Η Παιδική Χορωδία της Ακαδημίας Βίκτορ Ποπόφ της Μόσχας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το μαγικό μουσικό κουτί των Χριστουγέννων ανοίγει φέτος στο Μέγαρο με τους νεαρούς τραγουδιστές της Παιδικής Χορωδίας … της

Το μαγικό μουσικό κουτί των Χριστουγέννων ανοίγει φέτος στο Μέγαρο με τους νεαρούς τραγουδιστές της Παιδικής Χορωδίας …

της Ακαδημίας Βίκτορ Ποπόφ της Μόσχας. Οι κοσμογυρισμένοι χορωδοί της φθάνουν στην Αθήνα για  δύο εμφανίσεις την Τρίτη 13 και την Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου (ώρα έναρξης: 20.30). Με τις υπέροχες φωνές τους θα παρουσιάσουν στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης μια πανδαισία από αγαπημένες χριστουγεννιάτικες μελωδίες της λόγιας και λαϊκής μούσας (έργα Μπαχ, Σαιν-Σανς, Βέρντι αλλά και παραδοσιακά τραγούδια και κάλαντα από πολλές χώρες). Τη χορωδία διευθύνει ο Αλεξέι Πετρόφ. Με την Παιδική Χορωδία της Ακαδημίας Βίκτορ Ποπόφ εμφανίζονται επίσης η οργανίστα Λιούμποφ Βέζνικ, ο τρομπετίστας Αντρέι Ίκοφ και η σοπράνο Σβετλάνα Κασιάν.

Το πρώτο μέρος της συναυλίας είναι εμπνευσμένο από ύμνους, ψαλμούς και έργα της λόγιας εκκλησιαστικής παράδοσης, όπου ιδιαίτερη θέση κατέχουν συνθέσεις αφιερωμένες στην Παναγία. Η Παιδική Χορωδία της Ακαδημίας Βίκτορ Ποπόφ θα παρουσιάσει τέσσερις διαφορετικές εκδοχές του Ave Maria (Χαίρε Μαρία), συνθέσεις που φέρουν την υπογραφή Γερμανών, Γάλλων και Ιταλών μουσουργών: των Μπαχ-Γκουνό, Σαιν-Σανς, Λούτσι, Βέρντι και Κατσίνι. Από το πρώτο μέρος της συναυλίας δεν θα μπορούσε ασφαλώς να απουσιάζει η ρωσική μουσική, με θρησκευτικούς ύμνους, άσματα και συνθέσεις του Ουκρανού Ντμίτρι Μπορτνιάνσκι (1751-1825), καθώς και των Ρώσων Αλεξάντερ Ντμίτριεφ (γεν. 1935), Σεργκέι Ραχμάνινοφ (1873-1943) και Πάβελ Τσεσνόκοφ (1877-1944).

Στη συνέχεια, το κοινό θα έχει τη σπάνια ευκαιρία να ακούσει από τους αγόρια της Παιδικής Χορωδίας της Ακαδημίας Βίκτορ Ποπόφ στα ρωσικά παραδοσιακά κάλαντα (κολιάντκας) από τρεις περιοχές: την Ρωσία, την Λευκορωσία και την Ουκρανία. Πρόκειται για έξι διασκευές για πολυφωνικό σύνολο a cappella που είχε επεξεργαστεί ο ίδιος ο Ποπόφ.

Θα ακολουθήσουν εννέα παραδοσιακά τραγούδια από την Ρωσία, την Ουκρανία, την Αγγλία και την Αυστρία. Ορισμένα από τα ρωσικά λαϊκά τραγούδια είναι εμπνευσμένα από τον Ποταμό Βόλγα και από τη ζωή των ναυτικών του, από τα πυκνά ρωσικά δάση, από την άγρια φύση και από τις περιπέτειες των περιπλανώμενων ληστών. Στο πρόγραμμα και των δύο συναυλιών της Παιδικής Χορωδίας της Ακαδημίας Βίκτορ Ποπόφ, το κοινό θα αναγνωρίσει βέβαια και δύο κοσμαγάπητους σκοπούς που έχουν γνωρίσει αναρίθμητες διασκευές και μεταγραφές: τα “Jingle Bells” και την «Άγια νύχτα».

