Κοραής Δαμάτης, Αλέξανδρος Κοέν, Κωνσταντίνος Κυριακού: Η δυναμική του Ελληνικού Λόγου στο θέατρο

“Η δυναμική του Ελληνικού Λόγου στο Θέατρο”, ολοκληρώνεται φέτος στο Δημοτικό θέατρο Πειραιά, διαδικτυακά και οι συντελεστές του μάς μιλάνε για το ιδιαίτερο φεστιβάλ που θέλει να αναδείξει το ελληνικό θεατρικό κείμενο, και να προωθήσει την εξοικείωσή του κοινού με τη “γέννηση” της θεατρικής πράξης.

Κοραής Δαμάτης

Η πρώτη συμμετοχή μου στο τριετές ευρωπαϊκό πρόγραμμα ‘‘Η δυναμική του Ελληνικού Λόγου στο θέατρο’’ με το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη, Η Αυλή των θαυμάτων, πριν δύο χρόνια, ήταν, έτσι κι αλλιώς, μια καινούργια εμπειρία και μια πρόκληση. Ανοιχτές, ως επί το πλείστον, πρόβες, δηλαδή παρουσία κοινού, που παρακολουθούσε από πρόβα σε πρόβα, το πως ανεβαίνει ένα θεατρικό έργο, ΄΄μαθαίνοντας΄΄, κατά κάποιο τρόπο, κάποια απ’ τα μυστικά της τέχνης του θεάτρου. Το ζητούμενο ήταν, …να έρθει ο κόσμος πιο κοντά στο θέατρο και το θέατρο πιο κοντά στον κόσμο…και νομίζω ότι το πρόγραμμα, τελικά, πέτυχε το στόχο του. Η συμμετοχή ήταν μεγάλη.

Εφέτος, μόλις που προλάβαμε να ξεκινήσουμε πρόβες στο έργο της Λούλας Αναγνωστάκη, Η Πόλη, και σταματήσαμε λόγω του COVID – 19 που μάς οδήγησε στην πανδημία και σε συνθήκες δύσκολες. Οι υπεύθυνοι όμως του προγράμματος, παρόλα αυτά, μπόρεσαν και βρήκαν λύση: η παρουσίαση των έργων θα γίνει διαδικτυακά από την ιστοσελίδα του Δ.Θ.Π. Άλλη μια εμπειρία.

Γυρίσματα με όλες τις συμφωνημένες προφυλάξεις, -μάσκες, τήρηση των αποστάσεων, κ.λ.π.- κάμερες, μικρόφωνα, ο θεατρολόγος Λεωνίδας Παπαδόπουλος να μάς μιλάει για την συγγραφέα και το έργο της, μετά οι ηθοποιοί Περικλής Μοσχολιδάκης, Μαρία Καβουκίδου και Στέλιος Καλαϊτζής να διαβάζουν το έργο, ύστερα παρατηρήσεις και αναλύσεις από τον σκηνοθέτη, συζητήσεις και γνώμες με την σκηνογράφο και ενδυματολόγο Άση Δημητρολοπούλου, δημιουργικές ιδέες από την υπεύθυνη φωτισμών Άννα Σμπώκου και τον Νίκο Βασιλείου στους ήχους και τη μουσική, κι όλα αυτά, βήμα-βήμα, κομμάτι-κομμάτι, σαν ένα ζωντανό παζλ που συμπληρώνεται σιγά-σιγά με γνωστά κι άγνωστα πρόσωπα, και την ίδια στιγμή αποτυπώνεται στην κάμερα και στα μικρόφωνα που αυτά θα δώσουν και την τελική μορφή αυτής της καινούργιας εμπειρίας, αυτής της καινούργιας πρόκλησης.

