Ο κορυφαίος δημιουργός Ουίλλιαμ Κέντριτζ για πρώτη φορά ζωντανά στην Ελλάδα, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, στις

22, 23, 24 και 25 Νοεμβρίου, καθηλώνει με τη νέα του παράσταση Refuse the hour.

Ο Νοτιοαφρικανικός εικαστικός και σκηνοθέτης Ουίλλιαμ Κέντριτζ, στην πρώτη του εμφάνιση στη χώρα μας, αναζητά μαζί μας, επί σκηνής, το χαμένο Χρόνο. Πολυσχιδής και ιδιοφυής, είναι από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες της εποχής μας, διακεκριμένος για τις εικαστικές εγκαταστάσεις κατά του απαρτχάιντ, τα «πρωτόγονα» κινούμενα σχέδια και τις multimedia παραστάσεις του. Ο Κέντριτζ καταφθάνει στη Στέγη με το τελευταίο του έργο, την «όπερα δωματίου» Refuse the Hour. Πρόκειται για τη θεατρική εκδοχή του μεγάλου installation project The Refusal of Time, με το οποίο συμμετείχε στην Documenta 13 του Κάσσελ.

Πρωταγωνιστής είναι ο ίδιος, σαν ένας σύγχρονος παραμυθάς, ο οποίος ξεκινά την αφήγησή του από το μύθο του Περσέα για να καταλήξει στον Αϊνστάιν, την έννοια του χωροχρόνου και τις μαύρες τρύπες. Μέσα σε ένα ντανταϊστικό πανδαιμόνιο ήχων και εικόνων, δεκατρείς χορευτές, μουσικοί, περφόρμερ και τραγουδιστές τον συνοδεύουν στο ταξίδι του στα όρια επιστήμης, οντολογίας και κοσμολογίας, συνδυάζοντας την περφόρμανς, το θεατρικό αναλόγιο, την όπερα, το σύγχρονο χορό, την εικαστική εγκατάσταση και τις βιντεοπροβολές. Ένα θέαμα φιλοσοφικής αναζήτησης και παιγνιώδους διάθεσης που θα μείνει αξέχαστο.

Μάθετε περισσότερα:

• Η παράσταση ξεκινά με τον αρχαιοελληνικό μύθο του Περσέα και της Μέδουσας, τον οποίο είχε διαβάσει στον οκτάχρονο Κέντριτζ ο πατέρας του, συγκλονίζοντάς τον για πάντα.

• Τρομπέτες, τρομπόνια, βιολιά αλλά και παράδοξα –τόσο στην όψη όσο και στον ήχο– αυτοσχέδια όργανα αξιοποιεί στη ζωντανή μουσική του Refuse the Hour ο σταθερός συνεργάτης του Κέντριτζ, ο διακεκριμένος Νοτιοαφρικανός συνθέτης Φίλιπ Μίλλερ.

• Ο Ουίλλιαμ Κέντριτζ, γόνος λευκής εύπορης οικογένειας νομικών με λιθουανο-εβραϊκές ρίζες, γεννήθηκε το 1955 στο Γιοχάνεσμπουργκ, την πόλη που στοιχειώνει σχεδόν το σύνολο του έργου του.

• Πατέρας του είναι ο διεθνούς φήμης Νοτιοαφρικανός δικηγόρος Σίντνεϋ Κέντριτζ, συνεργάτης του Νέλσον Μαντέλα και υπερασπιστής των θυμάτων του απαρτχάιντ, όπως του δολοφονηθέντα Steve Biko, που απαθανατίστηκε στο ομώνυμο τραγούδι του Peter Gabriel.

• Ο Κέντριτζ αρχικά ήθελε να γίνει ηθοποιός και φοίτησε στην περίφημη Δραματική Σχολή του Jacques Lecoq στο Παρίσι. Όπως, όμως, έχει δηλώσει: «Ευτυχώς, συνειδητοποίησα εγκαίρως ότι ήμουν τόσο κακός ηθοποιός, που θα έκανα μόνο για έναν ερασιτεχνικό θίασο ή ένα πολύ ανεκτικό κοινό. Έτσι περιορίστηκα στο ρόλο του καλλιτέχνη.»

