Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα δώσει δυο συναυλίες με θέμα αθάνατες, νεανικές μουσικές, την πρώτη στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά και τη Δεύτερη στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Τρικκαίων, στις 23 και 25 Ιανουαρίου 2014, αντίστοιχα.

Στο ανακαινισμένο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά επιστρέφει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Πέμπτη 23 Ιανουαρίου, στις 20.30, για μία συναυλία εκτός έδρας αλλά και… εκτός (αρχικού) προγράμματος, σε συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ «Συμφωνία» Πειραιά και Νήσων Αργοσαρωνικού.  Η Ορχήστρα υπό την μουσική διεύθυνση του Νίκου Χαλιάσα, με σολίστ τον κοντραμπασίστα Νίκο Τσουκαλά και με κοινό πρόγραμμα, η Ορχήστρα θα εμφανιστεί δύο ημέρες αργότερα και στα Τρίκαλα, στο Πνευματικό Κέντρο της πόλης, σε συνεργασία με τον Δήμο Τρικκαίων και με το Σύλλογο «Φίλοι Μουσικής Τρικάλων».

Αν και ο αρχικός προγραμματισμός της Κ.Ο.Α. προέβλεπε την πραγματοποίηση εντός της τρέχουσας περιόδου δύο συναυλιών (τον Δεκέμβριο και τον Απρίλιο) στον Πειραιά, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Sinfonia, η ικανοποιητική εμπειρία που αποκόμισε από την πρώτη της εμφάνιση εκεί, στις 7 Δεκεμβρίου, οδήγησε στην απόφαση για την πραγματοποίηση μίας επιπλέον συναυλίας στις 23  Ιανουαρίου. Αντιστοίχως η, λόγω αυξημένης ζήτησης, διπλή συναυλία στα Τρίκαλα αποτελεί την ιδανική συνέχιση μίας συνεργασίας η οποία ξεκίνησε στις αρχές του μηνός με το τριήμερο σεμινάριο που πραγματοποίησε η Κ.Ο.Α.

 Το πρόγραμμα, γοητευτικό και απρόβλεπτο, περιλαμβάνει την Πρώτη Συμφωνία ή «Κλασσική» του Σεργκέι Προκόφιεφ, το Κοντσέρτο για Κοντραμπάσο και Ορχήστρα  του Γιόχαν Μπάπτιστ Βάνχαλ και την Συμφωνία σε ντο μείζονα του Ζωρζ Μπιζέ. 

Η Πρώτη Συμφωνία του Σεργκέι Προκόφιεφ, επονομαζόμενη «Κλασική» γράφτηκε το καλοκαίρι του 1917 όταν, λίγο πριν από το ξέσπασμα της Οκτωβριανής Επανάστασης, ο 26χρονος τότε Ρώσος συνθέτης συνέλαβε την πρωτότυπη ιδέα μίας σύνθεσης που θα «συνομιλεί» με το έργο του Χάυντν και ταυτόχρονα θα αξιοποιεί τις κατακτήσεις της μουσικής πρωτοπορίας της εποχής. Το έργο, σύντομο αλλά απολαυστικό, είναι ξένο προς την, πολιτικά ταραχώδη, εποχή που γράφτηκε, γεμάτο ζωντάνια, χιούμορ και ανάλαφρη διάθεση.

 Ο Γιόχαν Μπάπτιστ Βάνχαλ, Βοημός συνθέτης της κλασικής περιόδου και περίφημος παιδαγωγός, δραστηριοποιήθηκε κυρίως στην Βιέννη (όπου εγκαταστάθηκε από τις αρχές της δεκαετίας του 1760). Στυλιστικά συνέδεσε το όνομά του με το σημαντικό καλλιτεχνικό κίνημα «Θύελλα και Ορμή». Το Κοντσέρτο του για κοντραμπάσο έχει δικαίως καταχωριστεί στα σημαντικότερα του σχετικού ρεπερτορίου, καθώς, με  αξιοσημείωτες  δεξιοτεχνικές απαιτήσεις, αναδεικνύει την λυρική πτυχή ενός οργάνου που σπάνια αναλαμβάνει σολιστικό ρόλο.

Ο Ζωρζ Μπιζέ συνέθεσε την Συμφωνία σε ντο μείζονα το 1855, ακριβώς 20 χρόνια πριν  από την αριστουργηματική του όπερα Κάρμεν, όταν ήταν μόλις 17 ετών και σπούδαζε στο Ωδείο των Παρισίων. Η ύπαρξη της Συμφωνίας παρέμεινε άγνωστη για 80 χρόνια, μέχρι το 1933 που ανακαλύφθηκε η παρτιτούρα. Τότε αποδείχτηκε ότι  πρόκειται για μία ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα σύνθεση, εντυπωσιακής ακρίβειας, λεπταίσθητης ενορχήστρωσης και ευφάνταστης επεξεργασίας των  μελωδικών της ιδεών.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

Πέμπτη 23 Ιανουαρίου, 20.30

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Σάββατο 25 Ιανουαρίου, 11.30π.μ. και 19.00

Πνευματικό Κέντρο Δήμου Τρικκαίων

ΣΕΡΓΚΕΪ ΠΡΟΚΟΦΙΕΦ (1891–1953)

Συμφωνία αρ.1 σε ρε μείζονα, έργο 25, «Κλασική»

ΓΙΟΧΑΝ ΜΠΑΠΤΙΣΤ ΒΑΝΧΑΛ (1739–1813)

Κοντσέρτο για κοντραμπάσο και ορχήστρα σε μι ύφεση μείζονα

ΖΩΡΖ ΜΠΙΖΕ (1838–1875)

Συμφωνία σε ντο μείζονα

Σολίστ :  Νίκος Τσουκαλάς, κοντραμπάσο

Μουσική διεύθυνση: Νίκος Χαλιάσας