Ήρωες Ι: Αφιέρωμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στην Ελληνική Επανάσταση στο Μέγαρο

Η πρώτη συναυλία του κύκλου «Ήρωες», που θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αναδεικνύει σημαντικά έργα Ελλήνων συνθετών που αντλούν από την Εθνική Παλιγγενεσία.

Ένα χρόνο πριν το 2021 και τη μεγάλη επέτειο διακοσίων χρόνων από την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών έδωσε στη φετινή καλλιτεχνική περίοδο (2019 – 2020) τον υπέρτιτλο Ήρωες (χθες, σήμερα, αύριο…), ο οποίος θα διατρέξει και την επόμενη χρονιά. Με την πεποίθηση ότι οι ήρωες δεν ζουν μόνο στις σελίδες των βιβλίων, αλλά είναι και όλοι οι μεγάλοι καλλιτέχνες, οι επιστήμονες και οι διανοούμενοι που άνοιξαν νέους δρόμους, όπως και οι καθημερινοί άνθρωποι που κάνουν δύσκολες επιλογές. Η πρώτη συναυλία του ομώνυμου Κύκλου αναδεικνύει σημαντικά έργα Ελλήνων συνθετών που αντλούν από την Εθνική Παλιγγενεσία.

Ξεκινώντας από το συμφωνικό ποίημα Ο Θάνατος της Αντρειωμένης του Μανώλη Καλομοίρη, ο οποίος έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στην ελληνική μουσική ζωή κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα, όπως και ο διεθνώς αναγνωρισμένος Γεώργιος Σκλάβος που υπογράφει το συμφωνικό ποίημα Αετός, που ακολουθεί.

Το πρόγραμμα συνεχίζεται με το επικό Κοντσέρτο για βιολί του μέγιστου Νίκου Σκαλκώτα και τον εντυπωσιακό Ιόνιαν Ηλίας Καντέσα να αποδίδει τους ακροβατικούς σολιστικούς ελιγμούς του. Στον επίλογο της βραδιάς, οι Κλέφτικοι Χοροί του Μικρασιάτη Πέτρου Πετρίδη, μέλους της Εθνικής Σχολής, που άφησε έργο πολυποίκιλο καλύπτοντας όλες τις μουσικές φόρμες. Στο πόντιουμ επιστρέφει ο ραγδαία ανερχόμενος

Το σχόλιο του σολίστ:

“Αυτό που κάνει το Κοντσέρτο για βιολί του Σκαλκώτα δυσκολότερο από άλλα είναι η απίστευτη πυκνότητα και πολυπλοκότητα της ορχηστρικής παρτιτούρας. Πρέπει να ερμηνευθεί, τόσο από την ορχήστρα όσο και από τον σολίστ, με ιδιαίτερη μουσική σαφήνεια, εκφράζοντας πάντα τη γλώσσα που επιχειρεί να εκφράσει ο συνθέτης, συνδυάζοντας παράλληλα έντονες ρυθμικές παρορμήσεις. Ανακάλυψα επίσης, κάποια αρκετά ενδιαφέροντα και κρυμμένα μοτίβα παραδοσιακής ελληνικής μουσικής σε όλο το έργο και ειδικά στο τελευταίο μέρος. Ελπίζω ότι θα καταφέρουμε να αναδείξουμε όλα αυτά τα στοιχεία.”

Το σχόλιο του μαέστρου:

“Η δωδεκαφθογγική μουσική είναι ιδιαίτερα απαιτητική, επειδή θέλει μεγάλη αφοσίωση και πολλή δουλειά για να γίνει κατανοητή από την ορχήστρα, αλλά και από το κοινό. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να γίνει διαφανές το μουσικό υλικό, επειδή – και στον Σκαλκώτα ιδιαίτερα – είναι εξαιρετικά πολύπλοκο. Τα άλλα τρία κομμάτια χρειάζονται μια ιδιαίτερη προσέγγιση ως προς την μουσικότητά τους. Ο κάθε συνθέτης μας ταξιδεύει σε έναν άλλον κόσμο, τον οποίο καλούμαστε να εξερευνήσουμε μουσικά όσο πιο αυθεντικά γίνεται.”

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ (1883–1962)
Ο θάνατος της αντρειωμένης, συμφωνικό ποίημα

ΝΙΚΟΣ ΣΚΑΛΚΩΤΑΣ (1904–1949)
Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΚΛΑΒΟΣ (1886-1976)
Αετός, συμφωνικό ποίημα

ΠΕΤΡΟΣ ΠΕΤΡΙΔΗΣ (1892–1977)
Κλέφτικοι Χοροί

ΣΟΛΙΣΤ
Ιόνιαν Ηλίας Καντέσα, βιολί

ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Έκτορας Ταρτανής

19:45: Εισαγωγική ομιλία του Νίκου Λαάρη για τους κατόχους εισιτηρίων.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