Η πόλη της Θεσσαλονίκης μάς αποκαλύπτεται με έναν διαφορετικό τρόπο, μέσα από τα έργα των Jean-Christophe Ballot, Alain Ceccaroli, Fouad Elkoury, André Mérian, Λίας Ναλμπαντίδου, Σπύρου Στάβερη, στην έκθεση αυτή που συνδιοργανώνεται από το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού και το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της PhotoBiennale.

Εδώ ο λόγος δίνεται στην πόλη, όπως εκφράζεται μέσα από το αστικό και το περιαστικό τοπίο, δίνοντας φωνή σε μέρη που δεν είχαμε δει ή τουλάχιστον δεν είχαμε δει ποτέ με αυτόν τον τρόπο. Μέσα από φωτογραφικές αποστολές των τεσσάρων διεθνών φωτογράφων- των Alain Ceccaroli, Jean-Christophe Ballot, Andre Merian, Fouad El Khoury –  εμφανίζονται εικόνες που προκαλούν τον αναστοχασμό, άλλες που είναι ωμά περιγραφικές, και άλλες που διαχειρίζονται τον χώρο σαν μακέτα, εστιάζοντας σε χώρους ή κτίρια που κρύβουν μία πόλη μέσα στην πόλη – σαν μικρές αυτόνομες παρενθέσεις.

Αντίστοιχα, η ματιά των δύο Ελλήνων φωτογράφων, της Λίας Ναλμπαντίδου και του Σπύρου Στάβερη, λόγω της οργανικής τους εγγύτητας με τον χώρο, γίνεται πιο προσωπική, καθώς η πρώτη αναζητά το δικό της χάρτη, ενώ o δεύτερος τα πρόσωπα της πόλης και τις καταστάσεις που τα πλαισιώνουν ή ακόμη και τα διαμορφώνουν.

Η Θεσσαλονίκη είναι μία πόλη αιώνων. Μπορεί το πέρασμα από τους Οθωμανούς στους Έλληνες να αποτελεί πλέον αρχαία ιστορία, όπως γράφει ο Μark Mazower, αλλά τα ίχνη είναι παρόντα. Kαι μετά από την επέτειο των εκατό χρόνων από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, έχουμε αρχίσει να τα ψηλαφούμε πιο προσεκτικά.

Σε αυτό το πλαίσιο, τα φωτογραφικά έργα στέκονται ως σημεία -σύμβολα για να προκαλέσουν το θεατή να ξαναπιάσει το ιστορικό νήμα και να αντιληφθεί τη χρονική συνέχεια, όπως και για να έρθει αντιμέτωπος με τον τρόπο που διαχειρίζεται το αστικό περιβάλλον στη σύγχρονη εποχή, χωρίς ακόμη να έχει επίγνωση για τον τρόπο που αυτό συνιστά πολιτισμό.

Οι σειρές των Alain Ceccaroli «Μορφές του Συνηθισμένου» και Jean-Christophe Ballot «Αστικά τοπία της Θεσσαλονίκης» αποτελούν μέρος φωτογραφικών αποστολών που πραγματοποιήθηκαν για λογαριασμό του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης το  2008 και το 2013 αντίστοιχα (η δεύτερη επίσης με την υποστήριξη του Γενικού Προξενείου της Γαλλίας στη Θεσσαλονίκη και της Διεύθυνσης Πολιτισμού & Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης), και αποτέλεσαν πρωτότυπες παραγωγές του ΜΦΘ.

Η σειρά «Waterfront» του André Mérian ήταν μέρος της φωτογραφικής αποστολής που υποστηρίχθηκε και χρηματοδοτήθηκε από τη Μασσαλία/Προβηγγία Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2013, υπό την καλλιτεχνική επιμέλεια του Francois Cheval, διευθυντή του Musée Nicéphore Niépce.

Οι σειρές των Fouad Elkoury «Θεσσαλονίκη: ένα πολυεθνικό παρελθόν» και του Σπύρου Στάβερη αποτελούν πρωτότυπες παραγωγές του Μουσείου Φωτογραφίας, και, όπως και τα έργα των Alain Ceccaroli και Jean-Christophe Ballot, μέρος της συλλογής του.

Τα έργα της Λίας Ναλμπαντίδου από τη σειρά «Αστικός Μυστικός Κήπος – γιατί η νύχτα;» παρουσιάζονται για πρώτη φορά.

Έργα από τις παρούσες σειρές θα παρουσιαστούν και στο τρίτο μέρος της έκθεσης «Πέρα από την ιστορία: Η Θεσσαλονίκη μέσα από τη φωτογραφία», ενώ επίσης ανήκουν στη θεματική σειρά του Μουσείου Φωτογραφίας «Ματιές στην πόλη».

Συνδιοργάνωση: Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού / ΜΦΘ