Μυστήριο 40 – 11ο Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος στην Ελευσίνα

Το 11ο Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος έρχεται στην Ελευσίνα!

Το Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος και η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης σας καλούν να συμμετάσχετε στην αλυσίδα μιας επιτακτικής συζήτησης που συνεχίζεται εν εκκρεμότητι εδώ και 25 αιώνες. Το θερινό σχολείο θα λάβει χώρα από τις 5 έως τις 15 Ιουλίου στην πόλη της Ελευσίνας για 11η χρονιά ως μέρος του προγράμματος της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Στη φετινή του έκδοση επικεντρώνεται στο παρόν και το μέλλον του θεάτρου στην Ευρώπη και τον κόσμο, στο ρόλο που διαδραματίζει στη διαμόρφωση των κοινωνιών, στο ρόλο του μπροστά στις παγκόσμιες εξελίξεις.

Το Μυστήριο 40 Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος απευθύνεται σε άτομα άνω των 18 ετών, επαγγελματίες και μη, με ενδιαφέρον για το Αρχαίο Δράμα και την σύγχρονη απόδοσή του. Το σχολείο θα φιλοξενήσει 40 μαθητές στο εντατικό θερινό πρόγραμμά του, όπου θα διδάξουν καθηγητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως οι: Μάρθα Φριντζήλα (υποκριτική), Νικολέττα Φριντζήλα (ενδογλωσσική μετάφραση), Σαβίνα Γιαννάτου (φωνητικός αυτοσχεδιασμός), Ιωάννα Ρεμεδιάκη (υποκριτική), Άντης Σκορδής (μουσική), Γεωργία Τσαγκαράκη (αυτοσχεδιασμός), Camilo Βentancor (κινησιολογία, μάσκα), Dunia Βotic (τραγούδι), Manuel Ronda (κίνηση, σύγχρονος χορός) και Marcus Βazley (υποκριτική, chorus work).

Το Αττικό Σχολείο

Από το 2012 που η πόλη της Ελευσίνας υποδέχθηκε την ιδέα της δημιουργίας ενός σχολείου για την εκπαίδευση και την πρακτική στο αρχαίο δράμα, μέχρι σήμερα, το Αττικό Σχολείο αφουγκράστηκε τον παλμό της πόλης, δίδαξε, διδάχτηκε και υιοθετήθηκε ως θεσμός.

Σε αυτή την δεκαετία απέκτησε φίλους και συνεργάτες, υποστηρικτές, θιασώτες και πιστούς, συνεργάστηκε με μεγάλα πανεπιστήμια και ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού, συνέβαλε στη δημιουργία του Δικτύου Αρχαίου Δράματος του ΥΠΠΟΑ, χάραξε το δικό του ίχνος στα καλλιτεχνικά δρώμενα της πόλης και συνεχίζει την πολιτιστική του συμβολή ως πρόγραμμα παρακαταθήκης στo πλαίσιο της 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.

Συνεχίζει με την ίδια αγάπη και αγωνία να προσφέρει στην πόλη και τους κατοίκους της ένα σχολείο ανοιχτό σε όλους, ένα χώρο μάθησης, διαλόγου και δημιουργικής έκφρασης, ένα σχολείο αντάξιο της πόλης που ήταν, είναι και θα παραμείνει μια πρωτεύουσα πολιτισμού για την Ευρώπη και τον κόσμο.

ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ

ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ – ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ

“Δέκα λεπτά τραγωδία”

Ο σπουδαστής καλείται να ετοιμάσει μέσα σε μία εβδομάδα μία δεκάλεπτη παράσταση τραγωδίας του Αισχύλου στην οποία πρωταγωνιστεί ο ίδιος ερμηνεύοντας όλους τους ρόλους. Οι δεκάλεπτες παραστάσεις θα παρουσιαστούν στο κοινό στο τέλος του εργαστηρίου.

MARCUS BAZLEY –ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ, CHORUS WORK

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ Ο ΧΟΡΟΣ ΓΙΑ ΕΜΑΣ ΣΗΜΕΡΑ;

Τι σημαίνει ο Χορός για εμάς σήμερα; Μέσα από αυτό το σεμινάριο θα διερευνήσουμε τρόπους με τους οποίους μπορούμε να αξιοποιήσουμε τον Χορό στη σύγχρονη θεατρική δημιουργία. Ο Χορός διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο αρχαίο ελληνικό δράμα ενώ εμφανίζεται ακόμη και σε έργα του Σαίξπηρ, ωστόσο δεν διατηρεί τη θέση αυτή στη σύγχρονη γραφή. Θα εξετάσουμε τον ρόλο του Χορού στα κλασικά κείμενα και στη συνέχεια θα δούμε πώς μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε ως πηγή έμπνευσης σήμερα.