Σύμφωνα με τη διεθνή μουσική κριτική, τα μέλη της Χορωδίας της Ακαδημίας Βίκτορ Ποπόφ είναι «οι πραγματικοί πρωταθλητές του τραγουδιού a cappella». Φημίζονται για την «εκπληκτική τους φωνητική ομοιογένεια, την άψογη τεχνική τους, τη συναισθηματική ερμηνεία τους, το εύρος της μουσικής τους εκφραστικότητας και την εντυπωσιακή πολυσχιδία των ηχοχρωμάτων των φωνών τους».

Η Ακαδημία ιδρύθηκε πριν από 20 χρόνια από τον διακεκριμένο μουσικό Βίκτορ Ποπόφ (1936-2008), ο οποίος είχε τιμηθεί με το βραβείο του Καλλιτέχνη του Λαού. Πρότυπο της Ακαδημίας Βίκτορ Ποπόφ υπήρξε η περίφημη Χορωδιακή Σχολή Σβεσνίκοφ. Ο ιδρυτής της, Αλεξάντερ Σβεσνίκοφ, ανέτρεψε την τυπική αντίληψη περί τετράφωνης σύνθεσης των χορωδιακών συνόλων, καθώς συνδύασε για πρώτη φορά ανδρικές και γυναικείες φωνές με χορωδία αγοριών. Σε αυτήν ακριβώς την ιδιαίτερη δομή βασίζεται και η Χορωδία της Ακαδημίας Βίκτορ Ποπόφ, γεγονός που της επιτρέπει να  ερμηνεύει όλα τα είδη χορωδιακής μουσικής με ένα εντελώς ξεχωριστό ηχόχρωμα και να καλύπτει ένα ευρύτατο φάσμα της μουσικής εργογραφίας, το οποίο περιλαμβάνει παρτιτούρες μουσικής δωματίου, μεγάλα φωνητικά και συμφωνικά έργα κλασικών και μοντέρνων δημιουργών, αλλά και έργα της ορθόδοξης εκκλησιαστικής μουσικής, καθώς και διασκευές παραδοσιακών ρωσικών τραγουδιών. Η Χορωδία της Ακαδημίας Βίκτορ Ποπόφ της Μόσχας έχει δώσει συναυλίες στην Ευρώπη, την Ασία και την Βόρειο Αμερική, έχει συμμετάσχει σε πολλά διεθνή φεστιβάλ (Μπρέγκεντς, Κολμάρ, Μοτσαρτιάνα, κ.ά.) και έχει συμπράξει με διακεκριμένους αρχιμουσικούς όπως οι Σπιβάκοφ, Ροζντεστβένσκι, Ρίλλινγκ, Ζάντερλινγκ, καθώς και με κορυφαίους τραγουδιστές της όπερας: την Μονσερά Καμπαγιέ, την Άντζελα Γκεοργκίου, την Μαρία Γκουλέγκινα, τον Ρομπέρτο Αλάνια, την Τσετσίλια Μπάρτολι, τον Ντμίτρι Χβοροστόβσκι και άλλους προβεβλημένους λυρικούς ερμηνευτές της εποχής μας.

