Αθήνα, Γραμμή 1, σε σκηνοθεσία Σοφίας Βγενοπούλου στη Στέγη

Αθήνα, Γραμμή 1: Ένα ξεχωριστό μιούζικαλ για θεατές κάθε ηλικίας, που καταπιάνεται με τη ζωή των νέων σε μια μεγάλη, χαοτική και, συγχρόνως, σαγηνευτική πόλη παρουσιάζεται στη Μικρή Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση από 15 έως 19 Φεβρουαρίου.

«Ακτινοβολείς λίγη ζεστασιά και τους χαμογελάς στο μετρό, και τρελαίνονται. Γιατί δεν τους έχει ξανασυμβεί ποτέ.»

 

Αθήνα, Γραμμή 1: Ένα ξεχωριστό μιούζικαλ για θεατές κάθε ηλικίας, που καταπιάνεται με τη ζωή των νέων σε μια μεγάλη, χαοτική και, συγχρόνως, σαγηνευτική πόλη παρουσιάζεται στη Μικρή Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση από 15 έως 19 Φεβρουαρίου.

Ένα κλασικό έργο του σημαντικού Γερμανού συγγραφέα Φόλκερ Λούντβιχ, το Linie 1, παρουσιάζεται σε μια νέα εκδοχή που φέρνει επί σκηνής την Ελλάδα του 2017, σε μουσική του Μπίργκερ Χάιμαν. Η Σοφία Βγενοπούλου μαζί με ένα θίασο που αποτελείται από επαγγελματίες ηθοποιούς αλλά και έφηβους της ομάδας Grasshopper youth, επιστρέφουν σε αυτό το συναρπαστικό κείμενο για να φωτίσουν τις αγωνίες, τις επιθυμίες και τα όνειρα των νέων μέσα στο κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο της σημερινής Αθήνας.

Γραμμένο το 1986, πριν από την πτώση του Τείχους –ειδικά για τον καινοτόμο βερολινέζικο θίασο για νέους Grips-Theater, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον ίδιο τον Φόλκερ Λούντβιχ (συγγραφέα, μεταξύ άλλων, των έργων Μορμόλη, Μια γιορτή στου Παπαδάκη, Τζέλα, Λέλα, Κόρνας και Κλεομένης, Είστε και φαίνεστε)–, το Linie 1 είναι στην πραγματικότητα η πορεία ενηλικίωσης μιας κοπέλας και, ταυτόχρονα, η τοιχογραφία μιας ολόκληρης πόλης, η ακτινογραφία μιας ολόκληρης εποχής. Το έργο πραγματεύεται το ταξίδι μιας έφηβης, που έρχεται από την επαρχία στο Δυτικό Βερολίνο με σκοπό να βρει τον αγαπημένο της. Ένα έργο για την ελπίδα και τη ματαίωση, το όνειρο και την ψευδαίσθηση, την ανάγκη συντροφικότητας και τη μοναξιά. Η Σοφία Βγενοπούλου και οι συνεργάτες της, κρατώντας τα δομικά χαρακτηριστικά του πρωτότυπου έργου και τη βασική ιδέα της πλοκής, αλλά αντλώντας επιπλέον υλικό από συνεντεύξεις και εξομολογήσεις σημερινών Αθηναίων, αναδιαμορφώνουν το χάρτη των προσώπων, ώστε η νέα παράσταση να αντανακλά επείγοντα θέματα της εποχής: την οικονομική κρίση, την εμφάνιση ακραίων συμπεριφορών και τάσεων, το προσφυγικό ζήτημα.

