Έκθεση της Aleksandra Domanovic στο Art Space Pythagorion στη Σάμο

Για έκτη συνεχή χρονιά το Ίδρυμα Schwarz προσκαλεί νέους ταλαντούχους διεθνείς καλλιτέχνες να περάσουν μία εβδομάδα στην Ελλάδα, στο ακριτικό νησί της Σάμου, σε μια καλλιτεχνική συνύπαρξη που έχει ως στόχο να συμβάλλει στη καλύτερη κατανόηση των λαών μέσω της Τέχνης.

Για έκτη συνεχή χρονιά το Ίδρυμα Schwarz προσκαλεί νέους ταλαντούχους διεθνείς καλλιτέχνες να περάσουν μία εβδομάδα στην Ελλάδα, στο ακριτικό νησί της Σάμου, σε μια καλλιτεχνική συνύπαρξη που έχει ως στόχο να συμβάλλει στη καλύτερη κατανόηση των λαών μέσω της Τέχνης.

Μια πλατφόρμα δημιουργικής εργασίας, ανταλλαγής πολιτιστικών απόψεων αλλά και μουσικών διαλόγων που ζωντανεύει κάθε χρόνο στη Σάμο, σε κομβικό σημείο, μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.

Έχοντας παρουσιάσει πέντε κατά σειρά μουσικά φεστιβάλ στο Αρχαίο Θέατρο του Πυθαγορείου (Samos Young Artists Festival) από το 2010 μέχρι σήμερα, τρεις εκθέσεις διεθνούς φήμης καλλιτεχνών (Harun Farocki /2012, Slavs and Tatars / 2013, Nevin Aladağ /2014) αλλά και σημαντικές θεατρικές παραγωγές, το Eλληνογερμανικό Πολιτιστικό Κοινωφελές Ίδρυμα Schwarz Foundation συνεχίζει για 6η χρονιά το έργο του με την διοργάνωση ξεχωριστών πολιτιστικών εκδηλώσεων. Συναυλίες και εκθέσεις που χρηματοδοτούνται από ιδιωτική πρωτοβουλία και υποστηρίζονται ενεργά από Πρεσβείες, Ιδρύματα, τον Δήμο Σάμου και τοπικούς οργανισμούς.

Και αυτό το καλοκαίρι, ο υπερσύγχρονος εκθεσιακός χώρος Art Space Pythagorion, θα φιλοξενήσει από τις 20 Ιουλίου μέχρι και τις 10 Οκτωβρίου, την έκθεση μιας διεθνώς αναγνωρισμένης καλλιτέχνιδος.

Ένα ακόμα ξεχωριστό εικαστικό γεγονός, σε συνέχεια των προηγούμενων εκθέσεων που παρουσιάστηκαν εκεί τα προηγούμενα χρόνια και των εκλεκτών καλεσμένων του Art Space.

Η φετινή καλεσμένη είναι η Aleksandra Domanovic και ανήκει στην γενιά του Διαδικτύου. Γεννήθηκε στο Novi Sad το 1981, σπούδασε αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο της Λιουμπλιάνα και στη συνέχεια στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Τεχνών της Βιέννης. Σήμερα ζει και εργάζεται στο Βερολίνο. Πρόσφατα έλαβε το έγκυρο γερμανικό βραβείο Ars Viva 2014/15. Πολυάριθμα έργα της Aleksandra Domanović έχουν παρουσιαστεί σε διεθνείς εκθέσεις, μεταξύ άλλων σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Kunstverein Hildesheim, την Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης της Γλασκώβης, Kunstlerhaus Bethanien στο Βερολίνο, Kunsthalle της Βασιλείας, Ρ74 στη Λιουμπλιάνα, Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Passerelle στη Βρέστη, SPACE του Λονδίνου, Μπιενάλε της Σαγκάης, Kunsthalle του Αμβούργου, Νέο Μουσείο της Νέας Υόρκης, Kunsthalle της Βιέννης, Kunsthalle του Ντίσελντορφ και Western Front στο Βανκούβερ, το Dallas Museum of Art, το Περίπτερο Schinkel στο Βερολίνο, το Kunstverein του Graz, το Southbank Centre του Λονδίνου.

