Η Φόνισσα του Γιώργου Κουμεντάκη επέστρεψε στη «σκηνή του εγκλήματος»

Θερμή υποδοχή επιφύλαξε το κοινό στην αναβίωση της όπερας του Γιώργου Κουμεντάκη, Φόνισσα, στην κατάμεστη Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος.

Με θερμό χειροκρότημα και επευφημίες ολοκληρώθηκε η πρεμιέρα της Φόνισσας του Γιώργου Κουμεντάκη στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος την Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου, σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου, σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη, σκηνικά Πέτρου Τουλούδη και με τη Μαίρη-Έλεν Νέζη στον ρόλο του τίτλου. Η παραγωγή υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της ΕΛΣ.

Η όπερα του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργου Κουμεντάκη, επτά χρόνια μετά την πρώτη της παρουσίαση, συγκίνησε το κοινό με την ορμητική μουσική της, την «εσωτερική αναβίωση» του ψυχογραφήματος της Φραγκογιαννούς, καθώς και με το ιδιαίτερο πάντρεμα της φύσης, της ελληνικής μουσικής παράδοσης και του σύγχρονου μουσικού ιδιώματος του συνθέτη. Το λιμπρέτο του Γιάννη Σβώλου ακολούθησε τη δομή και τον λόγο του αριστουργήματος του Παπαδιαμάντη, συμπυκνώνοντας την ιστορία της Φόνισσας στα ουσιώδη.

Ο αρχιμουσικός Βασίλης Χριστόπουλος προσέφερε ένα ακρόαμα υψηλής ακρίβειας και μοναδικής απόλαυσης, καθώς κατάφερε να ενώσει τα –εκ πρώτης ακοής ετερόκλητα– τέσσερα χορωδιακά σύνολα (ανδρική, γυναικεία, παιδική χορωδία και πολυφωνικό σύνολο) και τα δύο μουσικά σύνολα (ορχήστρα στο πιτ και μουσικό σύνολο επί σκηνής) σε έναν ενιαίο και αδιαίρετο ήχο, υλοποιώντας το μουσικό όραμα του Κουμεντάκη με έναν ιδανικό τρόπο.

Η σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη (σε συνεργασία με την Αγγέλα Σαρόγλου) απέδωσε με έναν ποιητικό, σύγχρονο και ταυτόχρονα διαχρονικό τρόπο το ψυχικό τοπίο της ηρωίδας και του κόσμου που την πνίγει. Το σκηνικό του εικαστικού καλλιτέχνη Πέτρου Τουλούδη ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος με αναφορές στην παράδοση και τη φύση, όπως και τα κοστούμια, τα οποία συνυπογράφουν οι Πέτρος Τουλούδης και Ιωάννα Τσάμη. Ο Βινίτσιο Κέλι υπέγραψε τους υποβλητικούς φωτισμούς.

Τον ιδιαιτέρως απαιτητικό φωνητικά, όσο και σκηνικά, ρόλο της Φραγκογιαννούς απέδωσε εξαιρετικά για πρώτη φορά η μεσόφωνος Μαίρη-Έλεν Νέζη με θεατρικότητα, εσωτερική ένταση και μοναδική αντίληψη του ρυθμού. Μαζί της διακρίθηκαν οι Άννα Στυλιανάκη, Τάσος Αποστόλου, Μυρτώ Μποκολίνη, Βαγγέλης Μανιάτης, Σοφία Κυανίδου, Φύλλη Γεωργιάδου, Γιάννης Χριστόπουλος, Γιάννης Γιαννίσης, Νίκος Στεφάνου, Μαριλένα Στριφτόμπολα, Στελίνα Αποστολοπούλου, Μιράντα Μακρυνιώτη, Γιώργος Παπαδημητρίου. Το πολυφωνικό σύνολο (Μάρθα Μαυροειδή, Μαρία Μελαχροινού, Αλκμήνη Μπασακάρου, Ιωάννα Φόρτη) ερμήνευσε με δεξιοτεχνικό τρόπο τα πολυφωνικά μοιρολόγια, ενώ η Χορωδία και η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ, υπό τη διεύθυνση του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου και της Κωνσταντίνας Πιτσιάκου αντίστοιχα, απέδωσαν μοναδικά τα χορωδιακά μέρη του έργου, τα οποία πρωταγωνιστούν. Η Ορχήστρα της ΕΛΣ ανέδειξε τις λεπτές ποιότητες της μουσικής, ενώ το μικρό μουσικό σύνολο επί σκηνής συνόδευσε τις συναισθηματικές μεταπτώσεις της ηρωίδας.

Η Φόνισσα βιντεοσκοπήθηκε από το γαλλικό κανάλι της όπερας και της κλασικής μουσικής MEZZO Live HD, όπου θα κάνει την παγκόσμια τηλεοπτική πρεμιέρα της στις 12 Δεκεμβρίου.

Επόμενες παραστάσεις: 5, 28 και 30 Δεκεμβρίου 2021.

Photo credit: Χ. Ακριβάδης

Διαβάστε επίσης:

Η φόνισσα, του Γιώργου Κουμεντάκη επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