Συντελεστές

«Αθήνα, Γραμμή 1» του Volker Ludwig

Μουσική: Birger Heymann
Μετάφραση, απόδοση & διασκευή στίχων: Αλέξης Καλοφωλιάς
Διασκευή κειμένου: Γιάννης Τσίρμπας
Δραματουργική συνεργασία: Βαγγέλης Κυριακού, Παναγιώτα Κωνσταντινάκου
Σκηνοθεσία: Σοφία Βγενοπούλου
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Ενορχήστρωση & Διασκευή τραγουδιών: Αλέξης Καλοφωλιάς
Μουσική Δραματουργία: Μιχάλης Πανάδης
Κίνηση: Σταυρούλα Σιάμου
Φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης
Βοηθός σκηνοθέτη: Άρτεμις Μάνου
Βοηθός σκηνογράφου: Μυρτώ Μεγαρίτου
Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Παίζουν οι ηθοποιοί: Βαγγέλης Αμπατζής, Αναστάσης Γεωργούλιας, Μαριάννα Δημητρίου, Γλυκερία Δήμου, Τζούλια Διαμαντοπούλου, Κώστας Κουτσολέλος, Άρτεμις Μάνου, Θανάσης Μεγαλόπουλος, Αριέττα Μουτούση, Ελίνα Ρίζου, Γιώργος Σκαρλάτος, Χάρης Τσιτσάκης

Συμμετέχει η ομάδα Grasshopper Youth με τους: Σαββίνα Αλεβιζάκη, Ειρήνη Δόξα, Κατερίνα Κόικα, Χρήστο Κυπριώτη, Ερμίνη Νίκα, Κωνσταντίνο Νίκου
Παίζουν οι μουσικοί: Γιάννης Χουστουλάκης (κιθάρα), Κώστας Χρυσόγελος (τύμπανα), Alessandro Castagneri (πλήκτρα)

Το ποίημα «Μάτια εφηβικά ορθάνοιχτα» του Γιάννη Τσίρμπα είναι εμπνευσμένο από το τραγούδι «13 going on 21» του συγκροτήματος Dead Moon και μελοποιήθηκε από τον Αλέξη Καλοφωλιά.

Το τραγούδι «Αθήνα» είναι στιχοι και μουσική του Αλέξη Καλοφωλιά

LINIE 1 των Volker Ludwig και Birger Heymann
© και δικαιώματα διεθνών παραστάσεων Felix Bloch Erben, Βερολίνο, 2016 (εκπροσωπούμενο από την SKA Agency, Αθήνα/Βερολίνο, www.sarantoskroll.com)

Διαβάστε περισσότερα

Το Linie 1 παίχτηκε για πρώτη φορά στις 30 Απριλίου του 1986 στο Grips-Theater του Βερολίνου, σε κείμενο του Φόλκερ Λούντβιχ, μουσική του Μπίργκερ Χάιμαν και σκηνοθεσία του Wolfgang Kolneder.

Η πρωτότυπη γερμανική παράσταση, μεταφρασμένη στα αγγλικά, έχει παρουσιαστεί σε πολλές πόλεις ανά τον κόσμο (από την Αμερική μέχρι την Αυστραλία), ενώ το έργο έχει μεταφραστεί και παρουσιαστεί σε περισσότερες από 25 γλώσσες. Υπάρχουν επίσης και διασκευές του έργου, όπως για παράδειγμα το Seoul Line 1 που διαδραματίζεται στην Κορέα, καθώς και μια κινηματογραφική ταινία σε σκηνοθεσία του Reinhard Hauff (1988), ενώ έχει διασκευαστεί και για κουκλοθέατρο. Χωρίς αμφιβολία, το Linie 1 –το πιο δημοφιλές γερμανικό μιούζικαλ μετά την Όπερα της πεντάρας των Brecht και Weill– είναι ένα έξοχο έργο που εμπνέει δημιουργούς σε όλο τον κόσμο, ωθώντας σε νέες εκδοχές και ερμηνείες του πρωτοτύπου.
 