Και το λέω αυτό γιατί όλοι γνωρίζουμε ότι το θέατρο χρειάζεται τους ΄΄απέναντι΄΄, την επαφή με τους θεατές, την ανάσα τους, αυτό το συνεχές πάρε-δώσε καθ’ όλη τη διάρκεια μιάς παράστασης. Εφέτος, λοιπόν, που οι θεατές γίνονται τηλεθεατές, και μπορούν μέσω της ιστοσελίδας του Δ.Θ.Π να παρακολουθήσουν τη διαδικασία μιας θεατρικής πράξης, μπορούν επίσης να υποβάλουν ερωτήματα, απορίες και γνώμες μέσω μιας ειδικά σχεδιασμένης φόρμας όπου θα λαμβάνουν απαντήσεις την επόμενη μέρα. Αυτή η ιδιαιτερότητα, κάνει την διαδικτυακή παρουσίαση του φεστιβάλ ‘‘Η δυναμική του Ελληνικού Λόγου στο θέατρο’’, να είναι αρκετά ενδιαφέρουσα.

Αλέξανδρος Κοέν

Ιδιαίτερη στιγμή η «Φαύστα» του Μποστ στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά! Προσωπικά: μια φωτεινή εξαίρεση στην ακρότητα που βιώνουμε.

Πρώτη φορά που καταγίνομαι με ελληνικό έργο – και μάλιστα μ’ ένα μοναδικό δημιούργημα που ανάλογό του δε βρίσκω. Εδώ έχουμε να κάνουμε με την εφεύρεση (και ταυτόχρονα τη νομιμοποίηση) ενός ιδιοφυούς γλωσσικού παραληρήματος, μιας μεικτής γλώσσας που σαρκάζει κάθε σοβαροφάνεια. Και παράλληλα με την παντοδυναμία του παραλόγου και την υποταγή στην Αρχή του Ιονέσκο, κατά την οποία όλα είναι κωμικά, δεν υπάρχει τίποτε τραγικό· τα πάντα είναι και αληθινά και ψεύτικα, και δυνατά και αδύνατα, και σοβαρά και γελοία· λογική είναι η τρέλα των δυνατών.

Παρότι ιλαρή η όλη ατμόσφαιρα στην οποία κινείται το έργο, συνειδητοποιήσαμε στις δοκιμές πως πρόκειται για ένα εγκεφαλικό κατασκεύασμα που διατρέχει ένα ευρύ διάνυσμα: από λαϊκό εύπεπτο ευφυολόγημα έως επικριτική όχληση στην ανθρώπινη σοβαροφάνεια. Πίσω από τα έργα του Μποστ ξεπροβάλλει ένας βαθιά πνευματικός καλλιτέχνης.

Η συνθήκη ιδανική: μια γιορτή για το ελληνικό θέατρο από έναν ιστορικό φορέα που πραγματοποιεί ένα καινοτόμο πρόγραμμα κατά το οποίο καλείται το Κοινό να παρακολουθήσει το θεατρικό προϊόν ήδη από το στάδιο της παραγωγής του – περίπτωση σπάνια: πώς δομείται μια παράσταση, πώς διαμορφώνεται η αισθητική της, ποια η διαδικασία της πρόβας με τους ηθοποιούς… από την πρώτη ανάγνωση έως την τελευταία αυλαία. Η ιδιοτυπία της σύλληψης του όλου εγχειρήματος δεν αφήνει περιθώρια απορίας για τη πανηγυρική επιτυχία του προγράμματος τρία χρόνια τώρα.

Κωνσταντίνος Κυριακού

Υλοποιώντας το Φεστιβάλ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά «Η δυναμική του Ελληνικού Λόγου στο Θέατρο», αισθάνομαι ιδιαίτερη χαρά, αγωνία, μα και βαριά την ευθύνη επάνω μου, διότι εκτός από την Καλλιτεχνική Διεύθυνση του Φεστιβάλ για το έτος 2020, έχω αναλάβει και τη σκηνοθεσία ενός εκ των τριών θεατρικών έργων που παρουσιάζονται φέτος· αναφέρομαι στο έργο της Χρύσας Σπηλιώτη Ποιος ανακάλυψε την Αμερική;.

