Η αυλαία πέφτει για τον Κύκλο «Lied: φωνή και πιάνο» με δύο καλλιτέχνες που έχουν εντρυφήσει στη λεπτεπίλεπτη τέχνη του λόγιου γερμανικού τραγουδιού, τη σοπράνο Χριστίνα Γιαννακοπούλου και τον πιανίστα Δημήτρη Γιάκα.

Έχοντας θητεύσει δίπλα σε μεγάλους δασκάλους του είδους, όπως οι Κουρτ Έκβιλουτς και Ντάλτον Μπόλντουιν, οι δύο σολίστ επέλεξαν ένα πρόγραμμα υψηλής αισθητικής που συγκεντρώνει τις πιο όμορφες δημιουργίες τριών σπουδαίων μορφών του γερμανικού ρομαντισμού, των Σούμπερτ, Σούμαν και Μπραμς, τις οποίες θα ερμηνεύσουν την Πέμπτη 22 Μαΐου (ώρα έναρξης: 8:30 μ.μ.) στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Πριν από το ρεσιτάλ, θα υπάρξει σύντομος σχολιασμός του προγράμματος από τον βαθύφωνο Χριστόφορο Σταμπόγλη.

Μετά την εμφάνιση της Λένιας Ζαφειροπούλου, του Τάση Χριστογιαννόπουλου και του Θανάση Αποστολόπουλου, το Φεβρουάριο στο Μέγαρο με το «Μαγικό κόρνο» του Μάλερ, η Χριστίνα Γιαννακοπούλου και ο Δημήτρης Γιάκας παίρνουν τη σκυτάλη για ένα μελωδικό φινάλε του κύκλου «Lied: φωνή και πιάνο» με αντιπροσωπευτικά δείγματα της φωνητικής μουσικής δωματίου του 19ου αιώνα, όπως η επίκληση του Φραντς Σούμπερτ «Στη μουσική», ο διάλογος του Ρόμπερτ Σούμαν με το «Ρόδο» του ή ο ύμνος του Γιοχάννες Μπραμς στην «Αιώνια αγάπη».

«Lied: φωνή και πιάνο»

Η Ελλάδα υπήρξε ανέκαθεν ένας προνομιακός χώρος για το λυρικό τραγούδι, αφού ανέδειξε παγκοσμίως γενεές άξιων εκπροσώπων (Κάλλας, Αγγελόπουλος, Μοσχονάς, Νικολαΐδη, Τριάντη, Πηλού, Μπάλτσα, Ζαχαρίου, Κολάση, Πασχάλης, Μορφονιού, Ευαγγελάτου, Καβράκος). Έτσι και η σημερινή δυναμική γενιά νέων τραγουδιστών έχει ξεπεράσει τα στενά όρια της χώρας και μεσουρανεί στις μεγαλύτερες λυρικές σκηνές της Ευρώπης και της Αμερικής. Στην κορυφή της καριέρας τους, αυτοί οι τραγουδιστές καταθέτουν το χάρισμα, τη βαθιά γνώση και το ταλέντο τους στην υπηρεσία ενός από τα πιο απαιτητικά είδη της φωνητικής μουσικής: το γερμανικό Lied, τη γαλλική mélodie και το λόγιο τραγούδι.

Η σοπράνο Χριστίνα Γιαννακοπούλου, μαθήτρια του αείμνηστου Κώστα Πασχάλη, είναι απόφοιτος του Ωδείου Athenaeum (άριστα παμψηφεί και πρώτο βραβείο) και του Εργαστηρίου Υποκριτικής Τέχνης του Σπύρου Ευαγγελάτου και πτυχιούχος του Τμήματος Γαλλικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1994, κέρδισε την υποτροφία Yamaha και έναν χρόνο αργότερα την πρώτη διάκριση στην κατηγορία «Oρατόριο-Λιντ» του διεθνούς διαγωνισμού τραγουδιού «Grand Prix-Maria Callas». Χάρη σε υποτροφία του Συλλόγου των «Φίλων της Μουσικής Καλαμάτας», από την οποία κατάγεται, η Χριστίνα Γιαννακοπούλου συνέχισε τις φωνητικές σπουδές της στη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης (1995-1998, δίπλωμα με άριστα παμψηφεί) δίπλα στους Έκβιλουτς και Λίλοβα με εξειδίκευση στο ορατόριο και το λιντ. Έχει συνεργαστεί με την Ε.Λ.Σ., τη Συμφωνική της Ε.Ρ.Τ., το Μ.Μ.Α., την Κ.Ο.Α., την Καμεράτα, την Ορχήστρα των Χρωμάτων και την Όπερα Δωματίου Αθηνών. Έχει εμφανισθεί σε χώρες της Ευρώπης και της Λατινικής Αμερικής ερμηνεύοντας έργα Βολφ, Μότσαρτ, Μπετόβεν, Σούμπερτ, Σούμαν, Μέντελσον, Μπεργκ, Μπραμς, Μπρίττεν και άλλων συνθετών. Η μουσικοπαιδαγωγική της δραστηριότητα είναι πλούσια. Διδάσκει μονωδία στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας, στα Ωδεία Athenaeum και Kodaly, καθώς και στο Στούντιο Όπερας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Ο πιανίστας Δημήτρης Γιάκας, που είναι ένας από τους πλέον έμπειρους μουσικούς εκγυμναστές στη χώρα μας, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957. Πήρε δίπλωμα πιάνου από το Εθνικό Ωδείο το 1977 και συνέχισε τις σπουδές του στην École normale supérieure του Παρισιού (πιάνο, μουσική δωματίου και μουσική προετοιμασία όπερας), όπου μελέτησε συνοδεία τραγουδιού υπό την καθοδήγηση του Ντάλτον Μπόλντουιν. Από το 1982 έως το 1991 εργάστηκε ως μουσικός εκγυμναστής στην Εθνική Όπερα του Παρισιού, όπου προσλήφθηκε κατόπιν διαγωνισμού, περίοδο κατά την οποία εμφανίστηκε ως accompagnateur σε διάφορες πόλεις και φεστιβάλ της Γαλλίας. Επίσης, εργάστηκε ως υπεύθυνος μουσικής προετοιμασίας στην Εθνική Όπερα της Λυόν, ύστερα από πρόσκληση του τότε Καλλιτεχνικού Διευθυντή της Κεντ Ναγκάνο. Το 1990 εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Αθήνα, οπότε άρχισε να συνεργάζεται τακτικά με την Ε.Λ.Σ. και το Μ.Μ.Α. Αρκετές παγκόσμιες πρεμιέρες λυρικών έργων σύγχρονων ελλήνων συνθετών έχουν παρουσιαστεί σε δική του μουσική διδασκαλία (Μήδεια του Μίκη Θεοδωράκη-1991, Η επιστροφή της Ελένης του Θάνου Μικρούτσικου-1993, Βάκχες του Αργύρη Κουνάδη-1996, κ.ά.). Ο Δημήτρης Γιάκας συνοδεύει συχνά έλληνες και ξένους καλλιτέχνες σε ρεσιτάλ και συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ακόμη, έχει διδάξει μουσική προετοιμασία όπερας σε ειδικό σεμινάριο για πιανίστες που διοργάνωσε η Όπερα Δωματίου Θεσσαλονίκης (1996).

