Ένα όνειρο μπορεί να αλλάξει τον κόσμο.

Με δύο υποψηφιότητες για Όσκαρ (Καλύτερης Ταινίας & Καλύτερου Τραγουδιού), η ταινία “Selma” της Άβα ΝτυΒερνέ μας μεταφέρει σε μία ταραγμένη περίοδο, τη δεκαετία του ‘60, παρουσιάζοντας τους αγώνες που έκανε ο μεγάλος αγωνιστής Μάρτιν Λούθερ Κινγκ καθώς και τη πορεία διαμαρτυρίας που οργάνωσε από την πόλη Σέλμα ως την Αλαμπάμα προκειμένου να αναγνωριστούν τα ανθρώπινα και πολιτικά δικαιώματα των μαύρων.

Την άνοιξη του 1965, μια σειρά από δραματικά γεγονότα άλλαξαν την πορεία της Αμερικής και τη σύγχρονη αντίληψη σχετικά με τα δικαιώματα των πολιτών.  Θαρραλέοι διαδηλωτές, όπως ο Δρ. Μάρτιν Λούθερ Κινγκ Τζούνιορ, προσπάθησαν αρκετές φορές να προβούν σε ειρηνική πομπή από την πόλη Σέλμα έως το Μοντγκόμερι της Αλαμπάμα διεκδικώντας το βασικό ανθρώπινο δικαίωμα της ψήφου. Οι συγκλονιστικές αντιπαραθέσεις, η θριαμβευτική πορεία και η ψήφιση του νόμου περί δικαιωμάτων το 1965, είναι πλέον ένα ανεξίτηλο μέρος της Ιστορίας. Η ανθρώπινη ιστορία όμως της Selma – από τις πολιτικές μάχες στις αίθουσες της εξουσίας μέχρι την πίστη των ανθρώπων και τους αγώνες που έδωσε ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ – δεν είχε προβληθεί ποτέ στη μεγάλη οθόνη.

Το “Selma” της Άβα ΝτυΒερνέ συγκεντρώνει τη δύναμη όλων αυτών που κατάφεραν να δημιουργήσουν αυτή την πολυαναμενόμενη ταινία με μία ασυμβίβαστη αμεσότητα. Η ταινία καταγράφει μια σειρά από εκπληκτικές ιστορικές λεπτομέρειες, μεταξύ των οποίων και της έντονης, εχθρικής σχέσης μεταξύ του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και του Πρόεδρου Λίντον Τζόνσον, την ανησυχητική εμπλοκή του FBI και το άρρηκτο πνεύμα των απλών, καθημερινών ανδρών και γυναικών, οι οποίοι θυσιάστηκαν και παρέμειναν ενωμένοι για έναν κοινό σκοπό.

Αυτό που προέκυψε από αυτές τις ιστορικές λεπτομέρειες είναι ένα ζωντανό μωσαϊκό εκείνης της περιόδου και η ανάδευση του ταξιδιού ενός ανθρώπου που θέλησε να βρει το δρόμο του μέσα από αμφιβολίες και τρομακτικά εμπόδια, όχι μόνο  προς την ηγεσία, αλλά και τη σύμπνοια που απαιτείται για να επιτευχθεί μία πραγματική αλλαγή στον κόσμο.

Το όνειρο: Δικαίωμα ψήφου

 

Στις 7 Μαρτίου του 1965, οι Αμερικανοί καθώς παρακολουθούσαν τηλεόραση έμειναν έκπληκτοι όταν το πρόγραμμα διεκόπη για να μεταδώσει τις ειδήσεις που έδειχναν βίαιες εικόνες από το δρόμο. Στη Σέλμα της Αλαμπάμα, οι τοπικές αρχές είχαν μόλις επιτεθεί σε διαδηλωτές, οι οποίοι ζητούσαν το δικαίωμα της ψήφου να ισχύει για όλους τους Αμερικανούς. Το αποτέλεσμα ήταν να υπάρξουν δεκάδες τραυματίες και ένα πορτρέτο του 20ου αιώνα που να απεικονίζει πολλούς ντροπιασμένους και εξοργισμένους.

Το δικαίωμα του εκλέγειν, το απέκτησαν, για πρώτη φορά οι μαύροι Αμερικάνοι (ή τουλάχιστον οι μαύροι άνδρες) το 1870 με την ψήφιση της 15ης Τροποποίησης αλλά για σχεδόν 100 χρόνια αργότερα το δικαίωμα αυτό αφαιρέθηκε σταδιακά από τους κατοίκους πολλών πόλεων.

Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ‘60, τα πράγματα ήταν ιδιαίτερα άσχημα σε τμήματα του Νότου – ειδικά στην Αλαμπάμα. Η συγκεκριμένη περιοχή είχε γίνει καθοριστικό σημείο για τις μάχες των πολιτικών δικαιωμάτων, με αφορμή το περιστατικό της Ρόζα Παρκς, μίας μαύρης γυναίκας, η οποία αρνήθηκε να παραχωρήσει τη θέση της σε λεωφορείο στο Μοντγκόμερι. Πολλοί μαύροι, σε όλη την πολιτεία, υπέβαλλαν αίτηση για το δικαίωμα της  ψήφου, η οποία όμως είχε απορριφθεί κατ’ επανάληψη από τοπικές αρχές. Μέχρι το 1965, υπήρχαν επαρχίες της Αλαμπάμα, όπου ούτε ένας μαύρος δεν είχε ψηφίσει σε εκλογές των προηγούμενων 50 χρόνων.

