Το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη παρουσιάζει την αναδρομική έκθεση Χρίστος Καράς: Σύνοψη 1959-2012,…

αφιερωμένη σε έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της αποκαλούμενης Γενιάς του ’60, που με το συνολικό του έργο κατατάσσεται σ’ εκείνους τους δημιουργούς που φέρνουν την ουσιαστική τομή στην ελληνική τέχνη του 20ού αιώνα.

Περισσότερα από 70 αντιπροσωπευτικά έργα της πολυεπίπεδης καλλιτεχνικής του πορείας από το 1959 έως το 2012 αποκαλύπτουν με τον πιο εύγλωττο τρόπο τη συνοχή του οραματικού του κόσμου και την αξεπέραστη δύναμη της δουλειάς του. Έργα που ξεκινούν από τις πρώτες ανεικονικές του κατακτήσεις, συνεχίζουν με τις δραματικές, εξπρεσιονιστικές συνθέσεις και καταλήγουν στις ενότητες του μαγικού ρεαλισμού, του υπερρεαλισμού και της «διαστημικής ποίησης».

 
Κομψό και ακριβές σχέδιο, αρμονία και χρωματική πλαστικότητα, δυναμικοί πειραματισμοί, αυστηρή δομή, στέρεη οργάνωση της σύνθεσης και ρυθμός, ονειρική ατμόσφαιρα και λυρική αίσθηση, είναι στοιχεία που αντανακλώνται στη δουλειά του και επικυρώνουν τη συμβολή του Χρίστου Καρά στη μεταπολεμική καλλιτεχνική σκηνή.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, ο επιμελητής της έκθεσης, Τάκης Μαυρωτάς: «Ο Καράς επίμονα δοκιμάζεται. Η εποχή αλλάζει γρήγορα και παρότι μένει ίδιο το όραμά του, ο τρόπος της έκφρασής του γίνεται διαφορετικός. Η αφαίρεση, ο εξπρεσιονισμός, ο σουρεαλισμός, η νέα παραστατικότητα και η ποπ αρτ αποτέλεσαν πεδίο των ατέρμονων προβληματισμών και αναζητήσεων του. Εκείνο που βασανιστικά τον απασχόλησε είναι το απόλυτο φως, ίσως και το αιώνιο. Με σωφροσύνη και οξύνοια κατέκτησε μια ζωγραφική καθαρότητα και συνάμα μια μυστηριώδη υπόσταση. Σ’ ένα έργο που η ελευθερία ως ιδέα αποτελεί καθολικό γνώρισμα του εικαστικού του κόσμου, η ορατότητα του πραγματικού στο έργο του γίνεται απέραντη. Ζωγραφίζει ιδιότυπες παραστατικές μορφές και απρόσμενους χώρους – τοπία μέσα σε μια υπερβατική ατμόσφαιρα που ξεφεύγουν από τα όρια του χρόνου. Συνειδητά αποφεύγει κάθε τι χαώδες και βρίσκει μια ισορροπία ή ένα αντίκρισμα με την πραγματικότητα. Διαφύλαξε μεθοδικά το όραμά του αποτινάσσοντας καθετί που θα έφθειρε τη δουλειά του και θα εδραίωνε την επαναληπτικότητα του ύφους του, δίνοντας κατ’αυτόν τον τρόπο έκφραση στην ευαισθησία της στιγμής μέσα στην απεραντοσύνη του πνεύματος».

Ο Χρίστος Καράς γεννήθηκε στα Τρίκαλα Θεσσαλίας το 1930. Μετά από σύντομες σπουδές στο Πάντειο Πανεπιστήμιο (1948-1950), γράφεται στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1951), παίρνει το δίπλωμά του (1955) και με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. (1957) σπουδάζει φρέσκο στη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού. Στο Παρίσι παραμένει έως το 1963, ενώ το 1973 φεύγει για τη Νέα Υόρκη με υποτροφία του Ιδρύματος Ford. Το 1974 επιστρέφει στην Ελλάδα και μετέχει ενεργά στην προσπάθεια για τη δημιουργία ενός σύγχρονου καλλιτεχνικού κλίματος. Ιδρύει, επίσης, με άλλους καλλιτέχνες την ομάδα «Τομή» (1963) και τον «Σύνδεσμο Ελλήνων Καλλιτεχνών» (1976). Από το 1955 έως σήμερα έχει πραγματοποιήσει 75 ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πάρα πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ο Χρίστος Καράς τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών το 2001 για το σύνολο του έργου του και το 2007 δώρισε το σπίτι του στην Ύδρα για τη δημιουργία ιδρύματος που να φέρει το όνομά του.

Επιμέλεια έκθεσης: Τάκης Μαυρωτάς

Λεζάντες

1. ΦΙΓΟΥΡΕΣ ΣΕ ΦΟΝΤΟ ΜΕ ΡΙΓΕΣ 1967 130 x 130 ΛΑΔΙ ΣΕ ΜΟΥΣΑΜΑ Π.Σ.
2. ΚΟΚΚΙΝΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ 1998 172 x 172 ΛΑΔΙ ΣΕ ΜΟΥΣΑΜΑ Π.Σ.
3. Η ΕΚΔΡΟΜΗ 2011 152 x 234 ΛΑΔΙ ΣΕ ΜΟΥΣΑΜΑ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ
4. ΙΠΤΑΜΕΝΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ 1983 172 x 172 ΛΑΔΙ ΣΕ ΜΟΥΣΑΜΑ Π.Σ.
5. ΕΙΚΟΝΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ 2011 152 x 234 ΛΑΔΙ ΣΕ ΜΟΥΣΑΜΑ Π.Σ.