Πολύς ήταν ο κόσμος που βρέθηκε στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού το βράδυ της Κυριακής (30/07) για να παρακολουθήσει το Wim Mertens Ensemble στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Μόλις 10 λεπτά μετά τις 9, εμφανίστηκε στην σκηνή του σχεδόν γεμάτου Ηρωδείου ο Wim Mertens ο οποίος, αφού σκούπισε τα πλήκτρα του πιάνου με το λευκό πανί του, έδωσε τον ρυθμό και οι πρώτες νότες ήχησαν κάτω από την Ακρόπολη. Με το τέλος του τρίτου τραγουδιού, ο Βέλγος συνθέτης σύστησε τους μουσικούς του στο αθηναϊκό κοινό το οποίο τους καλωσόρισε θερμά. Πέρα από τον Mertens στο πιάνο, το μουσικό σύνολο αποτελείτο από την Tatiana Samouil (βιολί), τον Bert Van Laethem (βιολί), την Liesbeth De Lombaert (βιόλα), τον Lode Vercampt (βιολοντσέλο) και τον Ruben Appermont (κοντραμπάσο).

Στο πρώτο από τα δύο μέρη της συναυλίας, απολαύσαμε τα τραγούδια από το νέο άλμπουμ του Mertens, «Dust of Truths», που αποτελεί το τελευταίο μέρος του μουσικού τρίπτυχου «Cran aux Oeufs». Ανάμεσα στα κομμάτια ήταν το «Kyrielle», το «Old katarakt», το χαρούμενο «A travelogue» και το νοσταλγικό «The tonality». Στις παύσεις μεταξύ των τραγουδιών, ο κόσμος έδειχνε την εκτίμηση και τον σεβασμό του προς τους έξι μουσικούς ξεσπώντας σε έντονα χειροκροτήματα. Έπειτα από ένα 25λεπτο διάλειμμα, ακολούθησε μία ακόμη ώρα γεμάτη μουσική από παλιότερες συνθέσεις του Mertens, όπως τα «Wegzuwünschen» και «Überhandnehmend», το ανεβαστικό «Unwillen-nichtwollen», το μελαγχολικό «Earmarked» και το «Joy of laughter». Φυσικά, από την setlist δεν έλειψαν κάποιες γνωστές επιτυχίες όπως το «Often a bird», το «Iris», το «Wound to wound», το «Maximizing the audience», το μαγευτικό «In and for itself» και το «The belly».

Στο τέλος της προγραμματισμένης συναυλίας, γύρω στις 11.25, ακολούθησαν 4 περίπου λεπτά σφυριγμάτων και έντονου χειροκροτήματος από τους παρευρισκόμενους που οδήγησαν σε συνολικά δύο encore. Το πρώτο ξεκίνησε με το γρήγορο ρυθμικά «Watch!» και ακολούθησε το εκπληκτικό και μελωδικά λιτό «4 Mains», ενώ στο δεύτερο encore απολαύσαμε το κλασσικό πλέον «Struggle for pleasure» και το μυστήρια όμορφο «Close Cover». Περίπου 10 λεπτά πριν τα μεσάνυχτα, έπειτα από 2 ώρες και 15 περίπου συναυλιακά λεπτά, ο Wim Mertens και οι μουσικοί του υποκλίθηκαν για τελευταία φορά μπροστά στο κοινό που τους αποθέωσε, σημαίνοντας έτσι το τέλος μιας μοναδικής μουσικής βραδιάς.

Ο ολιγομίλητος Φλαμανδός, στο τέλος κάθε σχεδόν τραγουδιού, σηκωνόταν από το κάθισμα του πιάνου του για να ευχαριστήσει το κοινό και τους μουσικούς του, δείχνοντάς τους με τους δείκτες των χεριών του. Τις περισσότερες φορές, συγκριτικά με τους υπόλοιπους μουσικούς, ο Mertens έστρεφε την προσοχή του κοινού προς την βιολίστρια Tatiana Samouil και αυτό δεν ήταν καθόλου τυχαίο. Ήταν, φαίνεται, ο τρόπος του να προβάλει και να επιβραβεύσει αυτό το μεγάλο μουσικό ταλέντο. Αναμφίβολα, ο συνθέτης έχει μια παρουσία που κυριαρχεί μέσω της μουσικής του, αλλά, εάν κάποιος παρακολουθούσε κάποιες μόνο στιγμές της συναυλίας χωρίς να γνωρίζει ποιο είναι το μεγάλο όνομα, εύκολα θα συμπέραινε ότι η 42χρονη μουσικός ήταν το αστέρι της βραδιάς. Δεν ήταν λίγες, λοιπόν, οι φορές κατά τη διάρκεια της βραδιάς που η εκπληκτική Ρωσίδα βιολίστρια απορροφούσε τα βλέμματα του κοινού, ενώ οι μινιμαλιστικοί ήχοι από το πιάνο έμοιαζαν να είναι απλά συνοδευτικοί των σόλο της.

Μια από τις κυρίαρχες σκέψεις μου κατά τη διάρκεια της συναυλίας είναι η μοναδική εμπειρία όσων παρακολουθούν μια συναυλία ή παράσταση στο αρχαίο ωδείο που προσφέρει ένα συναίσθημα αντίστοιχο με την χαρά, την ευγνωμοσύνη και το δέος που εκφράζουν όλοι οι καλλιτέχνες κάθε φορά που εμφανίζονται στο Ηρώδειο. Προσωπικά, νομίζω ότι ο επιβλητικός αυτός χώρος είναι ο καταλληλότερος για μια υψηλού επιπέδου καλοκαιρινή συναυλία κλασσικής μουσικής. Η εξαιρετική εμφάνιση του Wim Mertens Ensemble στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού φανερώνει περίτρανα γιατί ο μουσικοσυνθέτης αποτελεί κυρίαρχη φιγούρα της σύγχρονης κλασσικής και avant-garde μουσικής, ενώ, κρίνοντας από την ανταπόκριση του ελληνικού κοινού, ο Βέλγος χαίρει μεγάλης αγάπης και σεβασμού, κάτι που φαίνεται ότι είναι αμοιβαίο καθώς επισκέπτεται πολύ συχνά την χώρα μας.


Διαβάστε επίσης: 

O Wim Mertens για μία μοναδική συναυλία στο Ηρώδειο