Το πρόγραμμα

Ακολουθώντας με χρονολογική σειρά τα ίχνη των τριών βασικότερων εκπροσώπων του γερμανικού λιντ, των Σούμπερτ, Σούμαν και Μπραμς, οι δύο καλλιτέχνες θα αρχίσουν τη μουσική διαδρομή τους από τον Φραντς Σούμπερτ (1768-1827), ο οποίος, παρά τον πρόωρο θάνατό του, μας κληροδότησε μια πλουσιότατη παρακαταθήκη από συνθέσεις για πιάνο, συμφωνικά έργα, έργα μουσικής δωματίου και φωνητικές μικρογραφίες υψηλών ερμηνευτικών απαιτήσεων. Στο πρώτο μέρος του ρεσιτάλ της Χριστίνας Γιαννακοπούλου και του Δημήτρη Γιάκα στο Μέγαρο, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει πέντε λίντερ του Σούμπερτ σε ποίηση φον Σρόμπερ, Γκαίτε, Κλάουντιους, Χαίρτυ και Σούμπαρτ. Πρόκειται για τα τραγούδια «Στη μουσική» (An die Musik D 547), «Γανυμήδης» (Ganymed D 544), «Στον τάφο του Άνσελμου» (An Grabe Anselmos D 504),  «Στο φεγγάρι» (An den Mond, op. 57/3) και «Η πέστροφα» (Die Forelle D 550). Ακολουθούν έξι ακόμη λίντερ του Ρόμπερτ Σούμαν (1810-1856), του κορυφαίου γερμανού μουσουργού που εγκατέλειψε τα νομικά για να γίνει βιρτουόζος πιανίστας, αλλά είδε τα όνειρά του να καταρρέουν νωρίς, όταν τραυμάτισε ανεπανόρθωτα το χέρι του από την κατάχρηση ενός αυτοσχέδιου μηχανισμού εκγύμνασης των δακτύλων του. Στη σύντομη ζωή του έγραψε κυρίως έργα για πιάνο και μουσική δωματίου, καθώς και πολλά τραγούδια. Στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, την Πέμπτη 22 Μαΐου, θα ακουστούν τα λίντερ: «To άνθος της αφοσίωσης», έργο 83/2 (Die Blume der Ergebung, σε ποίηση Ρύκερτ), «Ρόδο μου», έργο 90/2 (Meine Rose, σε ποίηση Λέναου), «Πόθος στης θύελλας τη νύχτα», έργο 35/1 (Lust der Sturmnacht, σε ποίηση Κέρνερ), «Λαχτάρα» (Sehnsucht, σε ποίηση φον Γκάιμπελ), «Röselein, Röselein!», έργο 89/6, και «Er ist’s», αρ. 24 από το έργο Λεύκωμα για τη νεότητα, έργο 79.

Όλο το δεύτερο μέρος είναι αφιερωμένο στον Γιοχάννες Μπραμς (1833-1897) και σε φωνητικές συνθέσεις δωματίου που εμπνεύστηκε από ποιήματα των Ντάουμερ, Κάντιντους, Σμιντ, φον Λινγκ και Γκροτ. O επίλογος της βραδιάς θα περιλαμβάνει, τα λίντερ «Περπατούσαμε», έργο 96/2 (Wir wandelten), «Παλιά αγάπη», έργο 72/1 (Alte Liebe), «Ονειρεύτηκα», έργο 57/3 (Es träumte mir), «Το στεφάνι», έργο 84/2 (Der Kranz), «Όλο και ελαφρύτερος γίνεται ο ύπνος μου», έργο 105/2 (Immer leiser wird meiner Schlummer), «O κυνηγός», έργο 95/4 (Der Jäger), «Τα γαλάζια σου μάτια», έργο 59/8 (Dein blaues Auge), «Μάταιη καντάδα», έργο 84/4 (Vergebliches Ständchen), «Για την αιώνια αγάπη», έργο 43/1 (Von ewiger Liebe), που βασίζεται στους στίχους ενός σλαβικού τραγουδιού το οποίο απέδωσε στα γερμανικά ο ποιητής Χόφμαν φον Φάλερσλεμπεν και μελοποίησε ο Μπραμς.