Το KYKLOS ENSEMBLE, το δυναμικά εξελισσόμενο σύνολο μουσικής δωματίου, που ήδη από την πρώτη εμφάνισή του στο Μέγαρο άφησε την προσωπική του σφραγίδα στο ελληνικό καλλιτεχνικό τοπίο, επιστρέφει στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Μετά την αίσθηση που προκάλεσε, το προηγούμενο καλοκαίρι, η πρώτη  πανελλήνια εκτέλεση από το KYKLOS της ανασύνθεσης-ερμηνείας του Χειμωνιάτικου ταξιδιού του Σούμπερτ του Χανς Τσέντερ υπό τον Θεόδωρο Κουρεντζή, τα μέλη του συνόλου έρχονται την Τρίτη 10 Μαρτίου 2015 να επαναπροσδιορίσουν με τη σύγχρονη ματιά τους το έργο του Γιόχαν-Σεμπάστιαν Μπαχ. Σολίστ της βραδιάς είναι η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου (πιάνο, τσέμπαλο) και ο Δημήτρης Δεσύλλας (μαρίμπα). Η συναυλία με τίτλο «Ο Kyklos με τον Μπαχ» εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Σειράς Επιλογές και αποτελεί συμπαραγωγή του Oργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και του KYKLOS ENSEMBLE.

«Ο Kyklos με τον Μπαχ» θα ανοίξει με τη Sarabande από το έργο Collage Über B-A-C-H [Κολάζ πάνω στον B-A-C-H] του εσθονού μινιμαλιστή Arvo Pärt (γενν. 1935), ενός από τους σπουδαιότερους συνθέτες της σύγχρονης εποχής. Η σύνθεση του Pärt αποτελείται από τρία μέρη εμπνευσμένα από παραδοσιακές μπαρόκ φόρμες (toccata, sarabande και ricercar). Είναι γραμμένη για έγχορδα, όμποε, τσέμπαλο και πιάνο (1964). Στο πρώτο μέρος θα ακουστεί επίσης η Chaconne από τη Δεύτερη παρτίτα για σόλο βιολί BWV1004 του Γιόχαν-Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750) σε μεταφορά για σόλο μαρίμπα. Τα μέρη για μαρίμπα ερμηνεύει ο σολίστ κρουστών Δημήτρης Δεσύλλας. Στη συνέχεια, η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου θα ερμηνεύσει στο πιάνο 4 χορικά πρελούδια (Chorale Preludes) των Βach-Busoni. Πρόκειται περί συνθέσεων για εκκλησιαστικό όργανο του μεγάλου κάντορα, τις οποίες μετέγραψε για  πιάνο το 1898 ο ιταλός πιανίστας και συνθέτης Ferruccio Busoni (1866-1924). Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας θα ακουστεί η Μουσική προσφορά BWV 1079, μια συλλογή από κανόνες, φούγκες και σονάτες που είχαν γραφτεί αρχικώς για πληκτροφόρο. Είναι ένα από τα σπουδαιότερα έργα του Γιόχαν-Σεμπάστιαν Μπαχ. Η Μουσική προσφορά βασίζεται σε ένα και μοναδικό μουσικό θέμα που είχε δοθεί στον Μπαχ από τον Βασιλιά Φρειδερίκο Β΄ της Πρωσίας, στον οποίο είναι άλλωστε αφιερωμένο ολόκληρο το έργο.

Η πιανίστα Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου

… αποφοίτησε από το Ωδείο Αθηνών (τάξη Αλίκης Βατικιώτη). Συνέχισε τις σπουδές της στο Ωδείο Τσαϊκόφσκι της Μόσχας με την Όλγα Ζούκοβα, στην Ακαδημία Φραντς Λιστ της Βουδαπέστης κοντά στον Πέτερ Σόλυμος και, με υποτροφία του Ιδρύματος «Αλέξανδρος Ωνάσης», στο Μπλούμινγκτον της Ιντιάνα, κοντά στον διακεκριμένο ούγγρο πιανίστα και παιδαγωγό Γκέργκυ Σέμποκ. Επίσης, έχει μελετήσει με τον Άλφρεντ Μπρέντελ. Διακρίθηκε στους διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου Γ. Σ. Μπαχ στο Τορόντο του Καναδά και CIEM της Γενεύης με τα βραβεία Liebstockl και Fazioli. Επίσης, υπήρξε φιναλίστ του διεθνούς διαγωνισμού «Clara Haskil». Έχει τιμηθεί από την Ακαδημία Αθηνών με το βραβείο Μοτσενίγου. Έχει επανειλημμένως ερμηνεύσει και δισκογραφήσει ολοκληρωμένους κύκλους έργων: σονάτες του Γκαλούππι, το Καλώς συγκερασμένο κλειδοκύμβαλο του Γ. Σ. Μπαχ, σονάτες των Μότσαρτ και Σούμπερτ, καθώς και το πιανιστικό έργο των Σούμαν και Μπάρτοκ. Έχει μελετήσει σύνθεση με τον Γ. Α. Παπαϊωάννου, του οποίου το πιανιστικό έργο έχει ηχογραφήσει, ενώ έχει παρουσιάσει έργα πολλών ελλήνων συνθετών (Κουμεντάκης, Κατσούλης, Κούκος), καθώς και τη Μεγάλη ελληνική σονάτα του Δημήτρη Μητρόπουλου, την οποία και έχει ηχογραφήσει. Η καλλιτεχνική της δραστηριότητα περιλαμβάνει συναυλίες με ορχήστρες, συναυλίες μουσικής δωματίου, ρεσιτάλ και ηχογραφήσεις σε πολλές χώρες. Διδάσκει στο Ωδείο «Φ. Νάκας», όπου είναι έφορος της Σχολής του πιάνου.

