Εκδόσεις Πατάκη: Michel Chion: Ο ήχος στον κινηματογράφο

Το βιβλίο του Michel Chion, Ο ήχος στον κινηματογράφο, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη …
Σε μια εποχή όπου οι κινηματογραφικές α

Το βιβλίο του Michel ChionΟ ήχος στον κινηματογράφο, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη …

Σε μια εποχή όπου οι κινηματογραφικές αίθουσες αντηχούν από την εξάπλωση του πολυκάναλου στερεοφωνικού ήχου, o Michel Chion προσεγγίζει τον κινηματογράφο ως ηχητική τέχνη. Εστιάζοντας στους ήχους του περιβάλλοντος και στη μουσική, το βιβλίο αυτό αναπτύσσει έναν πρωτότυπο προβληματισμό, αναθεωρώντας κάποιες διαδεδομένες ιδέες.

Αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει ηχητική μπάντα ούτε κινηματογραφική μουσική (αλλά μουσική στον κινηματογράφο), αμφισβητεί τις προκαταλήψεις πάνω στον σύγχρονο και τον μεταηχογραφημένο ήχο και, παρουσιάζοντας τον ήχο σαν κάτι που αναζητεί τον τόπο του, δείχνει πώς μπορούμε να θεωρήσουμε τις ταινίες με τρόπο διαφορετικό από ένα συμμετρικό τετ-α-τετ του ακουστικού και του οπτικού στοιχείου: μάλλον ως ένα συναρπαστικό και ασταθή μηχανισμό – αυτόν ακριβώς που καθορίζει εδώ και πάνω από εξήντα χρόνια τον κινηματογράφο και που πολλοί αρνούνται ακόμα να κοιτάξουν κατά πρόσωπο: μη καθαρό, ετερογενή και ηχητικό.

Η φωνή, οι ήχοι, η μουσική μιας ταινίας διερευνούνται σε όλες τους τις διαστάσεις, σε σχέση πάντα με την εικόνα, συν¬θέτοντας ουσιαστικά μια νέα αντίληψη για τον ήχο και την ηχητική δημιουργία στον κινηματογράφο. Για την τεκμηρίωση αυτή, ο Chion επιστρατεύει και αναλύει διεξοδικά ταινίες σπουδαίων δημιουργών (Tati, Bresson, Godard, Hitchcock, Ozu, Welles κ.ά.)  εγκαινιάζοντας ταυτόχρονα νέες έννοιες μέσα σε μια προοπτική όχι μόνο ψυχο-ακουστική ή μουσικολογική αλλά και, γενικότερα, αισθητική και υφολογική.                                                 
Μισέλ Δημόπουλος

O Michel Chion είναι συγγραφέας, συνθέτης, σκηνοθέτης και καθηγητής στην ESEC (Ecole Supérieure Libre d’Etudes Cinémato¬graphiques) και στο Πανεπιστήµιο Paris III. Έχει δημοσιεύσει πολλά έργα για τον ήχο και τη µουσική στον κινηµατογράφο και σήμερα θεωρείται ο σημαντικότερος θεωρητικός σε ό,τι αφορά το ηχητικό σύμπαν του κινηματογράφου.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