Το θεατρικό έργο “Ο Εβραίος  – Νόμος 205/1943”, βασισμένο στο “L’Ebreo” του Τζιάννι Κλεμέντι (Βραβείο καλύτερου σύγχρονου ιταλικού έργου 2007) παρουσιάζεται για δεύτερη συνεχή χρονιά από τον θεατρικό οργανισμό Altera Pars σε ελεύθερη απόδοση, διασκευή και σκηνοθεσία Πέτρου Νάκου.

Ήρωες του έργου ο Χαράλαμπος και η Ασημίνα Τσιγαρίδα, ένας πρώην φτωχός και τίμιος υπαλληλάκος και μια πρώην ταπεινή υπηρέτρια, καθώς  και ο συμπαθής φίλος τους Αρίστος. Το ζευγάρι απολαμβάνει για δεκατρία ολόκληρα χρόνια την περιουσία ενός άλλου και στο τέλος οδηγείται στην παράνοια, με την υποψία της αναπάντεχης επιστροφής του νόμιμου ιδιοκτήτη, ενός Εβραίου τοκογλύφου.

Υπόθεση

Θεσσαλονίκη 1955. Στο κέντρο της εβραϊκής συνοικίας της πόλης, το ζεύγος Τσιγαρίδα απολαμβάνει μια άνετη και  πολυτελή ζωή, καθώς βρέθηκε να διαχειρίζεται μια αξιοσέβαστη πλην όμως “ξένη” περιουσία. Το αφεντικό του Χαράλαμπου, ένας πλούσιος Εβραίος υφασματέμπορος  και εισοδηματίας,  υπό  τον φόβο και την απειλή της δήμευσης της περιουσίας του από τις γερμανικές δυνάμεις κατοχής , αποφασίζει να μεταβιβάσει “εικονικά” το βιος του, στον έμπιστο υπάλληλό του , με την συμφωνία να το πάρει πίσω με τη λήξη του πολέμου.

Ο πόλεμος τελειώνει, όμως ο “Εβραίος’’ δεν επιστρέφει και έτσι επί 13 χρόνια  το ζεύγος Τσιγαρίδα, ζει με την πεποίθηση ότι η αναπάντεχη κοινωνική και  οικονομική του ανέλιξη είναι  μια οριστική και αμετάκλητη πραγματικότητα.

Ξαφνικά ένας απρόσκλητος επισκέπτης τους χτυπάει την πόρτα.  Και αν είναι ο νόμιμος  ιδιοκτήτης; Αν είναι  ο “Εβραίος’’;  Ο κίνδυνος  να  απολέσουν τα “κεκτημένα’’ μιας  ζωής τους αναστατώνει,τους διχάζει και τους τρομοκρατεί. Να  ανοίξουν ή όχι;  Η δαιμόνια  Ασημίνα, γοητευμένη από τη δύναμη του χρήματος, αποφασισμένη να “γαντζωθεί’’ με λύσσα σε ο,τι θεωρεί ότι της ανήκει, χρησιμοποιεί κάθε θεμιτό και αθέμιτο μέσο για να κάμψει τις ηθικές αναστολές του φιλότιμου συζύγου της, πείθοντάς τον να κρατήσουν την πόρτα κλειστή. Να αγνοήσουν το παλιό “αφεντικό’’ και ευεργέτη τους, που δεν ήταν άλλωστε  παρά “ένας άσπλαχνος και χυδαίος τοκογλύφος, ένας εκμεταλλευτής’’. Ο “Εβραίος” συνεχίζει  να χτυπά  επίμονα  την πόρτα και το ζεύγος Τσιγαρίδα οδηγείται στην απόλυτη παράνοια. Η δύναμη του χρήματος  έχει για τα καλά διαβρώσει τις ψυχές τους  και ο φόβος  επιστροφής στο ταπεινό και φτωχικό παρελθόν θολώνει επικίνδυνα το μυαλό τους.  

Σημείωμα Πέτρου Νάκου

“Από την πρώτη στιγμή ταύτισα τους χαρακτήρες του Κλεμέντι με το δράμα και την ψύχωση που περνά η χώρα και ο καθένας από εμάς αυτά τα τελευταία χρόνια του περιβόητου μνημονίου. Στα μάτια μου ο εφιάλτης και το δίλημμα των ηρώων αντικατοπτρίζει σαδιστικά και αποδίδει παραστατικά την πορεία μιας ολόκληρης χώρας και μιας κοινωνίας προς την μαζική υστερία του σχεδίου διάσωσης και την τελική της εξαθλίωση. Αποδίδει ανάγλυφα την έννοια της συλλογικής ευθύνης και του αισθήματος ενοχής που γεννάται, συνεπεία αυτής, σε έναν ολόκληρο λαό. Αυτός ήταν και ο βασικός λόγος που αποφάσισα να ασχοληθώ ενεργά με το συγκεκριμένο έργο. Μετά από μελέτη ανακάλυψα πολιτικά και οικονομικά σκάνδαλα που ταλάνιζαν  την Ελλάδα της εποχής εκείνης όπου ο συγγραφέας τοποθετεί την δράση του έργου ( 1955-1956) και διαπίστωσα με μεγάλη μου έκπληξη την σατανική ομοιότητα με την σημερινή εποχή. Οικονομική δυσπραγία, πολιτική αστάθεια, τεταμένες διπλωματικές σχέσεις με την Γερμανία λόγω του πρώτου σκανδάλου Siemens και πολλές ακόμα πικάντικες λεπτομέρειες και ομοιότητες”.
 

Συντελεστές
Μετάφραση/Διασκευή/Σκηνοθεσία : Πέτρος Νάκος
Σκηνικά/ Κοστούμια: Δέσποινα Χειμώνα
Σχεδιασμός φωτισμών: Πέτρος Νάκος – Ρίζος Τσιγάρης
Επιμέλεια μουσικής/ Σύνθεση ήχων: Ιάκωβος Δρόσος
Παίζουν: (Με σειρά εμφάνισης) Μίνα Χειμώνα  –  Κοσμάς Ζαχάρωφ –  Γιάννης Παπαθανάσης

Διάρκεια: 95’