Ήθος Αρμονιών, Γενών και Ρυθμών – Μουσική παράδοση με τον Παναγιώτη Μυλωνά στο Μέγαρο

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παρουσιάζει μια βραδιά μουσικής παράδοσης με τον Παναγιώτη Μυλωνά… την Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2012.

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παρουσιάζει μια βραδιά μουσικής παράδοσης με τον Παναγιώτη Μυλωνά…

την Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2012.

Τραγούδια, χοροί και δρώμενα από διάφορες περιοχές του ελληνισμού συναντώνται στη σκηνή του Μεγάρου σε μία και μοναδική παράσταση, με τη σύμπραξη καταξιωμένων τραγουδιστών, μουσικών και χορευτικών συγκροτημάτων, γνήσιων εκπροσώπων της παραδοσιακής μας μουσικής (δημοτικής και βυζαντινής)

Μουσικοί, τραγουδιστές και χορευτικά συγκροτήματα που συμβάλλουν με την αυθεντικότητά τους στη διατήρηση της γνήσιας κι απαλλαγμένης από «κακοτεχνίες» ελληνικής παραδοσιακής μουσικής. Μουσική, τραγούδια και χοροί που καταδεικνύουν την παράδοσή μας – όχι μόνο ως αυτόνομο καλλιτεχνικό είδος που διασώζει από την αρχαιότητα την ίδια μουσική τεχνοτροπία αλλά και ως ένα αναπόσπαστο μέρος των πολλών κατά τόπους εθιμικών εκδηλώσεων, χαρακτηριστικών της εθνικής-λαϊκής νοοτροπίας και ψυχοσύνθεσης. Ένα, «Ήθος Αρμονιών, Γενών και Ρυθμών» που η έκφρασή του – στο πλαίσιο μιας «πανηγυρικής» βραδιάς στο Μέγαρο Μουσικής – αρκεί για να πιστοποιήσει την ύπαρξη δυνατού αισθήματος και πνεύματος που εδώ και αιώνες τροφοδοτεί και τρέφεται από την ολοζώντανη, εθνική, πολιτιστική μας κληρονομιά.

Η συναυλία εντάσσεται στη Σειρά Γέφυρες που διευθύνει ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος.

Σειρά Γέφυρες:

Στη διάρκεια της ξεχωριστής αυτής εκδήλωσης που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 11 Νοεμβρίου, στις 8.30 το βράδυ, στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, με πρωτοβουλία του γνωστού μουσικολόγου και λαογράφου Παναγιώτη Χ. Μυλωνά (δημιουργού και παρουσιαστή της μακροβιότερης εκπομπής της ελληνικής τηλεόρασης «Μουσική Παράδοση») θα «παρελάσουν» καταξιωμένοι τραγουδιστές και μουσικοί της δημοτικής μας μουσικής (ενδεικτικά αναφέρουμε τους Άννα Σαρρή-Καραμπεσίνη, Νίκο Καρατάσο, Θεολόγο Γρύλλη, Μιχάλη Χατζημιχαήλ, Χρυσόστομο Μητροπάνο, Καριοφύλλη Δοϊτσίδη, Θεοπούλα και Λαμπριάννα Δοϊτσίδη, Σάββα Σιάτρα, Φραγκίσκο Τζιωτάκη, Χρήστο Π. Μυλωνά), προικισμένοι καλλιτέχνες που χρόνια τώρα υπηρετούν το δημοτικό τραγούδι με σεβασμό και ήθος, δίχως να το αλλοιώνουν, να το ευτελίζουν, να το κακοποιούν ή να το εμπορευματοποιούν.

Όπως και η δραστηριότητα οργανωμένων ομίλων και μουσικοχορευτικών συγκροτημάτων από διάφορες περιοχές του Ελληνισμού (Μακεδονία, Θράκη, Ηπειρο, Θεσσαλία, Ρούμελη, Μωριά, Αργοσαρωνικό, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Πόντο, Κρήτη, Κύπρο, Καππαδοκία). Πρόκειται στο σύνολό τους για συντελεστές με σαφή γνώση του αντικειμένου τους που εν προκειμένω καλούνται να δώσουν πολύτιμα δείγματα της τοπικής, μουσικοποιητικής και χορευτικής τους παράδοσης μέσα από μελωδίες, «τρόπους», ήχους, ρυθμικές κατασκευές αλλά και βυζαντινά ακούσματα που καταδεικνύουν την πανάρχαια καταγωγή τους (Όμιλος Ελληνικών Χορών Δημοτικού Σχολείου Ι.Ε. «Ιόνιος Σχολή», Όμιλος Ελληνικών Χορών Μαρίνας Χριστοφάκη, Λαογραφικός Χορευτικός Όμιλος Τρικάλων «Ασκληπιός», Χορευτικός Όμιλος Ποντίων «Σέρρα», Χορευτική Ομάδα Σαλαμίνας Μανώλη Καπετανάκη, Λαογραφικός Όμιλος «Κουρήτες», Βυζαντινός Χορός, Ορχήστρα Κέντρου Εθνικής Μουσικής, Ορχήστρα και Χορωδία Παραδοσιακής Μουσικής κ.ά.). Τη βραδιά παρουσιάζει, σε δικά του κείμενα και μουσική διεύθυνση ο Παναγιώτης Χ. Μυλωνάς. Τη σύνθεση του προγράμματος και την καλλιτεχνική επιμέλεια υπογράφει ο Βασίλειος Ι. Οικονόμου. Σκηνοθετεί ο Τάσος Μπιρσίμ.

