Η σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου, το ελληνικό αστέρι που λάμπει στο μαγικό κόσμο της όπερας και ο διακεκριμένος πιανίστας Χαράλαμπος Αγγελόπουλος ανοίγουν τον Κύκλο Lied στο Μέγαρο με άριες δωματίου και τραγούδια των Μπελλίνι, Ντονιτσέττι, Βέρντι και Ροσσίνι.

Η σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου, μια από τις πιο λαμπερές παρουσίες του λυρικού μας θεάτρου, θα αναδείξει τη λιγότερο γνωστή πλευρά μεγάλων Ιταλών συνθετών του 19ου αιώνα ερμηνεύοντας μικρές δημιουργίες τους για φωνή και πιάνο, στο ρεσιτάλ της με τον καταξιωμένο πιανίστα Χαράλαμπο Αγγελόπουλο. Η εμφάνισή τους θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου (ώρα: 20.30) στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Το ρεσιτάλ της διακεκριμένης τραγουδίστριας της όπερας, η οποία είναι περιζήτητη στο εξωτερικό, είναι το πρώτο της Σειράς «Lied: Φωνή και πιάνο». Προλογίζει ο πιανίστας και μαέστρος Νίκος Βασιλείου.

Ο Τζοακκίνο Ροσσίνι (1792-1868), ο Γκαετάνο Ντονιτσέττι (1797-1848), ο Βιντσέντσο Μπελλίνι (1801-1835) και ο Τζουζέππε Βέρντι (1813-1901), στυλοβάτες του ιταλικού λυρικού ρεπερτορίου του 19ου αιώνα, δημιούργησαν κλασικά οπερατικά αριστουργήματα που έχουν αντέξει στον χρόνο και εξακολουθούν να γοητεύουν το κοινό σε όλο τον κόσμο. Και οι τέσσερις κορυφαίοι μουσουργοί του ιταλικού bel canto και του Ρομαντισμού ασχολήθηκαν με ποικίλα είδη σύνθεσης, όπως η μουσική δωματίου, φωνητική και ενόργανη.

Αυτά ακριβώς τα λεπτεπίλεπτα κομψοτεχνήματα για φωνή και πιάνο αλλά και για σόλο πιάνο θα παρουσιάσουν η υψίφωνος Μυρτώ Παπαθανασίου και ο πιανίστας Χαράλαμπος Αγγελόπουλος στο ρεσιτάλ τους στο Μέγαρο.

Από τις κομψές μινιατούρες του Ροσσίνι, θα ακουστούν το δημοφιλέστατο ναπολιτάνικο τραγούδι «O χορός» (La danza), η κοσμαγάπητη ταραντέλα του που γνώρισε πολλές μεταγραφές και παραφράσεις από διάφορους συνθέτες, όπως οι Λιστ, Σοπέν και Ρεσπίγκι, καθώς και οι τρεις καντσονέτες σε βενετσιάνικη διάλεκτο από την Regata veneziana («Βενετσιάνικη λεμβοδρομία»). Από τις πιανιστικές μικρογραφίες του Τζοακκίνο Ροσσίνι, ο Χαράλαμπος Αγγελόπουλος επέλεξε να ερμηνεύσει το εύθυμο Μικρό καπρίτσιο (Petit Caprice) και το σύντομο έργο Ένα χάδι στη γυναίκα μου (Une caresse à ma femme). Επιρροές από τη μουσική παράδοση της Νάπολης έχει η δημιουργία του Ντονιτσέττι  Me voglio fa ’na casa («Θέλω να φτιάξω ένα σπίτι») σε στίχους γραμμένους στην ιδιαίτερα μελωδική τοπική διάλεκτο. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης τη γαλλική ρομάντσα του Le crépuscule («Το λυκόφως») σε στίχους Βικτόρ Ουγκό, το τραγούδι La zingara («Η τσιγγάνα») και την προσευχή Una lacrima («Ένα δάκρυ»).

