Μετα την επιτυχία που σημείωσε η μουσική performance για τον συνθέτη-λιμπρετίστα Marc Blitzstein «In the clear» στο Θέατρο Πόρτα, η Ομάδα Ραφή επανέρχεται με μια ακόμα παράσταση στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης (Παρασκευή 26/2, 21:00), ανανεωμένη και τολμηρή.

Στον πυρήνα του έργου του Blitzstein βρίσκεται ένα διαρκές πολιτικό σχόλιο για τα όρια της δημοκρατίας και της ελευθερίας του λόγου- όλες οι όπερες του υπήρξαν θύματα της λογοκρισίας. Πρώην μέλος του κομμουνιστικού κόμματος της Αμερικής, διατηρούσε ως το τέλος τους δεσμούς του με την αριστερά υιοθετώντας , ώστόσο, απόλυτα κριτική στάση μετά τη δεκαετία του ’50.

Ίδια γενιά με τον George Gershwin (ήταν εφτά χρόνια νεότερος του), ίδια περιοδος «δράσης» με τη γνωστή φουρνιά στιχοπλόκων (George Kaufman, Grouchο Marx,Ira Gershwin κτλ)- Το χιούμορ και το πνεύμα τους έσπαγε κόκκαλα-ο Βlitzstein κάνει ένα βήμα παραπάνω εμφυσώντας στο αμερικάνικο μουσικό θέατρο το σατιρικό φλέγμα του διδύμου Brecht-Weill. Oπως αναφέρει στους New York Times o Howard Pollack , εξερεύνησε“ την δυνατότητα επιβίωσης  της δημοκρατίας μέσα στην κοιτίδα του φασισμού της καθημερινότητας «. Το αποτέλεσμα: Ένα απολαυστικότατο, αιχμηρό μουσικό υβρίδιο.

Περί λογοκρισίας ο λόγος λοιπον (το ερώτημα και το διακύβευμα ): Το έργο του Blitzstein , και τα ζητήματα που θέτει , αποκτούν απρόσμενη, «ενοχλητική» επικαιρότητα.

Πιάνο: Νίκος Βασιλείου
Ερμηνεία: Λητώ Μεσσήνη (υψίφωνος), Αναστασία Κότσαλη (μεσόφωνος)

Διαβάζει κι επιλέγει κείμενα ο ποιητής Χάρης Βλαβιανός

Sound design: Ντάνα Παπαχρήστου-Γιώργος Σαμαντάς
Φωτογραφίες: Γιώργος Τσακνιάς
 
Στην παράσταση θα υπάρξει και συμμετοχή του κοινού.

Θα προβληθούν animation αντισοβιετικής προπαγάνδας με τον Porky Pig και αντιαμερικάνικης από τα Soyuzmultfilm studio.

Ο Μαρκ Μπλίτζσταην αποτελεί μια από τις σημαντικότερες καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες του α’ μισου του 20ου αιώνα στις ΗΠΑ. Γεννήθηκε το 1905 στην Φιλαδέλφεια. Σπούδασε μουσική στην Αμερική και στην Γαλλία, μαθητεύοντας δίπλα στη Νάντια Μπουλανζέ και τον Άρνολντ Σένμπεργκ. Οι διαλέξεις του Χανς Αϊζλερ και κυρίως το έργο του Μπέρτολτ Μπρέχτ έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του καλλιτεχνικού του στίγματος : Οι οπερέτες του, ένα μίγμα κοινωνικοπολιτικής σάτιρας, καυστικής ειρωνίας και ευρηματικής διάχυσης των νέων μουσικών ρευμάτων και της αβαν γκαρντ στο λαϊκο μουσικό θέατρο, γνώρισαν μεγάλη επιτυχία στο προοδευτικό κοινό της Νέας Υόρκης. Στενός συνεργάτης του Όρσον Γουέλς, μια από τις καταραμένες φιγούρες του Μπρόντγουεη (τα έργα του συνήθως κατέβαιναν μετά από λίγες εβδομάδες παραστάσεων εξαιτίας της λογοκρισίας), υπήρξε μέντορας του Μπέρνσταην και φίλος του Δημήτρη Μητρόπουλου συγκεντρώνοντας τριγύρω του φανατικούς θαυμαστές κι ορκισμένους εχθρούς-κυρίως από την πλευρά των Ρεπουμπλικάνων. Μετά το τέλος του β΄παγκοσμίου πολέμου η κοινωνική του κριτική και η «στρατευμένη» του δημιουργικότητα ρίχνει αρκετά τους τόνους- Ο Blitzstein αφοσιώνεται στη συμφωνική μουσική και σε πιο πειραματικές συνθέσεις, συμπράττοντας με τον Σάμιουελ Μπάρμπερ. Η επιτροπή Μακάρθι τον συμπεριέλαβε στη λίστα των υπόπτων και τον ανέκρινε για την παλιά του πολιτική δραστηριότητα (μέλος του κομμουνιστικού κόμματος την περίοδο του μεσοπολέμου, φιλοσυνδικαλιστική δράση) αλλά ο Μπλίτζσταην αρνήθηκε να κατονομάσει τους παλιούς του συντρόφους. Δολοφονήθηκε σε ηλικία 58 ετών κατά την περίοδο των διακοπών του στη Μαρτινίκα ,από τρείς ναύτες στους οποίους έκανε σεξουαλικές προτάσεις.

Η Ομάδα Mουσικού Θεάτρου Ραφή ιδρύθηκε το 2012 απο τις μουσικούς Αναστασία Κότσαλη,Λητώ Μεσσήνη και Μαϊρα Μηλολιδάκη και τον μαέστρο Μιχάλη Παπαπέτρου. Οι παραγωγές της περιλαμβάνουν κυρίως άγνωστα έργα όπερας δωματίου. Συνεργάζεται με το Θεατρο της Οδου Κυκλάδων, το Ιδρυμα Κακογιάννη, το Θέατρο Πόρτα κ.τ.λ.