Την Πέμπτη 9 Σεπτεμβρίου 2010 στις 20:00, η Γκαλερί Artis Causa στη Θεσσαλονίκη εγκαινιάζει την

έκθεση της Μαργαρίτας Μυρογιάννη με τίτλο «Damsel in Distress».

Στην έκθεση  το σκοτάδι γεννάει τις εικόνες. Το μαύρο γίνεται η μήτρα μέσα από την οποία ξεπροβάλλουν αναγνωρίσιμα αντικείμενα και πρόσωπα που, απογυμνωμένα από το σύνηθες περιβάλλον τους, λειτουργούν ως σημαίνοντα.

Η καλλιτέχνης αποδίδει την έμπνευσή της για το σύνολο του έργου της σε γνωστές αφηγήσεις παραμυθιών και κινηματογραφικών ιστοριών. Οι εικόνες της απαθανατίζουν στιγμές που αναγνωρίζουμε χωρίς απαραίτητα να τις συνδέουμε με την ολοκληρωμένη ιστορία.

Πόρτες κλειστές αντίκρυ στα κλειδιά τους, απομονωμένες γυναίκες που περιμένουν την άφιξη του ήρωα, νεράιδες, αράχνες και βασίλισσες. Ο τίτλος της έκθεσης “Damsel in Distress” είναι ένας κινηματογραφικός όρος που περιγράφει έναν από τους επτά βασικούς χαρακτήρες κάθε αφήγησης, προφορικής, λογοτεχνικής ή κινηματογραφικής.

Είναι η περσόνα της ‘νεαρής γυναίκας σε απόγνωση’, του κοριτσιού που αφήνει την ασφάλεια της πατρικής προστασίας για να μεταμορφωθεί στη γυναίκα. Ο όρος παραπέμπει στην κεντρική εγκατάσταση «Snake Goddess» που απεικονίζει την ηρωίδα έτοιμη να υποκλιθεί στο κοινό της όπως η μορφή της Yvette Gilbert στις ζωγραφιές του Toulouse Lautrec ή ως μια σύγχρονη μινωική θεά των όφεων.

Όπως οι γυναίκες στο έργο του David Lynch είναι πολυδιάστατες, έτσι και η Snake Goddess ξεπερνά τα όρια της εξωτερικής εμφάνισης και ανατρέχει στα παραμύθια της παιδικής της ηλικίας, τους κανόνες του παιχνιδιού και τους σκοτεινούς χώρους που λίγοι επισκέπτονται.

Με αναφορές στο έργο του Louis Carroll και του Herman Hesse, η Μαργαρίτα Μυρογιάννη στήνει για το κοινό έναν κόσμο που προσκαλεί στην ενδοσκόπηση και την αναγνώριση των πολλαπλών ρόλων που καλούμαστε να παίξουμε.

Οι ρόλοι είναι ορισμένοι, όπως αυτοί στα πιόνια του σκακιού με την αυστηρή ιεραρχία και αντίστοιχο περιορισμό κινήσεων, σε μια σκακιέρα όπου τα πιόνια προέρχονται από το προσωπικό περίγυρο της.

Στην επιτοίχια σκακιέρα, ο θεατής αναγνωρίζει τα βασιλικά ζεύγη κι άλλες φιγούρες καθώς ξεπροβάλλουν από το μαύρο, ένα μαύρο αντανάκλασης που λειτουργεί ως καθρέφτης ματαιοδοξίας του ίδιου του θεατή.

Η Μαργαρίτα Μυρογιάννη ζει κι εργάζεται στην Αθήνα και το Λονδίνο. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και το Slade School of Fine Art του Λονδίνου. Έχει εκθέσει το έργο της στην Ελλάδα και το εξωτερικό, και η πιο πρόσφατη έκθεσή της ήταν στο Sanhe Museum στο Χαντζού της Κίνας το καλοκαίρι του 2010.