• Τη δεκαετία του ’90, οι μετα-εξπρεσιονιστικές μικρού μήκους ταινίες κινούμενων σχεδίων του, φτιαγμένες από σκίτσα ζωγραφισμένα στο χέρι με κάρβουνο, έκαναν τον Κέντριτζ γνωστό πέρα από τα σύνορά της χώρας του. Ο ίδιος χαρακτηρίζει την τεχνική του πρωτόγονη: «ένα animation της εποχής των σπηλαίων». Πάρτε μια ιδέα, αναζητώντας στο YouTube τα βίντεο «Felix in Exile» (1994), «History of the Main Complaint» (1996) και «Stereoscope» (1999).

• Ο Βόυτσεκ στο Χάιβελντ, Ο Φάουστ στην Αφρική, Ο Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας, Η επιστροφή του Οδυσσέα είναι ορισμένες από τις σημαντικότερες παραστάσεις του Κέντριτζ σε συνεργασία με τη νοτιοαφρικανική ομάδα κουκλοθέατρου Handspring.

• Το απαρτχάιντ, η αποικιοκρατία, η διαπολιτισμικότητα και ο αντίκτυπος του συλλογικού τραύματος στην προσωπικότητα του ατόμου αντιμετωπίζονται στο έργο του Κέντριτζ με λυρισμό, χιούμορ και διαυγή πολιτική σκέψη.
• Περιζήτητα ανά τον κόσμο είναι τα σχέδιά του με κάρβουνο, η τιμή πώλησης των οποίων φτάνει μέχρι και τα 100.000 ευρώ.

• Περισσότερα από 10.000 άτομα –αριθμός αντίστοιχος με το κοινό μιας ροκ συναυλίας– επισκέπτονταν καθημερινά το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜοΜΑ) κατά τη διάρκεια της αναδρομικής έκθεσης του Κέντριτζ το 2010.

• Το 2010, το Φεστιβάλ Αθηνών, σε συνεργασία με την Γκαλερί Μπερνιέ, φιλοξένησε στο χώρο της Πειραιώς 260 τη βίντεο εγκατάσταση του Κέντριτζ «I am not me, the horse is not mine», βασισμένη στο σατιρικό διήγημα «Η μύτη» του Νικολάι Γκόγκολ.

• Ανάμεσα στα σημαντικότερα βραβεία που έχει λάβει ο Κέντριτζ συγκαταλέγονται το Carnegie Medal (2004) και το Kyoto Prize (2010).

Από τη δεκαετία του 1990, το έργο του William Kentridge έχει παρουσιαστεί σε μουσεία και αίθουσες τέχνης σε όλο τον κόσμο, ανάμεσά τους και στην Documenta στο Κάσσελ της Γερμανίας (1997, 2003), στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης / MoMA (1998, 2010), στο μουσείο Albertina της Βιέννης (2010), στο Jeu de Pomme στο Παρίσι (2010). Το 2010, το Μουσείο του Λούβρου παρουσίασε το Carnets d’Egypte, μια δουλειά του εμπνευσμένη αποκλειστικά από την αιγυπτιακή αίθουσα του μουσείου. Το ίδιο έτος, ο Κέντριτζ βραβεύτηκε με το Kyoto Prize, σε αναγνώριση της συμβολής του στην τέχνη και τη φιλοσοφία. Το 2011, ο Κέντριτζ εξελέγη επίτιμο μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Γραμμάτων και Τεχνών, ενώ ονομάστηκε τιμής ένεκεν διδάκτορας φιλολογίας από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Το 2012 έδωσε σειρά διαλέξεων στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ, εξελέγη μέλος της Αμερικανικής Φιλοσοφικής Εταιρείας και της Αμερικανικής Ακαδημίας Τεχνών και Επιστημών.

«Η τεχνική της δεξιότητα υπολείπεται μόνο από τα καλλιτεχνικά και νοητικά της χαρίσματα» (εφ. The Star). Η Dada Masilo σπούδασε χορό στο Κέηπ Τάουν της Νότιας Αφρικής και στις Βρυξέλλες και το 2008 έλαβε το Βραβείο Νέου Καλλιτέχνη στο Χορό της Standard Bank. Έχει συνεργαστεί με διάφορους χορογράφους και έχει υπογράψει έντεκα νέα έργα (Romeo and Juliet, Carmen, Swan Lake, The Bitter End of Rosemary). Έχει περιοδεύσει σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο.

