Το Εργαστήρι Μαιρηβή υποδέχεται τον Στέλιο Πελασγό σε ένα κύκλο εργαστηρίων αφήγησης. Τα εργαστήρια είναι βιωματικά και βασίζονται στην μέθοδο της μαθητείας και στην στενή σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στα μέλη της ομάδας και ανάμεσα σε κάθε μαθητευόμενο και τον Μάστορα. Η κατεύθυνση κάθε συνάντησης προσαρμόζεται στις δυνάμεις και στις ανάγκες των μελών της εκάστοτε ομάδας.

Το κάθε Σάββατο και η κάθε Κυριακή αποτελεί μια ενότητα, η οποία ολοκληρώνεται κάθε φορά. Έχετε τη δυνατότητα να παρακολουθήσετε όλες τις ενότητες ή αποσπασματικά.

Με τον Στέλιο Πελασγό, Ιστορητή, Δρ. παιδαγωγικής, συγγραφέα

αναλυτικά…

Πώς να ιστορώ …

Πώς ακούγονται όλα σαν παραμύθι;

Σάββατα

Ο αφηγητής ανοίγει το στόμα και ξαναφτιάχνει τον κόσμο. ¨Όλα μοιάζουν παραμύθι, λάμπουν η σκοτίζονται έντονα. Όλα αποκτούν νόημα και κατεύθυνση.

Να ζήσουμε όλοι καλύτερα από τους ήρωες των παραμυθιών που ζουν καλά.

Η πανάρχαια τέχνη της προφορικής αφήγησης ξαναζωντανεύει στις μέρες μας.

Το υλικό της άμμος της θαλάσσης: έπος, μύθος, θρύλος, παραμύθι, ανέκδοτο, ιστορία φαντασμάτων, αίνιγμα, τραγούδι, ποίημα και λέγε κι άλλα. Το φετινό εργαστήρι τα κοσκινίζει και τα βάζει σε όμορφα κουτάκια, φιαλίδια, βάζα και στάμνες.

Ο αρχιμάστορας Στέλιος Πελασγός ακολουθώντας την παραδοσιακή μέθοδο της μαθητείας θα χωρίσει στα δύο κάθε εργαστηριακή συνάντηση:

Α΄μέρος: μαθητεία και άσκηση στις παραστατικές τεχνικές της αφήγησης/ σώμα, φωνή, αναπνοή.

Β΄μέρος: Εσωτερική επεξεργασία των ιστοριών /μυθοπλασία και εικονοπλασία, δημιουργική προφορική λογοτεχνία

Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2015: Πώς να ιστορώ μυθολογία

Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2016: Πώς να ιστορώ μύθους ζώων και παροιμιόμυθους

Σάββατο 13 Φρεβουαρίου 2016: Πώς να ιστορώ εύθυμες λαϊκές ιστορίες και παραμύθια

Σάββατο 5 Μαρτίου 2016: Πώς να ιστορώ τρομακτικές ιστορίες

Σάββατο 16 Απριλίου 2016: Πώς να ιστορώ θρύλους και παραδόσεις

Σάββατο 14 Μαϊου 2016: Πώς να ιστορώ μαρτυρίες, αναμνήσεις και περιστατικά της ζωής

Ώρα: 10π.μ.-3μ.μ.

Εργαστήρι εμβάθυνσης

Κυριακές

Το φετινό εργαστήρι εμβάθυνσης έχει δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος θα αναζητούμε το νόημα και τον τρόπο αφήγησης της μυθολογίας και στο δεύτερο μέρος την σύνδεση γραφής και προφορικότητας. Και στα δύο μέρη οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να προετοιμάζουν και να παρουσιάζουν διαφορετικές εκδοχές μιας ιστορία ακούγοντας τις παρατηρήσεις και τις προτροπές του Μάστορα και των μαθητευόμενων του εργαστηρίου.

Μπορεί κανείς να παρακολουθήσει ανεξάρτητα το πρώτο ή το δεύτερο μέρος αλλά πάντοτε η ενότητα  δίνει μια σταθερότητα στο βάδισμα.

Α΄μέρος: Μυθικός λόγος και Ελληνική Μυθολογία

“Ξύπνησα μὲ τὸ μαρμάρινο τοῦτο κεφάλι στὰ χέρια ποὺ μοῦ ἐξαντλεῖ τοὺς ἀγκῶνες καὶ δὲν ξέρω ποῦ νὰ τ᾿ ἀκουμπήσω.”

Πώς θα μάθουμε στο μαρμάρινο κεφάλι να μιλά;

Η αφήγηση της αρχαίας ελληνικής αλλά και της νεώτερης μυθολογίας (παραδόσεις, θρύλοι) αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση. Η γνωριμία με τον πλούτο της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αλλά και της λειτουργίας της θα μας βοηθήσει να αναζητήσουμε λόγους και τρόπους για την σημερινή μετάδοση της πέρα από προγονολατρεία και μυστικισμούς. Η αρχαία ελληνική θρησκεία στήριξε την γέννηση της Δημοκρατίας και της φιλοσοφίας και εμείς θα αναζητήσουμε τους σημερινούς λόγους που έχει ο καθένας μας για να αφηγηθεί μια αρχαία ιστορία.

