Με ένα ιδιαίτερο ρεσιτάλ αφιερωμένο στον Γιάννη Κωνσταντινίδη/Κώστα Γιαννίδη, τον μεγάλο συνθέτη του 20ού αιώνα που υπηρέτησε με πάθος και συνέπεια δύο διαφορετικά είδη μουσικής, συνεχίζεται την Τετάρτη 9 Νοεμβρίου στις 8:30 το βράδυ ο νέος Κύκλος εκδηλώσεων του Μεγάρου «Η ανθρώπινη φωνή» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η μετζοσοπράνο Θεοδώρα Μπάκα και η πιανίστα Δόμνα Ευνουχίδου παρουσιάζουν μια ξεχωριστή επιλογή από έργα για φωνή και πιάνο του Γιάννη Κωνσταντινίδη αλλά και αγαπημένα «ελαφρά» τραγούδια που υπέγραφε ως Κώστας Γιαννίδης.

Ο Γιάννης Κωνσταντινίδης/Κώστας Γιαννίδης (1903-1984) είναι ένας από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους της Εθνικής μας Σχολής. Γεννήθηκε στη Σµύρνη το 1903 σε εύπορη οικογένεια και γνώρισε από μικρή ηλικία τη δυτική αλλά και την παραδοσιακή μουσική καθώς και άλλα μουσικά είδη. Μελέτησε μουσική στη γενέτειρά του και αργότερα στη Γερμανία, όπου άρχισε και την καλλιτεχνική του σταδιοδρομία.

Υπήρξε ένας συνθέτης που υπηρέτησε με συνέπεια τόσο τη «λόγια» όσο και την «ελαφρά» μούσα, δηλώνοντας πάντοτε «μουσικός» και όχι «συνθέτης». Οι έντεχνες δημιουργίες του εμπνέονται από το ελληνικό δημοτικό τραγούδι, το οποίο είχε μελετήσει σε βάθος. Έγραψε µουσική για περισσότερες από 50 οπερέτες, επιθεωρήσεις, µουσικές κωµωδίες και ηθογραφίες, πολλά τραγούδια εκτός θεάτρου, καθώς και µουσική για τον ελληνικό κινηµατογράφο.

Το πρώτο μέρος της βραδιάς αρχίζει με αποσπάσματα από τη συλλογή 20 τραγούδια του ελληνικού λαού για μία φωνή και πιάνο και συνεχίζεται με πιανιστικές μικρογραφίες από τα 44 Παιδικά κομμάτια για πιάνο πάνω σε ελληνικούς σκοπούς (Τετράδιο β΄) του Γιάννη Κωνσταντινίδη.

Στο δεύτερο μέρος θα ακουστούν τα Τραγούδια της προσμονής (από τη Λυρική προσφορά του Ραμπιτρανάθ Ταγκόρ) για μεσόφωνο και πιάνο. Για τον επίλογο της συναυλίας τους στο Μέγαρο η Θεοδώρα Μπάκα και η Δόμνα Ευνουχίδου προτείνουν στο κοινό μερικά από τα πιο μελωδικά και αγαπημένα «ελαφρά» τραγούδια του Κώστα Γιαννίδη: «Ονειρεύτηκα», «Κάποιο μυστικό», «Λες και δεν είναι αλήθεια», «Πέρσι τέτοιο καιρό», «Θα ξανάρθεις», «Τα γκρίζα ματάκια», «Τα δικά σου τα μάτια», «Λίγα λουλούδια», «Σπιτάκι μου παλιό».

Η μεσόφωνος Θεοδώρα Μπάκα μελέτησε τραγούδι με την Κίτσα Δαμασιώτη. Ολοκλήρωσε σπουδές στην Ακαδημία Μουσικής και Θεάτρου του Ανόβερου. Διακρίθηκε στον πανελλήνιο διαγωνισμό τραγουδιού ΤΕΧΝΗ (2000) και στον διαγωνισμό της Εταιρείας Χαίντελ στο Γκαίττινγκεν (2001). Έχει συνεργαστεί με την ΕΛΣ, το ΜΜΑ και το ΜΜΘ και με λυρικά θέατρα της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Πορτογαλίας, της Ισπανίας, της Αυστρίας και της Ρωσίας, ερμηνεύοντας κυρίως ρόλους από το μπαρόκ ρεπερτόριο και έργα Μότσαρτ. Έχει εμφανιστεί σε διεθνείς μουσικές διοργανώσεις σε Ευρώπη, ΗΠΑ, Ισραήλ, Αίγυπτο, ερμηνεύοντας παλαιά μουσική, λιντ, σύγχρονες δημιουργίες και παραδοσιακά τραγούδια. Έχει συμπράξει ως σολίστ με τα ελληνικά ορχηστρικά σύνολα ΚΟΑ, Καμεράτα, Συμφωνική της ΕΡΤ, Ορχήστρα των Χρωμάτων, Ορχήστρα Δήμου Θεσσαλονίκης, με τη Συμφωνική της Κύπρου καθώς και με ορχήστρες εκτός Ελλάδος: Philharmonische Gesellschaft της Βρέμης, Il Complesso Barocco (Άλαν Κέρτις), MusicAeterna (Θόδωρος Κουρεντζής). Συνεργάζεται συχνά με τα συγκροτήματα παλαιάς μουσικής Ex Silentio (Δημήτρης Κούντουρας), Latinitas Nostra (Μάρκελλος Χρυσικόπουλος) και Atalante (Έριν Χαίντλυ). Έχει συνεργαστεί με τους σύγχρονους έλληνες συνθέτες Γ. Κουρουπό, Γ. Ζερβό, Σ. Γυφτάκη, Ε. Μαρκουλάκη, Μ. Γρηγορίου, Ηλ. Ανδριόπουλο, Κ. Σελαμσή, Τ. Ρωσόπουλο, Κ. Βήτα. Είναι ιδρυτικό μέλος του σχήματος ΕΡΑΤΩ. Συμμετείχε σε ηχογραφήσεις έργων Χαίντελ και Σκαρλάττι υπό τον Γ. Πέτρου και τον Α. Κέρτις καθώς και σε ηχογραφήσεις ελληνικών λυρικών έργων: Προσοχή, ο πρίγκιπας λερώνει! (Ν. Κυπουργού) και Ορφέας (Β. Κατσούλη). Η δισκογραφία της περιλαμβάνει έργα του Μεσαίωνα με το σύνολο Ex Silentio, θρήνους ιταλών συνθετών του 17ου αιώνα με το βρετανικό σύνολο Atalante (βραβείο Diapason d’or), παραδοσιακά ελληνικά τραγούδια και Το ημερολόγιο μιας γυναίκας («Χάνομαι γιατί ρεμβάζω»).

Η πιανίστα Δόμνα Ευνουχίδου αποφοίτησε από το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης με άριστα και α΄ βραβείο (τάξη Α. Κοντού). Συνέχισε τις σπουδές της στην Εκόλ Νορμάλ (τάξη Ζαν Μπλανκάρ) και στο Κονσερβατουάρ του Παρισιού, απ’ όπου αποφοίτησε με α΄ βραβείο στο πιάνο και στη μουσική δωματίου (τάξη Άλντο Τσικκολίνι). Φοίτησε στη Μουσική Σχολή του Μονάχου και εργάστηκε σε σεμινάρια και θερινές μουσικές ακαδημίες με τους Πολλίνι, Ροστροπόβιτς, Τσελιμπιντάκε κ.ά. Έχει εμφανιστεί ως σολίστ με όλες τις ελληνικές ορχήστρες καθώς και με τη Συμφωνική της Βουδαπέστης και της Κωνσταντινούπολης, τη Φιλαρμονική της Μαδρίτης, την Ορχήστρα Pro Musica της Οξφόρδης, τη Συμφωνική της Ραδιοφωνίας της Νοτιοδυτικής Γερμανίας, τη Συμφωνική του Μπάντεν Μπάντεν, τη Φιλαρμόνια του Λονδίνου κ.ά. Ως σολίστ έλαβε μέρος σε πολλά φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Αθηνών, Σύμης, Πατρών, Ηρακλείου, Δημήτρια, Αιξ αν Προβάνς, Ντονάουεσινγκεν, Οχρίδας, Midem των Καννών κ.ά). Η δισκογραφία της περιλαμβάνει όλα τα έργα για πιάνο του Γιάννη Κωνσταντινίδη αλλά και έργα του Αιμίλιου Ριάδη, του Μανώλη Καλομοίρη και του Μωρίς Ραβέλ. Έχει ηχογραφήσει για το ραδιόφωνο και την τηλεόραση στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το ρεπερτόριό της περιλαμβάνει 40 κοντσέρτα και πολλά έργα για σόλο πιάνο από τον Μπαχ μέχρι σήμερα. Διδάσκει στο Μουσικό Κολέγιο Θεσσαλονίκης και διετέλεσε διευθύντρια του Νομαρχιακού Ωδείου Φλώρινας (2007-2012). Συμμετέχει συχνά σε ελληνικές και διεθνείς επιτροπές διαγωνισμών. Έχει παίξει αποφασιστικό ρόλο στην οργάνωση νέων μουσικών θεσμών στη Βόρεια Ελλάδα: «Εβδομάδα Νέων Καλλιτεχνών», «Βαλκανική Εβδομάδα Νέων Καλλι­τεχνών» και «Διεθνείς Μουσικές Ημέρες», που διοργανώνει κάθε χρόνο η HELEXPO. Είναι ιδρυτικό μέλος του Διεθνούς Διαγωνισμού Μουσικής Δωματίου-HELEXPO Θεσσαλονίκης. Οργάνωσε το Φεστιβάλ «Μουσική στη Σαμοθράκη» και το Φεστιβάλ «Σεμινάρια μουσικής» στο Νυμφαίο. Το 1998 ίδρυσε το Piandaemonium, συγκρότημα δώδεκα πιανιστών σε έξι πιάνα, που ερμηνεύει κυρίως σύγχρονη μουσική και συνθέσεις γραμμένες ειδικά γι’ αυτό.