Αφιέρωμα στον Μπέλα Ταρ, στον κινηματογράφο Τιτάνια

Η New Star διοργανώνει το αφιέρωμα στο σπουδαίο Ούγγρο δημιουργό Μπέλα Ταρ, με τρεις από τις κορυφαίες ταινίες του, στον κινηματογράφο Τιτάνια

Η New Star διοργανώνει το αφιέρωμα στο σπουδαίο Ούγγρο δημιουργό Μπέλα Ταρ, με τρεις από τις κορυφαίες ταινίες του, στον κινηματογράφο Τιτάνια

… από την Πέμπτη 18 έως και την Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2012.

Οι ταινίες που θα παρουσιαστούν είναι οι ακόλουθες:
Κολαστήριο
Το άλογο του Τορίνο
Ο άνθρωπος από το Λονδίνο

Βιογραφία Μπέλα ΤαρΟ Μπέλα Ταρ γεννήθηκε το 1955 στο Πετς της Ουγγαρίας. Από τα 16 του αρχίζει να γυρίζει ερασιτεχνικά super 8. Αργότερα εργάστηκε στον Εθνικό Οίκο Πολιτισμού και Ανάπλασης. Τα ερασιτεχνικά φιλμάκια του τράβηξαν την προσοχή των ανθρώπων του στούντιο Bela Balazs, που τον βοηθούν να γυρίσει την πρώτη του ταινία. Μετά από μια σειρά έργων που συνδυάζουν το σοσιαλιστικό ρεαλισμό με τον ανθρωποκεντισμό του Κασσαβέτη, συνεργάζεται μόνιμα με τον συγγραφέα Lazlo Krasznahorkai, αλλά και με τη σύζυγό του και μοντέζ των έργων του Agnes Hranitzky σε μια σειρά ταινιών με εντελώς προσωπική αφηγηματική, εικαστική, αλλά και φιλοσοφική άποψη.
Το 1997 έκανε το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με την ταινία «Οικογενειακή φωλιά». Το σύνολο του έργου του έχει προβληθεί στα μεγαλύτερα φεστιβάλ (Τορόντο, Μόντρεαλ, Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Θεσσαλονίκη), ενώ οι επιφανέστεροι κριτικοί (Susan Sontag, Jonathan Rosenbaum, Roger Ebert), αλλά και πολλοί σημαντικοί σκηνοθέτες (Jim Jarmush, Gas van Sant), τον κατατάσσουν ανάμεσα στους κορυφαίους δημιουργούς όλων των εποχών. Είναι μέλος στην Γερμανική Κινηματογραφική Ακαδημία.

Φιλμογραφία
2011: Το άλογο του Τορίνο
2007: Ο άνθρωπος από το Λονδίνο
2004: Visions of Europe (μέρος «Πρόλογος»)
2000: Οι αρμονίες του Βεκμάιστερ
1995: Ταξίδι στη Μεγάλη Ουγγρική Πεδιάδα (μικρού μήκους)
1994: Satantango
1990: City Life (ντοκυμαντέρ)
1990: Το τελευταίο καράβι (μικρού μήκους)
1988: Κολαστήριο
1984: Φθινοπωρινό Αλμανάκ
1982: Προκατασκευασμένες σχέσεις
1982: Μάκβεθ (τηλεοπτικό)
1981: Ο Αουτσάιντερ
1979: Οικογενειακή φωλιά
1978: Ξενοδοχείο Magnezit (μικρού μήκους)

Πέμπτη 18/10 – Παρασκευή 19/10 στις 22:30
«ΚΟΛΑΣΤΗΡΙΟ» – DAMNATION

Επίσημη συμμετοχή στο Pergamo Film Meeting 1988
Βραβείο σκηνοθεσίας Bella Tarr
Επίσημη Συμμετοχή Φεστιβάλ Καννών 2005 (Βραβείο France Culture)

«Μια ασυνήθιστη εμπειρία. Ένα ασυνήθιστο ονειρικό κινηματογραφικό γεγονός. Έχει στοιχειώσει την ύπαρξή μου».Τζιμ Τζάρμους

«Ο Tarr είναι ένας από τους ελάχιστους γνήσιους οραματιστές του κινηματογράφου».Γκας Βαν Σαντ

«Είναι σαν να ανακαλύπτουμε ένα γοτθικό μεσαιωνικό εύρημα, ταυτόχρονα υπερσύγχρονο, τρομακτικά εξελιγμένο».Τίλντα Σουίντον

«Το πιο σημαντικό στοιχείο είναι η δημιουργία ενός κόσμου, που δεν είναι αρκετά αληθινός, αλλά καθόλου πιστευτός, με το δικό του σκοτάδι και τη δική του παράλογη εσωτερική λογική. Υπνωτικό». Geoff Andrew (Time Out)