Η Ορχήστρα Κέντρου Εθνικής Μουσικής ανοίγει τη βραδιά με τον περίφημο κωνσταντινουπολίτικο σκοπό του «Καροτσέρη». Πρώτη στάση, στα Δωδεκάνησα με τον Νίκο Καρατάσο σ’έναν αυτοσχεδιασμό με σαντούρι. Με το καθιστικό του γάμου «Μέρα μέρωσε» που ερμηνεύει η Άννα Σαρρή-Καραμπεσίνη, το αγερμικό «Χελιδόνι πέταξε» που χορεύουν οι μαθητές της Ιονίου Σχολής, Σιγανό χορό και Σούστα από τον οργανοπαίκτη της τσαμπούνας Θεολόγο Γρύλλη. Ένα σύντομο πέρασμα στην Κύπρο (με το ακριτικό «Κάτω στην άκρην των ακριών» και την παραλογή «Τρεις καλοήροι κρητικοί» από τον Μιχάλη Χατζημιχαήλ) κι έπειτα επιστροφή στην ηπειρωτική Ελλάδα: στη Θεσσαλία (με το οργανικό «Καραγκούνα», το ιστορικό «Nά’μαν δεντρί στη Βενετιά» και το τσάμικο της αγάπης «Δεν μπόρεσα να βρω καμμιά» που τραγουδά ο Χρυσόστομος Μητροπάνος συνοδεία κλαρίνου και χορευτών), τη Μακεδονία («Άστρα μου, χαμηλώσατι», «Προσκυνητός», το νυφιάτικο συρτό «Τι στέκεις νύφη μ’», το αργόσυρτο «Της Δημητρούλας», το «Σεφερλί» και την πατηνάδα «Δε σ’ έπρεπε, Λισσάβω μ’»), την Πελοπόννησο (το ιστορικό «Μια περδικούλα κάθεται», το τραγούδι της ξενητιάς «Πήγα την ακροθαλασσιά», το συρτό-καλαματιανό «Εμείς καλά καθόμαστε», το κλέφτικο, συρτό και τσάμικο «Βγήκαν τα Νικολόπουλα» με ερμηνευτή τον Χρήστο Κυριακόπουλο) και την Αττική (με το τραγούδι της αγάπης – αργό καλαματιανό – «Ρα καμπάνα ι Παπαντίς» κι ένα «Τσάμικο» από τη ζυγιά του Βοιωτού Νίκου Σοφού).

Μνήμες από την Καππαδοκία έρχονται στο νου με τον αυτοσχεδιασμό του Στέλιου Βαρβέρη στο ούτι, τον κυκλικό χορό της Σινασού «Σήμερις η σημεριανή», τον αντικρυστό χορό της Σινασού «Ισος» και τον Χορό των κουταλιών «Κόνιαλι» από τα μέλη του Ομίλου Ελληνικών Χορών Μαρίνας Χριστοφάκη ενώ εκείνα από τον Χορευτικό Ομιλο Ποντίων «Σέρρα» λικνίζονται στο ρυθμό του «Κότσαρι», του πυρίχιου «Σέρρα» ή του διπάτ (=αργού) της Τραπεζούντας «Σιτ’ επέγ’να ομάλια-ομάλια» από τον Πόντο.