Ωστόσο, η θετικότατη –μέχρι τώρα– ανταπόκριση του κοινού-τηλεθεατών, αλλά και τα σχόλια επιβράβευσης, είναι τέτοια που κάνει έντονο και το αίσθημα της ικανοποίησης, διότι δικαιώνεται η ιδέα μου –λόγω των ειδικών συνθηκών που βιώσαμε– να ολοκληρωθεί το τριετές αυτό επιχειρησιακό πρόγραμμα της «Δυναμικής», μέσω διαδικτυακών προβολών των ανοιχτών προβών, αλλά και των παραστάσεων, τις οποίες τα δύο προηγούμενα χρόνια, οι θεατές είχαν τη δυνατότητα να τις παρακολουθήσουν ζωντανά, επισκεπτόμενοι τους χώρους του Δ.Θ.Π..

Το να προετοιμαστεί μία θεατρική παράσταση, και κατ’ επέκταση ένα ολόκληρο Θεατρικό Φεστιβάλ, με τους όρους και τους κανόνες ενός ντοκιμαντέρ, εξυπακούεται ότι είναι δύσκολο.

Μολαταύτα, οι καλοί και σπουδαίοι συνεργάτες που με πλαισιώνουν, τόσο σε καλλιτεχνικό όσο και σε διοικητικό επίπεδο, οι οποίοι ενστερνίστηκαν μεμιάς την καινούργια ιδέα υλοποίησης του Φεστιβάλ της Δυναμικής, είναι αναμφισβήτητο ότι συνέβαλαν τα μέγιστα σε αυτό μου το εγχείρημα. Θεωρώ ότι είναι ευχής έργον για τον οποιονδήποτε, τα άτομα με τα οποία συνεργάζεται να γίνονται αρωγοί και συνοδοιπόροι των οραμάτων του. Εδώ, λοιπόν, αξίζει να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στους ηθοποιούς, τους σκηνοθέτες, τους συντελεστές και τους υπόλοιπους “αφανείς” ήρωες της πραγματοποίησης της θεατρικής πλευράς του φετινού Φεστιβάλ.

Φυσικά ένα ευχαριστώ εξίσου μεγάλο οφείλω και σε εκείνους που συμβάλλουν για την κινηματογραφική οπτική του Φεστιβάλ, οι οποίοι ενσωματώθηκαν γρήγορα στο πνεύμα της «Δυναμικής»· δηλαδή την Κατερίνα, για τη συγγραφή του σεναρίου και την παρουσίαση των επεισοδίων, το Νίκο, τον Παναγιώτη και το Σωτήρη, για όλα τα της κινηματογράφησης.

Βέβαια, καθότι η εμπειρία μου αυτή θα μου μείνει αξέχαστη, δε θα ήθελα να “ξεχάσω” με τίποτα τα άτομα, τα οποία δίχως τη στήριξή τους και την εμπιστοσύνη τους προς το πρόσωπό μου δε θα μπορούσε να υλοποιηθεί το φετινό Φεστιβάλ, με τον τρόπο που το οραματίστηκα, και αναφέρομαι στον Ιωσήφ Βουράκη, τον Προέδρο του Ο.Π.Α.Ν. Πειραιά, και τη Γεωργία Μπαφίτη, την Υπεύθυνη της Πράξης.


Info:
Λόγω του πανδημίας του COVID – 19 και των εκτάκτων συνθηκών οι οποίες δεν επιτρέπουν την προσέλευση θεατών – κοινού στο θέατρο, το φεστιβάλ Η δυναμική του Ελληνικού Λόγου στο Θέατρο, θα παρουσιαστεί διαδικτυακά από την ιστοσελίδα του ΔΘΠ: www.dithepi.gr, μέσω 13 επεισοδίων, τα οποία θα ολοκληρωθούν την Κυριακή 7 Ιουνίου.


Διαβάστε επίσης:

Ακολουθήστε το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά σε ένα ξεχωριστό «Μάθημα Θεάτρου»

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