Η Θυσία του Αβραάμ εγείρει ερωτήματα καθώς την περιβάλει μυστήριο. Μυστήριο σύνηθες μια και η εποχή δεν παρέχει όλα τα στοιχεία που είναι αναγκαία για να σχεδιάσει κανείς συγκροτημένη εικόνα. Γραμμένο το έργο στα 1635 περίπου, δίχως και γι αυτό να μπορούμε να είμαστε σίγουροι, αμφισβητείται η ταυτότητα του ποιητή της, αν και με σχετική σιγουριά πια μπορούμε να το αποδώσουμε στον Βιτσέντζο Κορνάρο. Αλλά ποιόν Κορνάρο του Δράκου ή του Ιακώβου, υπάρχει σχετική φιλολογική διαμάχη.

Το έργο το ίδιο γραμμένο σε θεατρική μορφή μας εγείρει πρόσθετα ερωτήματα. Γιατί γράφτηκε αφού είναι γνωστό πως το θέατρο δεν υφίσταται εκείνη την περίοδο; Είναι αμφισβητούμενο αν είδε ποτέ του παράσταση ο ποιητής του κι αν είδε πιθανόν δρώμενα που δεν είχαν καμία σχέση με το συγκροτηθέν κείμενο που παραδίδει. Πόσα είναι τα κοινά σημεία με το πρότυπό του, το έργο του Luigi Grotto “Lo Isach” και τι μας προσφέρει στη μελέτη η πρώτη μετάφραση του που έγινε ειδικά γι αυτή την παράσταση από τον φιλόλογο Αντώνη Τσιμπίδα; Όλα αυτά τα ερωτήματα δεν ήταν δυνατόν να με αφήσουν ασυγκίνητο.

Η σκηνική μελέτη μου στην κρητική λογοτεχνία που ξεκίνησε με το άναρχο πνεύμα του Σκουλούδη και αποτυπώθηκε στον Ντελικανή του, με οδήγησε στην πρώιμη φάση της θεατρικής δημιουργίας και στο έργο αυτό. Έργο απίστευτα δημοφιλές στις αρχές του αιώνα της άνθησης τους Ελληνικού θεάτρου, του 20ου, μα που λησμονήθηκε εντελώς σε αυτόν τον αιώνα που διανύουμε. Ίσως η θρησκευτική του διάσταση απομάκρυνε τους νέους δημιουργούς από την μελέτη του, ή ακόμα η ποιητική του γλώσσα με τον ιδιωματικό ομοιοκατάληκτο δεκαπεντασύλλαβο να ξενίζει. Αυτό όμως δεν πρέπει να μας κάνει να το ξεχνάμε. Είναι ίσως το λαμπρότερο κομμάτι της θεατρικής μας λογοτεχνίας που ξεκινάει ένα δεύτερο χρυσό κύκλο ζωής, αμέσως μετά από το λαμπρό παρελθόν του αρχαίου θεάτρου. Η Θυσία είναι εκτός από την πρωτιά κι ένα αριστουργηματικό κείμενο, απλό, λιτό, συγκινητικό και ουσιαστικό.

Στην παράσταση της Κυριακής 7 Οκτωβρίου, στο Ηρώδειο οι θεατές δίχως σκηνοθετικά κόλπα ευρήματα και τερτίπια που απομακρύνουν από την ουσία του έργου, θα έχουν την ευκαιρία να γευτούν τον λόγο μέσα από τις ερμηνείες των κορυφαίων ηθοποιών μας του Νικήτα Τσακίρογλου ως Αβραάμ και της Δέσποινας Μπεμπεδέλη ως Σάρρα γιατί μόνο όργανα τέτοιου βεληνεκούς μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτές τις υπερκόσμιες μορφές  καθώς κι ενός επιτελείου αρίστων ηθοποιών για τους άλλους ρόλους. Να σταθώ εδώ και να σημειώσω πως για πρώτη φορά θα παρουσιαστεί ο Ισαάκ στην σωστή ηλικία που αναφέρεται στις εβραϊκές πηγές από τον μαθητή μουσικού λυκείου Γρηγόρη Φρέσκο.

Η παράσταση επιχειρεί να απαντήσει σε ερωτήματα, εκθέτει λύσεις και ελπίζω θα εγείρει συζητήσεις δημιουργικές. Η παράσταση που θα δουν οι θεατές θα τους γυρίσει ακριβώς στην εποχή γραφής του κειμένου, την οποία αναπαριστούμε μέσα από μελέτη πηγών, για να παρακολουθήσουμε την μετάβαση από το ένα έργο στο άλλο. Θα στηθεί μέσα στη σκηνή του Ηρωδείου ένα ολόκληρο Αναγεννησιακό Θέατρο, πιστή ανακατασκευή, που σχεδίασε η σκηνογράφος Άννα Μαχαιριανάκη, στο οποίο θα δούμε με ακρίβεια την αντιστοιχία των δυο κειμένων, με την αναβίωση του έργου του Γκρόττο, για πρώτη φορά στην ιστορία στο πρωτότυπο ιταλικό κείμενο, που θα αποδώσει ο ιταλομαθής και σπουδαγμένος Λευτέρης Ελευθερίου, με την χρήση μασκών που φιλοτέχνησε η Κούλα Γαλιώνη. Η αναπαράσταση της εποχής, μας οδηγεί στο παραδοσιακό πανηγύρι, που στήνεται για να τιμηθούν ιερά πρόσωπα και γι αυτό η παρουσία του θρυλικού λυράρη και ερμηνευτή της Κρήτης Ψαραντώνη ήταν επιβεβλημένη.