ΙΩΑΝΝΑ ΡΕΜΕΔΙΑΚΗ – ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ

Ο Αίαντας και η πόλη

Το εργαστήριο θα μελετήσει κειμενικά και υποκριτικά τρεις φάσεις στον Αίαντα του Σοφοκλή, που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τον ρόλο του Οδυσσέα, ως ουσιαστικού εκφραστή της δημοκρατικής πόλης. Ο ηρωικός αλλά και ακραίος κόσμος του Αίαντα συντρίβεται, δημιουργώντας κρίσιμα ερωτήματα για το άτομο και το σύνολο, την ετερότητα και την καταστολή. Αυτά τα ερωτήματα θα εξερευνήσουμε, στο σώμα των ηθοποιών και την πόλης, στους δρόμους της Ελευσίνας ξανά.

ΓΕΩΡΓΙΑ ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗ- ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

CHORUS IMPRO/ Το κατορθωμένο σώμα/

Ένα εργαστήριο πάνω σε τεχνικές ensemble και αυτοσχεδιασμού.

Με οδηγό το ποίημα «Το κατορθωμένο Σώμα» από την ποιητική συλλογή «Το Αντίδωρο» του Άγγελου Σικελιανού, θα εργαστούμε πάνω στις δυναμικές της ομάδας και την προσωπική κατάθεση του εκάστοτε ερμηνευτή. Το ποίημα μιλάει για την σημασία του να πιστέψεις στον εαυτό σου, να περάσεις μέσα από τα σκοτάδια σου και να αναδυθείς στο φως, ως ένας άλλος Απόλλωνας. Να αναλάβεις την δύναμή σου και να λάμψεις. Στηριζόμενοι εννοιολογικά σε αυτή την εικόνα, θα εξερευνήσουμε προσωπικές σκηνικές αποχρώσεις που μέσα από αυτοσχεδιασμούς θα οδηγήσουν σε μια ‘συνάντηση’ των συμμετεχόντων. Στόχος η κατασκευή ενός άλλου είδους ΧΟΡΙΚΟΥ που θα εκφράζει στις ανάγκες του συλλογικού ασυνειδήτου. Ο ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ των μελών του εργαστηρίου καθώς και η εργασία πάνω στην έννοια του ΑΚΟΥΩ, θα είναι οι πρωταγωνιστές της εκπαιδευτικής και καλλιτεχνικής σύμβασης που θα ακολουθήσουμε και η οποία στηρίζεται στην μέθοδο της Σπείρας.

CAMILO BENTANCOR – ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΕΙΟ

“Μάσκα”

Θα μάθουμε να χρησιμοποιούμε την μάσκα για να φτιάξουμε τους ρόλους, θα παίξουμε τους ρόλους για να φτιάξουμε το καναβάτσιο και όλα αυτά με σκοπό να αυτοσχεδιάσουμε μία δραματουργία: να παίξουμε commedia.

Το σώμα, η φωνή κι ο χώρος θα είναι τα εργαλεία που θα χρησιμοποιήσουμε για να αυτοσχεδιάσουμε τους ρόλους.

ΟΡΘΟΦΩΝΙΑ – ΦΩΝΗΤΙΚΗ

ΣΑΒΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΤΟΥ – “Το Φαινόμενο της Φωνής”

Έξω από τα πρότυπα και τους προκαθορισμένους κώδικες της ομιλίας και του τραγουδιού η Σαβίνα Γιαννάτου μας εισάγει στην φωνή ως φαινόμενο. Μέσα από ομαδικούς αυτοσχεδιασμούς, χωρίς την χρήση παρτιτούρας, εξερευνούμε την έσω φωνή και την ακολουθούμε ως την πηγή της. Η φωνή διαστέλλεται και συστέλλεται, γιγαντώνεται και συρρικνώνεται, ακροβατεί και χορεύει δίχως όρια. Το εργαστήριο ερευνά την φωνή και τα μυστήριά της στοχεύοντας σε μία φωνητική εμπειρία υπερβατική.

