Καβγάδες στην Κιότζα του Κάρλο Γκολντόνι στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά παρουσιάζει την κωμωδία του Κάρλο Γκολντόνι «Καβγάδες στην Κιότζα» σε μετάφραση – σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, από τις 19 Μαρτίου 2014, στην Κεντρική Σκηνή.

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά παρουσιάζει την κωμωδία του Κάρλο Γκολντόνι «Καβγάδες στην Κιότζα» σε μετάφραση – σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, από τις 19 Μαρτίου 2014, στην Κεντρική Σκηνή.

Κάθε άνθρωπος γεννιέται με έναν ξεχωριστό χαρακτήρα.
Αν ο συγγραφέας του δώσει ένα ρόλο που ανταποκρίνεται
στον χαρακτήρα του, μπορεί να τον αποδώσει με επιτυχία…
Αυτή είναι ίσως η κατάλληλη στιγμή για να πραγματοποιήσω την αλλαγή
που τόσο καιρό σχεδίαζα…
Ναι, πρέπει να ασχοληθώ με τους χαρακτήρες:
αυτή είναι η πηγή της καλής κωμωδίας.

Κάρλο Γκολντόνι

Γραμμένο το 1760, το έργο του Γκολντόνι, «Καβγάδες στην Κιότζα», σηματοδοτεί  το πέρασμα του Βενετσιάνου στην καταγωγή κωμωδιογράφου από τη συμβατική λατινογενή κωμωδία της Αναγέννησης και του Μπαρόκ, στην ηθογραφία και στο σύγχρονο ρεαλιστικό θέατρο.

Οι «Καβγάδες στην Κιότζα» είναι μια κωμωδία καταστάσεων της γνήσιας λαϊκής ζωής, στην Ιταλία και ειδικότερα της σε ένα μικρό ψαροχώρι, την Κιότζα, κοντά στη Βενετία.

Ο Γκολντόνι παρουσιάζει την καθημερινότητα των κατοίκων ενός μικρού ψαράδικου χωριού και μέσα απ’ αυτήν σκιαγραφεί τις συνήθειες και τις συμπεριφορές τους, τη διαπλοκή στις σχέσεις και την ευδαιμονία της άγνοιας. Με καυστικότητα και χιούμορ, γρήγορες εναλλαγές σκηνών, ο συγγραφέας, σχολιάζει μια ολόκληρη εποχή.

Οι «Καβγάδες στην Κιότζα» έχουν χαρακτηριστεί ως μια   αυτοβιογραφική κωμωδία. Μια νοσταλγική αναδρομή του Γκολντόνι,  στα νεανικά του χρόνια και στην εποχή κατά την οποία ασκώντας δικαστικά καθήκοντα στην πόλη Κότζια, γνώρισε τις καθημερινές ασχολίες, τις συνήθειες και τη συμπεριφορά των εμπόρων, των βαρκάρηδων, των νοικοκυρών.

Για τον Βασίλη Παπαβασιλείου, ο Γκολντόνι είναι ένας συγγραφέας  – φάρος  για το ευρωπαϊκό θέατρο. «Οι «Καβγάδες στην Κιότζα» –  σημειώνει ο καλός σκηνοθέτης – « συνθέτει ένα παλλόμενο πίνακα ζωής – ύμνο στον κόσμο της καθημερινής ζωής, στην καθημερινότητα των «λαϊκών ανθρώπων»

Ο Γκολντόνι αποτελεί σταθερό σημείο αναφοράς της δουλειάς του Βασίλη Παπαβασιλείου στο θέατρο για περισσότερο από 30 χρόνια. [Έχει ήδη σκηνοθετήσει στα χρόνια αυτά τέσσερα έργα του Γκολντόνι]

Τη συγκεκριμένη παράσταση ο σημαντικός σκηνοθέτης αφιερώνει στην μνήμη του ιταλού σκηνοθέτη Τζώρτζιο Στρέλερ, ο οποίος πενήντα χρόνια πριν ανέβασε στο Πίκολο Τεάτρο τους «Καβγάδες στην Κιότζα»
 

Σημείωμα Σωτήρη Χαβιάρα – Καθηγητής θεατρολογίας – Δ/ντής του Τμήματος Θεάτρου του Πανεπ. της Λίλλης

Η επικαιρότητα του Γκολντόνι : ο πρώτος ευρωπαίος συγγραφέας ενός θεάτρου συνόλου.

