Βέρθερος: Ένα εγκώμιο των δακρύων στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση παρουσιάζει την παράσταση «Ο Βέρθερος» των Bijoux de Kant, σε σκηνοθεσία …
Γ

Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση παρουσιάζει την παράσταση «Ο Βέρθερος» των Bijoux de Kant, σε σκηνοθεσία

Γιάννη Σκουρλέτη ανεβαίνει στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών στις 14-16, 18-23 και 25-30 Ιανουαρίου 2011. Με αφετηρία το νεανικό κείμενο του Γκαίτε, ο βραβευμένος Γιάννης Σκουρλέτης και το πρωταγωνιστικό τρίδυμο -Δημήτρης Λιγνάδης, Δημήτρης Πασσάς, Κατερίνα Μισιχρόνη-, δημιουργούν μια παράσταση που ακροβατεί ανάμεσα στον κόσμο του θεάτρου και τον κόσμο των εικαστικών τεχνών, ανάμεσα στο πραγματικό και το φαντασιακό.

«Είναι ολόκληρο ένας εκρηκτικός μηχανισμός», ομολόγησε ο ώριμος πλέον Γκαίτε για το νεανικό μυθιστόρημά του που, εξυμνώντας τον αδιέξοδο έρωτα του νεαρού Βέρθερου για την «απαγορευμένη» Λόττε, έμελλε να χαρίσει τόσο στον δημιουργό όσο και στο δημιούργημά του πανευρωπαϊκή φήμη εν μία νυκτί.

Εμπνευσμένο εν μέρει από μια προσωπική ιστορία ερωτικής ματαίωσης και εν μέρει από το πραγματικό περιστατικό της τραγικής αυτοκτονίας ενός ανθρώπου του κύκλου του, το μυθιστόρημα αποτέλεσε για τον συγγραφέα έναν τρόπο να ξορκίσει το σφιχτό εναγκαλισμό της μελαγχολίας στη δική του ζωή.

Όπως παραδέχτηκε ο ίδιος στην αυτοβιογραφία του με τίτλο Ποίηση και αλήθεια (1809), το έργο στάθηκε γι’ αυτόν κάτι παραπάνω από ένα όχημα για να κατακτήσει τη φήμη: Γκαίτε και Βέρθερος ήταν «δύο πρόσωπα σε ένα, που το ένα πέθανε και το άλλο έμεινε ζωντανό προκειμένου να γράψει την ιστορία του πρώτου». Η αμφιθυμία του δημιουργού απέναντι στο δημιούργημα που τον ανέδειξε, ομόλογη προς την αμφιθυμία του ερωτευμένου προς το αντικείμενο του πόθου του, τοποθετείται στον πυρήνα της προβληματικής της παράστασης που ανεβάζει η νεοσύστατη ομάδα Μπιζού ντε Καντ.

Ο σκηνοθέτης και εικαστικός Γιάννης Σκουρλέτης και ο συνθέτης Κώστας Δαλακούρας επανέρχονται στον αγαπημένο τους τόπο του (ρομαντικού) εγκλήματος (είχαν γοητεύσει πέρυσι το αθηναϊκό κοινό με το ζοφερό όσο και ειρωνικό Graveyard Café Band / In Extremis σε κείμενα Ελλήνων νεορομαντικών ποιητών) και στήνουν ένα «σόου» για τρεις ηθοποιούς που μεταφράζει επί σκηνής, σε όλη τους την πολυπλοκότητα, τις αντιφάσεις και τις ρωγμές, τις σχέσεις αλληλεπίδρασης ανάμεσα στα μέλη του ισοσκελούς τριγώνου Γκαίτε-Βέρθερος-Λόττε.

Με την ουσιαστική συνδρομή της πρωτότυπης μουσικής σύνθεσης και της κινούμενης εικόνας (βιντεοσκοπημένες και ζωντανές προβολές), η παράσταση συνιστά ένα ιλιγγιώδες παιχνίδι αντικατοπτρισμών που καταργεί τα όρια ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία, στο σώμα και το φάσμα, στη ζωή και το θάνατο. Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Γιάννης Σκουρλέτης, βραβεύθηκε με την Τιμητική Διάκριση «Νέου Δημιουργού» από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, για τη σεζόν 2009-2010.

Συντελεστές:
Κείμενο: Johann Wolfgang von Goethe
Μετάφραση: Στέλλα Νικολούδη

Σκηνοθεσία-Σκηνογραφία: Γιάννης Σκουρλέτης
Μουσική: Κώστας Δαλακούρας
Δραματουργία: Κατερίνα Κωνσταντινάκου
Βίντεο-Σχεδιασμός Φωτισμών: Ευθύμης Θεοδόσης
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Βοηθός σκηνοθέτη: Περικλής Πραβήτας
Βοηθός σκηνογράφου: Σάββας Αρτόπουλος
Βοηθός ενδυματολόγου: Δηώ Λιάκουρα
Υπεύθυνος επικοινωνίας ομάδας: Άρης Ασπρούλης

Ερμηνεύουν: Δημήτρης Λιγνάδης, Δημήτρης Πασσάς, Κατερίνα Μισιχρόνη
Συμπαραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, Bijoux de Kant

Παράλληλη δράση

Συζήτηση με τους συντελεστές

Παρασκευή 21 Ιανουαρίου 2011

Μικρή Σκηνή
Συζήτηση μετά την παράσταση με τους συντελεστές.
Συντονισμός: Δημήτρης Τσατσούλης, Αναπληρωτής Καθηγητής Σημειωτικής του Θεάτρου, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών – Κριτικός Θεάτρου.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