Η Κάτια Μπουνιατισβίλι σε ένα μοναδικό ρεσιτάλ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παρουσιάζει σε ένα μοναδικό ρεσιτάλ την Κάτια Μπουνιατισβίλι την Τετάρτη … 14 Δεκεμβρίο…

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παρουσιάζει σε ένα μοναδικό ρεσιτάλ την Κάτια Μπουνιατισβίλι την Τετάρτη

14 Δεκεμβρίου 2011. Στα 24 μόλις χρόνια της θεωρείται «από τους μεγαλύτερους πιανίστες του μέλλοντος». Κορυφαίοι μουσικοί και διεθνής Τύπος έχουν άπειρες φορές εκθειάσει τα ρεσιτάλ που έχει δώσει σε σκηνές όπως η Wigmore Hall του Λονδίνου, η Concertgebouw του Άμστερνταμ και η βιεννέζικη Musikverein παρουσιάζοντας δεξιοτεχνικά έργα μουσικής δωματίου αλλά και τις ζηλευτές εμφανίσεις  της στο πλευρό διακεκριμένων καλλιτεχνών και περίφημων ορχηστρών στα σημαντικότερα φεστιβάλ όλου του κόσμου.

Την Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου, στις 8.30 το βράδυ, η Κάτια Μπουνιατισβίλι, η φετινή πρόταση της Musikverein και του Konzerthaus της Βιέννης – ως μέλους του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Κέντρων Συμφωνικής Μουσικής (ECHO) – για τη Σειρά Rising Stars και Καλλιτέχνης της Νέας Γενιάς του BBC για τις δύο επερχόμενες σαιζόν, έρχεται στο Μέγαρο, στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, για μια συναυλία που περιλαμβάνει τέσσερα ιδιαίτερα απαιτητικά έργα του πιανιστικού ρεπερτορίου, τέσσερα αναμφίβολα αριστουργήματα της ρομαντικής περιόδου και του 20ού αιώνα με την υπογραφή των Φραντς Λιστ (Σονάτα σε σι ελάσσονα και Μεφίστο-Βαλς αρ. 1), Φρέντερικ Σοπέν (3 Σκέρτσα) και Ιγκόρ Στραβίνσκι (3 Μέρη από τον «Πετρούσκα»). Το ρεσιτάλ της Κάτια Μπουνιατισβίλι πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Σειράς Rising Stars που υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στο πλαίσιο της Σειράς Rising Stars νέοι καλλιτέχνες περιοδεύουν στις αίθουσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κέντρων Συμφωνικής Μουσικής. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Κέντρων Συμφωνικής Μουσικής (ECHO) με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής συγκεντρώνει τους σημαντικότερους φορείς οργάνωσης συναυλιών με στόχο τις διεθνείς συνεργασίες. Με αφετηρία την κοινή πολιτιστική κληρονομιά, ο ECHO αναπτύσσει ένα δίκτυο συνεργασιών που έχει στόχο την προώθηση των πολιτιστικών ανταλλαγών και την ανάδειξη και διάδοση της μουσικής δημιουργίας.

Το ρεσιτάλ της Κάτια Μπουνιατισβίλι ξεκινά με δύο έργα του κορυφαίου Ούγγρου ρομαντικού Φραντς Λιστ (1811-1886). Με πρώτο τη Σονάτα σε σι ελάσσονα, την πρώτη τόσο εκτενή πιανιστική δημιουργία του συνθέτη και πιανίστα, ένα πραγματικό μουσικό μνημείο που αφενός σημάδεψε τη ρομαντική πιανιστική φιλολογία, αφετέρου προανήγγειλε τις αρμονικές καινοτομίες των τελευταίων έργων του. Το «αχανές» και δεξιοτεχνικά απαιτητικό αυτό έργο που γράφτηκε το διάστημα μεταξύ 1851-1853, αποτελείται από σειρά θεμάτων και μουσικών μοτίβων που αναπτύσσονται, συγχωνεύονται και εν τέλει «εκπνέουν». Η μοναδικότητά του έγκειται στην αυθεντικότητα της έμπνευσης και στις τολμηρές επιλογές ως προς τη δομή η οποία ακολουθεί τους δρόμους που είχαν ανοίξει ο Μπετόβεν με τις τελευταίες του σονάτες για πιάνο και ο Σούμπερτ με τη «Φαντασία του οδοιπόρου». Τη μοναδική του αυτή Σονάτα ο Λιστ αφιέρωσε στον Σούμαν το 1854, σε ανταπόδοση δικής του αφιέρωσης κάποια χρόνια πριν – της Φαντασίας σε ντο μείζονα. Μ’αυτόν τον τρόπο θέλησε να τον ευχαριστήσει και να καταθέσει επίσημα φόρο τιμής στον συνθέτη που θαύμαζε όταν εκείνος βρισκόταν ήδη στην κλινική εξαιτίας σοβαρών ψυχικών διαταραχών. Ακολουθεί το «Μεφίστο-Βαλς αρ. 1», το πρώτο από τα τρία Μεφίστο Βαλς του Λιστ – τα εμπνευσμένα, όπως φανερώνει και ο τίτλος τους, από τον λογοτεχνικό «Φάουστ» του Γκαίτε. Πρόκειται για ένα από τα τελευταία και δημοφιλέστερα έργα του για πιάνο, μια απολαυστική σύνθεση για δεξιοτέχνες του είδους που φέρνει στο νου ρομαντικές εικόνες και ήχους της φύσης και των ανθρώπων της.

