Η Ελεάνα Απέργη ήταν μια σημαντική πρωταγωνίστρια του θεάτρου που υπηρέτησε την τέχνη της με ήθος, ταλέντο και συνέπεια. Υπήρξε ένα από τα βασικά στελέχη του ΚΘΒΕ, ανήκοντας στο δυναμικό του από το 1974 έως το 1987.

Στο ΚΘΒΕ η Ελεάνα Απέργη συνεργάστηκε με μεγάλους σκηνοθέτες όπως ο Μίνως Βολανάκης, Κωστής Μιχαηλίδης, Σπύρος Ευαγγελάτος, Πέλος Κατσέλης, Κώστας Μπάκας, Κώστας Τσιάνος, Γιώργος Ρεμούνδος, Γιάννης Χουβαρδάς, Πάνος Παπαιωάννου, Γρηγόρης Μασαλάς, Γιαν Κάπλαν, Λάμπρος Κωστόπουλος, Διαγόρας Χρονόπουλος, συμμετέχοντας σε σπουδαία έργα.

Σημαντική ήταν η παρουσία της σε παραστάσεις αρχαίου δράματος του ΚΘΒΕ που έγραψαν ιστορία όπως: «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή με την Άννα Συνοδινού (1975), «Μήδεια» του Ευριπίδη με την Μελίνα Μερκούρη, Ιάσονα τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ και τροφό την Ελεάνα Απέργη (1976), «Μήδεια» του Σενέκα με την Αντιγόνη Βαλάκου (1979), «Ικέτιδες» του Αισχύλου (1983) «Ικέτισσες» του Ευριπίδη (1985) παίζοντας τρείς φορές στο Αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, στο Ηρώδειο, σε αρχαία θέατρα σε όλη την Ελλάδα καθώς και στην Κύπρο, την Βουλγαρία και την Σοβιετική Ένωση.

Η Ελεάνα Απέργη συνεργάστηκε με το ΚΘΒΕ σε είκοσι πέντε παραγωγές. Τελευταία της συνεργασία ήταν η παράσταση «Στέλλα Βιολάντη» του Γρηγορίου Ξενόπουλου, που παρουσιάστηκε σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου στο Βασιλικό Θέατρο το 1987.
Παράλληλα, δίδαξε για δώδεκα χρόνια στη Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ.

Ελεάνα Απέργη

Η Ελεάνα Απέργη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1932. Σπούδασε θέατρο στην δραματική σχολή του Κωστή Μιχαηλίδη. Πρώτη επαγγελματική της εμφάνιση ήταν το 1955, στο έργο «Βαθιές είναι οι ρίζες» στο θέατρο «Διονύσια» της Καλλιθέας στο πλευρό του Διονύση Παγουλάτου, με τον οποίο την ίδια χρονιά ένωσαν την ζωή τους και μαζί πορεύτηκαν τα επόμενα σαράντα οκτώ χρόνια.

Ακολούθησαν εμφανίσεις της στον θίασο Κατερίνας [Ανδρεάδη], Αλέκου Αλεξανδράκη, Νίκου Χατζίσκου, Βίλμας Κύρου, Κωστή Λειβαδέα, Μαίρης Αρώνης, Ντίνου Ηλιόπουλου, Ελένης Χατζηαργύρη, Τζένης Καρέζη, Διονύση Παπαγιανόπουλου, Λεωνίδα Τριβιζά συμμετέχοντας σε σημαντικές παραστάσεις.

Το 1962 η Ελεάνα Απέργη και ο σύζυγος της Διονύσης Παγουλάτος δημιούργησαν στην Αθήνα το θέατρο «Γιώργου Παππά», όπου παρουσίασαν δεκάδες παραστάσεις του κλασικού και σύγχρονου ρεπερτορίου. Από το 1974 ήταν από τα βασικά στελέχη του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδος, μια συνεργασία που κράτησε έως το 1987.

Το διάστημα 1987- 2009 συνεργάστηκε με πολλά Δημοτικά Περιφερειακά θέατρα. Η τελευταία εμφάνισή της στο θέατρο, που τόσο αγάπησε και του αφιερώθηκε αποκλειστικά, ήταν το 2009 με το έργο του Γιώργου Διαλεγμένου «Λόγω φάτσας», το οποίο παρουσιάστηκε στο «Θεσσαλικό θέατρο».

Επίσης, συμμετείχε σε πέντε ταινίες: «Μαρία Πενταγιώτισσα» (1957), «Μανταλένα» (1960), «Η χιονάτη και τα επτά γεροντοπαλίκαρα» (1960), «Ένα έξυπνο μούτρο» (1965), «Κατηγορώ τους ανθρώπους» (1966). Είκοσι εννέα χρόνια μετά, το 1995 έπαιξε στην ταινία «Τρεις εποχές» της Μαρίας Ηλιού.

Στην τηλεόραση συμμετείχε στη σειρά «Νέμεσις» το 1992, ενώ έλαβε μέρος στη μεταφορά πολλών θεατρικών έργων στη μικρή οθόνη αλλά και το ραδιόφωνο όπου για χρόνια διάβαζε στην ΕΡΑ τα «Αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας».

