Με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών σε ένα πρόγραμμα που εκτείνεται από την περίοδο του κλασικισμού ως την πρωτοπορία, το Φεστιβάλ Συμφωνία υποδέχεται το 2014 και τον Κύκλο Κλασικές Ορχήστρες, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

Θα ερμηνευθούν τα έργα:

Σέργκεϊ Προκόφιεφ
Συμφωνία αρ.1 σε ρε μείζονα, έργο 25, «Κλασική»

Το καλοκαίρι του 1917, λίγο πριν το ξέσπασμα της Οκτωβριανής Επανάστασης, ο νεαρός τότε Ρώσος συνθέτης Σεργκέι Προκόφιεφ, συνέλαβε την πρωτότυπη ιδέα, να συνθέσει μία συμφωνία που θα απαντά έμπρακτα στο εξής (υποθετικό προφανώς) ερώτημα: «πώς θα έγραφε ο Χάυντν, αν ζούσε το 1917;» Κατά τον Προκόφιεφ, θα διατηρούσε τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά του ύφους του ασπαζόμενος όμως σε έναν βαθμό και τις κατακτήσεις της μουσικής πρωτοπορίας της εποχής. Με αυτό το μάλλον «πειραματικό» πνεύμα γράφτηκε η Πρώτη του Συμφωνία, επονομαζόμενη εύλογα «κλασική». Πρόκειται για ένα σύντομο αλλά απολαυστικό έργο, εντελώς ξένο προς την ταραχώδη πολιτικά εποχή που γράφτηκε, γεμάτο ζωντάνια, αιχμηρές αρμονίες, χιούμορ και ανάλαφρη διάθεση από την αρχή ως το τέλος. Ο συνθέτης ούτε αντιγράφει το κλασικό στυλ ούτε το παρωδεί· αφήνει αβίαστα τον εαυτό του να εμπνευστεί από αυτό, αφομοιώνοντάς το κατά έναν βαθιά προσωπικό τρόπο.

Γιόχαν Μπαμπτίστ Βάνχαλ
Κοντσέρτο για κοντραμπάσο και ορχήστρα σε μι ύφεση μείζονα

Ο Γιόχαν Μπάπτιστ Βάνχαλ, Βοημός συνθέτης της κλασικής περιόδου, δραστηριοποιήθηκε κυρίως στην Βιέννη (όπου εγκαταστάθηκε από τις αρχές της δεκαετίας του 1760) και πέραν της φήμης του ως παιδαγωγού άφησε ένα πλουσιότατο δημιουργικό έργο (συμφωνίες, κοντσέρτα, μουσική δωματίου, έργα για πιάνο κ.ά.). Στιλιστικά συνέδεσε το όνομά του με το σημαντικό καλλιτεχνικό κίνημα «Θύελλα και Ορμή». Το Κοντσέρτο του για κοντραμπάσο, διαυγές στη γραφή του και με αξιοσημείωτες δεξιοτεχνικές απαιτήσεις, αναδεικνύει την λυρική πτυχή του οργάνου, που σπάνια έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε σε σολιστικό ρόλο. Έτσι, δίκαια έχει καταξιωθεί ως ένα από τα σημαντικότερα κοντσέρτα του σχετικού ρεπερτορίου.

Ζωρζ Μπιζέ
Συμφωνία σε ντο μείζονα

Ο Γάλλος ρομαντικός συνθέτης, διάσημος κυρίως για την αριστουργηματική του όπερα Κάρμεν, έγραψε την Συμφωνία σε ντο μείζονα το 1855, όταν ήταν 17 ετών και σε διάστημα μόλις ενός μήνα, κατά την διάρκεια των λαμπρών σπουδών του στο Ωδείο του Παρισιού. Η ύπαρξή της αγνοήθηκε για περίπου 80 χρόνια, αφού η παρτιτούρα ανακαλύφθηκε μόλις το 1933. Αναμφισβήτητα, πρότυπο για την Συμφωνία του Μπιζέ στάθηκε η Πρώτη Συμφωνία του δασκάλου του, Σαρλ Γκουνώ· ίσως μάλιστα οι πολλές δομικές της ομοιότητες με αυτή να ήταν και ο λόγος που ο Μπιζέ αποσιώπησε την ύπαρξή της. Πάντως, αυτό που καθιστά την Συμφωνία του Μπιζέ άκρως ενδιαφέρουσα και διαχρονικά γοητευτική δεν είναι τόσο η πρωτοτυπία όσο η εντυπωσιακή ακρίβεια της συνθετικής τεχνικής, η λεπταίσθητη ενορχήστρωση και η ευφάνταστη επεξεργασία των μελωδικών της ιδεών. Επίσης, η Συμφωνία οφείλει πολλά -ως προς την κλασική δομή των τεσσάρων μερών της και το γενικότερο ύφος της- στο πνεύμα των Χάυντν, Μότσαρτ και Σούμπερτ.

Σολίστ: Νίκος Τσουκαλάς, κοντραμπάσο
Μουσική διεύθυνση: Νίκος Χαλιάσας

Το φεστιβάλ ΣΥΜΦΩΝΙΑ τελεί υπό την αιγίδα και συγχρηματοδότηση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αττική 2007 – 2013» ΕΣΠΑ, και πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Άθλησης του Δήμου Πειραιά και του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.

www.piraeussinfonia.gr