Αφιέρωμα στον Πιερ Πάολο Παζολίνι στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης

Αυτή τη σεζόν, ετοιμαστείτε για αξέχαστες κινηματογραφικές βραδιές στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, στην αίθουσα Σταύρος Τορνές στο Λιμάνι. Η έναρξη θα γίνει το Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου 2018, με ένα πενθήμερο αφιέρωμα στον κορυφαίο Ιταλό δημιουργό Πιερ Πάολο Παζολίνι.

Στο πρώτο αφιέρωμα της σεζόν, με τίτλο «Πιερ Πάολο Παζολίνι: ο ποιητής του περιθωρίου», προβάλλονται πέντε ταινίες-σταθμοί στη φιλμογραφία του σκηνοθέτη: Ακατόνε (1961), Μάμα Ρόμα (1962), Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο (1964), Μήδεια (1969) και Χοιροστάσιο (1969).

Το αφιέρωμα θα πλαισιώσει η έκθεση φωτογραφίας του Ρομπέρτο Βίλλα «Η Aνατολή του Pier Paolo Pasolini» (Gli Orienti di Pier Paolo Pasolini) με φωτογραφίες του καλλιτέχνη από τα γυρίσματα της ταινίας Χίλιες και μία νύχτες. Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Αποθήκη 1, Λιμάνι, τηλ. 2310-508398) από το Σάββατο 15 έως την Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου 2018.

Να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια του αφιερώματος στον Πιερ Πάολο Παζολίνι η μονογραφία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης «Pier Paolo Pasolini» θα πωλείται με έκπτωση 50% (Τελική τιμή 5,00 €).

To αφιέρωμα με τίτλο «Πιερ Πάολο Παζολίνι: ο ποιητής του περιθωρίου» συγκαταλέγεται στις δράσεις του «Θερινού προγράμματος» της πρωτοβουλίας Tempo Forte ItaliaGrecia 2018, στόχος της οποίας είναι να δοθεί μεγαλύτερη ώθηση στις πολιτιστικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών.

Πρόγραμμα προβολών του αφιερώματος

Σάββατο 15/9

20:30 Μάμα Ρόμα

Κυριακή 16/9

20:30 Ακατόνε

Δευτέρα 17/9

20:30 Το κατά Ματθαίον Eυαγγέλιο

Τρίτη 18/9

20:30 Μήδεια

Τετάρτη 19/9

20:30 Χοιροστάσιο

Οι ταινίες του αφιερώματος

Μάμα Ρόμα / Mamma Roma

(Ιταλία, 1962)

Σκηνοθεσία – σενάριο: Πιερ Πάολο Παζολίνι / Pier Paolo Pasolini.
Με τους: Anna Magnani, Ettore Garofolo, Franco Citti. Ασπρόμαυρη, 106΄.

Η Μάμα Ρόμα ως τόπος που αυτοκαταστρέφεται. Η Μάμα Ρόμα είναι μια πόρνη που αποφασίζει να επενδύσει σε έναν πάγκο σε λαϊκή αγορά της Ρώμης, φέρνοντας μαζί και τον γιο της, ο οποίος δεν ξέρει τίποτε από το παρελθόν της. Όμως ο προστάτης της την εντοπίζει και με την απειλή να αποκαλύψει στο παιδί όλη την αλήθεια, την αναγκάζει να βγει ξανά στο πεζοδρόμιο, ενώ και η μοίρα του γιου της είναι αβέβαιη…

Ακατόνε / Accattone

(Ιταλία, 1961)

Σκηνοθεσία – σενάριο: Πιερ Πάολο Παζολίνι.
Με
τους: Franco Citti, Franca Pasut, Silvana Corsini. Ασπρόμαυρη, 117΄.

Μια ποιητική κινηματογραφική αναφορά στον κόσμο του περιθωρίου. Ο Ακατόνε φυτοζωεί σε μια φτωχογειτονιά της Ρώμης, εις βάρος μιας πόρνης, της Μανταλένας. Όταν αυτή καταλήγει στη φυλακή, εκείνος την αντικαθιστά με τη νέα του γνωριμία, τη Στέλλα. Η κοπέλα όμως δεν είναι φτιαγμένη για τη σκληρή ζωή του πεζοδρομίου κι έτσι ο Ακατόνε αποφασίζει να βρει ο ίδιος δουλειά. Δεν αντέχει ούτε μια μέρα. Χωρίς να ξέρει ότι η αστυνομία τον παρακολουθεί, καθώς η Μανταλένα τον έχει καρφώσει για μαστροπεία, μπλέκει σε μια μικροληστεία και το μονοπάτι που ακολουθεί τον οδηγεί στο χαμό.

Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο / Il vangelo secondo Matteo

(Ιταλία – Γαλλία, 1964)

Σκηνοθεσία – σενάριο: Πιερ Πάολο Παζολίνι.
Με τους
: Enrique Irazoqui, Margherita Caruso, Susanna Pasolini. Ασπρόμαυρη, 137΄.

Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο με την ματιά ενός μαρξιστή, χωρίς να ξεφεύγει ούτε λέξη από το ιερό κείμενο, με εικονοληψία όμως που παραπέμπει σε όλα τα αναπάντητα προβλήματα της σύγχρονης ζωής της εργατικής τάξης, με ήρωα έναν ιρακινό φοιτητή στον ρόλο του Ιησού. Κι ενώ θα μπορούσε να θεωρηθεί ως βεβήλωση, η ταινία καταφέρνει να γίνει ένα οικουμενικό μανιφέστο ενός ανθρωπισμού που μας αφορά διαχρονικά.

Μήδεια

Μήδεια / Medea

(Ιταλία – Γαλλία – Δ. Γερμανία, 1969)

Σκηνοθεσία – σενάριο: Πιερ Πάολο Παζολίνι / Pier Paolo Pasolini.
Με τους
: Maria Callas, Massimo Girotti, Laurent Terzieff. Έγχρωμη, 110΄.

Η Μήδεια αντιπροσωπεύει την μυθικο-φιλοσοφική περίοδο στο έργο του Παζολίνι.  Χρησιμοποιώντας την τραγωδία της Μήδειας του Ευριπίδη, ο δημιουργός επινοεί μια δισυπόστατη ηρωίδα η οποία, ενώ ακολουθεί τον Ιάσονα από έρωτα, ταυτόχρονα δεν παύει να αντιπροσωπεύει και τον πρωτόγονο άνθρωπο που όταν νιώσει προδοσία από την αγάπη, καταφεύγει στα άκρα – εν προκειμένω στην παιδοκτονία. Η ταινία αφηγείται τον μύθο σχολιάζοντας την αδυναμία διαχείρισης από τον σύγχρονο άνθρωπο των ματαιωμένων προσδοκιών του λόγω της σκληρότητας της κοινωνίας και των αρσενικών στερεοτύπων.

Χοιροστάσιο / Porcile

(Ιταλία – Γαλλία, 1969)

Σκηνοθεσία – σενάριο: Πιερ Πάολο Παζολίνι.
Με τους: Pierre Clémenti, Jean-Pierre Léaud, Alberto Lionello. Έγχρωμη, 99΄.

Το Χοιροστάσιο είναι η πλέον συμβολική ταινία του Παζολίνι. Ένα βαρύ «κατηγορώ» του καπιταλισμού τον οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ θεωρεί προάγγελο του Σκοταδισμού και της επαναφοράς της Ιεράς Εξέτασης. Η ταινία, η οποία εκτυλίσσεται μέσα από δυο διαφορετικές ιστορίες σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, θεωρείται η πιο απροκάλυπτα προκλητική ταινία του δημιουργού.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