Ο σολίστ κρουστών Δημήτρης Δεσύλλας

… έκανε τα πρώτα του μουσικά βήματα στην Παλαιά Φιλαρμονική της Κέρκυρας. Συνέχισε στη Σχολή Κρουστών του Ωδείου Αθηνών με τον Ν. Κορατζίνο. Χάρη στις υποτροφίες «Τριάντη», «Ωνάση» και του Πανεπιστημίου της Πολιτείας της Νέας Υόρκης, είχε την ευκαιρία να μελετήσει με τους Kohlof, Des Roches και Siegers. Kαθοριστική υπήρξε η επαφή του σε νεαρή ηλικία με τον S. Gualda. H σολιστική του παρουσία περιλαμβάνει πλήθος πρώτων εκτελέσεων στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς. Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει έργα από τον Γ. Σ. Μπαχ έως τον Ξενάκη, αλλά και συγχρόνων δημιουργών (Αντωνίου, Κουμεντάκη, Κουρουπού, Μπορμπουδάκης, Ψάθα, Μας κ.ά.). Έχει συνεργαστεί με σπουδαίες καλλιτεχνικές προσωπικότητες, όπως οι Ουίλσον, Άργκεριχ, Μπάρτον, Καραμπεκιάν, Μάρρινερ, Γκολλάνι, κ.ά. Έχει εμφανιστεί ως σολίστ σε φημισμένες συμφωνικές αίθουσες σε όλο τον κόσμο. Βραβευμένος για την σολιστική και συνθετική του παρουσία (Ένωση Ελλήνων Κριτικών Μουσικής και Θεάτρου, ΥΠΠΟ, κ.ά.), έχει ηχογραφήσει για γνωστές δισκογραφικές εταιρείες, καθώς και για την Ελληνική και Βαυαρική Ραδιοφωνία, το δορυφορικό κανάλι Mezzo κ.ά. Είναι συνεργάτης του ΜΜΑ και της Καμεράτα από το 1992. Έχει ιδρύσει το σύνολο κρουστών «Σείστρο». Είναι ακόμη ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του συνόλου κρουστών «Τύπανα», το οποίο έχει συνεργαστεί με φορείς από την Ελλάδα και το εξωτερικό (Μπαλέτα Ζυρίχης, Εθνική Ορχήστρα Δωματίου της Αρμενίας, ΜΜΑ, Ελληνικό Φεστιβάλ, Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών κ.ά.). Διετέλεσε επί σειρά ετών διδάσκων του Μουσικού Tμήματος του Ιονίου Πανεπιστημίου και καθηγητής στο Ωδείο Athenaeum. Από τον Σεπτέμβριο του 2009 είναι καθηγητής στο Ωδείο Αθηνών. Πρόσφατα, σε συνεργασία με το ΜΜΑ και το Σωματείο «Διάζωμα», εγκαινίασε ηχητικά τον αρχαιολογικό χώρο του θεάτρου του Διονύσου στην Ακρόπολη με την Ψάπφα του Ιάννη  Ξενάκη και την παγκόσμια πρεμιέρα του έργου του Γιώργου Κουρουπού Μονόλογος. Το 2013, ίδρυσε την Εταιρία Τέχνης και το σύνολο μουσικής δωματίου KYKLOS.

Πρόγραμμα

Arvo Pärt (γεν. 1935):

Κολάζ πάνω στο θέμα B.A.C.H.: Sarabande

Johann Sebastian Bach (1685-1750) / Ferruccio Busoni (1866-1924) :

4 Χορικά Πρελούδια

Johann Sebastian Bach (1685-1750):

Chaconne (μεταφορά για μαρίμπα σόλο)

Johann Sebastian Bach (1685-1750):

Μουσική προσφορά, BWV 1079