Συνεχίζοντας το ευρωπαϊκό ταξίδι της, η «Λεονόρα», μετά τη στάση της στην  Αίθουσα Κονσέρτχεμπαου του Άμστερνταμ και λίγο πριν την επιστροφή της στη Γερμανία, θα βρεθεί στην Αθήνα τη Δευτέρα 30 Οκτωβρίου για μία μόνο βραδιά στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης. Το έργο παρουσιάζεται με ελληνικούς υπέρτιτλους και εντάσσεται στις εκδηλώσεις των κύκλων Μεγάλες Ορχήστρες – Μεγάλοι Μαέστροι και Όπερα Μουσικό Θέατρο.

«Λεονόρα», ένα λυρικό έργο εντυπωσιακής ορμητικότητας από τον Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση. Μια παρτιτούρα με τη σαγήνη ενός κρυμμένου θησαυρού, μια φορτισμένη συναισθηματικά πρώτη εκδοχή του «Φιντέλιο» (1805) που ξεχειλίζει από αμεσότητα, ένταση και αυθεντικότητα. Γι’ αυτό και η «Λεονόρα» ασκεί ιδιαίτερη έλξη σε μαέστρους της εποχής μας, όπως ο Ρενέ Γιάκομπς, που ανακαλύπτουν εκ νέου την ξεχωριστή γοητεία της. Ένας αρχιμουσικός-αυθεντία στο μπαρόκ και στο κλασικό ρεπερτόριο με ιδιαίτερη αγάπη στα σπάνια πετράδια της μουσικής και με 260 ηχογραφήσεις στο ενεργητικό του.

Μια όπερα με λάμψη διαχρονική που αναδεικνύεται από την κρυστάλλινη φωνή και την έντονη θεατρικότητα μιας αγαπημένης φίλης του ελληνικού κοινού, της Μάρλις Πέτερσεν. Και ένα κορυφαίο ευρωπαϊκό σύνολο ειδικευμένο στις ιστορικές ερμηνείες που παίζει σε όργανα εποχής, η Ορχήστρα Μπαρόκ του Φράιμπουργκ.

Μαζί τους, ένα καστ από εκλεκτούς τραγουδιστές (Ταρέκ Ναζμί, Γιοχάννες Βάισερ, Μαξιμίλιαν Σμιτ, Ντιμίτρι Ιβαστσένκο, Ρόμπιν Γιόχανσεν, Γιοχάννες Τσουμ) και μια εξαιρετική χορωδία, η Zürcher SingAkademie (διεύθυνση: Φλόριαν Χέλγκατ). Το αριστούργημα του Μπετόβεν, ερμηνευμένο από  μια πλειάδα λαμπρών καλλιτεχνών,  υπόσχεται στο κοινό μια αξέχαστη μουσική εμπειρία.

Από τη «Λεονόρα» στον «Φιντέλιο»

Ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν έγραψε την πρώτη εκδοχή της μίας και μοναδικής του όπερας το 1805 δίνοντάς της τον τίτλο «Λεονόρα», αλλά συνέχισε να επεξεργάζεται την παρτιτούρα και την υπόθεση του έργου επί σχεδόν δέκα χρόνια. Το λιμπρέτο βασίστηκε στο κείμενο της παλαιότερης γαλλικής όπερας «Λεονόρ ή η συζυγική αγάπη» του Ζαν-Νικολά Μπουγύ, το οποίο προσαρμόστηκε στα γερμανικά.

Η πρώτη παρουσίαση της «Λεονόρας» στην Αυστρία υπήρξε περιπετειώδης καθώς, εκείνη την εποχή, η Βιέννη είχε καταληφθεί από τα στρατεύματα του Ναπολέοντα, με αποτέλεσμα η πρεμιέρα να πραγματοποιηθεί παρουσία γαλλόφωνων αξιωματικών που δεν μπορούσαν να εκτιμήσουν την αξία του έργου, αφού δεν μιλούσαν γερμανικά. Αξιοσημείωτο είναι άλλωστε το γεγονός ότι ο Μπετόβεν, απογοητευμένος από τον Βοναπάρτη λόγω της εισβολής στην Αυστρία, αναθεώρησε την αρχική θετική στάση του απέναντι του –μέχρι τότε τον θεωρούσε υπέρμαχο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και πολέμιο της αριστοκρατικής τάξης. Τελικά, η «Λεονόρα» ξαναπαρουσιάστηκε με νέο τίτλο –«Φιντέλιο»– και με μεγάλη επιτυχία στην αυστριακή πρωτεύουσα το 1814.