Το πρόγραμμα της νεαρής Μπουνιατισβίλι συνεχίζεται με 3 Σκέρτσα του Φρέντερικ Σοπέν (1810-1849), του δεύτερου σημαντικότερου μαζί με τον Λιστ ρομαντικού συνθέτη για πιάνο. Τα δεξιοτεχνικά αυτά «ποιήματα» πιανιστικού τύπου του Σοπέν, αποτελούν δείγματα της πιο θυελλώδους γραφής του.

Το ρεσιτάλ ολοκληρώνεται με 3 Μέρη από τον «Πετρούσκα», τη «διονυσιακή» μουσική που ο κορυφαίος Ρώσος συνθέτης Ιγκόρ Στραβίνσκι (1882-1971) έγραψε για ένα από τα γνωστότερα έργα των Ρωσικών Μπαλέτων του Ντιαγκίλεφ το οποίο έκανε πρεμιέρα το 1911 με τον θρυλικό χορευτή Βάτσλαβ Νιζίνσκι στον ομώνυμο ρόλο της τρυφερής και δυστυχισμένης μαριονέτας του ρωσικού κουκλοθεάτρου, ενός πλάσματος – μισό μαριονέτα και μισό άνθρωπος – που μοιάζει να ζει το δράμα του «κεκλεισμένων των θυρών» ενώ το συγκεντρωμένο πλήθος στο πανηγύρι της Αγίας Πετρούπολης διασκεδάζει αμέριμνο. Η μουσική του Στραβίνσκι στο έργο το οποίο προκάλεσε σάλο στην εποχή του, επιτείνει τα στοιχεία παρωδίας του μπαλέτου, με τη γρήγορη εναλλαγή ρυθμών και τη χρήση μιας τολμηρά πολυτονικής αρμονικής γλώσσας.

Η Κάτια Μπουνιατισβίλι γεννήθηκε το 1987 στο Τμπιλίσι της Γεωργίας. Ξεκίνησε μαθήματα πιάνου με τη μητέρα της και πολύ σύντομα – σε ηλικία έξι χρονών, όταν πρωτόπαιξε με ορχήστρα –  έδειξε το ταλέντο της για να ακολουθήσουν μια σειρά από ευρωπαϊκές εμφανίσεις (Ελβετία, Ολλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, Ιταλία, Αυστρία, Ρωσία, Ισραήλ και ΗΠΑ). Κέρδισε  το πρώτο βραβείο στον πιανιστικό διαγωνισμό Horowitz του Κιέβου το 2003. Την ίδια χρονιά στο διαγωνισμό πιάνου του Τμπιλίσι γνωρίστηκε με τον σπουδαίο Ρώσο πιανίστα Ολεγκ Μάισενμπεργκ που την έπεισε να συνεχίσει τις σπουδές της στη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης. Στον 12ο Διαγωνισμό Arthur Rubinstein Competition το 2008 τιμήθηκε με το τρίτο βραβείο, το Βραβείο Κοινού ενώ διακρίθηκε ως η Καλύτερη Ερμηνεύτρια έργου του Σοπέν. Εχει εμφανιστεί σε σημαντικά φεστιβάλ παγκοσμίως (Verbier Festival, Progetto Martha Argerich, Gidon Kremer\’s Internationales Kammermusikfest Lockenhaus, Gstaad Festival, La Roque d’Anthéron Festival, Saratoga Festival κ.ά.) κι έχει συνεργαστεί με κορυφαίες ορχήστρες (Israel Philharmonic, St Petersburg Philharmonic Orchestra, Philhadelphia Orchestra, NDR Hamburg Symphony Orchestra, Rotterdam Philharmonic, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen κ.ά.). Το 2008 έκανε το ντεμπούτο της με  στο Carnegie Hall ερμηνεύοντας το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 2 του Σοπέν.

Το 2009 ερμήνευσε το Διπλό Κοντσέρτο του Μέντελσον στο πλευρό του κορυφαίου βιολιστή Γκίντον Κρέμερ στην Musikverein της Βιέννης και στη συνέχεια περιόδευσε μαζί του αλλά και με την Kremerata Baltica σε Μιλάνο (Σκάλα), Ρώμη, Παβία και Κωνσταντινούπολη. Εχει πάρει διθυραμβικές κριτικές για τα ρεσιτάλ που έχει δώσει σε σκηνές όπως η Wigmore Hall του Λονδίνου, η Concertgebouw του Αμστερνταμ και η βιεννέζικη Musikverein παρουσιάζοντας έργα μουσικής δωματίου. Η Κάτια Μπουνιατισβίλι που έχει αναδειχτεί ως Καλλιτέχνης της Νέας Γενιάς του BBC για τις δύο επερχόμενες σαιζόν, είναι και η φετινή πρόταση της Musikverein και του Konzerthaus της Βιέννης – ως μέλους του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Κέντρων Συμφωνικής Μουσικής (ECHO) – για τη Σειρά Rising Stars. Στις προγραμματισμένες συναυλίες της  περιλαμβάνονται εμφανίσεις με τη Ραδιοφωνική Ορχήστρα της Φρανκφούρτης, τη Φιλαρμονική του Μονάχου και την Ορχήστρα του Παρισιού.

 

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