Ο Μάης του ’68 στο φετινό Open Day της Στέγης

Με αφορμή την επέτειο των πενήντα ετών από το Μάη του ’68, η Στέγη ανοίγει για 6η χρονιά τις πόρτες της, για να υποδεχτεί μικρούς και μεγάλους, σε ένα event με ανατρεπτική διάθεση.

Το ετήσιο Open Day της Στέγης είναι πλέον θεσμός. Χαρακτηριστικό της διοργάνωσης αυτής, όπως υποδηλώνει και η ονομασία της, είναι το άνοιγμα της Στέγης στο κοινό: οι επισκέπτες στις 4 Μαρτίου έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν ελεύθερα σε όλους τους χώρους του κτιρίου, επιλέγοντας τα δρώμενα της επιλογής τους και δημιουργώντας τις δικές τους αισθητικές διαδρομές. Η θεματική του φετινού Open Day ανοίγεται σε μια ολόκληρη εποχή. Με αφορμή την επέτειο των πενήντα ετών από τον Μάη του ’68, το Open Day ανιχνεύει τις περίπλοκες και γοητευτικές διαδρομές και διασταυρώσεις της πρωτοποριακής τέχνης με τις νέες κοινωνικές και πολιτικές ιδέες της εποχής. Η περίοδος αυτή ξεκινά από τα τέλη της δεκαετίας του ’50 και περιλαμβάνει και τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ’70.

Ο πόλεμος της Ινδοκίνας, τα κινήματα κατά της αποικιοκρατίας, το κίνημα των πολιτικών δικαιωμάτων, η γενιά της αμφισβήτησης, το Βιετνάμ, η Άνοιξη στις διάφορες χώρες του Ανατολικού Μπλοκ, η Πολιτιστική Επανάσταση στην Κίνα, τα δικτατορικά καθεστώτα στον ευρωπαϊκό Νότο, είναι μόλις μερικά από τα συμβάντα που διαμορφώνουν αυτή την ανήσυχη και γονιμότατη περίοδο.

Ο ίδιος ο Μάης ήταν μια τεράστια συνέλευση, όπου τέθηκαν υπό αμφισβήτηση όλες οι καθιερωμένες αντιλήψεις και γεννήθηκαν έτσι ιδέες και προσεγγίσεις που βρίσκονται στο επίκεντρο των θεωρητικών συζητήσεων για την κοινωνία και τον κόσμο μέχρι και σήμερα.

Σε κάθε γωνιά της Στέγης –στα φουαγιέ, στη Μικρή και στην Κεντρική Σκηνή– τραγουδιστές, μουσικοί, ηθοποιοί, περφόρμερ, σπουδαστές και φιλότεχνοι θα συμμετάσχουν σε ένα μαραθώνιο εκτέλεσης εμβληματικών μουσικών έργων και συμβάντων, σε μια σύνθεση με πολλές όψεις. Τα έργα, στην πλειονότητά τους, παρουσιάζονται για πρώτη φορά στη χώρα μας.

Παράλληλα, οι επισκέπτες θα μπορούν να παρακολουθήσουν ταινίες και βίντεο. Το αφιέρωμα ολοκληρώνεται με συναυλία στην Κεντρική Σκηνή από σολίστες και σύνολο.

Συντελεστές

Σύλληψη, Σύνθεση, Μουσικολογική & Σκηνοθετική Επιμέλεια, Realisations, Ενορχηστρώσεις, Διασκευή Κειμένων & Οργάνωση: Ανάργυρος Δενιόζος
Μουσική Διεύθυνση, Realisations: Ανδρέας Λεβισιανός
Κίνηση: Βασίλης Σκαρμούτσος
Βίντεο & Φωτισμοί: Μάνος Αρβανιτάκης, Ελίνα Σφουντούρη
Ηχητικός Σχεδιασμός, Προγραμματισμός & Electronics: Νίκος Παλαμάρης, Ορέστης Παπαδόπουλος
Επιμέλεια: Σέργιος Σινάνης, Tristan Beutter
Οργανωτική επιμέλεια: Κατερίνα Τσεσμετζή, Βάλια Ρασσά
Οργάνωση παραγωγής: Χαρά Μουρλά

Συμμετέχουν μεταξύ άλλων: Ictus Εnsemble, 6daEXIt Improvisation Ensemble, Whi Ensemble, Σύνολο Πειραματικής Μουσικής Μουσικού Σχολείου Παλλήνης, Artéfacts Ensemble, Σύνολο Φεστιβάλ Ιονίων, Ensemble Continuum (@Athens), Οι σπουδαστές B’ και Γ’ έτους της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών

Η δράση υλοποιείται με την υποστήριξη της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση στο πλαίσιο του δικτύου Interfaces που συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «Δημιουργική Ευρώπη» της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Λίγα λόγια ακόμα για τον Μάη του ’68

Ο διάλογος της πρωτοποριακής τέχνης με τις ριζοσπαστικές πολιτικές κινήσεις απέφερε ένα μεγάλο αριθμό καλλιτεχνικών κινημάτων, όπως ήταν αυτά των λετριστών και των καταστασιακών, ενώ εμπλούτισε σε τεράστιο βαθμό τη θεωρία και πρακτική της τέχνης.

Παρότι ο γαλλικός Μάης του ‘68 είναι το γεγονός εκείνο που έχει εντυπωθεί πιο έντονα στη συλλογική μνήμη και φαντασία, για να κατανοήσουμε καλύτερα την περίοδο αυτή σκόπιμο είναι να ανοιχτούμε γεωγραφικά και χρονικά: στις ΗΠΑ με το κίνημα των πολιτικών δικαιωμάτων, τα κινήματα αμφισβήτησης και την αντικουλτούρα, στην Κίνα με την Πολιτιστική Επανάσταση που τόσο γοήτευσε το φαντασιακό πολυάριθμων διανοούμενων, στην Ολλανδία, στην Ιταλία με το Ανοιχτό Έργο, αλλά και την αυτοσχεδιαστική ζωντανή ηλεκτρονική μουσική, στην Αγγλία με τη μουσική για ερασιτέχνες, στην Άνοιξη της Πράγας, αλλά και στην Ελλάδα της δικτατορίας.

Ένα άλλο σημείο που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι η διερεύνηση νέων μορφών επικοινωνίας με το ευρύτερο κοινό, μέσω της ποπ μουσικής, της τεχνολογίας, του αυτοσχεδιασμού και της εμπλοκής του κοινού στην εκτέλεση της ίδιας της μουσικής.

Πολλές από τις ιδέες και τις κατευθύνσεις της σκέψης της εποχής μας πηγάζουν από εκείνη την περίοδο: κάποιος μπορεί να συμπεριλάβει σε αυτές την αναγνώριση της έννοιας του Άλλου και τη διεκδίκηση της Απελευθέρωσης – πολιτικής, κοινωνικής, προσωπικής.

Ο γαλλικός Μάης έχει αφήσει ως παρακαταθήκη και μια σειρά από εμβληματικά συνθήματα:

«Η φαντασία στην εξουσία!»
«Ας είμαστε ρεαλιστές! Ας επιδιώκουμε το αδύνατο!»
«Απαγορεύεται το Απαγορεύεται!»
«Η φιλοσοφία βρίσκεται στους δρόμους!»

Το αναλυτικό πρόγραμμα του 6ου Open Day της Στέγης μπορείτε να το βρείτε εδώ: Πρόγραμμα 6ου Open Day – Μάης ’68


Φωτογραφίες: ©Γιάννης Σούλης

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