Από τα φωνητικά έργα δωματίου του Μπελλίνι θα ακουστούν τα τραγούδια Malinconia ninfa gentile («Μελαγχολία, νύμφη ευγενική») και Vaga luna che inargenti («Φεγγάρι θαμπό που ασημίζεις»), οι ρομάντσες Torna vezzosa Fillide («Γύρνα, Φυλλίδα καμωματού») και L’abbandono («Η εγκατάλειψη»), καθώς και η αριέτα Ma rendi pur contento («Μα, κάνε [την καρδιά της] να χαρεί»). Από τις συνθέσεις του Βέρντι για φωνή και πιάνο, η Μυρτώ Παπαθανασίου θα παρουσιάσει, τέλος, τα τραγούδια Perduta ho la pace (Τη γαλήνη έχω χάσει  σε ποίηση Γκαίτε) και Lo spazzacamino (Ο καπνοδοχοκαθαριστής).

Αποδέκτης του βραβείου «Μαρία Κάλλας-Καλύτερη πρωτοεμφανιζόμενη καλλιτέχνης του 2012» για την έξοχη ερμηνεία της ως Βιολέττα («Τραβιάτα») σε παραγωγή της Όπερας του Ντάλλας, η υψίφωνος Μυρτώ Παπαθανασίου είναι μια καλλιτέχνης με αξιοζήλευτη διεθνή καριέρα, που έχει στο ήδη πλούσιο βιογραφικό της συνεργασίες με σπουδαία ονόματα της όπερας, όπως ο σκηνοθέτης Φράνκο Τζεφιρέλι, ο οποίος της έχει εμπιστευτεί αρκετούς ρόλους του ιταλικού Ρομαντισμού και Βερισμού: Βιολέττα, Τόσκα, Νέντα («Παλιάτσοι») και Αλίτσε («Φάλσταφ»). Και ο κατάλογος δεν σταματά εδώ. Του χρόνου, η Μυρτώ Παπαθανασίου θα τραγουδήσει «Τραβιάτα» στην Κρατική Όπερα της Βιέννης και «Αλτσίνα» στην Όπερα Γκαρνιέ του Παρισιού υπό τη διεύθυνση του Κριστόφ Ρουσσέ, ενώ πρόσφατα έκανε το ντεμπούτο της ως πρωταγωνίστρια στην όπερα του Γκλουκ «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» στην Αυστρία.

Σύντομα, θα ερμηνεύσει τα μέρη της υψιφώνου στην «Ενάτη συμφωνία» του Μπετόβεν υπό τη διεύθυνση του Ιβάν Φίσερ στο Κοντσέρτχεμπαου του Άμστερνταμ. Έχει αποδώσει φωνητικά και υποκριτικά πολλούς ρόλους για σοπράνο, οι οποίοι προέρχονται από ένα ευρύ φάσμα της οπερατικής εργογραφίας, από το Μπαρόκ μέχρι τον 21ο αιώνα: Ντόννα Άννα και Ντόννα Ελβίρα από τον «Ντον Τζοβάννι», Φιορντιλίτζι από το «Έτσι κάνουν όλες», Κονστάντσε από την «Αρπαγή από το σεράι» του Μότσαρτ, Σεμίραμις από την ομώνυμη όπερα του Ροσσίνι, Άννα από τον «Μωάμεθ Β΄» επίσης του Ροσσίνι, Ρούσαλκα του Ντβόρζακ, κ.ά..

Έχει εμφανιστεί στις Κρατικές Όπερες της Βιέννης, του Μονάχου και του Βερολίνου, στις Όπερες του Σύδνεϋ, του Τόκυο, του Ντάλλας, της Βερόνας, της Ρώμης, της Ζυρίχης, του Άμστερνταμ, της Στουτγκάρδης, της Κοπεγχάγης, της Γένοβας, της Κατάνιας, του Τορίνου και του Μόντε Κάρλο, στο Θέατρο Λα Μονναί των Βρυξελλών, στο Τεάτρο Κομουνάλε της Μπολόνια και αλλού, κερδίζοντας άριστες κριτικές τόσο για τις ερμηνευτικές της ικανότητες όσο και για τη σκηνική της παρουσία. Ακόμη, έχει δώσει ρεσιτάλ σε γνωστές αίθουσες συναυλιών στην Ευρώπη και την Αμερική.

