστούργημά του, O Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας, μια νέα εκδοχή στην ιστορική παράσταση του 1997, ένα απαράμιλλης δεξιότητας και αισθητικής θέαμα και, συγχρόνως, πολιτική πράξη μνήμης και αναστοχασμού, σε συνεργασία με τη Handspring Puppet Company.

O μέγας Νοτιοαφρικανός σκηνοθέτης και εικαστικός Ουίλλιαμ Κέντριτζ, μετά το εξαιρετικό Refuse the Hour, επανέρχεται και, σε συμπαραγωγή με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, παρουσιάζει το αριστούργημά του, O Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας, μια νέα εκδοχή στην ιστορική παράσταση του 1997, ένα απαράμιλλης δεξιότητας και αισθητικής θέαμα και, συγχρόνως, πολιτική πράξη μνήμης και αναστοχασμού, σε συνεργασία με τη Handspring Puppet Company.

Η διεθνούς φήμης νοτιοαφρικανική ομάδα κουκλοθεάτρου βρίσκεται επίσης πίσω από την περίφημη και πολυβραβευμένη παραγωγή του επικού αντιπολεμικού θεάματος War Horse (Το Άλογο του Πολέμου).

Ηθοποιοί, κούκλες και κουκλοπαίκτες, βιντεοπροβολές αρχειακού υλικού, ηχητικές μαρτυρίες και, βέβαια, τα μοναδικά «πρωτόγονα» animation του ίδιου του Κέντριτζ συμπρωταγωνιστούν σε αυτό το ευφάνταστο ουμανιστικό χάπενινγκ: ένα ολικό έργο τέχνης με θέμα το απαρτχάιντ και το ρατσισμό, το συλλογικό τραύμα, την ιστορική μνήμη και τη συμφιλίωση.

Το έργο που έριξε το σπόρο για το Νταντά, τον υπερρεαλισμό και το θέατρο του παραλόγου, ο Βασιλιάς Υμπύ (1896) του Alfred Jarry, αποτελεί το σημείο εκκίνησης. Μόνο που εδώ, ο άπληστος αντιήρωας του 19ου αιώνα διακτινίζεται στη Νότιο Αφρική της δεκαετίας του ’90 με τη μορφή ενός έκπτωτου καταπιεστή. Έχοντας διαπράξει στυγερά εγκλήματα κατά την περίοδο του απαρτχάιντ, ο Νοτιοαφρικανός αυτός Υμπύ βρίσκεται αντιμέτωπος με τη δικαιοσύνη – συγκεκριμένα, με τις ανακρίσεις της Επιτροπής Αλήθειας και Συμφιλίωσης που συγκρότησε ο Nelson Mandela. Ενόσω ο Υμπύ επιδιώκει την αμνηστία, οργώνει τη σκηνή σαν σαλτιμπάγκος, χορεύει και τραγουδά στη σκιά της συζύγου του, μιας ζηλότυπης… Big Mama Africa, κι έχει για συντροφιά μια κουστωδία από μαριονέτες, εμβλήματα του αυταρχισμού του: τον μυθικό τρικέφαλο Κέρβερο, φύλακα του Άδη, κι έναν κροκόδειλο που κατασπαράσσει τα ντοκουμέντα που δεν πρέπει να βγουν στο φως.

Σκηνοθεσία: William Kentridge
Βοηθός Σκηνοθέτη: Janni Younge
Κείμενα: Jane Taylor
Σχεδιασμός κουκλών: Adrian Kohler
Βοηθός σχεδιαστή κουκλών: Tau Qwelane
Σχεδιασμός κινούμενων εικόνων: William Kentridge
Βοηθοί σχεδιασμού κινούμενων εικόνων: Tau Qwelane, Suzie Gable
Σχεδιασμός σκηνικών: Adrian Kohler, William Kentridge
Σχεδιασμός κοστουμιών: Adrian Kohler
Ενδυματολόγοι: Phyllis Midlane, Sue Steele
Σχεδιασμός φωτισμών: Wesley France
Σχεδιασμός ήχου: Wilbert Schubel
Μουσική: Warrick Sony και Brendan Jury
Χορογραφία: Robyn Orlin
Μοντάζ κινούμενων εικόνων: Catherine Meyburgh
Έρευνα στα αρχεία της Επιτροπής Αλήθειας και Συμφιλίωσης: Antjie Krog
Έρευνα ταινιών και βίντεο: Gail Berhmann

Με τους:
Πατέρας Υμπύ: Dawid Minnaar
Μητέρα Υμπύ: Busi Zokufa
Κουκλοπαίκτες: Gabriel Marchand, Mandiseli Maseti και Mongi Mthombeni

Διεύθυνση σκηνής: Jessica Mias-Jones
Τεχνικός ήχου: Simon Mahoney
Διεύθυνση περιοδείας: Wesley France

Μετάφραση κειμένου: Βασίλης Κιμούλης

Διάρκεια: 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Κατάλληλο για ανηλίκους άνω των 14 ετών.

Παραγωγή: Handspring Puppet Company
Σε συνεργασία με την Quaternaire

Συμπαραγωγή: Διεθνές Φεστιβάλ Εδιμβούργου (Μεγάλη Βρετανία), Φεστιβάλ Τεχνών Ταϊπέι και Πολιτιστικό Ίδρυμα Ταϊπέι (Ταϊβάν), Festival de Marseille _ danse et arts multiples (Γαλλία), Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών (Ελλάδα), Cal Performances Berkeley (ΗΠΑ), BOZAR Brussels (Βέλγιο)

Με την υποστήριξη: Εθνικό Φεστιβάλ Τεχνών (Νότια Αφρική)

Η Handspring Puppet Company εκπροσωπείται διεθνώς από την Quaternaire / Sarah Ford.

www.quaternaire.org

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