Στα μισά του προγράμματος, στην έναρξη του δεύτερου μέρους του, θα ακουστούν και μελωδήματα από τον άλλο κλάδο της εθνικής μας μουσικής, τη βυζαντινή εκκλησιαστική όπως τα «Βυθοῦ ἀνεκάλυψε πυθμένα» (καταβασία, ύμνος που ψάλλεται στον όρθρο, της Α’ ωδής των Θεοφανείων) ή το ιδιόμελον της Κυριακής της Πεντηκοστής «Πάντα χορηγεῖ τό πνεύμα τό Ἃγιον» που θα ψάλλει η Γερόντισσα Μαριάμ. Το δημοτικό πρόγραμμα της εκδήλωσης θα συνεχιστεί με μουσικές και χορούς από τη Δυτική Θράκη (αυτοσχεδιασμό του Μανώλη Καρπάθιου με κανονάκι, το ακριτικό-ζωναράδικο «Άγουρος ‘πού τη Φραγκιά», την παραλογή «Μηλίτσα πού’σαι στο γκρεμό», τον συγκαθιστό καρσιλαμά «Χαρίσιος») και την Ηπειρο («Χειμαριώτικο» με τον Βασίλη Κατράκο στο  λαούτο, το μοιρολόγι «Μάνα και γιος εκάθονταν», την παραλογή «Ένα πραματευτόπουλο» με τον Σάββα Σιάτρα στο τραγούδι και τον Δημήτρη Ζιάγκα στο κλαρίνο). Αλλά και τα νησιά του Αργοσαρωνικού (την κουλουριώτικη τράτα «Μια κόρη ρόδα μάζευε», το συρτό αιγινίτικο «Της Παλιαχώρας τα βουνά»), τις Κυκλάδες (το συρτό τραγούδι του Μάη «Ήρχεν ο Μάης», το μπάλλο «Στον Άγιο Κωσταντίνο») και την Κρήτη (με τα μέλη του Λαογραφικού Ομίλου «Κουρήτες» να χορεύουν τον πολεμικό χορό «Πυρρίχη», το χανιώτικο συρτό «Απ’ το Λασίθι ως τα Χανιά» και το πεντοζάλι «Σαν θες να μάθεις και να δεις»). Η βραδιά κλείνει με το συρτοκαλαματιανό της αγάπης «Νά’χα νεράντζι νά’ριχνα», γνωστό τραγούδι του Μωριά, «Το μαργιόλικο», τσάμικο από τη Ρούμελη που τραγουδά ο Χρήστος Π. Μυλωνάς συνοδεία του Κώστα Γιαννακόπουλου στο κλαρίνο κι όλους τους συντελεστές να δίνουν το «παρών» επί σκηνής, ενωμένοι στο ρυθμό ενός «Πηλιορείτικου» σκοπού.

Ο μουσικολόγος-λαογράφος Παναγιώτης Χ. Μυλωνάς γεννήθηκε στο Λάππα Πατρών Αχαΐας. Έχει σπουδάσει θεολογία, πολιτικές επιστήμες και είναι καθηγητής εθνικής μουσικής (βυζαντινή-δημοτική). Είναι δημιουργός και παρουσιαστής της μακροβιότερης εκπομπής της ελληνικής τηλεόρασης «Μουσική Παράδοση» απ’ όπου, επί τέσσερις δεκαετίες και πλέον, έχει παρελάσει η δραστηριότητα των συγκροτημάτων τοπικών συλλόγων και μεμονωμένων φορέων της παράδοσής μας (μουσικοί, τραγουδιστές) που την διακονούν με σεβασμό και ήθος. Ο Παναγιώτης Χ. Μυλωνάς είναι βασικό στέλεχος της ΕΡΤ από το 1969. Παραγωγός – αρχικά – μουσικών εκπομπών στο Α’ Πρόγραμμα της ελληνικής ραδιοφωνίας, προϊστάμενος τμήματος εθνικής μουσικής, τομεάρχης μόρφωσης, προϊστάμενος τμήματος μουσικών εκπομπών, διευθυντής υπηρεσίας εθνικού πολιτισμού, υπεύθυνος των μεταδόσεων όλων των πατριαρχικών λειτουργιών από τα Πατριαρχεία Κωνσταντινουπόλεως, Ιεροσολύμων, Αντιοχείας, Αλεξάνδρειας και άλλων αυτοκέφαλων εκκλησιών. Έχει υπάρξει επί 35ετία διευθυντής χορωδίας και ορχήστρας της παραδοσιακής μουσικής στην ΕΤ1. Είναι δημιουργός του μεγαλύτερου αρχείου με δείγματα της παράδοσής μας (τραγούδια, χορούς, δρώμενα) που κοσμεί την ΕΡΤ. Από το 2000 είναι Πρόεδρος τους Κέντρου Εθνικής Μουσικής (ΚΕΜ) που σκοπός του είναι η αξιοποίηση του προσωπικού του αρχείου όπως και η πραγματοποίηση πλείστων άλλων δραστηριοτήτων όσον αφορά στην πολιτιστική ζωή του τόπου.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