Ο Philip Miller είναι Νοτιοαφρικανός συνθέτης που ζει στο Γιοχάνεσμπουργκ. Γεννήθηκε το 1964 και σπούδασε νομικά προτού αποφασίσει να αφιερωθεί στη μουσική. Έχει κάνει δουλειές για το θέατρο και τον κινηματογράφο, ενώ ο διασημότερος συνεργάτης του είναι ο Κέντριτζ, για τον οποίο έχει γράψει μουσική σε ταινίες και multimedia installations, που έχουν παρουσιαστεί στα μεγαλύτερα μουσεία και αίθουσες τέχνης ανά τον κόσμο.

Παράλληλες εκδηλώσεις:

Συζήτηση με τον William Kentridge, την Dada Masilo και τον Philip Miller:
Παρασκευή 23 Νοεμβρίου 2012
Κεντρική Σκηνή
Μετά την παράσταση Refuse the Hour, συζήτηση του κοινού με τον δημιουργό του έργου, τη χορογράφο και τον συνθέτη.
Γλώσσα: Αγγλικά με ταυτόχρονη μετάφραση


Παρασκευή 23 Νοεμβρίου 2012
Αίθουσα εκθέσεων και διαλέξεων

Προϋποθέσεις: Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η παρακολούθηση της παράστασης Refuse the Hour.
Κόστος συμμετοχής: 15 €
Tηλ: 213-017-8034
Email: education@sgt.gr
Yπεύθυνη: Μυρτώ Λάβδα
Workshop χορού με την Dada Masilo:
Κυριακή 25 Νοεμβρίου 2012
Αίθουσα χορού
Προϋποθέσεις:
Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η παρακολούθηση της παράστασης Refuse the Hour.
Κόστος συμμετοχής: 10 €
Tηλ: 213-017-8034
Email: education@sgt.gr
Yπεύθυνη: Μυρτώ Λάβδα

Σύλληψη και κείμενα: William Kentridge
Μουσική: Philip Miller
Χορογραφία: Dada Masilo Κατασκευή και επεξεργασία βίντεο: Catherine Meyburgh Δραματουργία: Peter Galison
Σκηνογραφία: Sabine Theunissen Επιμέλεια κίνησης: Luc de Wit
Σχεδιασμός κοστουμιών: Greta Goiris
Σχεδιασμός μηχανών: Christoff Wolmarans, Louis Olivier, Jonas Lundquist
Σχεδιασμός φωτισμών: Urs Schoenebaum
Μουσική διεύθυνση και ενορχήστρωση: Adam Howard

Ερμηνεύουν: William Kentridge, Dada Masilo (χορός), Donatienne Michel-Dansac (σοπράνο και harmonium), Ann Masina (φωνή), Joanna Dudley (φωνή), Bahm Ntabeni (ηθοποιός και τραγούδι), Thato Motlhaolwa (ηθοποιός), Adam Howard (τρομπέτα και φλικόρνο), Philip Miller (πλήκτρα), Tlale Makhene (κρουστά), Waldo Alexander (βιολί), Dan Selsick (τρομπόνι), Vincenzo Pasquariello (πιάνο), Thobeka Thukane (τούμπα)

Συμπαραγωγή: Holland Festival, Festival d’Avignon, RomaEuropa Festival/Teatro di Roma, Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών

Με την υποστήριξη: Marian Goodman Gallery (Νέα Υόρκη και Παρίσι), Lia Rumma Gallery (Νάπολη και Μιλάνο), the Goodman Gallery (Γιοχάνεσμπουργκ και Κέηπ Τάουν) και Ινστιτούτο Γκαίτε (Νότια Αφρική)

Πάρκινγκ στη Στέγη
Άνετη & οικονομική στάθμευση εντός του κτιρίου της Στέγης
(είσοδος από την οδό Λεοντίου)
Μόνο 5 € / 3 ώρες
Ωράριο λειτουργίας: Δε.–Κυρ. 08:00 – 01:00