Τη Χορωδία της Ακαδημίας Βίκτορ Ποπόφ της Μόσχας διευθύνει εδώ και δύο χρόνια ο Αλεξέι Πετρόφ, ο οποίος διδάσκει στην Ακαδημία από το 2004. Ο Πετρόφ είναι απόφοιτος της Χορωδιακής Σχολής Σβεσνίκοφ και υπήρξε μαθητής του Βίκτορ Ποπόφ. Διαθέτει μακρά πρακτική και θεωρητική πείρα στη διδασκαλία της χορωδιακής τέχνης (εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή το 2008). Το 2005, απέσπασε το α΄ βραβείο στον Διαγωνισμό Διεύθυνσης Χορωδίας της Μόσχας. Ως μαέστρος χορωδίας έχει περιοδεύσει στην Ευρώπη και την Βόρειο και Κεντρική Αμερική και λάβει μέρος σε αξιόλογες διεθνείς καλλιτεχνικές διοργανώσεις στην Γηραιά Ήπειρο. Έχει συνεργαστεί με ονομαστούς αρχιμουσικούς (Κόνλον, Πλετνέφ, Μαρίν, Μπαρσάυ, Σπιβάκοφ, κ.ά.), καθώς και με τη σοπράνο Άννα Νετρέμπκο, τον βαθύφωνο Παάτα Μπουρτσουλάτζε και με τον βαρύτονο Νμίτρι Χβοροστόβσκι. Ένα από τα πλέον αξιοσημείωτα επιτεύγματά του είναι η διδασκαλία των χορωδιακών μερών της 9ης Συμφωνίας του Μπετόβεν σε 800 χορωδούς, το 2009 στην Μόσχα. Δραστηριοποιείται επίσης ως μαέστρος ορχηστρικών συνόλων. Την τελευταία διετία έχει βρεθεί στο πόντιουμ της Φιλαρμονικής της Ρωσίας, της Ορχήστρας της Νέας Ρωσίας και της Ρωσικής Φιλαρμονίας.

Στις δύο αθηναϊκές εμφανίσεις τους, τα νεαρά μέλη της Χορωδίας της Ακαδημίας Βίκτορ Ποπόφ συμπράττουν με τρεις επιτυχημένους σολίστ: την Λιούμποφ Βέζνικ (εκκλησιαστικό όργανο), τον Αντρέι Ίκοφ (τρομπέτα) και τη σοπράνο Σβετλάνα Κασιάν. Η οργανίστα Λιούμποφ Βέζνικ σπούδασε πιάνο, εκκλησιαστικό όργανο και μουσικολογία στο περίφημο Ωδείο Τσαϊκόφσκι της Μόσχας. Έχει στο ενεργητικό της πολλές σολιστικές εμφανίσεις σε ρεσιτάλ, συναυλίες και διεθνή φεστιβάλ. Ως μουσική εκγυμνάστρια και συνοδός έχει συνεργαστεί κατά καιρούς με μεγάλα ονόματα της λυρικής τέχνης στην Ρωσία. Διδάσκει στην Ακαδημία Βίκτορ Ποπόφ εδώ και περισσότερα από 20 χρόνια.

Ο Αντρέι Ίκοφ μελέτησε αρχικά πιάνο, πριν αφοσιωθεί στην τρομπέτα. Φοίτησε στην Ειδική Μουσική Σχολή και στο Κρατικό Ωδείο της Μόσχας υπό την καθοδήγηση εξαίρετων βιρτουόζων και παιδαγωγών (Όρβιντ, Βολόντιν, κ.ά). Υπήρξε επί σειρά ετών μέλος της Εθνικής Ορχήστρας της Ρωσίας και έχει συνεργαστεί με πολλές συμφωνικές ορχήστρες και σύνολα δωματίου της πατρίδας του, καθώς και με λαμπρούς Ρώσους καλλιτέχνες (Αρχίποβα, Ζούρινα, κ.ά.). Από το 2002 είναι βασικός τρομπετίστας της Ορχήστρας του Θεάτρου Μπολσόι. Έχει πλούσια δισκογραφική και παιδαγωγική δραστηριότητα εντός και εκτός ρωσικών συνόρων.

Η υψίφωνος Σβετλάνα Κασιάν ανήκει και αυτή στο δυναμικό του Θεάτρου Μπολσόι και θεωρείται μια από τις πιο άξιες εκπροσώπους της νέας γενιάς των σολίστ του ιστορικού θεατρικού οργανισμού. Κάτοχος του βραβείου Σαλιάπιν (2010) και απόφοιτος του Κρατικού Ωδείου της Μόσχας, η νεαρή σοπράνο μελέτησε τραγούδι στην Ρωσία και στο εξωτερικό με δασκάλους καταξιωμένους ερμηνευτές της διεθνούς λυρικής σκηνής (Μπάντο, Ντάρντεν, Ντυμώ, Ρότζερς, Κλέικομπ, κ.ά.). Μεταξύ άλλων, έχει τραγουδήσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στις όπερες «Τόσκα» του Πουτσίνι και «Ορφέας και Ευρυδίκη» του Γκλουκ.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