Πώς μπορεί να μιλήσει η ελληνική μυθολογία για τα διλλήματα δημοκρατίας και αυταρχισμού; Για την γυναικεία απελευθέρωση, τους ρόλους και την σύγχυση των φύλων; Για τον έρωτα και απληστία; Για την φυλακή και την ανατροφή των παιδιών;

Για τον θάνατο και την μνήμη; Για την καταστροφή της φύσης και τα δικαιώματα των μειονοτήτων;

Πώς μεταμορφώθηκε η ελληνική μυθολογία την ελληνιστική και την ρωμαϊκή εποχή;

Πώς μεταμορφώθηκε στην σύγχρονη ποίηση, στην ψυχανάλυση αλλά και στα τραγούδια του Ζαμπέτα; Ποια η σχέση της με τις μυθολογίες των άλλων λαών αλλά και τις σύγχρονες μυθολογίες της Νέας Εποχής ή του Καταναλωτισμού;

Πώς μπορεί ένας σύγχρονος έλληνας  ή ελληνίδα να αφηγηθεί μια ιστορία της μυθολογίας χωρίς να πέσει στην ευκολία της παρωδίας ή του σχολιασμού, χωρίς να γίνει γραφικός ή περιγραφικός; Πως θα βρούμε τον επικό τρόπο αφήγησης ;

Ποιος είναι ο ρόλος του σώματος και τις αναπνοής στον επικό τρόπο; Ανάλογα με την πρόοδο της ομάδας θα δοκιμάσουμε σωματικές και αναπνευστικές ασκήσεις από τις παραδόσεις των ανατολικών παραδοσιακών τεχνικών επικής αφήγησης και του σύγχρονου σωματικού θεάτρου.

Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2015

Κυριακή 17  Ιανουαρίου 2016

Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2016

Κυριακή 6 Μαρτίου 2016

Κυριακή 17Απριλίου 2016

Κυριακή 15 Μαϊου 2016

Ώρα: 10π.μ.-12.30μ.μ.

Β΄μέρος: Orature/προφογραφή

Αναζητώντας μια γραφή που μπορεί να λέγεται

Μπορεί κανείς να γράψει σήμερα παραμύθια και μύθους;

Η γραφή κυριαρχεί πάντοτε της προφορικότητας σε όλους τους εγγράμματους σύγχρονους πολιτισμούς.

Για τον σύγχρονο αφηγητή είναι μακρύς ο δρόμος της απελευθέρωσης του από την γραφή. Όταν όμως διανύσει το μεγαλύτερο μέρος του μπορεί να επιστρέψει στην γραφή για να την καλέσει να συνοδοιπορήσουν. Αυτό το κατάφεραν οι μεγάλοι ποιητές και κάποιοι συγγραφείς με βαθιές προφορικές ρίζες όπως ο Παπαδιαμάντης, ο Κόντογλου, ο Στήβενσον, η Ντίκινσον και άλλοι. Δεν πρόκειται για ύφος αλλά για τρόπους σκέψης και ύπαρξης, για την ψυχοδυναμική της προφορικότητας η οποία καταφέρνει να αλλοιώσει τους περιορισμούς της γραφής.

Σε αυτό το εργαστήρι θα αναζητήσουμε αυτή την αρμονία, την προφογραφή, δημιουργώντας προφορικά αφηγήματα και κείμενα που μπορούν να είναι εξίσου απολαυστικά στο χαρτί και στο αυτί.

Θα χρησιμοποιήσουμε την ποίηση, τεχνικές απομνημόνευσης, ζωγραφική, τεχνικές ρητορικής, σεναρίων και θεάτρου σκιών καθώς και παραδοσιακές μορφές ρυθμικής αφήγησης.

Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2015

Κυριακή 17  Ιανουαρίου 2016

Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2016

Κυριακή 6 Μαρτίου 2016

Κυριακή 17Απριλίου 2016

Κυριακή 15 Μαϊου 2016

Ώρα: 12.30μ.μ.-3μ.μ.

Το σύνολο των εργαστηρίων αποτελεί μια ενότητα και κάθε θέμα συμπληρώνει το προηγούμενο όπως και κάθε συμμετέχων θα στηρίζει τους υπόλοιπους.

Το 2015 ο Δρ. Στέλιος Πελασγός κλείνει 25 χρόνια αφοσίωσης στην προφορική λογοτεχνία και αφήγηση και μετρά εκατοντάδες μαθητευόμενους  που μαθήτευσαν δίπλα του αλλά και φοιτητές που διδάχτηκαν το σύγγραμμα του. Με το νέο του εργαστήρι προσφέρει μια επιτομή της γνώσης και της εμπειρίας του για να μπορέσουν παλιοί και νέοι μαθητευόμενοι να φορέσουν το σκάφανδρο του παραμυθά και του ιστορητή ώστε να βυθιστούν με άνεση και ασφάλεια στο σκοτάδι της παράδοσης, στο προσωπικό και συλλογικό ασυνείδητο και να ανεβάσουν στο φώς της επίγνωσης κοράλλια και μαργαριτάρια για να τα μοιραστούν με τους δικούς τους και την κοινότητα τους.