Ο Κάρλο Γκολντόνι, ο συγγραφέας που με το έργο του αποθανάτισε τη Βενετία κυρίαρχο λιμάνι της Μεσογείου για πολλούς αιώνες, επιβλήθηκε αυτονόητα ως η καταλληλότερη επιλογή για το Δημοτικά Θέατρο, ενός άλλου μεγάλου λιμανιού, του Πειραιά.

Δύο πλευρές του έργου του: μία πολιτική και μία αισθητική, ας τραβήξουν [τραβούν] την προσοχή μας.

O Κάρλο Γκολντόνι θεωρείται ο πρώτος ευρωπαίος συγγραφέας. Η θεματική και η προβληματική του αγκαλιάζουν όλη τη γηραιά ήπειρο. Διαπίστωση παράδοξη, διότι το έργο του είναι στενά συνδεδεμένο με τη Βενετία, στην πραγματικότητα όμως μέσα από την περιγραφή και την ανάλυση τοπικών καταστάσεων, ο συγγραφέας ενστερνίζεται και αναδεικνύει μία Ευρώπη που ενώνει ο διαφωτισμός και η οποία γεννά ή (ξαν)ανακαλύπτει, μέσα από τους δαιδάλους της ιστορίας, μοντέρνα δημοκρατικά πολιτεύματα. (Ας θυμηθούμε ένα άλλο παράδοξο: την κάποτε ιστορικά πρωτοπόρα Δημοκρατία της Βενετίας που περιγράφει ο Γκολντόνι, θα έρθει να καταλύσει ένα αποκύημα της γαλλικής επανάστασης, ο Ναπολέων Βοναπάρτης…)

Αυτός είναι ένας από τους λόγους που ο Γκολντόνι αγνοείται ουσιαστικά όλο το δέκατο ένατο αιώνα, εποχή εθνικών διεκδικήσεων και ιδρύσεων κρατών. Ένας άλλος λόγος είναι ότι η δραματουργία του στηρίζεται σε ηθοποιϊκά σύνολα, που πηγάζουν φυσικά από την κομέντια ντελ άρτε. Ελάχιστες είναι οι εξαιρέσεις (όπως η Λοκαντιέρα ή ο Υπηρέτης δύο αφεντάδων) όπου ξεχωρίζουν πρωταγωνιστικοί ρόλοι, σαν αυτούς που αναζητούσαν τότε οι βεντέτες της σκηνής για να επιδείξουν το ταλέντο τους. Πρωταγωνιστής στα έργα του, είναι η κοινωνία, η ομάδα, ο εκάστοτε χορός που ο συγγραφέας συνθέτει από τους συμπατριώτες του, όλων των κοινωνικών τάξεων: ευγενείς, αστούς, πληβείους.

Σκηνοθεσία -Μετάφραση Βασίλης Παπαβασιλείου Δραματουργική επεξεργασία Βασίλης Παπαβασιλείου –Σωτήρης Χαβιάρας Σκηνικά – κοστούμια Μαρί Νοέλ Σεμέ Μουσική Δημήτρης Καμαρωτός Φωτισμοί Ελευθερία Ντεκώ Κίνηση Δημήτρης Σωτηρίου Βοηθός σκηνοθέτη Νικολέττα Φιλόσογλου

Πρωταγωνιστούν Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Γιάννης Νταλιάνης, Ελένη Ουζουνίδου.
Παίζουν επίσης (με αλφαβητική σειρά): Άντρη Θεοδότου, Χριστίνα Μαξούρη,  Άγγελος Μπούρας, Τζωρτζίνα Παλαιοθόδωρου, Αντώνης Πριμηκύρης, Χρήστος Σαπουντζής, Μενέλαος Χαζαράκης, Νικόλας Χανακούλας, Στράτος Χρήστου.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