Μαντάμα Μπαττερφλάι, του Τζάκομο Πουτσίνι σε νέα παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Ηρώδειο

H Εθνική Λυρική Σκηνή ανοίγει τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, με μια νέα μεγάλη παραγωγή της Μαντάμας Μπαττερφλάι του Πουτσίνι, σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου και σκηνοθεσία Ολιβιέ Πυ.

Η παραγωγή Μαντάμα Μπαττερφλάι υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Η «γιαπωνέζικη τραγωδία» του Τζάκομο Πουτσίνι, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε στη Σκάλα του Μιλάνου το 1904, εξιστορεί τον μοιραίο έρωτα της δεκαπεντάχρονης γκέισας Τσο-Τσο-Σαν για τον Μπέντζαμιν Φράνκλιν Πίνκερτον, υποπλοίαρχο του Ναυτικού των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.

Ο κορυφαίος Γάλλος σκηνοθέτης Ολιβιέ Πυ επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή μετά τη μεγάλη επιτυχία του Βότσεκ (2020) για να σκηνοθετήσει, αυτή τη φορά στη σκηνή του Ηρωδείου, το αριστούργημα του Πουτσίνι. Ο Πυ, ο οποίος πρόσφατα ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση του παρισινού Θεάτρου Σατλέ, μετά την επιτυχημένη του εννεαετή θητεία στην καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ της Αβινιόν, έχει σκηνοθετήσει πάνω από σαράντα έργα όπερας σε όλο τον κόσμο. Τώρα, μετά από πρόσκληση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, πρόκειται να αναμετρηθεί για πρώτη φορά με τη Μαντάμα Μπαττερφλάι ανεβάζοντας την Ορχήστρα στη σκηνή του Ηρωδείου και προτάσσοντας την πολιτική διάσταση του έργου του Πουτσίνι, μέσα από τη δική του αναγνωρίσιμη σκηνοθετική ταυτότητα. «Ελπίζουμε ότι η δύναμη του πολιτικού μηνύματος του Πουτσίνι θα φανεί στη σκηνοθεσία και ότι το παράλογο αυτό έργο δεν θα θεωρείται πλέον μια λυπητερή συναισθηματική ιστορία με φόντο ένα γλυκανάλατο σκηνικό, αλλά ένας δυνατός πολιτικός λόγος και το προαίσθημα του θανάτου ενός κόσμου», σημειώνει ο σκηνοθέτης. Την εντυπωσιακή σκηνική εγκατάσταση και τα κοστούμια υπογράφει ο σταθερός συνεργάτης του Πιερ-Αντρέ Βάιτς.

 «Tη νεαρή γκέισα “δεσποινίδα Πεταλούδα” νοίκιασε έναντι 39 δολαρίων τον μήνα ένας Αμερικάνος αξιωματικός. Από αυτά, 4 δολάρια στοίχιζε η κρατική άδεια που της επέτρεπε να είναι ερωμένη του και της εξασφάλιζε πρόσβαση στα δημόσια λουτρά, 25 δολάρια στοίχιζε η κατοικία και 10 ακόμα δολάρια μια υπηρέτρια. Εκείνος απολάμβανε τις ανέσεις ενός “γάμου” με ημερομηνία λήξης και εκείνη είχε στέγη και υπηρέτρια. Ο αξιωματικός, φεύγοντας για την Αμερική, της υποσχέθηκε ότι θα επέστρεφε κοντά της όταν ο κοκκινολαίμης θα ξανάφτιαχνε τη φωλιά του. Αντ’ αυτού την άφησε πάμφτωχη με ένα μωρό στην αγκαλιά». Με αυτή την αφήγηση της αδελφής του, που έζησε στο Ναγκασάκι, και αφορούσε την πραγματική ιστορία της νεαρής γκέισας Τσο-Τσο-Σαν, ο συγγραφέας Τζων Λούθερ ξεκίνησε να γράφει το σύντομο διήγημά του, το οποίο αποτέλεσε τη βάση για το θεατρικό έργο και στη συνέχεια για την όπερα του Πουτσίνι.

Η Μπαττερφλάι δεν ξεφεύγει από τη λογική του βερισμού, με τις έντονες αντιπαραθέσεις και την αγάπη προς τις θεατρικές λύσεις. Έτσι η παρτιτούρα επιλέγει με μεγάλη προσοχή τον τρόπο που επενδύει την κάθε στιγμή. Οι επιρροές της ενορχήστρωσης από το μουσικό σύμπαν των Ντεμπυσσύ και Ραβέλ, τα ιδιαίτερα στοιχεία από την ιαπωνική μουσική παράδοση, οι κλιμακώσεις, οι ποιότητες μουσικής δωματίου, αλλά και τα ξεσπάσματα με το σύνολο της ορχήστρας, δίνουν στην όπερα τον ξεχωριστό της σφυγμό, την ιδιαίτερή της ζωή. 

Την παραγωγή διευθύνει ο διακεκριμένος Έλληνας αρχιμουσικός Βασίλης Χριστόπουλος, ο οποίος πρόσφατα ανέλαβε τη θέση του Μουσικού Διευθυντή στην Όπερα του Γκρατς στην Αυστρία. 

Η διακεκριμένη υψίφωνος Άννα Σον ερμηνεύει την Τσο-Τσο-Σαν, ενώ στον ρόλο του Πίνκερτον ο διακεκριμένος τενόρος Αντρέα Καρέ. Σουτζούκι η διακεκριμένη μεσόφωνος Αλίσα Κολόσοβα και Σάρμπλες ο εξαιρετικός βαρύτονος της ΕΛΣ Διονύσης Σούρμπης. Μαζί τους οι μονωδοί της ΕΛΣ Διαμάντη Κριτσωτάκη, Γιάννης Καλύβας, Χάρης Ανδριανός, Πέτρος Μαγουλάς, Πέτρος Σαλάτας, Χρήστος Λάζος, Βασιλική Πετρόγιαννη, Βάγια Κωφού και Βίκυ Αθανασίου

Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Συντελεστές
Μαντάμα Μπαττερφλάι 

Τζάκομο Πουτσίνι
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Μουσική διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος
Σκηνοθεσία: Ολιβιέ Πυ
Σκηνικά, κοστούμια: Πιερ-Αντρέ Βάιτς
Φωτισμοί: Μπερτράν Κιγύ
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

Τσο-Τσο-Σαν: Άννα Σον
Σουτζούκι: Αλίσα Κολόσοβα
Κέιτ Πίνκερτον: Διαμάντη Κριτσωτάκη
Μπ. Φ. Πίνκερτον: Αντρέα Καρέ
Σάρπλες: Διονύσης Σούρμπης
Γκόρο: Γιάννης Καλύβας
Πρίγκιπας Γιαμαντόρι / Αυτοκρατορικός επίτροπος: Χάρης Ανδριανός
Μπόνζο: Πέτρος Μαγουλάς
Γιακουζιντέ: Πέτρος Σαλάτας
Ληξίαρχος: Χρήστος Λάζος
Μητέρα της Τσο-Τσο-Σαν: Βασιλική Πετρόγιαννη
Θεία: Βάγια Κωφού
Ξαδέλφη: Βίκυ Αθανασίου

Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Εικαστικό Μαντάμα Μπαττερφλάι, ΕΛΣ, Trabaho

Διαβάστε επίσης:

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2023: Όσα θα δούμε στο Ηρώδειο φέτος το καλοκαίρι
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: Το Καλλιτεχνικό Πρόγραμμα για το 2023

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