Κύκλος España ΙΙΙ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Κατεξοχήν ισπανικό χρώμα και την ακαταμάχητη μουσική γοητεία που ασκούν μερικές από τις δημοφιλέστερες συμφωνικές σελίδες των τριών …

Κατεξοχήν ισπανικό χρώμα και την ακαταμάχητη μουσική γοητεία που ασκούν μερικές από τις δημοφιλέστερες συμφωνικές σελίδες των τριών

διάσημων Ισπανών συνθετών του 20ού αιώνα, Μανουέλ ντε Φάγια, Χοακίν Τουρίνα και Χοακίν Ροντρίγκο, έχει η συναυλία που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό την μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, με σολίστ την καταξιωμένη Ελληνίδα κιθαρίστα Έλενα Παπανδρέου, στις 17 Ιανουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Το πρόγραμμα διακρίνεται από την ενέργεια, τους χορευτικούς ρυθμούς, το ατόφιο πάθος, το λεπτό χιούμορ και την νοσταλγική τρυφερότητα που χαρακτηρίζουν και τα έργα τα οποία θα ερμηνευτούν: Η λιτανεία του Ροσίο του Χοακίν Τουρίνα, Κοντσέρτο του Αρανχουέθ για κιθάρα και ορχήστρα του Χοακίν Ροντρίγκο και Το τρίκωχο καπέλο, Σουίτες αρ.1 και αρ.2, του Μανουέλ ντε Φάγια.

Ο Χοακίν Τουρίνα, μύστης από νεαρή ηλικία των αισθητικών αρχών του φίλου του Φάγια, για την αφομοίωση στοιχείων του παραδοσιακού ισπανικού ιδιώματος σε λόγιες συνθέσεις, έγραψε το συμφωνικό ποίημα «La procesión del Rocío» («Η λιτανεία του Ροσίο») το 1912. Θεματολογικά είχε εμπνευστεί από την ατμόσφαιρα της λαϊκής γιορτής που γινόταν κάθε Ιούνιο προς τιμήν της Παρθένου Μαρίας στην συνοικία Τριάνα της Σεβίλλης. Η πρεμιέρα του έργου έγινε τον Μάρτιο του 1913 στο θέατρο Ρεάλ της Μαδρίτης, με τόση επιτυχία ώστε ο, εγκατεστημμένος από το 1905 στο Παρίσι, Τουρίνα να επισπεύσει την οριστική επιστροφή του στην γενετειρά του.

Η τύφλωση του Χοακίν Ροντρίγκο από διφθερίτιδα σε ηλικία μόλις τριών ετών έπαιξε, όπως παραδεχόταν και ο ίδιος, καταλυτικό ρόλο στη μετέπειτα ενασχόλησή του με τη μουσική. Η μουσική έγινε μάλιστα το κύριο αισθητήριο «όργανο» για να «βλέπει» π.χ. στους κήπους του ανακτόρου του Αρανχουέθ στις όχθες του ποταμού Τάγου,«το άρωμα από τις μανόλιες, το κελάηδημα των πουλιών και το ανάβλυσμα των πηγών». Ολα αυτά είχε πει πώς ήθελε να αποτυπώσει, όταν έγραψε το 1939 το περίφημο Κοντσέρτο του Αρανχουέθ για κιθάρα και ορχήστρα. Η απήχηση του έργου, που πρωτοπαρουσιάστηκε Νοέμβριο του 1940 στην Βαρκελώνη, ήταν εξαρχής τεράστια, καθιστώντας το κοντσέρτο ως ένα από τα διασημότερα και πιο αγαπημένα έργα του ρεπερτορίου της κιθάρας.

Το 1917 ο διάσημος ιμπρεσάριος των περίφημων Ρωσικών Μπαλέτων, Σεργκέι Ντιάγκιλεφ, ταξίδεψε στην Ισπανία, επιδιώκοντας, μεταξύ άλλων,  να συναντήσει τον Μανουέλ ντε Φάγια, έναν συνθέτη, άγνωστο ακόμα τότε εκτός της χώρας του. Η συνάντηση καρποφόρησε το μπαλέτο Το τρίκωχο καπέλο, η πρεμιέρα του οποίου δόθηκε τον Ιούλιο του 1919, στο θέατρο Αλάμπρα του Λονδίνου, από τα Ρωσικά Μπαλέτα, σε χορογραφία του Λεονίντ Μασίν και σκηνικά και κοστούμια του Πάμπλο Πικάσσο. Η επιτυχία του μπαλέτου καθιέρωσε σε διεθνές επίπεδο την φήμη του Φάγια, ο οποίος, λίγο καιρό μετά, χρησιμοποίησε τα χαρακτηριστικότερα μέρη από τις δύο πρώτες πράξεις του μπαλέτου για να σχηματοποιήσει τις δύο συμφωνικές σουίτες.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

Πέμπτη, 17 Ιανουαρίου, 20.30Μέγαρο Μουσικής Αθηνών,
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

ΧΟΑΚΙΝ ΤΟΥΡΙΝΑ (1882 – 1949)
La procesión del Rocío (Η λιτανεία του Ροσίο), έργο 9

ΧΟΑΚΙΝ ΡΟΝΤΡΙΓΚΟ (1901 – 1999)
Κοντσέρτο του Αρανχουέθ για κιθάρα και ορχήστρα

Διάλειμμα

ΜΑΝΟΥΕΛ ΝΤΕ ΦΑΓΙΑ (1876 – 1946)
Το τρίκωχο καπέλο, Σουίτες αρ.1 και αρ.2

Σολίστ Έλενα Παπανδρέου, κιθάρα
Μουσική Διεύθυνση Βασίλης Χριστόπουλος

Σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Ισπανίας στην Αθήνα και το Ινστιτούτο Θερβάντες της Αθήνας

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