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε την επίσημη ιστοσελίδα:
http://www.schwarzfoundation.com/el/Aleksandra Domanovic 


Παρουσίαση της έκθεσης Hotel Marina Lučica

Η έκθεση Hotel Marina Lučica περιλαμβάνει έργα της τελευταίας πενταετίας, στα οποία συγκαταλέγονται μεγάλος αριθμός νέων αναθέσεων, έργα που εξετάζουν την πορεία προς τη διάλυση της πρώην Γιουγκοσλαβίας –όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε η Domanović– και τις επιπτώσεις της. Ο τίτλος της έκθεσης αναφέρεται σε ένα παλαιό θέρετρο στις ακτές της Κροατίας. Η Domanović θυμάται, και αναβιώνει, το Ξενοδοχείο Marina Lučica, στο οποίο παραθέρισε ένα καλοκαίρι με την οικογένειά της, λίγο πριν ξεσπάσει ο εμφύλιος πόλεμος. Σχεδόν δύο χρόνια αργότερα, το 1992, το θέρετρο είχε μετατραπεί σε κέντρο στρατολογίας του Κροατικού στρατού, και αργότερα, καθόλη τη διάρκεια των πολέμων της Γιουγκοσλαβίας, φιλοξενούσε πρόσφυγες. Από τα τέλη της δεκαετίας 1990, το ξενοδοχείο παραμένει κενό με ζωγραφισμένα συνθήματα στους τοίχους του.

Στην είσοδο της γκαλερί βρίσκεται ένα ψηφιακό πορτραίτο του Γιόσιπ Μπροζ Τίτο, του αυταρχικού ηγέτη της πρώην Γιουγκοσλαβίας. Προσωπογραφίες του Τίτο βρίσκονταν αναρτημένες στα περισσότερα δημόσια κτίρια – δημόσιες υπηρεσίες, σχολεία και ξενοδοχεία. Πιθανότατα, ένα πορτραίτο του Τίτο θα κρεμόταν και στον τοίχο πίσω από τη ρεσεψιόν στο Ξενοδοχείο Marina Lučica. Στο Πορτραίτο (Απεικόνιση αναγλύφου), έργο του 2011, αυτός που ήταν η αρρενωπή προσωποποίηση της ανοικοδόμησης του έθνους, ο άγρυπνος φρουρός των πολιτών του, παρουσιάζεται εκθηλυμένος. Τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά του Τίτο έχουν μετριαστεί και συνδυαστεί με την ανάμνηση της καλλιτέχνιδας από τη δασκάλα των μαθητικών της χρόνων.

Το Ξενοδοχείο Marina Lučica και το Art Space Pythagorion –που και το ίδιο υπήρξε παλαιότερα ξενοδοχείο– αντιπαραβάλλονται στην έκθεση σε μια διαδοχική χαρτογράφηση, δημιουργώντας ένα καλλιτεχνικό περιβάλλον όπου τα όρια μεταξύ χώρων τέχνης και χώρων φιλοξενίας είναι δυσδιάκριτα. Ξενοδοχεία και μουσεία μοιράζονται και τα δύο τη δέσμευση να παρέχουν στους επισκέπτες τους καινούργιες εμπειρίες, ενίοτε καταλυτικές. Ενεργώντας ως πρεσβευτές πολιτισμού, και τα δύο επωφελούνται όλο και περισσότερο από την παρουσία διεθνών καλλιτεχνών και ενός διεθνούς κοινού που ταξιδεύουν ανά την υφήλιο παρουσιάζοντας και παρακολουθώντας, αντίστοιχα, εκθέσεις σε ολόκληρο τον κόσμο. Η έκθεση της Domanović αναδιατυπώνει αυτή την επωφελή συνέργεια υπό το φως της οικονομικής ανισότητας και των κοινωνικοπολιτικών συγκρούσεων, αναδεικνύοντας το Ξενοδοχείο σε μια αλληγορία για τη μη τελεσίδικη, επιλεκτική και συχνά ρεβιζιονιστική Ιστορία της πρώην Γιουγκοσλαβίας.

