Άλογα και Αναβάτες: έκθεση του Αριστείδη Πατσόγλου στην S.G.Art Gallery

Την Πέμπτη 29 Απριλίου εγκαινιάζεται στην αίθουσα S.G.Art Gallery η ατομική έκθεση γλυπτικής και χαρακτικής του γνωστού και σημαντικού καλλιτέχνη Αριστείδη Πατσόγλου με τίτλο Άλογα και Αναβάτες.

Την Πέμπτη 29 Απριλίου εγκαινιάζεται στην αίθουσα S.G.Art Gallery η ατομική έκθεση γλυπτικής και χαρακτικής του γνωστού και σημαντικού καλλιτέχνη Αριστείδη Πατσόγλου με τίτλο Άλογα και Αναβάτες.

Γλύπτης και χαράκτης, o Αριστείδης Πατσόγλου (1941) μαθήτευσε από το 1962 έως το 1965 στον ξεχωριστό γλύπτη Θανάση Απάρτη (1899-1972). Κατά το διάστημα αυτό φάνηκε ήδη καθαρά η δύναμη που διέκρινε το σχέδιό του, αντιμετωπίζοντάς το ορθά, ως βάση των προσπαθειών κάθε εικαστικού καλλιτέχνη, άποψη διαμορφωμένη από την εποχή της πρώιμης μαθητείας του κοντά στον Πάνο Σαραφιανό (1919-1968). Συνέχισε τις σπουδές γλυπτικής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας από το 1965 έως το 1969 με καθηγητή του τον Γιάννη Παππά (1913-2005). Ολοκλήρωσε τη μαθητεία του στo “Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts” του Παρισιού από το 1970 έως το 1974 δίπλα στον César Baldaccini (1921-1998) και στον René Collamarini (1904-1983), κλείνοντας ταυτόχρονα εκεί, τον κύκλο μαθημάτων του στη χαρακτική με δασκάλους του τον Robert Cami (1900-1973) και τον Jacques Lagrange (1917-1995).   

Ο Πατσόγλου από τη δεκαετία του 1970 έχει επιδοθεί σε γλυπτά και σε χαρακτικά στην απεικόνιση αλόγων και αναβατών. Τα άλογα, δεμένα στενά με τους αναβάτες τους από την αρχαιότητα, θέμα φορτισμένο με συνδηλώσεις μυθολογικές και ιστορικές, απασχολούν τον Πατσόγλου σαν βιωματική μνήμη. Επιλέγει να τα αποδίδει στα γλυπτά και στα χαρακτικά του σε διαφορετικές στιγμές, «εκεί χάμου στην άθλια ανθρωπότητα, πούναι το παίγνιον της μοίρας…», όπως θεωρεί ο Κ. Π. Καβάφης («Τα άλογα του Αχιλλέως», 1896).

Τα ορειχάλκινα, σκούρας πατίνας, μικρών σχετικά διαστάσεων γλυπτά του που εκτίθενται, με θέμα μορφές του αλόγου και του αναβάτη του, κινούνται σε ρεαλιστικό εξπρεσιονιστικό κλίμα, όπου κυριαρχεί η γενίκευση στις φόρμες. Άξονες και οργάνωση της σύνθεσης λειτουργούν τολμηρά προκειμένου να αναδείξουν τον ποιητικό ρυθμό του συνόλου. Στις ομόθεμες ασπρόμαυρες γραμμικές και τονικές οξυγραφίες του σε τσίγκο της παρούσας έκθεσης αξιοποιείται εξαιρετικά η ήπια διαβάθμιση του γκρίζου, υπαινιγμός ίσως του χρώματος στα σώματα, ενώ προβάλλεται η ορμητική φορά αλόγων και αναβατών.

Καλλιτέχνης σκεπτόμενος, χωρίς να επαναπαύεται στις κατακτήσεις του, ο Πατσόγλου μπορεί να υποστηριχθεί πως συναιρεί στα γλυπτά και στα χαρακτικά έργα του στοιχεία της γεωμετρικής τέχνης του 8ου αιώνα π.Χ. με δεδομένα της τέχνης του 19ου και του 20ού αιώνα, προτείνοντας όμως έτσι και το προσωπικό, αναγνωρίσιμο ύφος του.    
 

Δημήτρης Παυλόπουλος
Επίκουρος Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