DUNIA BOTIC -ΤΡΑΓΟΥΔΙ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΦΩΝΗΤΙΚΟΥ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ / ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ

Τεχνικές και δημιουργικά εργαλεία για τη μουσική και το θέατρο.

Όλοι μας έχουμε φωνή — είναι αναπόσπαστο μέρος της ανθρώπινης φύσης. Έχουμε επίσης μια εγγενή επιθυμία να επικοινωνήσουμε. Το πώς επικοινωνούμε και αν το κάνουμε άμεσα ή έμμεσα, είναι δική μας επιλογή. Η φωνή φέρει τη δυνατότητα αλλαγής, πληροφόρησης και μεταμόρφωσης.

Μέσα από μια ποικιλία ασκήσεων και οπλισμένοι με την κατανόηση της προέλευσης και της τοποθέτησης του φωνητικού μας ήχου, μπορούμε να εξερευνήσουμε τη φωνή ως όργανο που μας οδηγεί στη δημιουργικότητα, τον αυθορμητισμό και την ενδυνάμωση. Χρησιμοποιώντας έναν δυναμικό συνδυασμό ήχου, ποίησης/κείμενου, αυτοσχεδιασμού, αναπνοής και κίνησης, θα δημιουργήσουμε μια εργαλειοθήκη που μπορούμε να έχουμε ως αποσκευή μας στο καλλιτεχνικό μας έργο, αλλά και στην καθημερινή ζωή. Θα ασκηθούμε πάνω στον ήχο, τον ρυθμό, την τοποθέτηση της φωνής και την αναπνοή για να ενισχύσουμε τις ικανότητες μας στην άρθρωση και την προβολή. Βήμα-βήμα, με αφοσίωση και εξαάσκηση, καλούμαστε να υπερβούμε τις αντιλήψεις που μας περιορίζουν και τα πρότυπα τα οποία έχουμε συνηθίσει, ώστε να ανακαλύψουμε την αυθεντική έκφρασή μας μέσω της φωνής και του σώματος.

ΜΟΥΣΙΚΗ

ΑΝΤΗΣ ΣΚΟΡΔΗΣ -“Τακεντίμ… Ρυθμοί και πολυρυθμίες”

“Ο ρυθμός είναι αναμφίβολα ένα μεγάλο μέρος της ζωής μας. Από τη στιγμή της δημιουργίας, η καρδιά μας χτυπά και είμαστε συντονισμένοι με κάτι ρυθμικό που μας συνοδεύει μέχρι το ‘τέλος’”. Στο εργαστήρι αυτό θα μελετηθεί ο ρυθμός με μια διαφορετική προσέγγιση, αυτή της πολυρυθμίας, δηλαδή της συνύπαρξης δύο ή περισσότερων ρυθμών σε μια χρονική στιγμή. Στα μαθήματα θα διδαχθούμε τρόπους προσέγγισης του ρυθμού, μέσα από τις τεχνικές της Καρνατικής μουσικής (κλασική μουσική της νότιας Ινδίας) και πώς να εκτελούμε και να δημιουργούμε πολυρυθμίες λεκτικά ή αλλιώς με τη μέθοδο Konnakol. Παράλληλα θα μάθουμε πώς μπορούμε να αναπτύσσουμε τις πολυρυθμίες αλλά και πώς να κατανοούμε και να εκτελούμε πολύπλοκες ρυθμικές διατάξεις. Το εργαστήρι, λοιπόν, εισάγει τους συμμετέχοντες σε νέες ρυθμικές προσεγγίσεις, προτείνοντας μεθόδους για τη βελτίωση της αίσθησης του παλμού και ανάπτυξης της ρυθμικής αντίληψης.

ΚΙΝΗΣΙΟΛΟΓΙΑ / ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΧΟΡΟΣ

MANUEL RONDA – ΚΙΝΗΣΗ — ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ — ΦΩΝΗ