«Μπορώ μόνο να πω ότι υπάρχει μια παράξενη και υπνωτιστική ποιότητα στο Κολαστήριο. Προκαλεί μια αίσθηση, όπως όταν επιπλέεις στο νερό, αίσθηση που συναντάμε και στα έργα του Ταρκόφσκι». Peter Bradshaw (Guardian)

«Δεν υπάρχει καμιά αλληγορία  στις ταινίες μου, κανένας συμβολισμός…»
Bella Tarr

Σκηνοθεσία: Béla Tarr
Σενάριο: László Krasznahorkai, Béla Tarr Φωτογραφία: Gábor Medvigy
Μουσική: Mihály Vig Παραγωγή: József Marx, Μοντάζ: Ágnes Hranitzky, Καλλιτεχνική διεύθυνση-σκηνικά: Gyula Pauer
Με τους: Miklós Székely, Vali Kerekes, György Cserhalmi

ΣύνοψηO Kάρερ, ένας μοναχικός μεσήλικας άντρας, παρατηρεί απ’ το παράθυρό του τα εναέρια βαγονέτα του γειτονικού ορυχείου καθώς καταπίνονται ένα-ένα από την ομίχλη. Το άυλο, βιομηχανικό τοπίο της περιοχής αγγίζει τα όρια του απίθανου, του φανταστικού. H ιστορία θα εκτυλιχθεί κάτω απ’ το πρίσμα αυτού του αρχικού μελαγχολικού και ανεξίτηλου βλέμματος. O μοναδικός φίλος του Kάρερ είναι ο Bιλάρσκι, ιδιοκτήτης του μπαρ «Tιτανικός» και μικροαπατεώνας. Το μοναδικό του πάθος είναι ο αδιέξοδος έρωτάς του για την παντρεμένη τραγουδίστρια του μπαρ. Θέλοντας να ξεφορτωθεί τον άντρα της για να μείνει, έστω και για λίγο, ανενόχλητος μαζί της, τον πείθει να μεταφέρει ένα παράνομο φορτίο για λογαριασμό του Bιλάρσκι…
Ένα ατμοσφαιρικό διαμάντι από τον βραβευμένο Ούγγρο σκηνοθέτη Μπέλα Ταρ (Το  άλογο του Τορίνο), που αφηγείται μια γοητευτική, υπνωτιστική ερωτική ιστορία.

Σάββατο 20/10 – Κυριακή 21/10 στις 22:30
«ΤΟ ΑΛΟΓΟ ΤΟΥ ΤΟΡΙΝΟ» – THE TURIN HORSE
Ουγγαρία/Γαλλία/Γερμανία/Ελβετία, 2011, 146′

Σκηνοθεσία: BELA TARR &  AGNES HRANITZKY   
Σενάριο: L. KRASZNAHORKAI, B. TARR
Παραγωγή: GABOR TENI, MARIE-PIERRE MACIA, JULIETTE LEPOUTRE, RUTH WALDBURGER, MARTIN HAGEMANN
Διεύθυνση φωτογραφίας: FRED KELEMEN
Μουσική: MIHALY VIG
Πρωταγωνιστούν: JANOS DERZSI, ERIKA BOK, MIHALY KORMOS, RISCI

Η ΤΑΙΝΙΑ
«Τορίνο, 3 Ιανουαρίου 1889: ο Φρίντριχ Νίτσε βγαίνει από την πόρτα του σπιτιού που διαμένει, στην Οδό Κάρλο Άλμπερτ 6. Όχι μακριά από αυτόν, ο οδηγός ενός δίτροχου κάρου έχει πρόβλημα με το πεισματάρικο άλογό του. Όσο κι αν το τσιγκλά, το άλογο αρνείται να κουνηθεί και τότε ο οδηγός χάνει την υπομονή του και αρχίζει να το μαστιγώνει. Ο Νίτσε μπαίνει στη μέση με φούρια για να δώσει τέλος σε αυτή τη βίαιη σκηνή, αγκαλιάζοντας το λαιμό του αλόγου, και κλαίγοντας. Ο σπιτονοικοκύρης του τον παίρνει μέσα στο σπίτι, τον βάζει να ξαπλώσει ακίνητο και σιωπηλό για δύο μέρες, μέχρι που ο Νίτσε θα μουρμουρίσει τα απαραίτητα τελευταία του λόγια και θα ζήσει για ακόμα 10 χρόνια, βουβός και παράφρων, με τη φροντίδα της μητέρας του και των αδελφών του. Δεν γνωρίζουμε τι απέγινε το άλογο.»
Αυτά είναι τα εισαγωγικά λόγια του Μπέλα Ταρ στην αρχή της ταινίας, που πιάνει την αφήγηση αμέσως μετά από αυτά τα γεγονότα και αποτελεί μια συγκλονιστική περιγραφή της δύσκολης ζωής του οδηγού του κάρου, της κόρης του και του αλόγου. Και μας δείχνει πως τρία απλά πράγματα, ένας αγρότης, μια κόρη και ένα γέρικο και κουρασμένο άλογο, μπορούν να συνθέτουν  μια τραγική ιστορία…