O Φόλκερ Λούντβιχ (ψευδώνυμο του Έκχαρτ Χάχφελντ), ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του πρωτοποριακού Grips-Theater του Βερολίνου μέχρι το 2011, δημιουργός με έντονη πολιτική και ακτιβιστική δράση, έχει γράψει περισσότερα από 43 έργα για παιδιά και νέους. Το φυλετικό μίσος, οι προκαταλήψεις, η ανάγκη για συμφιλίωση είναι θέματα που διατρέχουν τα κείμενά του. Μαζί με τον αδελφό του, Ράινερ Χάχφελντ, έγραψαν τον θρυλικό Μορμόλη, που ανέβηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1973 από την Ξένια Καλογεροπούλου. Το έργο του Μια γιορτή στου Παπαδάκη ανέβηκε στο θέατρο «Πορεία» το 2011, σε διασκευή του Βασίλη Κουκαλάνι και σκηνοθεσία του Παντελή Δεντάκη, με τίτλο Μια γιορτή στου Νουριάν. Η παράσταση αυτή παρουσιάστηκε και στο Βερολίνο, στο θέατρο Grips, στον εορτασμό για τα 40 χρόνια λειτουργίας του. Ο Φόλκερ Λούντβιχ πιστεύει σε ένα πολιτικό θέατρο για νέους και στη δύναμή του να αποτελεί διέξοδο σε περιόδους καταπίεσης και ανελευθερίας.

Πρωτοπόροι του εφηβικού θεάτρου στην Ελλάδα, η ομάδα Grasshopper Youth και η ιδρύτρια και καλλιτεχνική υπεύθυνή της, Σοφία Βγενοπούλου, συνεργάζονται με τη Στέγη από την πρώτη χρονιά λειτουργίας της. Η επιτυχία του εγχειρήματος είναι μεγάλη και οι παραστάσεις συναντούν την ενθουσιώδη αποδοχή. Η Στέγη και η ομάδα Grasshopper Youth καθιέρωσαν την ανάθεση δημιουργίας έργων για εφήβους σε καταξιωμένους Έλληνες συγγραφείς, καθώς και το Φεστιβάλ Εφηβικού Θεάτρου. Οι στόχοι και οι αναζητήσεις της ομάδας συνοψίζονται στη διερεύνηση και στο ανέβασμα έργων από και για έφηβους, στοχεύοντας σε παραστάσεις που αγγίζουν τους προβληματισμούς της νέας γενιάς, καλλιεργούν μελλοντικούς θεατές και ευαισθητοποιούν τους νέους σε πολιτικά και κοινωνικά θέματα.
 

H Σοφία Βγενοπούλου είναι παιδοψυχίατρος, σκηνοθέτρια, συνιδρύτρια και καλλιτεχνική υπεύθυνη της ομάδας Grasshopper Youth. Σπούδασε στις ΗΠΑ παιδοψυχιατρική, θέατρο και δραματοθεραπεία. Έχει σκηνοθετήσει συνολικά 23 θεατρικές παραστάσεις για και με έφηβους και συντονίζει κάθε χρόνο πλήθος θεατρικών εργαστηρίων για έφηβους και σεμινάρια θεατρικής επιμόρφωσης για εκπαιδευτικούς. Το 2010 συνέλαβε την ιδέα ενός φεστιβάλ εφηβικού θεάτρου, που να επιστρατεύει και να καθιστά τους έφηβους συνδημιουργούς των παραστάσεων, ενώ από το 2011 η Grasshopper Youth συνδιοργανώνει με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση το Φεστιβάλ Εφηβικού Θεάτρου. Το 2013 συνέλαβε την ιδέα και έγραψε το σενάριο για την ταινία μικρού μήκους Όσο μπορείς, που γυρίστηκε με τους έφηβους του 1ου Διαπολιτισμικού Σχολείου της Αθήνας, σε παραγωγή της Στέγης. Πλέον, το ενδιαφέρον της εστιάζεται κυρίως στο πώς η θεατρική έκφραση μπορεί να γίνει εργαλείο ενδυνάμωσης και προσωπικής ολοκλήρωσης για νέους ανθρώπους, συμπεριλαμβανομένων ομάδων με περιορισμένη πρόσβαση σε καλλιτεχνικές δράσεις και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