Έχει συμμετάσχει σε αξιόλογες δισκογραφικές και οπτικοακουστικές παραγωγές που έχουν αποσπάσει τα ευμενή σχόλια του διεθνούς Τύπου («Ο Τούρκος στην Ιταλία», «Σεμίραμις», καθώς και άριες και ντουέτα του Ροσσίνι, «Ντον Τζοβάννι» του Μότσαρτ, «Ginevra di Scozia» του Μάυρ υπό τον Γιώργο Πέτρου, «Ενάτη Συμφωνία» του Μπετόβεν). Η Μυρτώ Παπαθανασίου μελέτησε τραγούδι στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης και συνέχισε τις σπουδές της στο Μιλάνο με τον διάσημο δάσκαλο της φωνητικής τέχνης Ρομπέρτο Κοβιέλλο, ως υπότροφος του Μεγάρου Μουσικής. Έχει επίσης σπουδάσει πιάνο και θεωρητικά στο Ωδείο της Λάρισας. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ..

Αριστεία, διακρίσεις και βραβεία κοσμούν το βιογραφικό σημείωμα του πιανίστα Χαράλαμπου Αγγελόπουλου. Οι ξεχωριστές μουσικές ικανότητές του τον οδήγησαν σύντομα, ως υπότροφο του Ιδρύματος «Λίλιαν Βουδούρη», από τη γενέτειρά του, την Θεσσαλονίκη, στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής της Κολωνίας (δίπλωμα σολίστ) και αργότερα στη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής και Δραματικής Τέχνης της Σκοτίας (Master in Performance), με δασκάλους τους Κοντάρσκυ, Βάλντμα και Σαντζόρτζο. Έχει επίσης μελετήσει πιάνο με τους Μπασκίροφ, Κέρερ, Τιρίμο, Αλεξέεφ και άλλους φημισμένους σολίστ.

Στον κατάλογο των βραβεύσεών του περιλαμβάνονται διακρίσεις σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς. Το ρεπερτόριό του είναι ευρύ –από τον Μπαχ έως σήμερα– και περιλαμβάνει 25 κοντσέρτα για πιάνο και ορχήστρα, πολλά έργα για σόλο πιάνο και έργα μουσικής δωματίου, τα οποία έχει παρουσιάσει κατά καιρούς στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, σε συμφωνικούς χώρους στην Γαλλία, την Βρετανία και την Ιαπωνία, καθώς και σε διεθνή φεστιβάλ.

Στην Ελλάδα, έχει εμφανιστεί ως σολίστ πλαισιωμένος από γνωστά σύνολα, ενώ στο εξωτερικό έχει συνεργαστεί με την Ορχήστρα «Απόλλων» του Βερολίνου και τη Συμφωνική του Βασιλικού Ωδείου της Σκοτίας. Επιπλέον, εμφανίζεται τακτικά με τον Τίτο Γουβέλη παρουσιάζοντας έργα για δύο πιάνα και τέσσερα χέρια. Είναι  μέλος του πιανιστικού συνόλου Piandaemonium (6 πιάνα-12 πιανίστες). Σε ό,τι αφορά στη δισκογραφική του δραστηριότητα, ο Χαράλαμπος Αγγελόπουλος έχει προσανατολιστεί κυρίως σε έργα Ελλήνων συνθετών του 20ού αιώνα (Κωνσταντινίδης και Ριάδης).

Ο νεαρός σολίστ συνεχίζει την ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Εκπονεί διδακτορικό με θέμα το συμφωνικό κοντσέρτο, έργο 30 του Καλομοίρη υπό την επίβλεψη του Ούβε Μάτσκε. Εδώ και ένα χρόνο, έχει αναλάβει την οργάνωση και τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό του Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τον πιανίστα Νίκο Κυριόσογλου.