Κοντά στην παράδοση χέρι χέρι πορεύονται οι βυζαντινοί ύμνοι που έχει μελοποιήσει ο Χρήστος Λεοντής και θα αποδώσει ο Γρηγόρης Βαλτινός ως ποιητής και η Βυζαντινή Χορωδία ΤΕΤΤΙΞ υπό την διεύθυνση του πρωτοψάλτη Γιώργου Ναούμ. Την γενική μουσική επιμέλεια και σύνθεση πρόσθετων μουσικών έργων έκανε ο Αντώνης Παπαγγελής, όπως και την μουσική διδασκαλία των ηθοποιών. Την παράσταση σχεδίασε κινησιολογικά η Βάσια Αγγελίδου και τους φωτισμούς ο Γιώργος Χαραλάμπους (Αζάτ).

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο Ηλίας Μαλανδρής Γ. γεννήθηκε στην Αθήνα το 1966 με καταγωγή από την Κάσο και έχει ένα γιο. Σπούδασε Θέατρο στο Ωδείο Αθηνών, θεατρολογία και σκηνοθεσία κινηματογράφου και τηλεόρασης στο NYU με υποτροφία Αντώνη και Μαρίνας Κουλουκουντή.  Από το 1987 έχει στο ενεργητικό συνεργασίες στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση με αρκετούς από τους τηλεοπτικούς σταθμούς της Ελλάδας –SEVEN X, ΕΡΤ, ΑΝΤ-1, ALPHA, ΣΚΑΪ, ΒΟΥΛΗ TV– και σαν φοιτητής με το κανάλι BLOOMBERG στη Νέα Υόρκη. Άξιες λόγου ήταν οι εκπομπές του, αφιερώματα στην ιστορία του Εθνικού Θεάτρου, του Θεάτρου Τέχνης, του Αμφιθεάτρου, του Θ.Ο.Κ. και άλλων οργανισμών.

Έχει σκηνοθετήσει τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές ποικίλου περιεχομένου και παρουσίαζε την εκπομπή «Εστιν Ουν» με θέμα την αναβίωση του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος από το 1992 μέχρι το 2015. Τιμήθηκε τρεις φορές για την τηλεοπτική του δράση. Με τη σκηνοθεσία θεάτρου ασχολήθηκε πρώτη φορά το 1997, με έργα του Άγγελου Σικελιανού στους Δελφούς. Από τότε έχει σκηνοθετήσει θεατρικές και μουσικές παραστάσεις σε όλο τον κόσμο, κυρίως με συνεργασίες όπως ο Μάριος Φραγκούλης, ο Γιάννης Μαρκόπουλος, ο Μίκης Θεοδωράκης. Το 2004 παρουσιάστηκε στην Επίδαυρο μια τριλογία από τις χαμένες τραγωδίες του Αισχύλου Μυρμιδόνες Νηρηίδες και Φρύγες από τον Θ.Ο .Κ, σε ανασύνθεσή του, στη συνέχεια παρουσίασε τα χαμένα έργα Φαέθων του Ευριπίδη και Κολχίδες του Σοφοκλή σε διεθνή φεστιβάλς, και πλήθος άλλων έργων του σύγχρονου και αρχαίου θεάτρου.

Έχει εκδώσει 7 βιβλία, μελέτες πάνω στο αρχαίο δράμα, έχει διδάξει σε σχολεία και έχει πραγματοποιήσει διαλέξεις και ομιλίες. Είναι η 19η παράσταση που ανεβάζει στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού.

Info:

Η Θυσία του Αβραάμ, του Βιτσέντζου Κορνάρου
Ωδείο Ηρώδου του Αττικού
Κυριακή 7 Οκτωβρίου, στις 21:00
Εισιτήρια: Διακεκριμένη Ζώνη; 65€ | Α Ζώνη: 45€ | Β Ζώνη: 35€ | Γ Ζώνη: 25€ | Άνω Διάζωμα: 15€
Προπώληση: www.viva.gr και στα ταμεία του φεστιβάλ Αθηνών
Πληροφορίες: 212 1050020 & www.entertain.gr


Διαβάστε επίσης: 

Η Θυσία του Αβραάμ, του Βιτσέντζου Κορνάρου στο Ηρώδειο