Το μάθημα εστιάζει κατά κύριο λόγο στην ανάπτυξη μιας βαθιάς σύνδεσης με τα σώματά μας καθώς και στην κατανόηση των περιορισμών τους, γνωρίζοντας τη σκελετική δομή, τη μηχανική και την κινητικότητά τους. Οι συμμετέχοντες θα έχουν επίσης την ευκαιρία να ανακαλύψουν ξανά το φυσικό τους ένστικτο στην κίνηση. Μια σημαντική πτυχή του μαθήματος θα περιλαμβάνει την πολυεπίπεδη συνεργασία (partnering), κατά την οποία οι συμμετέχοντες θα εξερευνήσουν τη δυναμική της εξάρτησης από ένα άλλο σώμα, τη δημιουργία της εμπιστοσύνης και την κυριαρχία του ελέγχου σε συνδυασμό με το ενδιαφέρον για τον συμπαίκτη τους. Επιπλέον, θα χρησιμοποιηθούν θεατρικά παιχνίδια για τη διερεύνηση της χρήσης της φωνής ως φυσικού στοιχείου που βρίσκεται μέσα στο σώμα μας. Μέσω μεθόδων αυτοσχεδιασμού, τόσο η σφαίρα της κίνησης όσο και αυτή της φωνής θα αντιμετωπιστούν ως κοινή βάση. Οι συμμετέχοντες θα εμβαθύνουν σε ρυθμούς, σιωπές και ακινησία, αναγνωρίζοντας πάντα ότι το όργανο που χρησιμοποιούν είναι ένα και το αυτό: το ίδιο τους το σώμα.

ΕΝΔΟΓΛΩΣΣΙΚΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

ΝΙΚΟΛΕΤΤΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ

“Πώς θα το έλεγε ο Αισχύλος…”

Εργαστήριο ενδογλωσσικής μετάφρασης.

Σύγχρονα παιχνιδίσματα πάνω στον λόγο λυρικών και τραγικών ποιητών για να λέμε “τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη”.

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ (είσοδος ελεύθερη για το κοινό με σειρά προτεραιότητας)

-ΤΕΤΑΡΤΗ 5 ΙΟΥΛΙΟΥ | KADINELIA (Συναυλία – Εναρκτήριο Πάρτυ)
-ΠΕΜΠΤΗ 6 ΙΟΥΛΙΟΥ | MARCUS BAZLEY (Διάλεξη & Συζήτηση)
ΜΙΧΑΛΗΣ & ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΚΗΣ (Συναυλία)
-ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 7 ΙΟΥΛΙΟΥ | ΠΑΥΛΙΝΑ ΤΣΙΑΤΣΙΟΥ
Masterclass Contemporary Ritual Dance & Performance Χορού “Περσεφόνη, η κάθοδος και η αναγέννηση”
-ΣΑΒΒΑΤΟ 8 ΙΟΥΛΙΟΥ | Παράσταση Καραγκιόζη με τον ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΘΙΑΣΟ ΣΚΙΩΝ του ΑΘΩ ΔΑΝΕΛΛΗ &
PERFORMANCE ΧΟΡΟΥ MANUEL RONDA “El Gran Salto”
-ΚΥΡΙΑΚΗ 9 ΙΟΥΛΙΟΥ | Προβολή Ταινίας “ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΗ ΟΡΕΣΤΕΙΑ” του Πιερ Πάολο Παζολίνι
-ΔΕΥΤΕΡΑ 10 ΙΟΥΛΙΟΥ | ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΟΥΤΑΦΗΣ (Προβολή ντοκιμαντέρ «The Other Half» & Συζήτηση με τους συντελεστές)
-ΤΡΙΤΗ 11 ΙΟΥΛΙΟΥ | FELICE ROSS (Διάλεξη & Συζήτηση)
-ΤΕΤΑΡΤΗ 12 ΙΟΥΛΙΟΥ | ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ
-ΠΕΜΠΤΗ 13 ΙΟΥΛΙΟΥ | Προβολή “ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΡΕΣΤΕΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΝΔΗΜΙΑ” (work in progress)
-ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14 ΙΟΥΛΙΟΥ | ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ (Performance Χορού “In the Presence of Absence”)
-ΣΑΒΒΑΤΟ 15 ΙΟΥΛΙΟΥ | ΕΚΔΡΟΜΗ ΚΑΙ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΤΗΡΙΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗ

Αίτηση συμμετοχής εδώ

Οι ακριβείς ώρες προσέλευσης και οι χώροι διεξαγωγής των εκδηλώσεων θα ανακοινωθούν σύντομα.

Το Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος πραγματοποιείται με την υποστήριξη της 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος του ΥΠΠΟΑ.

Photo Credit: “ATTIKO SCHOOL OF ANCIENT GREEK DRAMA -three years!”, BAUMSTRASSE / DROMOS ME DENTRA, YouTube

Διαβάστε επίσης:

2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης: Τι θα δούμε στη φετινή διοργάνωση

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