Με την ματιά της Άβα ΝτυΒερνέ

 

Η Άβα ΝτυΒερνέ θέλησε να προσεγγίσει  το “Selma” – την πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία – με τη φιλοδοξία και το όραμα ενός σκηνοθέτη που αισθάνθηκε την ανάγκη να περιγράψει αυτή την ιστορία εις βάθος.

Η σκηνοθέτιδα, έζησε κυριολεκτικά τα γεγονότα του 1965, αφού η οικογένειά της κατάγεται από την Αλαμπάμα και πέρναγε τα καλοκαίρια  της εκεί όταν ήταν μικρή. «Ο πατέρας μου είναι από μια μικρή πόλη που ονομάζεται Χάινβιλ μεταξύ της Σέλμα και του Μοντγκόμερι,» δηλώνει η σκηνοθέτιδα. «Αυτός είναι ο κύριος λόγος που με άγγιξε τόσο πολύ αυτή η ιστορία. Είμαι πολύ ευτυχής που γύρισα αυτή την ταινία. Τιμά τους ανθρώπους της Σέλμα, αλλά αντικατοπτρίζει επίσης τον αγώνα που έδωσαν οι άνθρωποι αυτοί για να αποκτήσουν το βασικό δικαίωμα της ψήφου.»

Γεννημένη το 1972 στην Καλιφόρνια, η Άβα ΝτυΒερνέ, αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, με πτυχίο στις Αφροαμερικανικές σπουδές και στα Αγγλικά. Είναι η πρώτη μαύρη σκηνοθέτιδα που κατάφερε να αποσπάσει υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Σκηνοθεσίας (“Selma”). Η ταινία ήταν επίσης υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου Ανδρικού Ρόλου, Καλύτερου Τραγουδιού και Καλύτερης Ταινίας.

Ένας ανθρώπινος “βασιλιάς”: Μάρτιν Λούθερ Κινγκ

 

Ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ που βλέπουμε στο “Selma” είναι ένας περίπλοκος άνθρωπος που πλησιάζει όχι μόνο στη μεγαλύτερη και δυνητικά πιο επικίνδυνη, πολιτική μάχη της ζωής του, αλλά και σε ένα προσωπικό σταυροδρόμι. Είναι ένας άνθρωπος που έχει κάνει λάθη, είναι κουρασμένος από τη μάχη και παρακολουθεί την οικογένειά του να υποφέρει – και όλα αυτά τον βαραίνουν καθώς προσπαθεί να διατηρήσει τις αρχές του μεταξύ της τρομακτικής βίας που αυξάνεται στην Αλαμπάμα.

Ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ είναι μία θρυλική φιγούρα που θα μπορούσε να υποδυθεί ένας ηθοποιός. Ο Ντέιβιντ Ογελόουο ένιωσε ότι κάτι τον συνέδεε με αυτόν τον άνθρωπο.  «Ο ρόλος αυτός ήταν ένα ταξίδι επτά χρόνων για μένα», σημειώνει ο ηθοποιός. Διαβάζοντας το σενάριο μου δόθηκε η ευκαιρία να μάθω πάρα πολλά πράγματα για τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, το κίνημα και την Αμερικανική ιστορία. Όσα περισσότερα διάβαζα για εκείνον, τόσο περισσότερο μου γεννιόταν η επιθυμία να τον υποδυθώ.»

Ο Ντέιβιντ Ογελόουο, γεννημένος το 1976 στην Οξφόρδη της Αγγλίας έχει περάσει τα παιδικά του χρόνια στην Αγγλία και στη Νιγηρία, πριν μετακομίσει στις ΗΠΑ το 2007. Είναι ένας κλασικός ηθοποιός που εργάζεται με επιτυχία στον κινηματογράφο, την τηλεόραση αλλά και το θέατρο και έχει γίνει γρήγορα ένα από τα πιο περιζήτητα ταλέντα του Χόλιγουντ. Έχει αποφοιτήσει από την Ακαδημία Μουσικής και Δραματικής Τέχνης του Λονδίνου (LAMDA). Τέλος, έχει συμμετάσχει σε πολλές ταινίες όπως: “Interstellar”, “A most Violent Year”, “Lincoln”, “ The Paperboy” και πολλές άλλες.

 

Σκηνοθεσία

Άβα ΝτυΒερνέ

Σενάριο

Πολ Ουέμπ

Παραγωγή

Όπρα Ουίνφρεϊ

Κρίστιαν Κόλσον

Ντέντε Κάρντνερ

Τζέρεμι Κλάινερ

Ηθοποιοί

Ντέιβιντ Ογελόουο

Τομ Ουίλκινσον

Μάρτιν Σιν,

Κούμπα Γκούντινγκ Τζούνιορ

Όπρα Ουίνφρεϊ

Τιμ Ροθ

Κάρμεν Ετζόγκο

Μοντάζ

Σπένσερ Άβερικ

Φωτογραφία

Μπράντφορντ Γιάνγκ

Σκηνικά

Ελίζαμπεθ Κίναν

Διάρκεια

128’

Διανομή

Odeon