Στην έκθεση Η μακρυά κόμη του Χρόνου παρουσιάζονται βιβλία (artist’s books), εικαστικές ψηφιακές εκτυπώσεις και βίντεο.

Το βιβλίο – έντυπο και η ιδέα του

Τα βιβλία – έντυπα τα σχεδιάζουν καλλιτέχνες… Τα κείμενα τα γράφουν οι συγγραφείς!
Αν όλα όσα συμβαίνουν, γίνονται για να καταλήξουν σ’ ένα βιβλίο, όπως διατείνεται ο Στεφάν Μαλλαρμέ, αν ο χρονοτόπος είναι η έννοια που εμπεριέχει σε ίσες αποστάσεις, χωρίς προτεραιότητες τον χώρο και τον χρόνο… αν το παρόν είναι επιφορτισμένο από το παρελθόν και διογκωμένο από το μέλλον, τότε η Ιωάννα Αλεξανδρή κατορθώνει να συγκροτήσει ένα «βιβλικό χώρο», «ένα περιβάλλον» με έργα σινιάλα, οδοδείκτες, χρονοπαγίδες που προϋποθέτουν την γειτνίαση των τεχνών και κυρίως την διακριτική χρήση υλών – υλικών προκειμένου να εκφρασθεί με λεπταισθησία! – Πάνος Χαραλάμπους, Πρύτανης Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών

Ο καιρός στο έργο της Ιωάννας Αλεξανδρή

…Στη μακρυά κόμη του Χρόνου η Αλεξανδρή στήνει ενότητες με αφετηρία και έμπνευση τρία νέα εικαστικά της βιβλία: το ομώνυμο και παλαιότερο χρονικά δανείζει φιγούρες που αιωρούνται και χορεύουν στο χώρο, χαρτί η πρώτη ύλη και οδηγός τα ανοίγματα (apertures/opportunitas) του παιχνιδιού, της εφηβείας, του έρωτα που ξετρυπάνε τη νοητή γραμμή. Στο χρόνο που τρέχει η γραμμή διακόπτεται και οπτικά, με το τρένο να εισβάλει στην πόλη, και τη σκυτάλη μετά παίρνει το ταξίδι, η ευκαιρία για περιπλάνηση, ανάμεσα σε βάθη εικόνας πιο περιγραφικά, με κτίρια, βροχή, παράθυρα. Οι μορφές σχεδιασμένες με το χέρι σε οθόνη κινητού. Κορίτσι και αγόρι; Εκείνη κάπου; Ευτυχής συνάντηση χρόνου και στιγμής; Απώλεια και αποχαιρετισμός, διατάραξη της υπόσχεσης για αρμονία, για τέλειο timing? Δυσαρμονία, κοντραπούντο, στάση; Είναι εκεί που αρχίζει ο διάλογος, οξύς και βαρύς ανάμεσα στο χρόνο και τη στιγμή; Μη φεύγεις, δεν έγιναν σωστά τα πράγματα, πρέπει να τα ξεκάνουμε και να τα ξανακάνουμε. Και ο χρόνος έχει μόνο πόδια κι όχι αυτιά.

Η χειρονομία χαρακτηρίζει το έργο της καθώς σκίζει τα χαρτιά με τα χέρια της και τα ανακατεύει χωρίς πρότερη γνώση για το αποτέλεσμα. Με την ίδια λογική χρησιμοποιεί το τύπωμα ως εικαστικό ιδίωμα: φύλλα συκιάς, αρμπαρόριζας, κοτσάνι από μπρόκολο στην τελευταία ενότητα love, το τύπωμα γίνεται στοιχείο πυρηνικό. Και τέλος η σύνθεση όλων αυτών, ηλεκτρονικά. Έγιναν λοιπόν έτσι γιατί ήταν ο «καιρός» τους; Και η Ιωάννα ως άλλος Γοργίας επιμένει ότι αυτός ο καιρός, αυτή η μοναδική δυνατότητα να γίνει κάτι, να πραγματοποιηθεί κάτι τότε και όχι άλλοτε, συντελείται στη γλώσσα (την εικαστική), σε μια κοινότητα (όπου η -καλλιτεχνική- ύπαρξη αναφαίνεται και αποκτά υπόσταση) και σε μια δεδομένη συγκυρία (προσωπικό βίωμα). – Ντέλια Τζωρτζάκη Επιμέλεια Εκθέσεων, Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης, Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών

Ιωάννα Αλεξανδρή

Γεννήθηκε στο Ηράκλειο και σπούδασε µεταλλειολόγος µηχανικός στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Αποφοίτησε µε άριστα από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) Αθήνας το 2014. Στη ζωγραφική είχε δάσκαλο τον Πάνο Χαραλάµπους.

Στα έργα της διερευνά µε διάφορες τεχνικές (ζωγραφική, βίντεο, χαρακτική, εκτυπώσεις) την ανθρώπινη µορφή ή την απουσία της. Ζωγραφίζει σε χάρτες, δηµιουργεί βίντεο, artist’s book, χαρακτικά, εγκαταστάσεις. Τα artist’s book που δημιουργεί είναι βιβλία-αντικείµενα ή βιβλία που ξεφυλλίζονται όπως τα παραδοσιακά βιβλία, διαφόρων διαστάσεων, µε κείµενο (µικρά «ποιήµατα» – αφηγήµατα) ή χωρίς κείµενο. ∆ουλεύει αρχικά µε σχέδιο, acquarella, collage, τυπώµατα, φωτογραφίες και όλους τους πρόσφορους τρόπους και µετά σε ηλεκτρονικό υπολογιστή συνεχίζει την σχεδίαση και την τελική επεξεργασία του εντύπου. Οι εκτυπώσεις γίνονται σε υψηλής ποιότητας χαρτιά καλλιτεχνικών εκτυπώσεων µε µελάνια µακράς διάρκειας που αντέχουν στο χρόνο.

Από το 2009 έχει συµµετάσχει σε πολλές οµαδικές εκθέσεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Σύρο, Μυτιλήνη, Κορώνη). Τον Ιούνιο 2018 η πρότασή της για τον γραφιστικό σχεδιασµό (αφίσα, πανό, banner) της έκθεσης : Beat. From portraits to selfies µε σύµπραξη της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και του Τµήµατος Καλών Τεχνών του Πανεπιστηµίου Άγκντερ της Νορβηγίας έλαβε το 1ο βραβείο.

Επιμέλεια έκθεσης Ντέλια Τζωρτζάκη