Η Πινακοθήκη – Γλυπτοθήκη της art idea στο πλαίσιο των παρουσιάσεων στο Κέντρο Τέχνης Καστέλας, παρουσιάζει το έργο του Δημήτρη Νικολιάνου, με τίτλο Κυανό.

Η ιστορικός τέχνης, Νικολένα Καλαϊτζάκη, αναφέρει χαρακτηριστικά για το έργο του Δημήτρη Νικολιάνου:
    
«Σε διαφανές λευκό βάθος που παραπέμπει με σαφήνεια στην γνωστή βυζαντινή τεχνική του «gesso» – όπου η λευκή προετοιμασία του ξύλου της φορητής εικόνας αποτελούσε την κατεξοχήν βάση για την ανάπτυξη και ανάδειξη του εικονογραφικού περιεχομένου της σύνθεσης -, ο ζωγράφος Δημήτρης Νικολιάνος, δημιουργεί στο σήμερα, τις δικές του ξεχωριστές, βυζαντινές μορφές επάνω στο χαρτί. Μορφές κυανές, φτιαγμένες από ξηρό παστέλ, που μοιάζουν να βρίσκουν την ύπαρξη τους κάπου μέσα στα βάθη της χρυσής Παλαιολόγειας και Μεταβυζαντινής εποχής, μέσα στον λυρισμό, τον κλασσικισμό και την πνευματικότητα της καθαρής βυζαντινής τεχνοτροπίας.

Στο έργο του Δημήτρη Νικολιάνου, η καλλιτεχνική πρωτοτυπία της απόδοσης των αγίων μορφών με πρώτη ύλη το «καρμποθέλο» αλλά και η συμβολική επιλογή των χρωμάτων – του κυανού της πνευματικότητας, του ουράνιου, του θείου και του λευκού της καθαρότητας, της αγνότητας, της αγιοσύνης – συνδυάζεται αρμονικά με την αυστηρή τήρηση των τυπικών, εικονογραφικών προτύπων της βυζαντινής εικονογραφικής παράδοσης.

O «Αρχάγγελος Γαβριήλ», ο Χριστός στην «Άκρα Ταπείνωσις», ο «Ιωάννης ο Θεολόγος» αλλά και η «Ευλογία» – σε όλα είναι διακριτή η βυζαντινή τεχνοτροπία των «γραψιμάτων» (σκουρόχρωμες βάσεις), των «σαρκωμάτων» (τα φωτισμένα μέρη των μορφών π.χ. σε μύτη / υπερόφρια τόξα / μετωπιαίους όγκους / μήλα προσώπου) καθώς και των λεγόμενων «ψιμυθίων» (τα φωτισμένα και προεξέχοντα μέρη του σώματος στις περιοχές γύρω από τα μάτια, τις παρειές και το πηγούνι με την μορφή παράλληλων τοξωτών πινελιών που ακολουθούν τη φορά των τοξωτών καμπύλων της σάρκας).

Η εκφραστικότητα και το απαλό πλάσιμο των μορφών – ο γλυκασμός και η αβρότητα του «Αρχαγγέλου Γαβριήλ» –, η γυμνή αποτύπωση του πόνου του Χριστού με το αγκάθινο στεφάνι που υπομένει καρτερικά και συμπονετικά το μαρτύριο του στην «Άκρα Ταπείνωσις» ή η δεσποτική –σχεδόν μελαγχολική – μορφή του «Ιωάννου του Θεολόγου» με τα χαμηλωμένα – όλο στοχασμό – μάτια και την πλούσια γενειάδα, η «μανιεριστική» «Παναγία» και ο συμβολισμός της «Ευλογίας». Όλα, εξυψωμένα σε υπερβατική αναγωγή, εκφράζουν το αίσθημα της βαθιάς ανθρωπιάς, μέσα από την εξιδανικευμένη και παράλληλα θνητή, άφθαρτη και φθαρτή εσωτερικότητα τους. Μέσα από το Λευκό και το Κυανό τους.»

Concept παρουσιάσεων:

Στο πλαίσιο του θεσμού των Παρουσιάσεων, μια αίθουσα της Πινακοθήκης-Γλυπτοθήκης αφιερώνεται για μια εβδομάδα σε έναν δημιουργό, ενώ οι επισκέπτες της έχουν την δυνατότητα να περιηγηθούν στον υπόλοιπο χώρο όπου εκτίθενται έργα τέχνης, ζωγραφική, γλυπτική – κατασκευές, δημιουργίες διεθνώς αναγνωρισμένων αλλά και νεώτερων καλλιτεχνών που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Τίτλος έργου: «Ευλογία», διαστ. 100 Χ 70 εκ., ξηρό παστέλ σε χαρτί