Στην τελευταία ταινία του, όπως έχει ανακοινώσει ο ίδιος ο διάσημος Ούγγρος σκηνοθέτης Μπέλα Ταρ («Satantango», «Οι αρμονίες του Werckmeister»), συνεργάζεται ξανά με τον συν-σεναριογράφο του, τον συγγραφέα Laszlo Krasznahorkai, στο σενάριο του Αλόγου του Τορίνο. Και αυτή η δουλειά του επίσης παραπέμπει στο «ανα-μοντερνιστικό κινηματογράφο» του Ταρ, που αναζητά να συλλάβει το ρυθμό της ζωής σε πραγματικό χρόνο και να δημιουργήσει έντονη συναίσθηση του παρόντος. Η λιτότητα της ταινίας εδώ φτάνει στο έπακρο, για να τονίσει την αίσθηση του θανάτου, τη μοναξιά, την τραγωδία της ανθρώπινης ύπαρξης, μέσα από τη ζωή δύο απλών ανθρώπων που ο σισύφειος αγώνας τους για επιβίωση συνδέεται με την σκληρή και πεζή ρουτίνα της καθημερινότητας. Ο Μπέλα Ταρ αφήνει έτσι ως παρακαταθήκη στην ιστορία του σινεμά, μια ταινία-εμπειρία της ανθρώπινης ζωής και της ανθρώπινης κατάστασης, όπως την περιγράφουν από την αρχή του κόσμου οι ποιητές και οι συγγραφείς.

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
«Η ταινία μας, ακολουθεί το εξής ερώτημα:
Τι απέγινε στ’ αλήθεια στο άλογο;
Ο Όλσντορφερ, ο αμαξάς, και η κόρη του ζουν σε ένα υποστατικό. Συντηρούνται με πολύ σκληρή δουλειά: η μόνη πηγή εισοδήματος που έχουνε είναι το άλογο και η άμαξα- αυτό είναι το μόνο που έχουν για να πορεύονται.
Ο πατέρας αναλαμβάνει διάφορες μεταφορές ως αμαξάς και η κόρη του φροντίζει το σπίτι.
Ζούνε μια πολύ φτωχική και απίστευτα μονότονη ζωή. Οι κινήσεις που κάνουν, οι αλλαγές των εποχών και οι διάφορες ώρες της μέρας είναι που υπαγορεύουν τον ρυθμό και τη ρουτίνα που τους έχει επιβληθεί τόσο σκληρά.
Η ταινία δείχνει τη θνητή φύση των όντων, με αυτόν τον βαθύ πόνο που όλοι εμείς, που είμαστε όλοι καταδικασμένοι να πεθάνουμε, νιώθουμε μέσα μας.»
ΜΠΕΛΑ ΤΑΡ, 2007

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Η ΕΡΙΚΑ ΜΠΟΚ, η πρωταγωνίστρια της ταινίας, έκανε την πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση στα 11, ενώ έμενε σε ένα ορφανοτροφείο, στο ρόλο της Έστλαϊκ στο φιλμ «Satantango», το 1994. Είναι μητέρα 2 παιδιών και ζει κάνοντας διάφορες προσωρινές δουλειές. Πρωταγωνίστησε επίσης στην ταινία «Ο άνθρωπος από το Λονδίνο» το 2007. Η εμφάνισή της στο «ΑΛΟΓΟ ΤΟΥ ΤΟΡΙΝΟ» είναι ο τρίτος πρωταγωνιστικός της ρόλος.

AGNES HRANITZKY
Η συν-σκηνοθέτης και μοντέρ AGNES HRANITZKY, σπούδασε μοντάζ στο Πανεπιστήμιο Θεάτρου και Κινηματογράφου της Βουδαπέστης στο 1972. Στην αρχή της καριέρας της είχε συμμετάσχει σε ταινίες του Μίκλος Γιαντσό, Ίστβαν Ζαμπό και Μάρτα Μεζάρος.

