Η Αθανασία Καραγιαννοπούλου γράφει για το De Profundis (Εκ Βαθέων), την  αριστουργηματική ερωτική επιστολή  του Όσκαρ Ουάιλντ που «ζωντανεύει» στη β’ Σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας.

___________

«Σου γράφω αυτό το γράμμα όχι για να δικαιολογήσω τις πράξεις μου αλλά για να τις εξηγήσω.»


Το De Profundis (Εκ Βαθέων) είναι η επιστολή που έγραψε ο Όσκαρ Ουάιλντ μέσα από τη Φυλακή του Ρέντινγκ, προς εκείνον που θεωρούσε υπαίτιο για την καταστροφή του: τον εραστή του, Άλφρεντ Ντάγκλας. Δύο χρόνια στη φυλακή του απαγόρευαν να γράφει,  ώσπου, τους τελευταίους δύο μήνες, του έδωσαν χαρτί και πένα υπό τον όρο πως θα γράψει μόνο μια επιστολή! Κι εκείνος, κατέγραψε την απολογία που ποτέ δεν του επιτράπηκε, το παράπονο που ποτέ δεν εισακούστηκε, την εξομολόγηση που ποτέ δεν τόλμησε. Κάθε μέρα του έδιναν λίγες λευκές σελίδες και κάθε βράδυ τις έπαιρναν πίσω. Την επόμενη του έδιναν και πάλι λευκές σελίδες, αλλά ποτέ αυτές που είχε γράψει την προηγούμενη. Ο Ουάιλντ «μονολογούσε» πυρετωδώς μέχρι και την τελευταία ημέρα της κάθειρξης. Κατά την αποφυλάκισή του, του έδωσαν πίσω το μακροσκελές γράμμα κι εκείνος το εμπιστεύτηκε σε αγαπημένο του φίλο. Αυτοεξόριστος στη Γαλλία, πάμφτωχος και ξεχασμένος, πέθανε λίγο μετά την απελευθέρωσή του, έχοντας αφήσει τουλάχιστον αυτή την παρακαταθήκη στον κόσμο: Ένα κείμενο που δικαιώνει τους αδικημένους, παρηγορεί τους πονεμένους και αποκαλύπτει το φάρμακο για τα δεινά μιας εποχής: την Αγάπη.

«Ήσουν εχθρός μου. Ο χειρότερος εχθρός που μπορούσε να έχει άνθρωπος. Αλλά δεν είχα άλλη λύση από το να σε αγαπώ.»


Ήταν ζωτική μου ανάγκη να κάνω να ακουστεί η επιστολή αυτή στο κοινό του σήμερα. Ο Νίκος Νίκας αποδείχθηκε ιδανικός ερμηνευτής: Δικηγόρος Υπεράσπισης στην αρχή και, σταδιακά, ο ίδιος ο Αποστολέας, «μιλάει» την ερωτική αλλά και προσωπική εξομολόγηση του Όσκαρ Ουάιλντ, με τρόπο μοναδικό.

Ήταν υποχρέωσή μου να τηρήσω πιστά το πνεύμα των λόγων του Ιρλανδού ποιητή και να φωτίσω το «γράμμα» του δικού του νόμου: εκείνου της ομορφιάς και της συγχώρεσης.

Τέλος, ήταν χαρά μου να το δω φωτισμένο στη Σκηνή από το Λευτέρη Παυλόπουλο.

Στη Δεύτερη Σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας, κάθε Τετάρτη, ο Όσκαρ Ουάιλντ επισκέπτεται την Ελλάδα που τόσο αγάπησε.

Info: Η Αθανασία Καραγιαννοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στη Νομική Αθηνών και στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης. Έκανε δύο μεταπτυχιακά (Σκηνοθεσία και Θεατρολογία) στην Αγγλία και στην Ιταλία. Εργάστηκε ως ηθοποιός στο Θέατρο Τέχνης και στο Κ.Θ.Β.Ε. Μεταφράζει για το θέατρο από τρεις γλώσσες και έχει διασκευάσει έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου. Έχει διδάξει Υποκριτική σε τέσσερις Δραματικές Σχολές. Ως Σκηνοθέτης, έχει συνεργαστεί με εξέχοντες Έλληνες ηθοποιούς σε έργα των Ντύρενματ, Άλμπη, Κόνραντ, Αναγνωστάκη, Ζολά κ.ά, σε μεγάλα θέατρα της Αθηναϊκής Σκηνής. Παραστάσεις της, όπως Ο Μαρξ στο Σόχο, Σωτηρία Μπέλλου, Όλη η Βίβλος – λέμε τώρα  κ.ά έκαναν πολυετή επιτυχία.

◊ Το De Profundis, του Όσκαρ Ουάιλντ, παρουσιάζεται κάθε Τετάρτη στη Β’ Σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας. Περισσότερες πληροφορίες εδώ