Γιορτάζοντας 180 χρόνια από τη θέσπισή και 120 χρόνια από την ίδρυση του, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσίο παρουσίαζει σε συνεργασία με το Κοινωφελές Ίδρυμα Ωνάση, την περιοδική έκθεση Γυναικών Λατρείες, Τελετουργία και Καθημερινότητα στην Κλασική Αθήνα, την οποία εγκαινίασε ο Κάρολος Παπούλιας.
Η έκθεση παρουσιάστηκε ήδη, από τον Δεκέμβριο έως τον Μάιο του 2009 στο Onassis Cultural Center, στη Νέα Υόρκη, με τίτλο Worshipping women. Ritual and Reality in Classical Athens, και τώρα έρχεται στην Αθήνα, με πέντε θεματικές ενότητες και 172 αντικείμενα.
Η πρώτη ενότητα, με τίτλο Θεές, είναι αφιερωμένη στη λατρεία γυναικείων θεοτήτων και συγκεκριμένα της Αθηνάς, της Αφροδίτης, της Άρτεμης, της Δήμητρας και της Κόρης. Στην ενότητα αυτή περιλαμβάνεται και η λατρεία μυθικών γυναικών, ηρωίδων, όπως ήταν οι κόρες του Κέκροπα, η Αγλαυρος, η Ερση και η Πάνδροσος. Μοναδικά ανάγλυφα του Εθνικού Μουσείου και μία εξαιρετική πυξίδα του Ζωγράφου του Μειδία εικονογραφούν τον μύθο των Κεκροπιδών.
Η δεύτερη ενότητα, με τον τίτλο Ιέρειες, αναφέρεται σε μυθικές Ιέρειες, όπως τη Θεανώ και την Ιφιγένεια, μέσα από αγγεία από το Βατικανό, τη Φεράρα και το Βρετανικό Μουσείο, επώνυμες ιέρειες μέσα από ενεπίγραφες επιτύμβιες στήλες και κιονίσκους, ή ιέρειες που απεικονίζονται σε αγγεία και ανάγλυφα να κρατούν το κλειδί του ναού ή το ξόανο μιας θεότητας.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Στην τρίτη ενότητα, με τίτλο Οι γυναίκες στη λατρεία, παρουσιάζονται οι γυναίκες να συμμετέχουν σε λατρευτικά δρώμενα ως κανηφόροι, σπένδουσες ή συμμετέχουσες σε θυσία. Εδώ περιλαμβάνεται και το αντίγραφο του περίφημου πίνακα από τον Πιτσά (το πρωτότυπο στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο).
Η τέταρτη ενότητα, με τον τίτλο Γιορτές, δείχνει μέσα από μελανόμορφα και ερυθρόμορφα αγγεία ελληνικών και ξένων μουσείων τη συμμετοχή των γυναικών σε μεγάλες γιορτές, όπως τα Παναθήναια ή σε αμιγώς γυναικείες γιορτές, όπως στα Αδώνια και στα Θεσμοφόρια, αλλά και σε γιορτές προς τιμή του Διονύσου κ.λπ. Στην ενότητα αυτή εκτίθεται και το γύψινο αντίγραφο του Λίθου V της ανατολικής ζωφόρου του Παρθενώνα (το πρωτότυπο στο Βρετανικό Μουσείο).