LASZLO KRASZNAHORKAI
Ο συγγραφέας και σεναριογράφος LASZLO KRASZNAHORKAI γεννήθηκε το 1954. Η πρώτη του νουβέλα, Sátántangó, εκδόθηκε το 1985. Από τότε έχουν εκδοθεί αρκετά μυθιστορήματα και διηγήματά του. Τα έργα του έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά και ισπανικά. Έχει επίσης λάβει πολλά διεθνή και ουγγρικά λογοτεχνικά βραβεία και διακρίσεις.

MIHALY VIG
Ο MIHALY VIG γεννήθηκε το 1966 στη Βουδαπέστη. Είναι συνθέτης, σεναριογράφος, ποιητής και ηθοποιός. Ήταν ο βασικός μουσικός της μουσικής μπάντας Balaton από το1979. Είναι ο μόνιμος μουσικός συνθέτης του Μπέλα Ταρ από το 1983 και έχει πρωταγωνιστήσει ως ηθοποιός στο Sátántangó.

FRED KELEMEN
Ο διευθυντής φωτογραφίας FRED KELEMEN γεννήθηκε στο Βερολίνο. Το 1995 έλαβε το Γερμανικό Βραβείο Εθνικής Ταινίας, για την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους, FATE. Από τότε έχει σκηνοθετήσει αρκετές ταινίες, ανάμεσά τους τα FROST (1998), ΤΟ ΣΟΥΡΟΥΠΟ (1999) και FALLEN (2005) και έχει συνεργαστεί ως διευθυντής φωτογραφίας με σκηνοθέτες όπως Μπέλα Ταρ, Ρούντολφ Θομ, Γκαρινέ Τοροσιάν και άλλους. Από το 2000 έχει σκηνοθετήσει διάφορα θεατρικά σε θεατρικές σκηνές της Γερμανίας. Επίσης, είναι και παραγωγός ή συμπαραγωγός ταινιών  στην εταιρεία παραγωγής του, Kino Kombat Filmmanufactur.

GABOR TENI
Ο παραγωγός GABOR TENI γεννήθηκε το 1966 στη Βουδαπέστη. Ξεκίνησε να δουλεύει ως μηχανικός προβολής το 1984 στη MAFILM, το μεγαλύτερο κινηματογραφικό στούντιο της Ουγγαρίας. Η καριέρα του ξεκίνησε το 1993, όταν εργάστηκε ως υπεύθυνος παραγωγής στην ταινία του Μπέλα Ταρ Sátántangó. Από τότε, έχει εργαστεί στις ταινίες του Ταρ, ως διευθυντής παραγωγής και τώρα είναι παραγωγός του. Ανάμεσα σε άλλους γνωστούς σκηνοθέτες που έχει συνεργαστεί περιλαμβάνονται οι: Ίστβαν Ζάμπο, Πέτερ Τιμάρ και Γκέζα Μπερεμένι.

Δευτέρα 22/10 – Τετάρτη 23/10 στις 22:30
«Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΛΟΝΔΙΝΟ» – THE MAN FROM LONDON

ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΓΙΑ ΧΡΥΣΟ ΦΟΙΝΙΚΑ  ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ 2007

Σύνοψη
Ο Μαλόιν διάγει μια απλοϊκή ζωή χωρίς καμία προοπτική στην άκρη της απέραντης θάλασσας. Ούτε που διακρίνει τον κόσμο που τον περιτριγυρίζει, έχει ήδη αποδεχτεί την αργή και αναπόφευκτη καταστροφή του περιβάλλοντα κόσμου του και την απόλυτη μοναξιά του.
Όταν γίνεται μάρτυρας σε φόνο, η ζωή του ξαφνικά αλλάζει.
Έρχεται αντιμέτωπος με θέματα που άπτονται της ηθικής, της αμαρτίας, της τιμωρίας, τη γραμμή μεταξύ της αθωότητας και της συνέργειας σε ένα έγκλημα, και αυτή η κατάσταση της περισυλλογής τον οδηγεί στην οντολογική απορία για την σημασία και την αξία της ύπαρξης.
Το έργο μιλά για την επιθυμία, για την άφθαρτη αναζήτηση μιας ζωής ελευθερίας και ευτυχίας, για ψευδαισθήσεις που ποτέ δε θα πραγματοποιηθούν- για τα πράγματα που μας δίνουν ενέργεια για να συνεχίσουμε να υπάρχουμε, να κοιμηθούμε και να ξυπνήσουμε το επόμενο πρωί… Η ιστορία του Μαλόιν είναι η δική μας- όλων εκείνων που αμφιβάλλουν και μπορούν ακόμη να θέτουν ερωτηματικά για την ταπεινή μας ύπαρξη.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