Ο νέος κύκλος με τίτλο «Modernism Revisited» επικεντρώνεται στην περίοδο 1905-1945 και παρακολουθεί τη συναρπαστική περιπέτεια των καλλιτεχνικών πρωτοποριών στην προσπάθειά τους να δημιουργήσουν νέες οπτικές γλώσσες που να μορφοποιούν το κοινό αίσθημα, να υλοποιούν την ευφορία και τον ενθουσιασμό που χαρακτηρίζουν τα συλλογικά οράματα και τις κοινωνικές προσδοκίες, αλλά και να απεικονίζουν τα αισθήματα δυσφορίας ή διάψευσης που χαρακτηρίζουν τις κοινωνικές και αισθητικές εξελίξεις αυτής της περιόδου.

Ο κύκλος αυτός παρατηρεί με διεισδυτική ματιά αυτή την περιπέτεια και τους ποικίλους τρόπους με τους οποίους βρίσκει την έκφραση και διατύπωση της στα μεγάλα κινήματα της εποχής, τον Εξπρεσιονισμό, τον Κυβισμό, τον Φουτουρισμό. Τον Ντανταϊσμό, και τον Σουρεαλισμό, καθώς και τις τάσεις που διαμορφώνονται στην ευρύτερη Ευρωπαϊκή τέχνη του πρώτου μισού του 20ου αιώνα.

Οι παρουσιάσεις έχουν τη μορφή διαλέξεων που διαρκούν δυο εκπαιδευτικές ώρες και καλύπτουν τις σημαντικότερες ενότητες της ιστορίας της τέχνης και του πολιτισμού.

Επικεντρώνονται στις εικαστικές τέχνες με έμφαση στη ζωγραφική, αλλά και σύντομες αναφορές στην αρχιτεκτονική, την γλυπτική και το design. Για την ουσιαστικότερη κατανόηση του αντικειμένου γίνεται συχνά χρήση εξωεικαστικών αναφορών από τη μουσική, την λογοτεχνία, , τη φιλοσοφία, τη φύση και την επιστήμη που συνδυάζονται (συγχρονικά ή διαχρονικά) με τις εικαστικές μορφές με γνώμονα τη μορφή, το περιεχόμενο ή το ύφος. Η παρουσίαση στηρίζεται στο λόγο και στην εικόνα με προβολή ιδιαίτερα πλούσιου εικονογραφικού υλικού σε διαφάνειες.

Η μεθοδολογία που ακολουθείται είναι ένας συνδυασμός διαφορετικών θεωρητικών προσεγγίσεων (κοινωνικο-ιστορική, φορμαλιστική, ψυχαναλυτική, σημειολογική κ. α.) με διαφορετική έμφαση και βαρύτητα σε κάθε ενότητα. Η συνδυασμός αυτών των μεθόδων στοχεύει αφενός στη εξοικείωση με τα εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ερμηνεία των έργων και αφετέρου στην βαθύτερη και ουσιαστικότερη μελέτη και κατανόηση του ίδιου του αντικειμένου.

Ο γενικότερος στόχος του σεμιναρίου ιστορίας της τέχνης δεν είναι απλώς πληροφοριακός, γνωστικός ή αισθητικός. Τα μαθήματα ουσιαστικά στοχεύουν στην συγκρότηση ενός εννοιολογικού σύμπαντος στο οποίο έννοιες που αφορούν στην τέχνη και τον πολιτισμό να κατέχουν μια σημαντική θέση. Κατανοώντας καλύτερα τους τρόπους με τους οποίους συγκροτούνται και λειτουργούν οι μορφές του κόσμου που μας περιβάλλει κατανοούμε βαθύτερα και κάτι από τον ίδιο μας τον εαυτό και τη θέση του στον κόσμο.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

– Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου 2018

ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ

Μια πανοραμική περιήγηση στην ευρωπαϊκή τέχνη από το 1905 έως το 1945 – Κρίσεις, αποφάσεις, καταφάσεις και αντιφάσεις

– Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου 2018 & Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2018

ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΣ

Από την αντικειμενική εικόνα του κόσμου στην υποκειμενική εικόνα της πρόσληψής του

– Πέμπτη 1 Μαρτίου 2018

ΚΥΒΙΣΜΟΣ

Η εσωτερική εικόνα ως άθροισμα της οπτικής ψηλάφησης του κόσμου

– Πέμπτη 8 Μαρτίου 2018

ΦΟΥΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Το παρόν ως μέλλον – Ο χρόνος, η κίνηση, η δράση

– Πέμπτη 15 Μαρτίου 2018

ΡΩΣΙΚΗ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ

Από το ατομικό στο συλλογικό / Κυβοφουτουρισμός, Σουπρεματισμός, Κονστρουκτιβισμός

– Πέμπτη 29 Μαρτίου 2018

MONDRIAN – DE STIJL – BAUHAUS

Η διυποκειμενική λειτουργικότητα της μορφής

– Πέμπτη 19 Απριλίου 2018

DADA

Η κατάδειξη των πολιτιστικών αντιφάσεων μέσω της καλλιτεχνικής και αντικαλλιτεχνικής πρακτικής

– Πέμπτη 26 Απριλίου 2018

Ο GIORGIO DE CHIRICO και η ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ

Η εξάρθρωση του οικείου και η ποιητική του αινίγματος

– Πέμπτη 3 Μαΐου 2018 & Πέμπτη 10 Μαΐου 2018

ΣΟΥΡΕΑΛΙΣΜΟΣ

Η συνάντηση της εξωτερικής με την εσωτερική πραγματικότητα – Κατάδυση στον χώρο της ψυχικής επικράτειας

– Πέμπτη 17 Μαΐου 2018

ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ


Φωτογραφία: Hannah Hhoch, Modenschau (detail)