Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης απέκτησε τον πίνακα «Αγωνία στον Κήπο» του Νικολά Πουσέν (1626-27), ευγενική προσφορά των Νεοϋορκέζων συλλεκτών Μπάρμπαρα και Τζον Λαντάου, οι οποίοι περιλαμβάνονται στη λίστα με τους 200 κορυφαίους συλλέκτες του ARTnews κάθε χρόνο από το 1995.

Το MET έχει ήδη έξι πίνακες του Πουσέν, συμπεριλαμβανομένου του έργου «Ο Μίδας πλένεται στον Πακτωλό» (του 1627), που ήταν μέρος της αρχικής συλλογής που απέκτησε το Μουσείο το 1871 κατά τη ίδρυσή του. Τώρα θα έχει επτά πίνακες του καλλιτέχνη.

Οι Λαντάου είχαν τον πίνακα «Αγωνία στον Κήπο» τα τελευταία 22 χρόνια και δάνεισαν το έργο για τις ανάγκες της έκθεσης του Λούβρου το 2015 «Πουσέν και Θεός».

«Ο Πουσέν είναι αυτός ο τιτάνας της ευρωπαϊκής τέχνης, παρ’ όλο που δεν είναι απαραιτήτως, για κάποιους, γνωστό όνομα», είπε ο Ντέιβιντ Πούλινς, συνεργάτης επιμελητής στο τμήμα ευρωπαϊκής ζωγραφικής του Met. «Ένας από τους λόγους που είναι τόσο σημαντικός είναι ότι είναι κρίσιμος στη συζήτηση χρώμα εναντίον γραμμής που θα κυριαρχήσει στην ευρωπαϊκή τέχνη και τη θεωρία της τέχνης για αιώνες» εξήγησε.

Το έργο απεικονίζει τη σκηνή της Καινής Διαθήκης στην οποία ο Ιησούς, μετά τον Μυστικό Δείπνο, πηγαίνει με τους Αγίους Πέτρο, Ιάκωβο και Ιωάννη στον κήπο της Γεθσημανής. Οι Απόστολοί του κοιμούνται αμέσως, όπως φαίνεται στο πρώτο πλάνο, ενώ ο Ιησούς προσεύχεται στον Θεό Πατέρα, ρωτώντας αν θα μπορούσε να γλιτώσει από τον επερχόμενο θάνατό του και αργότερα ζητώντας δύναμη σε αυτό που θα ακολουθήσει. Σε απάντηση, μια πλημμύρα αγγέλων κατεβαίνει στη Γη φέρνοντας τον σταυρό που θα φέρει ο Ιησούς και στη συνέχεια θα σταυρωθεί την επόμενη μέρα. Σε αυτή τη σύνθεση ο Πουσέν προσθέτει μια πέτρινη αρχιτεκτονική δομή που δεν έχει ακόμη εντοπιστεί, αλλά θα μπορούσε ενδεχομένως να αναφέρεται στην ίδρυση της Εκκλησίας μετά το θάνατο του Ιησού.

Ο Γάλλος ζωγράφος έφτασε στη Ρώμη το 1624. Εκεί, μελέτησε την ιταλική αναγεννησιακή ζωγραφική και νέες αρχαιολογικές ανακαλύψεις ελληνορωμαϊκών αρχαιοτήτων.

Το 1627 ο Πουσέν γνώρισε τον λόγιο, αντικέρ και συλλέκτη Κασιάνο ντελ Πότζο, ο οποίος έμελλε να γίνει ο κύριος Ιταλός προστάτης του και ένας από τους στενότερους φίλους του. Ένα χρόνο αργότερα, ο Πότζο τον βοήθησε και του ανατέθηκε η δημιουργία του έργου «Το Μαρτύριο του Αγίου Εράσμου», βωμού στη Βασιλική του Αγίου Πέτρου. Ο βωμός του Πουσέν δεν γνώρισε την αποδοχή των κριτικών και ουσιαστικά συνέβαλε στον τερματισμό της καριέρας του ως ζωγράφου δημόσιων έργων στη Ρώμη. Ο Πουσέν αφιέρωσε μεγάλο μέρος της τέχνης του στα τέλη της δεκαετίας του 1620 σε ρομαντικά μυθολογικά θέματα εμπνευσμένα από τον Τιτσιάνο και τους συναδέλφους του Βενετούς.

Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