Ο Μπετόβεν, έχοντας ενστερνιστεί τα ιδεώδη του Διαφωτισμού και της Γαλλικής Επανάστασης, έπλασε ένα αριστουργηματικό λυρικό έργο, διαποτισμένο από το όραμά του για την ελευθερία και την αντίσταση στην πολιτική καταπίεση. Πολλοί είναι αυτοί που θεωρούν τη Λεονόρα μια ηρωίδα μπροστά από την εποχή της καθώς –απελευθερώνοντας τον σύζυγό της μεταμφιεσμένη σε δεσμοφύλακα–, προβαίνει σε μια θαρραλέα πράξη υπέρ της ελευθερίας, του φεμινισμού και της μεταρρύθμισης του σωφρονιστικού συστήματος.

Marlis Petersen – René Jacobs

Παλιοί γνώριμοι με κοινές δισκογραφικές καταθέσεις, η Μάρλις Πέτερσεν και ο Ρενέ Γιάκομπς πραγματοποιούν, αυτή τη σεζόν, ευρωπαϊκή περιοδεία με την Ορχήστρα Μπαρόκ του Φράιμπουργκ, ενώ έχουν συνεργαστεί στο παρελθόν και στην ηχογράφηση έργων Χάυντν.

Η δημοφιλής γερμανίδα σοπράνο κολορατούρα έχει ερμηνεύσει ρόλους από το μπαρόκ μέχρι το σύγχρονο ρεπερτόριο, με τη Λούλου να κατέχει περίοπτη θέση στο βιογραφικό της. Έχει κερδίσει πολλά βραβεία, ενώ έχει συνεργαστεί με μεγάλες ορχήστρες από όλο τον κόσμο και με διακεκριμένους μαέστρους.

Ο Ρενέ Γιάκομπς ασχολείται από το 1977 με την προκλασική φωνητική μουσική αναδεικνύοντας συνθέσεις της μέσα από παγκόσμιες δισκογραφικές πρεμιέρες. Πολλές από αυτές μάλιστα θεωρούνται ηχογραφήσεις αναφοράς και έχουν αποσπάσει πολυάριθμα βραβεία από φορείς διεθνούς κύρους και έγκριτα μουσικά έντυπα. Η διεθνής κριτική έχει χαρακτηρίσει τις ερμηνείες του αντισυμβατικές καθώς συνδυάζουν μοναδικά την τεκμηριωμένη προσέγγιση και το μουσικό ένστικτο.

Ορχήστρα Μπαρόκ του Φράιμπουργκ

«Λεονόρα», Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Όπερα σε τρεις πράξεις (πρώτη εκδοχή του «Φιντέλιο», 1805)
Λιμπρέτο Joseph Sonnleithner (βασισμένο στο λιμπρέτο «Λεονόρ» του Jean-Nicolas Bouilly)
Διάρκεια: 3 ώρες με διάλειμμα

Λεονόρα (σοπράνο): Marlis Petersen
Ντον Φερνάντο (βαρύτονος), Δεύτερος φυλακισμένος (μπάσος): Tareq Nazmi
Ντον Πιτσάρρο (βαρύτονος): Johannes Weisser
Φλόρεσταν (τενόρος): Maximilian Schmitt
Ρόκκο (μπάσος): Dimitry Ivashchenko
Μαρτσελλίνε (σοπράνο): Robin Johannsen
Τζακίνο, Πρώτος φυλακισμένος (τενόρος): Johannes Chum

Εξάρχουσα: Anne Katharina Schreiber

Zürcher Sing-Akademie
Διεύθυνση Χορωδίας: Florian Helgath

Freiburger Barockorchester
Μουσική διεύθυνση: René Jacobs

[Κεντρική φωτογραφία θέματος: Marlis Petersen ©Yorgos Mavropoulos]


Διαβάστε επίσης:

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Καλλιτεχνικό πρόγραμμα 2017 – 2018

Μεγάλες Ορχήστρες – Μεγάλοι Ερμηνευτές στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών