Σε έργα Γερμανών ρομαντικών και μετα-ρομαντικών συνθετών είναι αφιερωμένος ο ομώνυμος κύκλος, ο οποίος, ως ένας από τους βασικούς, φετινούς θεματικούς κύκλους συναυλιών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη της Γερμανικής Πρεσβείας στην Αθήνα.

Εγκαινιάζεται την Παρασκευή 21 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με μία συναυλία στο πρόγραμμα της οποίας δεσπόζει η πληθωρική Τρίτη Συμφωνία, γνωστότερη ως Συμφωνία «του Ρήνου», του Ρόμπερτ Σούμαν και το συγκινησιακά φορτισμένο Κοντσέρτο του για βιολοντσέλο, με σολίστ τον ανερχόμενο 26χρονο Γερμανό Γκάμπριελ Σβάμπε.

Στο πρόγραμμα της ίδιας συναυλίας, όμως, η Κ.Ο.Α. υπό την μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, εντάσσει και  αποσπάσματα από την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σκηνική μουσική για το έργο «Η γιορτή του Σόλχαουγκ» του, ελάχιστα γνωστού στη χώρα μας, Γερμανού συνθέτη και αρχιμουσικού Χανς Πφίτσνερ.

Γιός βιολονίστα ο Χανς Πφίτσνερ γεννήθηκε στη Μόσχα μια που εκεί διέμενε προσωρινά η οικογένεια λόγω των επαγγελματικών υποχρεώσεων του πατέρα του. Μεγάλωσε όμως και έζησε όλα του τα χρόνια στη Γερμανία.  Δεδηλωμένος πολέμιος πάσης φύσεως μοντερνισμού, ο Πφίτσνερ θεωρείται επίγονος του Βάγκνερ, πλάι στους Μάλερ και Στράους, αν και εν γένει συντηρητικότερος από εκείνους. Η μουσική του ισορροπεί στιλιστικά ανάμεσα στον «παραδοσιακό» ρομαντισμό των Σούμαν και Μπραμς και στη «νέα» μουσική γλώσσα του Βάγκνερ.

Η σκηνική μουσική που συνέθεσε το 1889-1890 για το δράμα του μεγάλου Νορβηγού θεατρικού συγγραφέα Ερρίκου Ίψεν «Η γιορτή στο Σόλχαουγκ» έχει καταχωριστεί ως ένα από τα σημαντικότερα πρώιμα έργα του. Είναι ως εκ τούτου το καταλληλότερο για μία ουσιαστική γνωριμία ενός σύγχρονου κοινού με έναν συνθέτη, έργα του οποίου πρόκειται μάλιστα να ηχογραφήσει σε παγκόσμια πρώτη η Κ.Ο.Α. υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή για τη δισκογραφική εταιρεία ΝΑΧΟS.

Ρέουσα μελωδικότητα και αυθεντικό ρομαντικό πάθος χαρακτηρίζουν το Κοντσέρτο για βιολοντσέλο, το οποίο συνέθεσε ο Σούμαν μέσα σε δύο μόλις εβδομάδες τον Οκτώβριο του 1850, ευρισκόμενος στο Ντίσελντορφ, όπου είχε εγκατασταθεί με την οικογένειά του προκειμένου να αναλάβει καθήκοντα αρχιμουσικού της τοπικής ορχήστρας και χορωδίας. Το έργο αφορούσε σε ένα μουσικό όργανο που ο συνθέτης αγαπούσε ιδιαίτερα από τα νεανικά του χρόνια. Κι όμως ο ίδιος είχε για ένα μεγάλο διάστημα αμφιβολίες για την αξία της. Γι αυτό και προέβη σε αρκετές αναθεωρήσεις του κοντσέρτου το οποίο τελικώς εκδόθηκε το 1854 και παρουσιάστηκε μετά τον θάνατό του.

Τους δύο τελευταίους μήνες του 1850, στο Ντίσελντορφ, συνέθεσε ο Σούμαν και την Τρίτη Συμφωνία του, την επιτυχέστερη απ΄όλες και ουσιαστικά την τελευταία του-αφού η Τέταρτη είχε γραφτεί αρκετά νωρίτερα (1841) αλλά η ενορχήστρωσή της αναθεωρήθηκε όταν η Τρίτη είχε ήδη ολοκληρωθεί. Σε γράμμα προς τον εκδότη Φριτς Σίμροκ, o Σούμαν ανέφερε πως η Τρίτη Συμφωνία αντικατόπτριζε σε μερικά σημεία της τη ζωή γύρω από τον Ρήνο, με αποτέλεσμα ο Σίμροκ να προσδώσει στο έργο το χαρακτηρισμό «του Ρήνου», πιθανότατα για εμπορικούς λόγους.

Το πρόγραμμα της βραδιάς

ΧΑΝΣ ΠΦΙΤΣΝΕΡ (1869–1949)
Τρία πρελούδια ισάριθμων πράξεων  από τη σκηνική μουσική για το έργο «Η γιορτή στο Σόλχαουγκ»

ΡΟΜΠΕΡΤ ΣΟΥΜΑΝ (1810–1856)
Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα σε λα ελάσσονα, έργο 129
Συμφωνία αρ.3 σε μι ύφεση μείζονα, έργο 79 «του Ρήνου»

Σολίστ: Γκάμπριελ Σβάμπε, βιολοντσέλο
Μουσική διεύθυνση: Στέφανος Τσιαλής

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.

Με την ευγενική υποστήριξη της Γερμανικής Πρεσβείας στην Αθήνα