Συνεργασίες με το ΚΘΒΕ

Η Ελεάνα Απέργη συνεργάστηκε με το ΚΘΒΕ σε είκοσι πέντε παραγωγές:

-«Ένας όμηρος» του Μπρένταν Μπήαν, σε σκηνοθεσία Γιάννη Τσιώλη- Θέατρο Αυλαία (1974-1975) [Μεγκ]
-«Το σπίτι της κούκλας» του Χένρικ Ίψεν, σε σκηνοθεσία Κωστή Μιχαηλίδη, Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών – Κεντρική Σκηνή (1975)
[Άννα Μαρία]
-«Ηλέκτρα» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Μίνου Βολανάκη- Καβάλα, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων (1975), [Χορός]
-«Ο ποπολάρος» του Γρηγορίου Ξενόπουλου, σε σκηνοθεσία Κωστή Μιχαηλίδη- πρώτη παρουσίαση: Δράμα & Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών (1975) [Ζαμπέλλα]
-«Δεσποινίς Τζούλια/ Η πιο δυνατή» του Αυγούστου Στρίντμπεργκ, σε σκηνοθεσία Πέλου Κατσέλη – Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών – Κεντρική Σκηνή (19/11/1975) [Χριστίνα]
-«Μήδεια» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Μίνου Βολανάκη – Καβάλα, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων (1976) [Τροφός]
-«Τα ίδια και τα ίδια» του Γεωργίου Σουρή, σε σκηνοθεσία Πάνου Χαρίτογλου Νίκου Παπαδάκη, Πάνου Παπαϊωάννου- Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών – Κεντρική Σκηνή (25/12/1976) [Μελπομένη]
-«Παθήματα» του Γιώργου Μανιώτη, σε σκηνοθεσίοα Γιώργου Ρεμούνδρου – Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών – Κεντρική Σκηνή (30/11/1977) [Γριά Λένη]
-«Η βασίλισσα του χιονιού» του Γεβγκένι Σβαρτς, σε σκηνοθεσία Κωστή Μιχαηλίδη – Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών – Κεντρική Σκηνή (1977)
[Γιαγιά]
-«H τσουκάλα με το χρυσάφι» του Πλαύτου, σε σκηνοθεσία Πάνου Παπαϊωάννου Πάνος- Αλεξανδρούπολη (24/06/1978) [Ευνομία]
-«Οι δούλες» του Ζαν Ζενέ Ζαν, σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά– Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών – Κεντρική Σκηνή (1978) [Σολάνζ]
-«Μήδεια» του Σενέκα, σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου- Αθήνα, Ωδείο Ηρώδου του Αττικού (1979) [Τροφός]
-«Ο μπαμπάς εκπαιδεύεται» του Σπύρου Μελά, σε σκηνοθεσία Πάνου Παπαϊωάννου – Σέρρες, Θέατρο «Ορφέας» (1979) [Ασπασία]
-«Ήταν όλοι τους παιδιά μου» του Άρθουρ Μίλλερ, σε σκηνοθεσία Γιώργου Ρεμούνδου- Σέρρες (17/04/1980) [Μητέρα]
-«Ο αφορεσμένος» του Διονύση Παγουλάτου, σε σκηνοθεσία Γρηγόρη Μασαλά- Σέρρες, Θέατρο «Ορφέας» (1980) [Πηνελόπη]
-«Άμλετ» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ Ουίλλιαμ, σε σκηνοθεσία Γιαν Κάπλαν– Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών – Κεντρική Σκηνή (1981) [Γερτρούδη]
-«Ο υπάλληλος» του Μιχαήλ Χουρμούζη, σε σκηνοθεσία Στέλιου Γούτη- Θεσσαλονίκη, Θέατρο Αυλαία (1982) [Ταρσίτζα]
-«Το φιντανάκι» του Παντελή Χορν, σε σκηνοθεσία Λάμπρου Κωστόπουλου- – Θεσσαλονίκη, Θέατρο Αυλαία (1983) [Φρόσω]
-«Ικέτιδες» του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη – Καβάλα, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων (1983) [Κορυφαία, Χορός Δαναϊδων]
-«Οίκος ευγηρίας: Η ευτυχισμένη δύσις» του Μανώλη Κορρέ, σε σκηνοθεσία Πάνου Παπαϊωάννου – Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών – Κεντρική Σκηνή (24/03/1984) [Κατίνα]
-«Ο γλάρος» του Αντόν Τσέχωφ, σε σκηνοθεσία Διαγόρα Χρόνοπουλου – Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών – Κεντρική Σκηνή (1985) [Πωλίνα Αντρέγιεβνα]
-«Πρόσωπα του περιθωρίου» των Μάριου Ποντίκα, Κώστα Μουρσελά, Κωστούλας Μητροπούλου, σε σκηνοθεσία Μπάμπη Φορτοτήρα, Νίκου Βρεττού, Αλέκου Ουδινότη – Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών – Υπερώο (1985) [Γυναίκα]
-«Ικέτισσες» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Κώστα Μπάκα- Θέατρο Δάσους (1985) [Κορυφαία]
-«Τα τέσσερα πόδια του τραπεζιού» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, σε σκηνοθεσία Στέλιου Γούτη – Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών – Υπερώο (985)
[Αλίκη]
-«Στέλλα Βιολάντη» του Γρηγορίου Ξενόπουλου, σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου- Βασιλικό Θέατρο (1987) [Θεία Νιόνια]