Η έκθεση Hotel Marina Lučica διερευνά το πάντα επίκαιρο δίλημμα της διαμόρφωσης εθνικής και προσωπικής ταυτότητας μέσω του πολιτιστικού λόγου, και εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο ο λόγος αυτός γίνεται λόγος κοινός. Μαζί με την «πειραγμένη» προσωπογραφία του Τίτο, η Domanović παρουσιάζει τρία βίντεο που φωτίζουν διαφορετικές πλευρές της γιουγκοσλαβικής Ιστορίας, καθώς και γλυπτά με στοιχεία που παραπέμπουν στο Ξενοδοχείο Marina Lučica: μια ανακατασκευασμένη εκδοχή του φωτεινού σήματος από τη μαρκίζα του ξενοδοχείου πριν αυτό πέσει σε αχρηστία, μια ηχητική εγκατάσταση για το αλλοτινό λόμπι του ξενοδοχείου, ένα υπαίθριο σκάκι, αναφορά στα μνημειώδη δημόσια γλυπτά, τα διάσπαρτα κάποτε στο Γιουγκοσλαβικό τοπίο, καθώς και έναν εκτεταμένο οδηγό της έκθεσης, που περιλαμβάνει κείμενο του Κροάτη συγγραφέα Boris Dežulović, καθώς και αναλυτικές πληροφορίες για το ξενοδοχείο και το ευρύτερο πλαίσιό του.

Δημόσια Συζήτηση στο πλαίσιο της έκθεσης

Στις 6 Αυγούστου 2015 στις 20.00 διοργανώνεται στο Art Space Pythagorion δημόσια συζήτηση στην οποία συμμετέχουν οι: Carolyn Christov-Bakargiev (Επιμελήτρια της14ης Μπιενάλε Κωνσταντινούπολης και Διευθύντρια του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Castello di Rivoli και GAM Torino), Andrea Lissoni (Επικεφαλής Επιμελητής International Art [Film], Tate Modern, Λονδίνο), Susanne Pfeffer (Διευθύντρια Fridericianum, Kassel), Paul Pieroni (Επικεφαλής Επιμελητής, Gallery of Modern Art, Γλασκώβη) και Γιώργος Τζιρτζιλάκης (Αν. Καθηγητής, Τμήμα Αρχιτεκτονικής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας). Θα συζητηθούν θέματα όπως η αναδιάρθρωση της Ευρώπης, το μεταναστευτικό ζήτημα, οι διαδικασίες μετανάστευσης, καθώς και η σημασία και ο ρόλος των τεχνών.

Την καλλιτεχνική διεύθυνση του Ιδρύματος Schwarz έχει η Δρ Andrea Lukas, Ιστορικός Τέχνης από το Μόναχο, που υπογράφει και την επιμέλεια της έκθεσης στο Art Space Pythagorion. Διευθύντρια επί μακρόν του Ιδρύματος της Pinakothek der Moderne του Μονάχου, εργάζεται σήμερα ως ανεξάρτητη σύμβουλος συλλογών και ιδρυμάτων.

Η αίθουσα τέχνης Art Space Pythagorion αποτελεί μια πρωτοβουλία του Ιδρύματος Schwarz, με έδρα το Μόναχο. 

Ευχαριστούμε την Tanya Leighton Gallery του Βερολίνου για την υποστήριξή της.

Φωτό: Alan’s Apple

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